چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


اسب آبی: حماسه اعماق The Water Horse: Legend of the Deep


اسب آبی: حماسه اعماق The Water Horse: Legend of the Deep
▪ کارگردان: جی راسل.
▪ فیلمنامه: رابرت نلسون جیکابزبر اساس کتاب دیک کینگ اسمیت.
▪ موسیقی: جیمز نیوتون هاوارد.
▪ مدیر فیلمبرداری: الیور استاپلتون.
▪ تدوین: مارگ وارنر.
▪ طراح صحنه: تونی باروف.
▪ بازیگران: امیلی واتسون[آن مک مارو]، الکس اتل[انگوس مک مارو]، بن چاپلین[لوئیس موبری]، دیوید موریسی[سروان همیلتون]، پیریانکا زی[کریستی مک مارو]، مارشال نایپر[گروهبان استرونک]، جوئل تابک[گروهبان واکر]، ارول شند[ستوان ورمزلی]، براین کاکس[انگوس پیر].
▪ ١١١ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا، انگلستان.
▪ ژانر: ماجرا، خانوادگی، فانتزی.
میانه جنگ جهانی دوم، سواحل اسکاتلند. انگوس مک مارو به همراه خواهرش کریستی و مادرش آن در ساختمان اربابی لرد کیلین زندگی می کنند. مادر انگوس خدمتکار و پدرش که به جنگ رفته، قبلاً مباشر این عمارت بوده اند. الکس روزی هنگام گردش در سواحل Loch Ness تخم بزرگی یافته و به خانه می برد. به زودی حیوانی عجیب سر از این تخم برمی آورد. الکس او را کروزو نامیده و سعی می کند مخفیانه از ان نگهداری کند.
اما به زودی سر و کله گروهی از افراد ارتش سلطنتی به فرماندهی سروان همیلتون به آنجا می رسند. همیلتون حامل نامه ای از لرد کیلین خطاب به آن مک ماروست. در نامه از او خواسته شده تا ترتیب اقامت همیلتون و افسران وی در عمارت اربابی را تا اطلاع ثانوی بدهد.
چون همیلتون و افرادش که متعلق به هنگ توپخانه هستند، باید پایگاهی مشرف به دریاچه-که گمان می رود زیر دریایی های آلمانی از آن سو قصد حمله به خاک بریتانیا را داشته باشند-احداث و در آنجا انجام وظیفه کنند. همزمان نوکر تازه عمارت به نام لوئیس موبری از راه می رسد. با وارد شدن او و افراد همیلتون، الکس باید بیشتر مراقب کروزو باشد.
چون روز به روز با سرعتی شگفت در حال بزرگ شدن است. او و خواهرش به زودی راز وجود کروزو را ناچار با موبری در میان گذاشته و از حمایت او برخوردار می شوند. اما همیلتون که به آن نظر دارد، از رابطه دوستانه به وجود آمده میان موبری و فرزندان آن خشنود نیست. آن نیز که هنوز راز کشته شدن همسرش را با کودکان خود در میان نگذاشته، احساس نیاز به یک تکیه گاه عاطفی دارد، اما به زودی در می یابد همیلتون انتخابی نامناسب است.
الکس به توصیه موبری، کروزو را ناچار در دریاچه رها می کند. اما به زودی حوادثی به وقوع می پیوندد که سبب پخش شایعه وجود جانوری عظیم و خطرناک در دریاچه در میان اهالی می شود. فقط الکس، کریستی و موبری می دانند که کروزو خطرناک نیست و لحظه ای فرا می رسد که افراد توپخانه همیلتون کروزو را زیر آتش سنگین خود قرار می دهند...
● چرا باید دید؟
جی راسل متولد ١٩٦٠ نورث لیتل راک ارکانزاس آمریکاست. از دانشگاه کلمبیا در رشته فیلمنامه نویسی و کارگردانی فارغ التحصیل شده است. اولین فیلمش به نام آخر خط را در ١٩٨٨ ساخت و از مستند سازهای ثابت شبکه دیسکاوری، فاکس، سی بی اس و پی بی اس است. اما فیلم های بلند سینمایی اش بیشتر محصولاتی فانتزی یا خانوادگی برای کودکان و نوجوانان هستند.
مانند سگ من اسکیپ[٢٠٠٠] برنده جایزه نقره از جشنواره جیفونی، Tuck Everlasting[٢٠٠٢] و همین آخری که آن را بعد از اکیپ آتش نشانی ٤٩ کارگردانی کرده است. می شود اسب آبی: حماسه اعماق را کامل ترین و موفق ترین اثر وی تا امروز دانست. یک فیلم ٤٥ میلیون دلاری که تا هفته گذشته در همین میزان در گیشه به دست آورد، که نشان از موفقیت تقریبی اش دارد.
اسب آبی ستایشی جذاب از تخیلی و فانتزی های کودکانه است و دادن جنبه ای اسطوره ای و حتی واقعی به آن مانند ارجاع به ماجرای هیولای Loch Ness است که در برخی فیلم ها به منشاء آن اشاره هایی نیز شده است. فیلمنامه نویس و کارگردان با انتخاب هوشمندانه زمان و مکانی مناسب، قصه فیلم را جلوه ای واقعگرایانه بخشیده و زمینه را برای همدلی ییشتر تماشاگران با شخصیت های اثر فراهم کرده اند.
لوکیشن های فریبنده اسکاتلند در کنار جلوه های ویژه ای که برای خلق کروزوی شیطان به کار گرفته شده، سهم عمده ای در جذابیت فیلم دارند.
همچون فیلم های خانواده محور بریتانیایی، بر اهمیت حضور پدر تاکید شده و انگوس به نوعی دست به انتخاب زده و جایگزین مناسب را در قالب موبری تازه وارد می یابد. این موضوع در کنار پیام های رقیق احساسی فیلم جلوه ای پر رنگ تر دارد، که حاصل کار را از نمونه های مشابه آمریکایی متمایزتر می کند. همین امر می تواند فروش آن را در آمریکا دچار مخاطره کند. اما بی تامل باید لقب یکی از هوشمندانه ترین فیلم های خانوادگی سال ٢٠٠٧ را نثار اسب آبی کرد. توصیه می کنم برای دو ساعت هم که شده خود را به دست این فیلم و دنیای کودکانه اش بسپارید. ضرر نخواهید کرد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید