دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Monday, 21 May, 2018

اعجاز تشریعی در قرآن


اعجاز تشریعی در قرآن
زمانی که غربیها به خود می بالند که تمدنشان چنان تمدنی است که برای اولین بار در طول تاریخ بشری حقوق انسانها را به طور رسمی در همه دولتهای مختلف اعلان نموده است و افتخار می کند که آنها برای اولین بار در تاریخ قرن بیستم اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب نموده اند و آن را به عنوان نمونه عالی در به رسمیت شناختن حقوق انسان محسوب می دارند، فراموش کرده و یا خود را به فراموشی زده اند در اینکه قرآن کریم این حقوق را چهاره قرن قبل به اسم مبدأ واحد بشریت به رسمیت شناخته و تثبیت نموده است، چنانکه می فرماید: {یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ}(الحجرات:۱۳) (ای مردم ما شما انسانها را از زن و مردی خلق کردیم و شما را در قالب گروهها و شعبه ها قرار دادیم تا همدیگر را باز شناسید به راستی که گرامی ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شماست. به حقیقت که الله تعالی بسیار دانا و آگاه است.) این آیه خطاب به همه مردم است که علی رغم اختلاف در رنگ،پوست،نژاد و دین، از زن و مرد آفریده شده اند و در ولادت و اصالت مساویند و قرآن با این اصل وحدت جنس بشری را ثابت گردانید واینکه هیچ فردی بردیگری جز به تقوی برتری ندارد.
قرآن کریم شامل مبادی عالی بسیاری است که برعظمت و اصالت آن دلالت می کند که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:
۱) آزادی در نظر و عقیده:" لا إکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی" [بقرة:۲۵۵] (در دین اجباری نیست، هدایت از گمراهی به خوبی آشکار شده است.) و در جایی دیگر می فرماید:" قل یا أیها الکافرون لا أعبد ما تعبدون ، و لا أنتم عابدون ما أعبد ، و لا أنا عابد ما عبدتم ، ولا أنتم عابدون ما أعبد لکم دینکم و لی دین"[سورة الکافرون](بگو ای کافران: من آنچه را که شما می پرستید، نمی پرستم. و شما نیز معبود به حق مرا عبادت نمی کنید. ومن به آن صورت که شما عبادت می کنید، عبادت نمی کنم و شما نیز به مانند من عبادت نمی نمایید، دین شما برای خودتان و دین من نیز برای خودم.)
۲) عدالت در معاملات:می فرماید:" یا أیها الذین آمنوا أوفوا بالعقود"[مائدة:۱](ای کسانی که ایمان آورده اید: هرگاه با کسی پیمان بستید به آن وفا نمایید.) و در جای دیگر می فرماید:" و أوفوا بعهد الله إذا عاهدتم و لا تنقضوا الأیمان بعد توکیدها"[نحل:۹۱](هنگامی که با الله عهد بستید به آن وفا کنید و بعد از آنکه عهد و پیمان را محکم نمودید آن را نقض نکنید.) و همچنین می فرماید:{الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَی فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَی اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ}[البقرة:۲۷۵](کسانیکه ربا می خورند برنمی خیزند مگر مانند برخواستن کسی که شیطان بر اثر تماس او را آشفته کرده است. این بدان سبب است که آنان گفتند: داد و ستد مانند ربا است. حال آنکه خداوند داد و ستد را حلال و ربا را حرام گردانیده است.) ودرجایی دیگر می فرماید:{یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلَی أَجَلٍ مُسَمّیً فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلا یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً ...ٌ}[البقرة:۲۸۲](ای کسانیکه ایمان آورده اید هرگاه به قرضی تا سررسید معین با یکدیگر معامله نمودید آن را بنویسید. باید نویسنده ای بر اساس عدالت میان شما بنویسد و هیچ نویسنده ای نباید از نوشتن خودداری کند؛ همانگونه که خداوند او را آموزش داده است. و کسی که بدهکار است باید املاء کند و او بنوسد. واز خداوند که پروردگار اوست بترسد وازآن چیزی نکاهد....)
۳) قوانین مربوط به احوال شخصی:مجموعه ای از اصول عادلانه ای است که بر اساس احوال شخصی انسان در خانواده پایه گذاری شده است، اسلام برای آن نظام کاملی را بطور مفصل که شامل مسائل ازدواج، طلاق، بارداری، عده، شیردادن و شیرخوارگی، نفقه، میراث و حقوق فرزندان و اقوام می باشد، قرار داده است. ودر احکام کلی آن چنان وسعتی وجود دارد که مجتهد می تواند از آن قابلیت استفاده کند و احکامی را متناسب با زمانها و مکانهای متغیر استنباط نماید.
۴) قانون جنائی:به حق بزرگترین دلیل بر عظمت و بزرگی قرآن، تشریع برای پیشگیری از جرم و جنایت می باشد. سختگیری های تصویب شده در قوانین اسلامی چنان با ظرافت طرح ریزی شده که همه جوانب عدالت و حکمت و رحمت را شامل است. به گونه ای که در ضمن منع کردن از انواع تجاوزها، امنیت و آسایش را برای بندگان خداوند به ارمغان می آورد.
● پایه های شریعت اسلامی
هر قانونگذاری و تشریعی لازم است بر اساس پایه ها و اصولی بنا گردد که از آن برای بقا و دوامش در بین مردم کمک گیرد تا به عدالتش راضی و از حکمتش مطمئن باشند و در زندگی مصالح فرد و مجتمع را تأمین نماید. به لطف الله شریعت اسلامی دارای پایه ها و اصول ثابتی است و از چنان ویژگیی برخوردار می باشد که مردم با اطمینان و اعتماد تمام آن را پذیرفته و در مقابلش تسلیمند، چون قوانینش با فطرت سالم هماهنگ می باشد که آن همان ویژگی است الله تعالی انسان را بر اساس آن خلق نموده است که غیر قابل تبدیل و تغییر می باشد. و همچنانکه همه شواهد بر آن گواه است، عقلهای سالم را مخاطب خویش قرار می دهد، به کار و کوشش تشویق می کند، به جهاد در راه الله دعوت می نماید، و منادی ایثار، آزادی، مساوات، احسان و نیکوکاری می باشد.
از جمله اصولی که شریعت اسلام بر آن مبتنی است می توان به این موارد اشاره نمود:
۱) شریعتی است که مردم را زیادتر از حد توان تکلیف نمی کند و آن را آسان می گیرد.چون تکالیف اسلام جملگی در حد توان انسان و فاقد چنان مشقتی است که انسان نتواند آن را انجام دهد. خداوند در وصف آن می فرماید: " ما جعل الله علیکم فی الدین من حرج "(خداوند در دین بر شما سختی قرار نداده است.) و می فرماید:" لا یکلف الله نفساً إلا وسعها "(خداوند هیچ کس را جز به قدر توانش تکلیف نمی کند.)
۲) قوانین اسلام برای تمام مردم آمده و به حالات فردی، جزئی و شخصی توجه نشده است.
۳) در هنگام ضرورت برای مردم رخصتهایی قرار داده است تا قوانین آن موجب مشقت نگردد. مثلاً در اسلام روزه ماه رمضان واجب است اما برای مسافر و مریض رخصت است.
۴) کمی تکالیف:و آنچه مربوط به آن است در ارکان پنجگانه خلاصه شده است. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: "إن الله فرض فرائض فلا تضیعوها وحد حدوداً فلا تعتدوها، و حرم أشیاء فلا تنتهکوها، و سکت عن أشیاء رحمة بکم فلا تبحثوا عنها "[رواه الدارقطنی]«خداوند واجباتی را بر شما قرار داده، با ترک کردن و سستی در انجامش آن را ضایع نکنید و حدودی را مقرر فرموده از آن تجاوز نکنید؛ چیزهایی را حرام کرده است به آن نزدیک مشوید و استفاده نکنید و در مورد چیزهایی به قصد رحمتش بر شما سکوت کرده است در مورد آن بحث نکنید.»
۵) تدریج در احکام:اصلی است که اسلام برای معالجه عادات مذموم که در دلهای مردم ریشه دوانیده بودند استفاده کرده است و به تدریج بدون به کار بردن شدت عمل در نهی و تحریم آنها توانسته به اصلاح آن اقدام نماید. برای مثال برای حذف شراب در زندگی مردمی که حیاتشان با آن مخلوط شده بود با تحریم تدریجی و یک شیوه حکیمانه آن را از زندگی مردم دور نمود بدون اینکه چنان حرج و سختی را احساس کنند.
۶) حرکت کردن بر مبنای مصالح عامه:یکی دیگر از اصول تشریعی اسلام است؛ چنانکه بعضی از احکام که نسخ آن موجب مصالح عموم بوده است، نسخ گردید. چنانچه در احکام مربوط به وصیت و آیات میراث موجود است. یا تحویل قبله از مسجد الاقصی به سوی کعبه در مکه مکرمه از آن جمله است. و در سنت نیز شاهد آن هستیم، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: " کنت نهیتکم عن زیارة القبور ألا فزوروها فإنها ترقق القلب و تدمع العین و تذکر بالآخرة"[مسند امام احمد]«من شما را از زیارت قبرها منع کردم و حال به زیارت آنها بروید چون موجب نرمی دلها و جاری شدن اشک چشمان و وسیله یادآوری قیامت است.»

المصدر:
http://www.۵۵a.net/firas/arabic/?page=show_det&id=۲۵۳&select_page=۸
http://www.۵۵a.net/firas/farisi/?page=show_det&id=۳۰۸&select_page=۲۱
نوشته: استاد محمد اسماعیل ابراهیم

منبع : سایت اعجاز علمی

مطالب مرتبط

منطق پاسخگویی از منظر قرآن و اهل بیت (ع)

منطق پاسخگویی از منظر قرآن و اهل بیت (ع)
براساس منطق قرآن انسان وقتی از مادر متولد می شود به لحاظ نظری و علم حصولی هیچ چیز نمی داند. از طرفی دانش، علم و آگاهی لازمه رشد، تعالی و تكامل انسان است كه با ابزارهای شناخت چشم، گوش و دل به دست می آید. مهمترین مولفه در فرایند شناخت طرح سؤال و تعیین مجهولات است كه در پرتو منابع و ابزارهای شناخت معلومات جدید حاصل می شود. به بیان دیگر پرسش و پاسخ لازمه تحصیل علم، آگاهی و شناخت است كه به همین دلیل از رسالت انبیای الهی به عنوان تعلیم و تعلم تعبیر شده و شغل انبیا نام گرفته است. نگارنده مقاله با عنایت به جایگاه و اهمیت این بحث نگاهی به منطق قرآن در جهت پرسشگری و پاسخگویی دارد كه با هم آن را از نظر می گذرانیم.
● ضرورت و اهمیت پرسش و پاسخ قرآن
در همه مواردی كه از سوی مردم پرسش و شبهه ای مطرح شده، با دقت و حفظ مبانی اخلاقی و اجتماعی پاسخ داده است و حتی برای ترغیب مردم به پرسشگری و گسترش فرهنگ پرسشگری، به آنان سفارش بلكه دستور می دهد كه پرسش های خود را با آگاهان در میان گذارند. تعبیر فاسالوا اهل الذكر ان كنتم لاتعلمون (انبیاء آیه ۷)؛ اگر نمی دانید از اهل ذكر و آگاهان بپرسید تا شما را به یاد آورند، به معنای این است كه باید پرسش در جامعه و در میان مردمان نهادینه و به صورت فرهنگ درآید و هم معلوم می دارد كه از چه كسانی باید پرسیده شود و هم درباره چه چیزی پرسش انجام گیرد؛ در این آیه نخست بیان دستوری وارد شده است كه باید به پرسش و هم چنین پاسخگویی اهمیت داده شود. در یك سو پرسش گری است كه مطلبی برای پرسش دارد و در سوی دیگر پاسخگویی است كه پاسخ را می داند و به آن آگاه است. چنان كه لازم و بایسته است كه مورد چیزهایی كه نمی داند بپرسد بر آگاهان است كه پاسخ پرسش های مردم را بدهند؛ این پرسش چه به صورت بیانی باشد و یا غیربیانی بر آگاهان است كه بدان پاسخ دهند. این وظیفه و امر دو سویه تعریف شده است، به این معنا كه از یك سو بر كسانی كه نمی دانند واجب و لازم شرعی است كه بپرسند و بر آگاهان است كه بدان پاسخ دهند؛ از این روست كه امیرمؤمنان(ع) می فرماید كه اگر خداوند از عالمان و آگاهان پیمان نگرفته بود كه مردم را هدایت كنند و به نیازهای فردی و جمعی بشر در حد توان و امكان پاسخ دهند، من اداره امور جامعه را به خود ایشان وامی نهادم. این پیمان همین دستوری است كه در این آیه و آیات مشابه آمده است. به این معنا كه هدایت جامعه به سوی خیر و صلاح و سعادت، خواسته و پرسش زبانی و غیرزبانی مردمان است و چون آن حضرت به عنوان عالم و آگاه این خواسته و پرسش را می شناسد و می داند بر اوست كه پاسخ این پرسش مردم را با پذیرش ولایت و خلافت بپذیرد.
نكته دیگری كه در این آیه نهفته است این كه آگاهان از ویژگی خاصی برخوردارند، به این معنا كه آنان اهل الذكر هستند. اهل ذكر بودن به چند معنا می تواند مراد و منظور باشد. به معنای آن كه یاد خدا در دل هایشان زنده است و یا به معنای آن كه قرآن و ذكر را می دانند و در حقیقت قرآن شناسان و دین شناسان زمانه اند و یا این كه مطالب را به یاد مردمان می آورند و پاسخ را از پرسش برآورده و به یاد ایشان می اندازند. به سخنی دیگر، در پرسش، پاسخ آنان نهفته است و پاسخ گویان باتوجه به این ویژگی می توانند پاسخ را به مردم بدهند، پاسخی كه جز یادآوری نیست. دیگر آن كه این پرسش ها باید به گونه ای باشد كه با كوچك ترین التفات به دست آید و مردمان از چیزهایی بپرسند كه در حقیقت پاسخ آن در خود پرسش نهادینه شده باشد و به زبان دیگر شبهه افكنی نكنند و تنها اهل پرسش باشند. مطلب دیگر آن كه درباره هر چیزی كه نمی دانند بپرسند و این پرسش ها برای آزمون و لهو و لعب انجام نگیرد تا كسی را دست بیاندازند وقت خود و پاسخگویی را بگیرند كه اهل الذكر است.
بنابراین در این آیه كوتاه به مسایلی چون از چه كسی، درباره چه چیزی و چگونه بپرسیم؟ و نیز چه كسی، چگونه و به چه هدفی پاسخ دهد و هم چنین لزوم پرسش گری و پاسخگویی سخن به میان آمده است. در حقیقت این آیه كوتاه بیانگر فرهنگ پرسش و پاسخ در اسلام است.
اهمیت پاسخ گویی را می توان از این آیه و نیز آیات دیگر قرآنی به دست آورد. قرآن به پرسشگری و پاسخ گویی اهمیت ویژه ای می دهد و آن را در میان مسلمانان به شیوه های مختلف گسترده است. كاربرد واژگانی چون «یسالونك عن الانفال، یسالونك عن الاهله، یسالونك عن الروح» و پاسخ گویی به مردم خود بنیاد پرسش گری و پاسخ طلبی از اهل علم و اهل ذكر را در اسلام و در میان مسلمانان نهادینه كرده است.
در گزارش قرآن از آغاز آفرینش آدم(ع) آمده است كه فرشتگان از خدا پرسش و حتی به مجادله می پردازند و خداوند به پرسش ها و شبهات فرشتگان در ملا اعلی پاسخ می دهد.
● انواع پرسش ها و شبهات در قرآن
در قرآن انواع و اقسام پرسش ها و شبهات بیان شده است و گاه قرآن خود به مهم ترین آن ها پاسخ می دهد و گاه آن را تنها طرح و معلوم می دارد كه این دسته از پرسش ها اصولا نباید طرح شوند و خود خواننده با نگاهی گذرا به پرسش درمی یابد كه پرسش و یا شبهه لغاو و بیهوده ای بوده است. در قرآن درباره شخص و شخصیت پیامبر(ص) شبهاتی طرح شده و به آن ها پاسخ داده شده است. به این معنا كه پرسش ها و شبهاتی كه در زمان ما درباره شخص و شخصیت آن حضرت می شود، ریشه تاریخی دارد. در همان زمان نزول قرآن پرسش ها بلكه شبهاتی درباره شخص پیامبر و شخصیت ایشان از سوی مردم و مخالفان و منافقان مطرح می شود كه قرآن با بیان آن ها، پاسخ های كامل و متقنی به آنها می دهد. مسایلی چون شعر، سحر، جنون، اتهام افك و افترا از این دسته امور است. وقتی شبهه «انما یعلمه البشر» را منافقان و مخالفان طرح می كنند، قرآن پاسخ می دهد: «لسان الذی یلحدونه اعجمی»؛ زبان كسی كه می گویند او به پیامبر آموزش و تعلیم می دهد، غیرعربی است؛ چگونه غیرعربی به این خوبی و فصاحت و شیوایی قرآنی را به زبان عربی به آن حضرت آموزش می دهد؟
● روشهای پاسخگویی
در قرآن از شیوه های مختلف و متنوعی برای پاسخ گویی به پرسش و شبهه استفاده شده است كه از آن جمله می توان به شیوه های نقضی، حلی، تمثیلی و استدلال برهانی اشاره كرد. در همه جا نمی توان از برهان بهره گرفت، گاه لازم است به جای برهان از تمثیل استفاده كرد. مانند استناد به بهار برای بیان زنده كردن مردگان و فرآیند پیچیده آن. از جواب های حلی قرآن می توان به آیه: «قل یحییهاالذی انشاها اول مره»؛ بگو او كسی است كه شما را برای نخستین بار آفرید دوباره زنده می گرداند. پرسش و شبهه بیان شده در قرآن را می توان در موضوعاتی چون پرسش و شبهه درباره قرآن، كیفیت و چگونگی آن، اوصاف و اسمای الهی، شخصیت پیامبر و مباحث معاد و رستاخیز دسته بندی كرد.
● تفاوت پرسش و شبهه
درباره تفاوت پرسش و شبهه تفاوت های چندی بیان شده است كه می توان به مهم ترین آن در این جا اشاره كرد. پرسش در حقیقت جستجوی بشر برای شناخت است و پرسشگر با بیان پرسش و سؤال می كوشد تا موضوع و مطلبی را بشناسد و آن را درك و فهم كند. در حالی كه هدف از شبهه، ایجاد تردید و شك در دل مخاطب است و شبهه گر می كوشد تا در بنیادهای اعتقادی و باوری شخص تردید افكند. درحقیقت تفاوت شبهه و پرسش را باید در كاركرد و اهداف آن دانست. كاركرد پرسش فهم و شناخت است، در حالی كه شبهه برای این طرح می شود تا مخاطبان خود را به چالش بكشاند. از سوی دیگر در شبهه، باطل به طور عمدی و خواسته حضور دارد و شبهه گر با آمیختن حق و باطل می كوشد كلام باطل خود را با رنگ و لعابی از حق به دیگران منتقل كند، از این روست كه حضرت امیرمؤمنان(ع) فرمودند: «انما سمیت الشبهه شبهه لانها شبهت بالحق»؛ از آن رو شبهه را شبهه نامیده اند كه به حق شبیه و همانند است.
● انواع پرسش
برخی پرسش را به دو دسته اساسی، معرفتی و غیرمعرفتی تقسیم بندی كردند و گفته اند: پرسش و شبهه معرفتی، برخاسته از نیاز مخاطب به فهم است و باید باتوجه به این انگیزه پاسخ های تبیینی و تحلیلی همراه با برهان و استدلال، ارایه شود؛ در حالی كه پرسش های غیرمعرفتی آن دسته از پرسش هایی هستند كه خاستگاه آن امر دیگری می باشد كه به طور صریح در پرسش خود را نشان نمی دهد. از این دسته می توان به پرسش هایی اشاره كرد كه پس از یك رخداد غمناك مطرح می شود مانند پرسش هایی كه پس از زلزله ها بیان می شود و بیشتر به مسئله عدالت خداوند و مانند آن باز می گردد. پاسخگو باید در این نوع پرسش ها و حتی شبهات، به جای پاسخ گویی برهانی به همدلی و همراهی و كاهش آلام و مصیبت ها توجه داشته باشد. چنان كه در شیوه رفتار ائمه این مسئله را به خوبی می توان یافت. از آن جمله مسئله برخورد تند و زننده شامی با امام حسن مجتبی(ع) است كه آن حضرت(ع) می فرماید: اگر بی پولی تو را غنی كنیم و اگر گرسنه ای بپوشانیم و اگر بی سرایی و مسافر به تو جا و سرا دهیم.
● منطق اهل بیت(ع) در پاسخگویی
منطق اهل بیت(ع) در پاسخگویی به پرسش ها و شبهات این گونه بوده است كه در كنار پاسخ گویی به اصل پرسشها و شبهات، امامان(ع) به ما آموخته اند كه باید پاسخ گو به پرسش گر ارج گذارد و هیچ گاه او را از خود نراند و یا حواله به زمان و مكان دیگری نكند. چنان كه امیرمؤمنان(ع) در حال جنگ صفین و بحبوبه درگیری و مدیریت میدان جهاد، به پرسش پیرمردی درباره توحید پاسخ می دهد و در پاسخ اعتراض برخی می فرماید: اصولا ما در این جا برای همین می جنگیم تا مردمان را به توحید بخوانیم و آنان را با آن آشنا سازیم. در روایات بسیاری گزارش شده است كه حضرت فاطمه(س) به پرسش های زنان به تفصیل پاسخ می داد. در بحارالانوار یكی از جلسات و نشست های پرسش و پاسخ را نقل می كند كه جالب و بسیار آموزنده است. در آن جا می خوانیم كه وقتی پرسش های مطرح شده وقت طولانی را گرفته و به نظر پرسشگر آن حضرت(س) خسته شده است، حضرت فاطمه(س) وی را ترغیب می كند كه پرسش های خود را ادامه دهد؛ زیرا ثوابی كه به پاسخ گو داده می شود آن اندازه زیاد است كه مروارید و گوهرهای آن میان زمین و آسمان را پر می كند.
در پایان باید درباره اهمیت و جایگاه پرسش و پرسشگری و فرهنگ آن در آموزه های قرآنی و نبوی و اهل بیت(ع) گفت كه اگر به روایات شیعی مراجعه كنید درمی یابید كه بیشتر روایات در همه حوزه های اعتقادی، فقهی و تاریخی بر پایه پرسش و پرسشگری بوده است. از این رو باید به مسئله پرسش و پاسخگویی به عنوان فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی و توجه و اهتمام جدی شود و در تقویت روحیه در نسل جوان و در میان دانش آموزان به عنوان نسل حاكم جامعه آینده كوشید.

وبگردی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
ویدئو / مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران
ویدئو / مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران - مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران با حضور اصحاب هنر و ورزش یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم که با حضور بازیکنان و کادر فنی تیم ملی به همراه اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال انجام شد، از سرود رسمی تیم ملی ایران رونمایی گردید.
ویدئو / دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران با روحانی
ویدئو / دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران با روحانی - رئیس جمهور در دیدار با ملی‌پوشام فوتبال ایران از بازیکنان و کادر فنی تقدیر کرد. در این مراسم پیراهن شماره ۱۲ تیم ملی فوتبال کشورمان به حسن روحانی اهدا شد.
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!