پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بی برنامگی از فدراسیون تا باشگاه


بی برنامگی از فدراسیون تا باشگاه
کیفیت بازی های این فصل لیگ برتر والیبال را چگونه می توان ارزیابی کرد خوب، متوسط یا ضعیف این پرسشی است که به طور معمول در پایان فصل مطرح می شود و بهتر می توان در مواجهه با آن واکنش نشان داد. اما در فصل جاری سنت قدیمی زیر پا گذاشته شد، از اواسط فصل زمزمه هایی پیرامون این موضوع مطرح شد. جرقه اولیه را یک بازیکن زد. یک باتجربه که سال ها بازی در لیگ برتر را در کارنامه دارد. بهنام محمودی. او که در میانه های راه به تیم کاملاً جوان استیل آذین پیوست در انتقادی عجیب ، کیفیت مسابقه های لیگ برتر را زیر سؤال برد. حرف های کاپیتان سابق تیم ملی زمانی مطرح شده بودکه برگزاری رقابت ها نظم خوبی نداشت. البته به واسطه شرایط نامساعد جوی. اظهارات محمودی در همان روزها واکنش های موافق دیگری را نیز به همراه داشت اما با گذشت زمان نظرها عوض شد و گرمای رقابت ها باعث شد تا نوع نگاه منتقدان نیز تغییر کند.
چندین شکست صدرنشین و تعقیب و گریز در بالا و پائین جدول حکایت از جذابیت های لیگ برتر این فصل داشت. با این حال نمی توان برخی مشکلات را نادیده انگاشت. این که به درخواست برخی تیم ها، به یکباره بازی ها به دلایلی نامعلوم به تعویق بیفتند هیچ سنخیتی با قانونمندی ندارد یا مشکلات حواشی که حتی در پاره ای موارد به نیمه کاره رها کردن بازی توسط تیم هایی منجر شد اتفاقاتی نگران کننده هستند که در فصل جاری با آن مواجه بوده ایم.
لیگ برتر قبل از شروع فصلی که به انتها رسیده است در جابه جایی بازیکن ها و تقسیم آنها بین چند تیم اوضاع نسبتاً بهتری در قیاس با سال های قبل داشت ولی متأسفانه پخش شدن ستاره ها تنها مختص چهار یا پنج تیم بوده و بقیه به دلیل بضاعت کم مالی نتوانستند یاران دلخواه را جلب کنند. این نکته ای است که نیازمند توجه بیشتر از سوی فدراسیون ها است تا شاهد تعدد ملی پوش و حتی ذخیره نشینی برخی از آنها در تعدادی تیم ها نباشیم. بحران های مالی در تیم هایی نظیر استقلال گنبد و
اروم دشت ارومیه که نمایندگان قطب های اصلی والیبال ایران هستند در این فصل به اوج خود رسیده بود و این دو را تا مرز انحلال پیش برد. این که هر سال این تیم ها را با قول و قرارها در لیگ برتر شرکت دهیم چندان خوشایند نیست و بهتر است مسئولان فدراسیون و استانی برای رفع این معضل چاره ای اساسی بیندیشند.
گفتنی ها درباره لیگ برتر زیاد است. از جمله حضور مؤثر جوان ها و انگیزه مضاعفی که آنها پس از نگاه زوران گاییچ سرمربی تیم ملی پیدا کرده اند ، از زمره نکات بارز و مثبت لیگی که سپری شده، بوده است، در بررسی کارنامه کمی و کیفی لیگ برتر بدون تردید مسئولان فنی تیم ها می توانند بهترین نظرات کارشناسانه را داشته باشند. حتی انتقادی که از سوی این قشر مطرح می شود برای رفع معایب و بهبودی اوضاع مؤثر خواهد بود. فدراسیون والیبال و سازمان لیگ برتر که نخستین تجربه اش را گذرانده است همواره مدعی بوده اند چشم به نظرات سازنده مربیان و کارشناسان دارند. شاید ماحصل این بررسی که در گفت وگو با تعدادی از سرمربیان تیم ها مطرح می شود در این راه کمک کوچکی به سازمان لیگ باشد.
● یک انتقاد
علی مؤذن را همه به عنوان یک منتقد می شناسند. بازی ساز چیره دست سال های نه چندان دور تیم ملی و سرمربی کنونی پردیس قزوین با وجود صراحت لهجه ای که همواره به خرج داده از این که نمی تواند بسیاری از حرف هایش در خصوص رقابت های لیگ را بازگو کند احساس خوشایندی ندارد. این مربی باسابقه می گوید: «من بارها گفته ام که نمی توانیم انتقاد کنیم. حتی اگر انتقادها سازنده باشد هم اولین لطمه را یا به خودمان می زنند یا به تیم. اما با این حال نمی توان برخی حرف ها را بر زبان نیاورد.» مؤذن با این مقدمه ابراز می دارد که لیگ این فصل لیگ خوبی در قیاس با گذشته نبوده است. دلیل این ادعا هم از نظر وی بی برنامگی است.
سرمربی پردیس توضیح می دهد: «اکثر بازی ها عقب، جلو شدند. از اول قرار بود هفته ای یک بازی بگذارند ولی یک دفعه مجبور شدیم دو بار در هفته بازی کنیم. این تصمیم فقط به نفع پیکان بود چون که به اندازه سه تیم بازیکن بزرگ و آماده دارد ولی بقیه تیم ها که با ۶-۷ بازیکن فصل را پیش برده اند چوب این تصمیم را خوردند. ساده تر بگویم، فدراسیون امسال هوای پیکان را داشت. به عقیده من نحوه برگزاری بازی ها خوب نبود. قبل از شروع مسابقات گفتند که بازی ها را قانونمند برگزار می کنند و هیچ تغییر و تحول یا نقل و انتقالی بدون مجوز آنها و خلاف قرارداد نباشد ولی آیا در عمل چنین شد به عنوان مثال آرش کشاورز که دوماه با ما قرارداد داشت چرا از پیکان سردرآورد و عاقبت هم نیمکت نشین شد
علی مؤذن در ادامه اظهاراتش از کیفیت مسابقه ها ابراز رضایت نمی کند و می افزاید به خصوص در شروع کار که نظم بر برگزاری بازی ها حاکم بود شرایط راضی کننده بود اما لیگ به مرور نامنظم شد و از کیفیت اش کاسته شد. وی در مقایسه کیفی لیگ سال جاری با دوره های پیش می گوید: «به نظر من لیگ برتر افت داشته است. ۱۳ تیم برای این سطح از رقابت ها زیاد است. چون که همه تیم ها بازیکن هایی در حد سوپر لیگ ندارند. بنابراین مجبورند از نفرات با کیفیت پائین تر استفاده کنند اما اگر لیگ برتر ۱۰ تیمی بشود، بازیکن های مازاد می توانند لیگ یک را تقویت کنند. از طرفی با این شرایط مالی که به وجود آمده من به شما قول می دهم که هیچ کدام از تیم های اول و دوم دسته یک نمی توانند سال آینده به سوپر لیگ بیایند، چون که بودجه و بازیکن ندارند.
این کارشناس در بخش پایانی صحبت هایش پیشنهاد تغییر زمان برگزاری سوپر لیگ را مطرح می کند و از مسئولان سازمان لیگ می خواهد که تاریخ شروع رقابت ها اوایل شهریور باشد و دو ماه مانده به پایان سال نیز چهره قهرمان مشخص شود. مؤذن ابراز امیدواری می کند سیستم مناسبی بر رقابت های سطوح مختلف لیگ حاکم شود تا تیم های اول و دوم لیگ یک طبق قوانین شانس بازی در دسته برتر را پیدا کنند و این طور نباشد که هر سرمایه گذاری که از راه برسد یک سال تیمداری کند و سال بعد نیز ناپدید شود.
● نگاه خوش بینانه
در حالی که سرمربی تیم پردیس قزوین از کیفیت مسابقه ها و نحوه برگزاری رقابت های لیگ برتر انتقاد کرده است بای محمد دوجی مربی تیم استقلال گنبد مدعی است نظم حاکم بر رقابت های فصل جاری نسبت به گذشته بیشتر بود. این مربی با اشاره به افزایش تیم های لیگ برتری تصریح می کند که با وجود بیشتر شدن تعداد تیم ها، رقابت ها از لحاظ کیفی و کمی وضع بهتری نسبت به سال گذشته داشت. این مربی از جمله نکته های قابل ذکر رقابت های فصلی که گذشت را انگیزه بالای بازیکنان جوان می داند که البته به عقیده دوجی بی ربط با جوانگر ایی در تیم ملی نیست. سرمربی تیم استقلال گنبد حتی نسبت به قضاوت داوران که در بسیاری از موارد مورد اعتراض مربیان است، نگاه مثبتی دارد و این مسائل را در ورزش طبیعی می داند. با این همه دوجی از مشکلات مالی و بحران هایی که برای چند تیم به وجود آمد دل پری دارد. این مربی گنبدی می گوید: «در همه روزهای فصل چهار پنج تیم مشکلات مالی داشتند و کسی هم به دادشان نرسید. تیم ما یکی از همان هاست. شهرداری همدان یا اروم دشت ارومیه نیز وضعیت اسفناکی داشتند. متأسفانه نداشتن اسپانسر باعث می شود تا تیم های شهرستانی نتوانند خودشان را مطرح کنند. بای محمد دوجی در بخش پایانی حرف هایش درباره بهتر برگزار شدن مسابقه های لیگ برتر والیبال پیشنهاد می دهد رقابت ها زودتر برگزار شود و فدراسیون هم از تجمع ملی پوشان در یک یا دو تیم جلوگیری کند.
در این زمینه رسول بنایی سرمربی تیم پگاه ارومیه که به مقام سوم لیگ برتر دست یافت با دوجی هم عقیده است. بنایی می گوید بازی ها را باید تا اواسط زمستان تمام کرد تا تیم ها برای رفت و آمد در سرما مشکلات کمتری داشته باشند. وی در مجموع از بازی های این فصل در قیاس با فصول گذشته به نیکی یاد می کند. سرمربی پگاه توضیح می دهد: «امسال پنج، شش تیم یارگیری خوبی داشتند و تا روز آخر اجازه ندادند چهره تیم قهرمان مشخص شود. به خصوص شهرستانی ها در مقابل پیکان و سایپا خوب ایستادگی می کردند. یک سری از تیم ها نظیر پتروشیمی در نیم فصل دوم بهتر شدند. برخی هم نظیر استقلال گنبد به خاطر مسائل مالی افت کردند. به اعتقاد من بزرگترین مشکل لیگ جابه جایی مسابقه ها بود که به همه لطمه زد. اگر قرار باشد با نفوذ هر تیمی بازی ها را لغو کنند که خیلی از تیم های دیگر ضربه می خورند.» این مربی درخصوص مشکلاتی که در طول لیگ با آنها مواجه شد، می گوید: «برای من عجیب بود که در برخی از شهرها شرایط را از قبل طوری می کردند که میهمانان خودشان تن به باخت بدهند. یا این که برخی از سالن ها اصلاً استاندارد نیست.
به عنوان نمونه در زمستان بازی کردن در سالن گنبد مثل مسابقه دادن در قطب است یا این که در مشهد با یک توپ بازی کردیم که داور و ناظر به این موضوع کاری نداشتند. الآن در مسابقه های روستایی هم وضعیت اینطوری نیست. امیدوارم فدراسیون به این مسائل رسیدگی کند. از طرفی فدراسیون باید قبل از شروع بازیها آئین نامه را ارسال کند نه این که در شروع رقابت ها این کار را بکند که دیگر فرصتی برای تغییرات نیست.
● نبود حاشیه امنیت
حمید موحدی سرمربی سابق تیم سایپا تحلیل خود را درباره برگزاری بازیهای این فصل لیگ برتر اینگونه آغاز می کند: «امسال لیگ پرفراز و نشیبی داشتیم. رقابت ها به هم نزدیک بودند و هیچگونه حاشیه امنیتی وجود نداشت. حتی در برخی از دیدارها تیم هایی که از قبل برنده معرفی شده بودند برخلاف پیش بینی ها شکست خوردند. از حضور پرشمار جوانها نیز به سادگی نگذریم که نشان از
سرمایه گذاری خوب تیم ها دارد.
به نظر من نکته بارز لیگ همان حضور جوان ها بود و اگر زمان برگزاری فصل را بیشتر کنند به طور حتم کیفیت بازیها نیز بیشتر می شود.»
موحدی ادامه می دهد: «هرچه تعداد مسابقه ها بیشتر باشد رشد جوان ها هم افزایش پیدا می کند. ما می توانیم رقابت هایی نظیر جام در جام، مسابقات حذفی یا جام
تیم های برتر را برگزار کنیم. در این چند ساله لیگ را اواخر مهرماه آغاز کردیم و در پایان زمستان به اتمام رساندیم. فدراسیون باید نظرات مربیان و کارشناسان را مدنظر قرار بدهد چونکه همه خواستار افزایش تعداد بازیها هستند.»
موحدی بزرگترین مشکل لیگ را در حضور تیم هایی جست و جو می کند که در آخرین لحظه ها شکل می گیرند و به بدنه لیگ تزریق می شوند. این تیم ها هرگز آمادگی مقابله با مدعیان را نداشته و نخواهند داشت.
باقر سلیمان نژاد دیگر مربی است که از دیر تشکیل شدن برخی از تیم ها ابراز گله مندی می کند. سرمربی تیم بانک صادرات مشهد با اشاره به این موضوع خاطرنشان می کند این نوع تیم ها اصولاً با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند و فدراسیون نباید اجازه دهد که این تیم ها به هر ترتیبی که شده در لیگ حاضر شوند چرا که با چندصد میلیون بودجه یارای رقابت با پیکان، سایپا، پگاه و پردیس که بالای یک میلیارد تومان هزینه کرده اند را نخواهندداشت.
سرمربی تیم بانک صادرات در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت بازی های این فصل راضی کننده بود، می گوید: در کل خوب بود. امتیازها طوری بود که یک تیم با یک برد خوب و مقتدرانه چند پله صعود می کرد یا اگر با اختلاف شکست می خورد چندین پله پائین می افتاد. فراموش نکنیم امسال سازمان لیگ برتر نخستین تجربه اش را می گذراند و هنوز تجربه لازم را ندارد.
به نظر من امسال جوانگرایی در تیم ها آنقدر زیاد و خوب بود که همه مسائل و ضعف ها را تحت الشعاع خود قرار بدهد.»
حسین معدنی مربی جوان تیم ملی و باشگاه استیل آذین نیز درباره حضور چشمگیر جوانها در لیگ برتر این فصل خاطرنشان می کند افزایش تعداد تیم ها ازجمله عوامل اصلی درخشش جوانها بود، چرا که شرایط برای عرضه شایستگی های آنها مهیا بوده است. وی در عین حال تصریح می کند که گروهی از
ملی پوشان باتجربه که در سه، چهار سال گذشته حرف اول را در لیگ برتر می زدند در این فصل درخششی نداشتند و همین باعث شد تا جوانها فرصت عرض اندام پیدا کنند.
در کنار این اظهارنظرهای مربیان، خلیل یگانه مجد دبیر سازمان لیگ برتر نیز از نحوه برگزاری و داوری رقابت ها ابراز رضایت می کند. دبیر سازمان لیگ در همین حال توضیح می دهد که این سازمان نخستین سال عمر خود را سپری می کند و نیازمند فرصت بیشتری است.
وی اعتراف می کند که آئین نامه کافی نیست و به طور حتم با نظرات کارشناسان کمبودها جبران خواهدشد. یگانه مجد از تغییر قوانین در سال آینده خبر می دهد که این تحول گریبان نقل و انتقال بازیکن ها و مسائل انضباطی و نیز میزان استفاده از ملی پوشان را خواهدگرفت.
وی بزرگترین مشکل برگزاری در رقابت های این فصل را سطحی نگری تیم ها در مطالعه آئین نامه ذکر می کند و امیدوار است فصل آینده این مشکل به حداقل برسد. این مقام مسئول در سازمان لیگ برتر تأکید دارد که انتقادها و پیشنهادهای سازنده مربیان و کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد تا از این طریق شاهد برگزاری بهتر بازیهای فصل آینده باشیم. ما هم امیدواریم در عمل فدراسیون والیبال از کنار اظهارات سازنده کارشناسان بی تفاوت نگذرد.
علی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید