پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات حق ملت یا عرصه بازی بزرگان


انتخابات حق ملت یا عرصه بازی بزرگان
با توجه به اختلاف کم آراء دکتر شجاع نسبت به کدخداپور و همچنین اختلاف نظری که میان این دو تن وجود دارد مطمئنا شجاع جهت جبران شکست خود از همه توان و ظرفیت خود استفاده خواهد نمود.
« دولت را در صورتی تاسیسی نامند که مردم با هم توافق کنند و هر فرد با فرد دیگر پیمان بندد که خود را تسلیم حاکمیت یک مرد یا انجمنی از مردان کند و از طرف اکثریت آنها حق سخن گفتن به آن مرد یا انجمن داده شود ( یعنی او را نماینده خود کنند ) و همه آنها، خواه آنکه به او رای موافق داده یا آنکه رای موافق نداده است، باید همه اقدامات و آرای آن فرد یا انجمن را مشروع بدانند..... تا بتوانند در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی کنند و در برابر بیگانگان در امان باشند » «توماس هابس »
انتخابات و حق انتخاب از - یونان باستان که بگذریم - در تاریخ فلسفه سیاسی قرن نوزدهم مورد بررسی و همچنین نظریه پردازی قرار گرفت. گرچه برخی اندیشمندان – مانند هابس - منشاء پیدایش انتخاب و فلسفه آن را ترس مشترک افراد جامعه و نیاز آنان به امنیت ذکر نموده و برخی دیگر – چون لاک - رسیدن به خیر مشترک عنوان نموده اند و در این زمینه اختلاف وجود دارد اما در این مورد که انتخاب حق طبیعی انسانهاست اختلافی وجود ندارد. و این وجه مشترک نه تنها میان اندیشمندان غربی که حتی در میان آنها و اسلام نیز مشخص است. و هر دو گروه علیرغم اختلاف در بنیادی ترین مسائل، در قائل شدن حق انتخاب برای انسان، اختلافی ندارند.
جمهوری اسلامی به عنوان نماد و مظهر حکومتی مذهبی توانسته است که با معیار قرار دادن اصول اسلامی در برپایی نظامی نوپا، چهره ای مترقی از قوانین و جوهره الهی اسلام عرضه نماید. موضوعی که شاید عالی ترین مظهر آن، دادن حق انتخاب به افراد جامعه جهت مشارکت در تعیین سرنوشت خویش باشد. و این معنا در نظریات بنیانگذار جمهوری اسلامی از ابتدای تلاش و مبارزه ایشان تا پایان عمر گرانمایه شان بارز و مشخص است.
اما غالبا نظریات و تئوریهای اجتماعی سیاسی در عمل علاوه بر نتایج پیش بینی شده بازخوردهای متفاوت پیش خواهد آورد. از همین روی است که دموکراسی مورد نظر اندیشمندان قرن نوزده در آزادترین کشورهای قرن بیست و یکم، علاوه بر آنکه آزادی مورد نظر را فراهم ننموده است بلکه تسلط گروههای ذینفوذ را نیز در برخی کشورها بدنبال داشته است.
به نظر می رسد انتخابات در جمهوری اسلامی نیز گاه صورتهایی به خود می گیرد که جای ایرادات فراوانی را باقی خواهد گذاشت. سیر انتخابات مجلس هشتم در دشتستان - به مانند دیگر نقاط کشور - با ثبت نام کاندیداهای متعدد آغاز گردید. و از اغاز این مسیر، با رد صلاحیتهایی که انجام شد، اخبار و احادیث صواب و ناصواب نیز منتشر شد. از گمانه زنیها در مورد علت رد صلاحیت افراد گرفته تا پخش شایعات در مورد رد و یا تایید صلاحیت افراد مختلف، همه از سخنان رایج در محافل سیاسی و اجتماعی بود. اما شاید هیچ خبری چون رد صلاحیت جوانشیر کدخداپور مورد توجه قرار نگرفت. این توجه تنها از این جهت نبود که دیگر نامزدهای انتخاباتی کدخداپور را رقیبی سرسخت برای خود می دانستند بلکه افکار عمومی با توجه بالا بودن تعداد هواداران ایشان، به دنبال یافتن دلیل رد صلاحت ایشان بود. هر چند که با تایید مجدد کدخداپور، حرف و حدیثهای جدیدی به راه افتاد اما هیچگاه این سخنان غیر رسمی پایان نیافت.
اما روز مشخص شدن نماینده دشتستان در مجلس هشتم ، مسائلی پیش آمد که تا کنون اصل انتخابات را تحت الشعاع قرار داده است. روز جمعه تعدادی از هواداران نامزدهای متفاوت از ساعت شروع زمان رای گیری با تهیه لیستهایی از افرادی که می توانستند رایشان را برای نامزد مورد نظر خود بگیرند و یا از قبل قول حمایت داده بودند، با خودروهای کرایه شده به محل سکونت آنها مراجعه و آنها را به حوزه های رای گیری می آوردند. اما این تنها شروعی برای هواردان کاندیداها بود. با پیش رفتن زمان رای گیری و وارد آمدن فشار روانی بر آنان ، دیگر شیوه ها که از قبل زمینه آنها چیده شده بود نیز مورد استفاده قرار گرفت. از انتقال افراد از دیگر استانها و شهرستانها گرفته تا بالاخره خرید آراء همه از جمله اعمالی بود که هواداران تعدادی از کاندیداها مورد استفاده قرار می دادند.
اما شاید هیچ کدام از این مراحل به اندازه مرحله تایید صحت انتخابات مهم تلقی نگردد تا از برای همین مهم بودن مورد توجه و بحث قرار بگیرد. مطابق با اخبار پخش شده صحت انتخابات از طرف هیئت اجرایی و نظارت بر انتخابات شهرستان مورد تایید قرار نگرفته است. هرچند که این عدم تایید پس از آن صورت گرفت که اعضاء این هیئتها تنها چند ساعت قبل از صدور برگه عدم تایید، بر صحت انتخابات مهر تایید زده بودند اما این مسئله در نتیجه پایانی تغییری ایجاد نخواهد کرد. دلیل تغییر رای نهادهای اجرایی و نظارتی یافتن تعداد محدودی شناسنامه جعلی مهمور به مهر انتخابات ذکر شده که شخص آقای فرماندار در یافتن آن نقش عمده داشته است. پس به نظر می رسد تنها دلیل مهم برای آقایانی که رای ابطال انتخابات را صادر نموده اند یافتن تعداد دویست عدد شناسنامه جعلی است ولی آیا این موضوع به تنهایی می تواند رای باطل بودن انتخابات را موجه جلو نماید؟
در این دوره از انتخابات قرار بود سیستم رایانه ای مورد استفاده قرار گیرد تا با دادن شماره ملی رای دهنده بتوان نسبت به این موضوع که فرد مورد نظر قبلا رای داده است یا نه اطلاع حاصل نمود، اما در اکثر قریب به اتفاق حوزه های رای گیری سیستم رایانه ای وزارت کشور جواب نداد و تنها به ثبت دستی اطلاعات رای دهندگان اقدام می شد. لذا این امکان وجود دارد که فردی توانسته باشد در دو حوزه رای گیری رای داده باشد. اما این امکان نیز وجود دارد که با دادن مشخصات تمامی رای دهندگان به رایانه هر تعداد رای دهنده تکراری که وجود دارد مشخص شود. که در این صورت شک و شبهه های موجود هم رفع خواهد شد.
همه آگاهان و فعالان سیاسی می دانند که در میان نامزدهای شکست خورده از کدخداپور آنکه بیش از همه پی گیر این شکست بوده و هست نماینده فعلی دشتستان در مجلس شورای اسلامی است. با توجه به اختلاف کم آراء دکتر شجاع نسبت به کدخداپور و همچنین اختلاف نظری که میان این دو تن وجود دارد مطمئنا شجاع جهت جبران شکست خود از همه توان و ظرفیت خود استفاده خواهد نمود. اما همین توان و ارتباطات آقای شجاع است که می تواند در صورت باطل شدن انتخابات مورد توجه قرار بگیرد و شایعات و بحثهای فراوانی را برانگیزد.
اما گذشته از وارد ضربه حیثیتی به شخص دکتر شجاع، آیا ارزش باطل نمودن انتخابات با ضربه وارده به ارکان نظام و ایجاد جو و شایعات متفاوت برابری می نماید؟ مطمئنا راههای کم هزینه تری به غیر از باطل نمودن انتخابات نیز برای مطمئن شدن از صحت انتخابات وجود دارد.
گر چه تصمیم گیرنده نهایی شورای نگهبان است اما دشتستان سرزمین وقوع حوادث پیش بینی نشده و عجیب است و باید دید که آیا برای اولین بار در استان بوشهر انتخابات دشتستان باطل خواهد شد؟
حمیدی
منبع : نشریه بازدم


همچنین مشاهده کنید