جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پیروزی بزرگ در شرایط خاص


پیروزی بزرگ در شرایط خاص
انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایط خاص داخلی و خارجی کشور برگزار شد.
دشمنان جمهوری اسلامی، در حوزه برون مرزی، در آستانه انتخابات همزمان دو استراتژی خاص را دنبال کردند. ابتدا به صورت جدی تمایل خود مبنی بر انتخاب افراد کم اعتقاد به معیارها و اصول بنیادین انقلاب اسلامی را اعلام کردند. به عنوان مثال جرج بوش رئیس جمهور آمریکا این مسئله را در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات در نطق تلویزیونی به زبان آورد. البته طرح این موضوع، بلافاصله با برخورد و واکنش صریح مردم و رهبری انقلاب روبرو شد. با این وجود، دیگر محافل غربی و سفارت خانه های آنها در تهران تا روز انتخابات این استراتژی را به صورت محسوس و غیر محسوس دنبال می کردند.
استراتژی بعدی آنها صدور قطعنامه سوم، تنها با اهداف تبلیغاتی برای کم رمق ساختن مشارکت مردم در انتخابات بود. غربیها با ارزیابی آثار قطعنامه ها و بیانیه های پایانی اجلاس شورای حکام در سابق، که ایجاد شوک در حوزه مسایل اقتصادی نظیر رکود بورس را به دنبال داشت، سعی داشتند با افزایش نارضایتی، حضور مردم در انتخابات را به نصاب پایینی برسانند.
شرایط داخلی کشور نیز ویژگیهای خاصی داشت. اولاً، برخی از جریان های سیاسی که روزگاری نه چندان دور، برای هر موضوع پیش پا افتاده ای، بحث خروج از حاکمیت را مطرح می کردند، با اشتهای عجیبی به دنبال کسب اعتماد نظام برای ورود به کارزار انتخاباتی بودند. طبیعی بود که براساس قانون، افرادی که اعتقادی به نظام ندارند، نباید وارد کارزار انتخاباتی شوند. با این وجود، با نگاه انبساطی شورای نگهبان تعدادی از این افراد وارد انتخابات شدند.
ثانیاً، علیرغم ایجاد مکانیزم روشن در میان اصولگرایان برای انتخاب کاندیدای مورد نظر، برخی افرادی که نتوانستند در جمع نهایی جبهه متحد حضور داشته باشند، با تشکیل ائتلاف های موازی و با اتخاذ رویکرد انتقادی نسبت به دولت، وارد صحنه شدند.
ثالثاً، این انتخابات به لحاظ شکلی هم در شرایط ویژه ای برگزار شد. مجلس سن رأی دهندگان را علیرغم تنظیم و ارایه دو لایحه از سوی دولت، از ۱۵ سال به ۱۸ سال افزایش داد. همچنین بر اساس مصوبه مجلس، تبلیغات خیابانی کاندیداها به شدت محدود شد و تاریخ برگزاری انتخابات هم در آستانه سال نو و ایام خرید مردم و تعطیلی دانشگاهها قرار گرفت. علاوه بر این، زمان پایانی سال، افزایش طبیعی نرخ برخی از کالاهای مورد نیاز مردم را نیز به دنبال داشت.
با شرایط فوق، نتایج انتخابات مجلس هشتم به واقع یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی، رهبری فرزانه و مردم سرفراز کشورمان است. دلایل این ادعا به شرح زیر است:
- اثبات دوباره کارآمدی نظام مردمسالار دینی به عنوان الگوی موفق حکومتی در منطقه و جهان
- افزایش ۱۵ درصدی آمار مشارکت مردم نسبت به انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی
- برگزیده شدن اکثریت اصولگرا. این امر نشانگر توجه جدی مردم به انتخاب نمایندگانی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب راه برای خدمتگزاری بیشتر دولت هموار می کنند.
- حضور قوی جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال که نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان را تشکیل می دادند.
با وجود حرف و حدیث های بسیاری که در مورد فاصله گرفتن نسل جدید با آرمان های اصیل انقلاب اسلامی مطرح می شود، مورد اخیر جای بررسی و تحلیل مستقلی دارد که در جای خود باید به نحو شایسته ای بدان پرداخت شود. رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیزدر پیام خود به این مساله، با عبارت زیر، توجه وی‍‍ژه ای فرمودند:
«میلیونها جوان زیر ۳۰ سال به سوی صندوقهای رأی شتافتند و با حضور شور انگیز خود نشان دادند که پسران و دختران نسل بعد، آماده‌ی تحویل گرفتن این جمهوری مقدس میباشند که خونبهای دهها هزار شهید و محصول مبارزه سالهای متمادی ملت ایران است. شما نشان دادید که انقلاب اسلامی زنده است و با گذر زمان بالنده‌تر میشود.»
در مجموع، حماسه ۲۴ اسفند را تنها باید با این آیه زیبای الهی واین نگاه متعالی توحیدی تفسیر کرد:
الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْ
منبع : پایگاه خبری دیلم


همچنین مشاهده کنید