پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


پرسش های نوروزی و پاسخ اهالی سینما


پرسش های نوروزی و پاسخ اهالی سینما
موعد رویش جوانه ها که فرا می رسد، حال و هوای آدم ها نیز عوض می شود. بهار فصل آرزوهاست. نمی دانیم چه خاصیتی دارد که مرغ خیال را به سوی آینده پرواز می دهد دوست داری بر زمینی که سبزتر از همیشه است، بنشینی و به آسمان آبی خیره شوی و آرزوهایت را بازگو کنی. نوروز شورانگیز با خاصیت جادویی اش به سراغت می آید و غبار غم را زدوده و روزنه های امید را می گشاید.
در این گزارش به سراغ چند تن از نقش آفرینان سینما و تلویزیون رفتیم و از آن ها خواستیم از آرزوهای نوروزی شان بگویند. البته برخی از بازیگران سرصحنه پروژه های نوروزی بودند. به همین سبب امکان ارتباط با آن ها میسر نشد. آنچه می خوانید پاسخ های نوروزی بازیگران است به این پرسش ها که از آنان داشتیم:
١) در سال ٨٦ چه فعالیت هایی در عرصه بازیگری داشتید؟
٢) بهترین خاطره شما از سال ٨٦ چیست؟
٣) عنوان بهترین فیلم و یا بهترین کتابی که در سال ٨٦ دیدید و خواندید؟
٤) در لحظه سال تحویل برای خودتان و سینمای ایران چه آرزویی دارید؟
● " بهاره رهنما: خوشحالم که به جای هدیه تهرانی بازی کردم
۱) حضور در فیلم های «توفیق اجباری» (محمدحسین لطیفی)، «دایره زنگی» (پریسا بخت آور) و تله فیلم «تالار سوم» و سریال طنز مهران مدیری (اگه جای من بودین) که در ایام نوروز پخش می شود و من در چهار قسمت آخر آن بازی کرده ام.
٢) خانم «هدیه تهرانی» از من خواست به جای ایشان، در فیلم «دایره زنگی» ایفای نقش کنم. من به همراه مادر و دخترم در این فیلم حضور داشتم.
٣) کتاب «کافکا در ساحل» نوشته نویسنده ژاپنی «رومی موراکامی» و چند فیلم عاشقانه از «چن کایگه» کارگردان چینی.
٤) سلامتی و سربلندی برای جوانان ایرانی. در عرصه سینما هم دوری از حب و بغض ها و مشکلات مادی و معنوی.
● مریم کاویانی: فیلم سازان قدر بازیگران را بدانند
١) بازی در سریال های روزگار قریب (کیانوش عیاری)، شکرانه (سعید سلطانی)، پدرخوانده (محمد ورزی) و دو تله فیلم انتخاب (نادر مقدس) و ضبط صوت (کاوه دژاکام) که در ایام نوروز از تلویزیون پخش می شوند.
در فیلم ستایش (محمدرضا رحمانی) هم حضور داشتم که در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درآمد.
٢) خاطره من خیلی شخصی است. بهترین خاطره ام این است که امسال خانه دار شدم.
٣) فیلم «خون بازی» ساخته رخشان بنی اعتماد را، به خاطر بازی زیبای «باران کوثری» دوست داشتم.
٤) در لحظه تحویل سال ابتدا برای خودم و خانواده ام آرزوهای خوب می کنم. آرزوی سینمایی ام هم این است که فیلم سازان قدر بازیگران را بدانند و نگاه تجاری صرف به آن ها نداشته باشند. فقط از چهره های محدود استفاده نکنند و همه بازیگران را ببینند.
● بهروز بقایی: خداوند همه را به راه راست هدایت کند
١) در فیلم معناگرای «یک وجب از آسمان» (علی وزیریان) حضور داشتم. در تله فیلم «پر» (داریوش ربیعی) و سریال «بزرگ مرد کوچک» (مسعود رسام) بازی کردم. در حال حاضر نیز در تدارک کارگردانی یک ویژه برنامه زنده برای شبکه اول هستم که هم زمان با سال تحویل پخش می شود.
سال ٨٦ یک مجموعه چهار قسمتی با هدف «آموزش مهارت های زندگی» ساختم که هم زمان با هفته نیروی انتظامی از تلویزیون پخش شد. در سریال شهریار (کمال تبریزی) نقش نیما یوشیج را بازی کردم.
٢) برای مدتی ارتباطم با تلویزیون قطع شده بود که امسال دوباره برقرار شد.
٣) کتاب «تنهایی پرهیاهو» نوشته «بهومیل هوابال» ترجمه پرویز دوایی.
٤) خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند. این کامل ترین، جدی ترین و درست ترین آرزوست. برای سینما هم همین آرزو را دارم.
‌‌● " فریده سپاه منصور: مثل همیشه مادر بودم
١) از شهریور ماه درگیر بازی در مجموعه تلویزیونی «سفر به تاریکی» (فریدون جیرانی) هستم. تابستان در یک فیلم تلویزیونی به نام بدل (مسعود آب پرور) بازی کردم. به تازگی بازی در تله فیلم تالار سوم (همایون اسعدیان) را آغاز کرده ام. در همه این سریال ها و فیلم ها نیز مثل همیشه ایفاگر نقش مادر هستم.
٢) من با لحظه لحظه های عمرم زندگی می کنم. به همین سبب همه اش برایم خاطره های خوب است. بهترین خاطره ام این است که توانستم دخترم را که مقیم خارج از کشور است، ببینم. همین که آدم در کنار خانواده و سالم است و می تواند کار کند، خودش بهترین خاطره است.
٣) سریال «ساعت شنی» را دوست داشتم. اگرچه آخرش کلیشه ای تمام شد. اما در کل خوب بود.
٤) آرزو می کنم دست و پای بسته سینما بازتر شود. پس از گذشت بیست و چند سال تهیه کننده های ما خط قرمزها را می شناسند. باید به آن ها آزادی عمل بدهند، تا آن ها هم با رعایت اصول قانونی آثار خوبی تولید کنند. چون اگر قرار باشد محدودیت ایجاد کنند همه فیلم ها شبیه هم می شوند.
● اردلان شجاع کاوه: اجازه دهید به این سوال پاسخ ندهم
١) به مدت هشت ماه درگیر بازی در سریال طنز «چارخونه» بودم. در حال حاضر نیز اجرای مجموعه برنامه «خودمونی» را، برای شبکه پنج تهران به عهده دارم. محوریت این برنامه آسیب شناسی اجتماعی است. مردم را دعوت می کنیم و با حضور جامعه شناسان و روانشناسان درباره مشکلات طرح مسئله می کنیم.
٢) ارتباط بیشتر و صمیمانه تر با مردم عزیز از طریق سریال «چارخونه». من از اواخر دهه ٦٠ به سمت تلویزیون آمدم و ١٦- ١٥ سال است که با صدا و سیما همکاری دارم.
٣) اجازه بدهید به این سوال پاسخ ندهم (می خندد) سوال سختی است. چون می ترسم یک فیلم یا سریال را بگویم و بقیه ناراحت شوند.
٤) آرزو می کنم سینما صنعتی تر و برای نیروهای جوان، اشتغال بیشتری ایجاد شود. افراد تحصیل کرده هم فرصتی برای کار داشته باشند.
● " مهدی صباغی: اعتبارم را از مشهد دارم
١) در تله فیلم کشف (مسعود شاه محمدی) بازی کردم. دو فیلم در حال اکران به نام های عاشق (افشین شرکت) و راننده تاکسی (مهدی صباغ زاده) دارم.
در شهر مشهد در سریال «خانه شمعدانی» نیز ایفای نقش کردم.
٢) بهترین خاطره ام این است که پس از ١٢ سال برای صدا و سیمای مرکز مشهد سریال «خانه شمعدانی» را بازی کردم. من اعتبار فرهنگی و هنری ام را از مشهد دارم. به خاطر قبولی پسرم در دانشگاه به تهران کوچ کرده ام و دوست دارم در شهر مادری ام کار کنم.
٣) فیلم «آواز گنجشک ها» (مجید مجیدی) و کتاب «صلاح الدین ایوبی» نوشته محمد قاضی.
٤) آرزو می کنم مسئولان برای جوانان مملکت شغل ایجاد کنند. تشریفات سینمایی کمتر شود و مسئولان از جریان تولید فیلم حمایت بیشتری کنند.
سینماگران نیز معضلات واقعی مردم را به تصویر بکشند.
احسان رحیم زاده
منبع : فیلم‌نگار


همچنین مشاهده کنید