چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کلسیم: عنصر معجزه آسا


کلسیم: عنصر معجزه آسا
بدن آدمی سرشار از عناصری است كه بدون آنها زندگی ناممكن است و كلسیم به عنوان یك عنصر حیاتی در این بین همیشه خودنمایی كرده است. از این رو در مدح این عنصر معجزه آسا چند كلمه ای را برایتان بیان می‌كنیم تا شاید كمی بیشتر قدر كلسیم بدنتان را بدانید.
• كلسیم یعنی استخوان های محكم
همه ما با واژه پوكی استخوان آشنا هستیم. پوكی استخوان در اصل نازك و سست شدن استخوان ها است كه طی این بیماری ماده اصلی استخوان ها یعنی كلسیم كاهش می یابد و استخوان ها شكننده می شوند. به طوری كه با یك ضربه جزیی استخوان ها ترك خورده و می شكنند.
تحقیقات نشان داد كه اگر بدن از لحاظ جذب كلسیم در سطح مطلوبی قرار گیرد، استخوان ها با جذب این كلسیم دریافتی استحكام خود را بازمی یابند و شكستگی های حاصل از پوكی استخوان كاهش می یابند. از این رو توصیه متخصصان تغذیه بر این است كه میزان كلسیم مصرفی برای كودكان كمتر از شش ماه ۴۰۰ میلی گرم در روز، ۶۰۰ میلی گرم برای كودكان شش ماهه تا یك ساله، ۸۰۰ میلی گرم برای كودكان یك تا ۱۰ ساله و مردان و زنان ۲۵ سال به بالا و ۱۲۰۰ میلی گرم برای افراد ۱۱ تا ۲۴ ساله و نیز خانم های باردار و شیرده باشد.
یكی از بهترین منابع برای جذب كلسیم مورد نیاز بدن لبنیات است. بهتر است بدانید كه یك فنجان شیر كم چربی ۶/۹۳ میلی گرم كلسیم دارد و تقریباً ۲۴۰ گرم ماست بی چربی ۹۶ میلی گرم كلسیم دارد، بهتر است از ماست كم چربی استفاده شود، چرا كه هم چربی بدن را بالا می برد و هم كلسیم كمتری دارد. از دیگر منابعی كه از لحاظ كلسیم بسیار غنی هستند، می توان كنسرو ماهی ساردین، لوبیا و گل كلم را نام برد كه بهتر است از آنها در سفره غذایی تان حتماً بهره ببرید.
• كلسیم و بیماری های قلبی
از دیگر مزیت های كلسیم حفظ سلامتی قلب است. تحقیقات نشان داده است كه كلسیم با كاستن كلسترول بد خون یعنی LDL باعث حفظ سلامتی قلب و عروق می شود و این اركان را در برابر خطر بیماری های كشنده محافظت می كند. هرچقدر كلسترول خون كمتر باشد، سلامت بدن و مهمتر از آن قلب و عروق بیشتر حفظ می شود. از این رو با نظارت متخصصان تغذیه می توان با مصرف به اندازه كلسیم سلامت قلب و عروق را نیز تامین كرد.
• كلسیم و فشارخون
بحث فشار خون یكی از مهمترین مباحثی است كه پس از پوكی استخوان در زمینه مصرف كلسیم می توان مطرح كرد. كلسیم برای بیماران فشارخونی بسیار اهمیت دارد. چرا كه آنها را در برابر ابتلا به فشارخون بالا محافظت می كند. همچنین تحقیقات فراوان نشان داده است مصرف اصولی و به اندازه كلسیم در درمان فشارخون بالا هم می تواند موثر واقع شود. از این رو بسیاری از متخصصان قلب و عروق در درمان بیماران فشارخون بالا از تركیبات حاوی كلسیم استفاده می كنند. حتی بسیاری از متخصصان این امر در آمریكا در توصیه های غذایی خود در كنار حذف نمك اضافی در غذای بیماران فشارخونی استفاده از غذاهای حاوی كلسیم بالا را به آنها سفارش می كنند. پس بیماران فشارخونی در كنار شعار نمك نخورید، جمله كلسیم بخورید را باید اضافه كنند تا درمانشان كامل تر شود.
• كلسیم و زنان باردار
در دوران بارداری نیاز خانم ها به كلسیم افزایش می یابد، چرا كه یك خانم باردار علاوه بر نیاز خود باید نیازهای جنین اش را هم تامین كند. سرعت بافت سازی در جنین آنچنان سریع است كه اگر كوچكترین كمبودی در تامین مواد غذایی مورد نیاز جنین پیش بیاید، تاثیرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. همچنین نقش كلسیم در پیشگیری از ابتلا به فشارخون در دوران بارداری در خانم های باردار به اثبات رسیده، چرا كه خانم های باردار در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند و متخصصان زنان و زایمان به خانم هایی كه سابقه فشار خون بالا را دارند، قرص های كلسیم تجویز می كنند تا در بارداری های بعدی مبتلا به فشارخون بالا نشوند. علاوه بر این در خانم هایی كه شیرده هستند، مصرف كلسیم می تواند غوغا كند، چرا كه كلسیم از طریق شیر مادر به جنین انتقال می یابد و سبب تكامل سریع تر و كامل تر كودك می شود. از این رو به خانم های شیرده هم توصیه می شود زیر نظر پزشك متخصص مصرف كلسیم را از یاد نبرند و آن را در برنامه روزانه غذایی شان قرار دهند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید