پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جراحی زیبایی ، چرا و به چه قیمت ؟


جراحی زیبایی ، چرا و به چه قیمت ؟
اغلب آنهایی که در به در دنبال یک جراح ماهرمی گردند تا شکل بینی شان را زیباتر و امروزی تر کنند و اغلب آنهایی که به کمک سایر تکنیکهای مدرن جراحی ، دستی به صورت و هیکلشان می برند تا ظاهرشان را شیکتر و به روزتر کنند ، فقط از کمبود زیبایی در رنج نیستند . لطفا گارد نگیرید ، این حرف من نیست ! دکتر امیلی کولینز می گوید کمبود اعتماد به نفس،رنج بزرگتری است که در اغلب این موارد ، می توان سراغ گرفت.
۸۵ درصد دختران از ظاهرشان شاکی اند!
دکتر امیلی کولینز با آمارهای عجیب و غریبی که همیشه در آستین دارد ، آدم را شگفت زده می کند : " ۸۵ درصد دختران جوان از ظاهرشان رضایت ندارند . " او که یک متخصص روانشناسی اجتماعی مشهوردر رسانه های امریکا است ، معتقد است که " رسانه ها با تبلیغات گسترده پیرامون جذابیتهای ظاهری زنان و مردان ، روز به روز افراد بیشتری را به این احساس دچار می کنند که غیر جذاب و بد قیافه هستند ، در حالیکه واقعیت اینطور نیست ."
جالب تر اینکه ، او مدلهای مطرح امروزی را هم زیر سوال می برد و می گوید : " مدلهایی که از سوی رسانه ها معرفی و تبلیغ می شوند ، بدون استثنا از لحاظ فیزیکی ، غیر طبیعی هستند و دستیابی به آنها بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن است . " بررسیهای تیم تحقیقاتی دکتر کولینز حاکی از آنست که : " مانکنهایی که برای معرفی لباس در پشت ویترینها استفاده می شوند ، اگر انسان واقعی بودند هرگز نمی توانستند بچه دار شوند " کولینز می گوید : " عروسک باربی اگر یک انسان بود ، به دلیل فرم بدنی ویژه اش ، قادر به راه رفتن بر روی دو پا نبود و باید چهار دست و پا راه می رفت . " و تصریح می کند : " ۳۰ میلیون زن در دنیا که هرگز نمی توانند فرم بدنی مشابه مانکنهای مجلات داشته باشند .... نزدیک به ۸۵ درصد دختران و زنان جوان از وزن و ظاهرشان رضایت ندارند . ۵۱ درصد آنها سعی می کنند کمتر از منزل خارج شوند تا درفعالیتهای اجتماعی ، کمتر شرکت کنند . ۷۰ % زنان با وجود لاغر بودن ، به شدت از اینکه اضافه وزن پیدا می کنند واهمه دارند ، در ضمن همین افراد با مقایسه بدنشان با مدلهای رایج خودشان را نا متناسب و بی کفایت قلمداد می کنند .
دکتر کولینز پس از ارائه این آمارهای تلخ آرزو می کند که بالاخره یک روز به جای تبلیغ لاغری برای سلامت جسم و روح مردم تبلیغ شود و شادمانی افراد به خاطر دستیابی به بدنی سالم باشد نه بدن لاغر یا بدن زیبا .
یافته های جالبتری هم در زمینه جراحی زیبایی وجود دارد . مثلا تحقیقا ت نشان داده است آنهایی که خوش بینانه تر تن به این جورجراحی هایی می دهند از نتیجه عمل هم راضی ترند . هیچ تحقیقی نشان نداده است که تمام کاندیده های جراحی زیبایی پس از عمل به اعتماد به نفس بیشتری دست پیدا کنند . خصوصا آن بیمارانی که از افسردگی رنج می برند بسیار بعید است با چنین کارهایی بهبود چشمگیری در حال و روزشان ایجاد شود .
● چهار توصیه با آنهایی که در سطح جراحی ایستاده اند :
▪ واقع بین باشید : به بهتر شدن فکر کنید ، نه به ایده آل شدن اگر به دنبال این هستید که فردای جراحیتان در کوچه و خیابان شما را با فلان سوپر استارهالیوود اشتباه بگیرند مطمئن باشید از جراحی و جراحتان هرگز راضی نخواهید شد . ضمنا احتمال خالی شدن جیبتان هم در چنین مواردی که پای وعده های آن چنانی در میان است بسیار بالاتر خواهد بود .
▪ تن به تیغ ندهید : اگر درآستانه طاقید یا حال یکی از نزدیکانتان خیلی وخیم است و خدایی نکرده دارد فوت می کند یا همین تازگی ها به یک شکست عشقی دچار شده اید یا دارید کارتان را از دست می دهید و یا به هر دلیل موجه یا غیر موجهی دارید با یک استرس فوق العاده دست و پنجه نرم می کنید در تمام این موارد احتمال اینکه نتیجه عمل برایتان رضایت بخش نباشد بسیار زیاد است .
▪ به جیب خود و خانواده تان بیاندیشید : جراحی زیبایی تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست که نیست! ضمنا قیمت این جراحی ها هم معمولا کم نیست.خود جراحی و دوران نقاهت و بهبودی اش هم معمولا وقت زیادی ازتان می گیرد . البته بسته به نوع جراحی ، برگشتن به محیط کارتان هم ممکن است بین یک روز تا یک ماه طول بکشد .
▪ از خطرات جراحی باخبر شوید : این را باید قبول کنید که جراحی زیبایی هم مثل هر جراحی دیگری به سلامتتان لطمه وارد کند و یا نتیجه اش آنچنان که خودتان دلتان می خواهد مطلوب و تحسین برانگیز نباشد.
خطر در کمین است !
پیش از هرعمل بیشتر با پزشکتان مشورت کنید و بیشتر به نتایج در دسترس و امکان پذیر بیاندیشید امکان دسترسی به آن نتیجه ها هم بیشتر خواهد بود در هرصورت نارضایتی از نتایج حاصله یکی از محتمل ترین اتفاقات پس ازعمل است . رضایت شما البته به عوامل مختلفی بستگی دارد :
سطح توقع شما ، نوع جراحی ، دشواری یا آسانی عمل ، میزان مهارت جراح و آمادگی جسمانی خودتان برای جراحی .
حتما باید از جراحتان بپرسید که احتمال دستیابی به نتیجه دلخواهتان با توجه به مجموع همه شرایط چقدر است . ضمنا به غیر از نارضایتی شما از نتیجه عمل همه ریسکهای دیگری که یک عمل جراحی ممکن است داشته باشد ممکن است وجود داشته باشد :
اگر سابقه بیماریهای قلبی و عروقی داشته باشید یا اگر از بیماریهای ریوی یا چاقی در رنج باشید احتمال بروز عوارض نظیر ذات الریه ، سکته مغزی ، سکته قلبی و بوجود آمدن لخته های خونی خصوصا در پاها و ریه هایتان بسیار خواهد شد . سایر عوارض احتمالی در چنین جراحیهایی هم عبارتند از : تهوع ، سرگیجه ، اضافه وزن ، گز گز و مورمور اندامها،تجمع خون یا مایع درزیر محل بخیه،شکافهای پوستی،خونریزیهای زیر پوستی، عفونت در محل بخیه و بهم خوردگی تقارن در محل عمل و افت دمای بدن . البته طبیعی است که در جراحیهای زیبایی هم مثل سایر جراحیها اگر اوضاع کلی سلامتتان خوب و رو به راه باشد احتمال بهبود سریعترتان بسیار بیشتر خواهد بود .
منبع : پایگاه اینترنتی خانواده ما


همچنین مشاهده کنید