جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شایع ترین روش های برجسته سازی گونه


شایع ترین روش های برجسته سازی گونه
شاید برجستگی و فرم صورت برخی هنرپیشه های سینما ، شما را برای تزریق ژل و برجسته سازی بخش های متفاوت چهره تان وسوسه کند . شاید هم شنیده باشید که پروتزهایی این روزها در بازار هستند که می توان با کار گذاشتن آنها در صورت ، گونه یا چانه ، این بخش های صورت را بر جسته تر کرد و به آن فرم دلخواه دست یافت .
نتایج مطالعات دانشمندان نشان می دهد ، چانه برجسته و گونه های برجسته یکی از معیارهای زیبایی صورت هستند . به صورت طبیعی قوس گونه ای که بخشی از استخوان گونه است ، موجب برجستگی گونه ها می شود . در حقیقت کسانی که گونه های برجسته دارند ، به صورت ارثی ، اسکلت صورتشان به این شکل فرم گرفته است . در بعضی افراد استخوان های گونه به میزان کافی رشد نکرده و بنابراین گونه های پهن و بی حالتی دارند.برجسته سازی گونه،این روزها زیادی پیدا کرده است و روش های متفاوتی مانند تزریق ژل و چربی ، گذاشتن پروتز در گونه برای زیباتر کردن صورت وجود دارند .
ولی پیش از اینکه گوشی تلفن را بردارید و برای معاینه و جراحی پلاستیک وقت بگیرید ، بد نیست ژل های تزریقی و پروتزهای زیبایی صورت را بیشتر بشناسید :
● گونه های ژله ای :
ژل هایی که برای برجسته سازی و جوان کردن صورت استفاده می شوند یا موقعی هستند یا دائم . ژل های دائمی چون از مواد ( پلیمر ) یا پلاستیک تشکیل شده اند ، به وسیله پوست جذب نمی شوند و برای همیشه در محل باقی می مانند بنابراین بسیارمضرهستند .اما ژل های موقتی که ( هیالورونیک اسید ) نام دارند ، به وسیله پوست جذب می شوند و نسبت به نوع اول عارضه کمتری دارند .
بسیاری از متخصصان جراحی پلاستیک تزریق را رد می کنند به این دلیل که این روزها بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به عوارض آن پی برده اند و دیگر تزریق ژل را توصیه نمی کنند . ژل ها معمولا در محل تزریق شده باقی نمی مانند بلکه حرکت می کنند و به جاهای دیگر صورت می روند . مثلا ژل هایی که براب برجسته سازی گونه در این محل تزریق شده اند ، می توانند حرکت کنند و از زیر گلو خارج شوند . ۶ ماه تا ۳ سال بعد از تزریق ، عوارض تزریق ژل شروع می شوند . این عوارض شامل تورم ، کبودی ، التهاب سلولی و آبسه در محل تزریق می شود . در برخی موارد ، گونه برجسته شده ، برجستگی متقارن خود را پس از مدتی از دست داده ، تغییر شکل می دهد . متاسفانه درمان مشخصی برای این بدشکلی ها وجود ندارد و هرگز هم به حالت عادی باز نمی گردند .
دکتر کلانتر هرمزی ، رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران معتقد است : " مشکل اینجاست که تزریق ژل در ابتدا خوب و سریع جواب می هد . اما عوارضش پس از مدتی بروز می کند . بیرون آوردن این ژل های حرکت کرده ، نیز کاربسیار دشواری است به این دلیل که این ژل ها دارای پوشش واحدی نیستند که دریک جایگاه تزریق شوند وهمان جا باقی بمانند ، بلکه لابه لای نسوج مختلف پخش می شوند و عفونت های شدیدی ایجاد می کنند به شکل چرک ، پوست را سوراخ کند و بیرون بریزد .
اگر ژل به اشتباه درمجاورت اعصاب صورت تزریق شود،به فلج شدن بخشی از چهره منجرمی شود. برخی افراد به این ژل ها حساسیت دارند و در اثرتزریق یک باره ژل ، دچار حساسیت تنفسی شده و تا پای مرگ پیش می روند . دکتر هرمزی می گوید : " متاسفانه این ژل ها بسیار سهل الوصولند و شما خودتان می توانید ژل را به همراه سرنگ تزریق آن از شرکت وارد کننده اش بخرید و به هر کسی که دلتان خواست بدهید تا برایتان تزریق کند .
توجه کنید همیشه برای جراحی های پلاستیک عوارضی وجود دارد ولی اگر تصمیم دارید یکی از جراحی های پلاستیک را روی صورتتان انجام دهید ، باید مطمئن شوید فواید آن از مضراتش بیشتر است که این موضوع درباره تزریق ژل ها کاملا برعکس است .
ژل یک ماده بسیار جدید در بازار ایران است و چند سالی است که از این ماده در زیباسازی صورت استفاده می شود ، هرگز تحقیقات کافی دراین زمینه صورت نگرفته و مدت زمان پیگیری بیمارانی که این ژل را برای برجسته سازی گونه تزریق کرده اند ، هنوز کافی نیست ، به زبان دیگر ژل ها هنوز جواب خود را پس نداده اند .
● گونه های مصنوعی :
توصیه اغلب جراحان پلاستیک این است که اگر خانم ها تمایل به برجسته سازی گونه دارند ، به جای ژل ، پروتزهای گونه را انتخاب کنند . پروتز را از ماده ای به نام ( سیلیکون ) می سازند . براساس تحقیقات انجام شده ، سیلیکون ها ضرر عمده ای برای بدن ندارند و سال ها بدون عارضه در محل باقی می ماند و در حجم های مختلف ساخته می شوند .
چند سال پیش عارضه ای برای پروتزهای سیلیکونی در جوامع پزشکی مطرح شد مبنی بر این که مواد داخل آنها به مرور به بیرون نشت کرده و در مفاصل رسوب می کند و به همین دلیل سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این پروتزها را ممنوع اعلام کرد . دکتر عشایری ، متخصص جراحی پلاستیک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره این عارضه می گوید : " تحقیقات بعدی نشان داد که درد مفاصل این بیماران ارتباطی با مواد موجود دراین پروتزها ندارد و پس از آن کارخانه های سازنده این پروتزها جدار پروتزها را ضحیم تر و قدرت چسبندگی ماده تشکیل دهنده آنها را بیشتر کردند . برخی از کارخانه های سازنده ، فضای داخلی پروتزها را از سرم پر کردند و درحال حاضر این نوع پروتزها ، مطلوب ترین و کم عارضه ترین نمونه بدست آمده است . "
برای گذاشتن پروتزهای گونه ای شما می توانید بیهوشی کامل و یا موضعی را انتخاب کنید. مدت این جراحی نیم ساعت طول می کشد . درطول عمل برش کوچکی از داخل دهان در حد فاصل لثه فوقانی و گونه داده می شود و نسج نرم گونه کنار زده می شود . به این شکل حفره ای ایجاد می شود که پروتز درون این حفره و درست روی استخوان قرار گیرد . سپس برش با نخ قابل جذب دوخته می شود . دراین روش برشی روی پوست صورت داده نمی شود تا بعد از عمل جای آن روی صورت باقی بماند . لازم است بعد از عمل جراحی از آنتی بیوتیک استفاده کنید و دهانتان را با دهان شویه شست و شو دهید .
● تزریق چربی ، خوب یا بد ؟
روش دیگر برجسته سازی گونه ، تزریق چربی زیر پوست گونه است . این چربی از بدن خود شما به دست می آید . معمولا چربی اضافی در ناحیه شکم و ران انباشته می شود . دراین روش چربی را از بخشی از بدن استخراج کرده و شست و شو داده و در گونه تزریق می کنند و دکتر عشایری معتقد است این روش برای برجسته سازی گونه و سینه مناسب ترین روش است . اما تصور نکنید تزریق چربی کاملا بدون عارضه است . چربی در طول ۳ ماه پس از تزریق در محل جدید ، ۳۰-۴۰ درصد حجم خودش ، آب جذب می کند و بدتر از آن ، این که جذب چربی در تمام سطوح یکسان نیست ، به طوری که اگر چربی را به دو طرف صورتتان تزریق کنید پس از مدتی به صورت غیریک نواخت آب جذب کرده و صورت ممکن است بی تناسب شود .
دکترگلرخ ثریا
منبع : پایگاه اینترنتی خانواده ما


همچنین مشاهده کنید