جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سیلندر


سیلندر
سیلندر ، هسته مرکزی موتور است. با انفجار سوخت در این مکان نیروی محرکه اتومبیل تامین می شود. محفظه روغن موتور زیر بدنه موتور قرار دارد. روغن موتور برای کم کردن اصطحکاک چرخش میل لنگ ، میل بادامک و حرکت پیستون داخل سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم خنک کننده آب را در مجراهای دور سیلندرها به گردش درمی آورد و باعث خنک شدن محفظه احتراق سیلندرها می شود. در شکل زیر می توانید محل قرار گرفتن سیلندرها ، میل لنگ و میل بادامک و همچنین مجراهای گردش آب دور سیلندر و مجراهای ورود سوخت به سیلندرها را مشاهده کنید.
● شمع :
شمع ها باعث ایجاد جرقه و آتش زدن سوخت داخل سیلندر می شوند. سیستم برق رسانی به شمع ها باید آنقدر دقیق باشد که در زمان مناسب (پس از تراکم سوخت) ، شمع جرقه بزند.
● سوپاپ ها :
سوپاپ ها دریچه های ورود سوخت و خروج دود را باز و بسته می کنند. این سوپاپ ها توسط گردش میل بادامک در زمانهای مناسب به بالا و پائین حرکت می کنند.
● پیستون :
یک فلز استوانه ای شکل است که درون سیلندر بالا و پائین حرکت می کند و ضربات حاصل از انفجار سوخت را توسط شاتون به میل لنگ منتقل می کند. میله گژن پین پیستون را به شاتون متصل می کند. رینگ ( حلقه ) های دور پیستون برای جلوگیری از نفوذ روغن زیر سیلندر موتور به محفظه احتراق می شود و یاتاقان های زیر شاتون هم ضربات و ارتعاشات حاصل از انفجار را تحمل کرده و از ساییدگی میل لنگ جلوگیری می کنند. حرکت خطی ( بالا و پایین ) پیستون توسط شاتون به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می شود. در موتور های ۴ سیلندره ، پیستون های داخل سیلندر طوری تنظیم می شوند که هر کدام در یک مرحله از مراحل احتراق باشند . مثلا اگر یک سیلندر در مرحله ورود سوخت باشد ، ۳ سیلندر بعدی به ترتیب در مراحل تراکم ، احتراق و خروج دود قرار داشته باشند.
● میل لنگ :
حرکت بالا و پایین پیستون باعث چرخش میل لنگ دور محور خود می شود . این چرخش از طریق گیربکس و میل گاردان و دیفرانسیل به منتقل می شود و اتومبیل حرکت می کند. یک سر میل لنگ فلایویل و سر دیگر آن پولی قرار دارد.
● میل بادامک :
میل بادامک نیروی لازم جهت چرخش خود را توسط زنجیری از چرخ دنده میل لنگ می گیرد. چرخش میل بادامک از طریق میل رابط و اسبک به سوپاپهای سرسیلندر منتقل شده و آنها بطور متناوب باز و بسته می شوند . در برخی موتورها میل بادامک پایین سوپاپ و در برخی دیگر میل بادامک بالای سوپاپها طراحی و نصب می شوند ولی در هر حالت وظیفه اصلی میل لنگ باز و بسته کردن سوپاپها است. در ضمن چرخش میل بادامک نیروی لازم جهت مکش بنزین از باک توسط پمپ بنزین و همچنین چرخاندن پمپ روغن را تامین می کند.
● فلایویل :
صفحه گرد دندانه دار بزرگی است که به انتهای میل لنگ متصل است.برای روشن شدن موتور باید میل لنگ شروع به چرخش کند. در زمانهای قدیم اینکار توسط هندل انجام می شد ولی در اتومبیلهای امروزی استارت اینکار را انجام می دهد. استارت نیروی خود را از باطری ماشین تامین می کند. به این ترتیب که بهنگام استارت زدن دندانه های استارت با دندانه های فلایویل درگیر می شود و میل لنگ متصل به آن شروع به چرخش می کند . با چرخش میل لنگ و روشن شدن موتور چرخ دنده استارت از فلایویل جدا می شود. در ضمن با چسبیدن صفحه کلاچ به صفحه فلایویل چرخش میل لنگ به گیربکس منتقل می شود .
● پولی :
به سمت دیگر میل لنگ متصل شده است. پولی با تسمه ای بنام تسمه پروانه به دینام و واتر پمپ ( پمپ آب ) متصل است و آنها را می چرخاند. برای روشن شدن اتومبیل ، استارت بکمک برق ذخیره شده در باطری می چرخد تا موتور روشن شود . پس از روشن شدن موتور ، پولی میل لنگ بکمک تسمه پروانه ، دینام را می چرخاند. دینام یک موتور الکتریکی است که با چرخش خود برق تولید می کند. برق تولید شده در سیستم جرقه ، چراغ ها ، کولر و سیستم های دیگر اتومبیل مصرف می شود و مازاد جریان الکتریسیته هم صرف شارژ کردن دوباره باطری می شود. با چرخش واتر پمپ هم آب گرم داخل موتور به گردش در می آید و با عبور از رادیاتور سرد شده و دوباره به موتور برمیگردد تا موتور را خنک کند. جزییات این مطالب هم در بخش سیستم خنک کننده توضیح داده شده است.
امین دوستی
http://manufacturengineers.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید