پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ستاره هایی که فقط یک روز «ستاره» بودند


ستاره هایی که فقط یک روز «ستاره» بودند
در بیشتر دربی های پایتخت اتفاقات جالبی رخ داده است. درگیری های جور واجور، لحظه های به یادماندنی، سخنان قصار و خلق صحنه های بدیع. کافی است کمی به ذهنمان فشار بیاوریم تا فریم به فریم این تصاویر از جلوی چشمانمان عبور کنند اما یک نکته دیگر هم هست که باید به آن پرداخته شود. شخصیت های ویژه ای که قبل از دربی اصلا ویژه نبودند و بعد از یک بازی استقلال - پرسپولیس دوباره از حالت ویژه بودن خارج شدند. شخصیت هایی هم بوده اند که همواره در دربی ها نمایش دلپذیری داشته اند اما زیر سایه مانده اند و حرفی از آنها به میان نیامده است. شاید تکرار دوباره نام آنها جالب توجه باشد و خاطرات خوشی را دوباره زنده کند.
● پرسپولیس
▪ نادر میراحمدیان
آن موقع که هنوز همه خانواده ها تلویزیون رنگی نداشتند و چشم و چراغ بیشتر منازل یک تلویزیون مبلی بزرگ سیاه و سفید بود، بعضا معدود بازیکنان گمنام سرنوشت ساز می شدند. در یکی از بازیهای مهم پرسپولیس - استقلال، یک بازیکن کاملا متوسط با فیزیکی معمولی و چهره ای شبیه به تمام مردان دهه ۶۰ یک گل زد تا نامش را به عنوان گلزن دربی ثبت کند. روز چهارم خرداد ۱۳۶۹ و مقابل چشمان ۱۲۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی نادر میراحمدیان در دقیقه ۱۲ بازی دروازه استقلال را باز کرد اما بعدا گل او با ۲ گل آبی ها پرپر شد تا کسی به کاری که میراحمدیان کرد چندان اهمیت ندهد. بعدها میراحمدیان خیلی زود به حاشیه رفت و چیزی از او نشنیدیم.
▪ بهنام طاهرزاده
مهاجم بدی نبود اما به غیر از یک بار که در دربی گل زد چیز دیگری از او ندیدیم. سال ۱۳۷۶ در آن بازی به یادماندنی. ۲۰ تیرماه ۱۳۷۶ روزی که فرشاد پیوس دوان دوان چهارگوشه زمین را بوسید و بعد از حضور کوتاه مدتش پس از یک ضربه ایستگاهی که با پنجه های غلامپور دفع شد از فوتبال خداحافظی کرد. آن روز، روز پرسپولیس بود. روز زوج شاهرودی - میناوند، یکه تازی های مهدی مهدوی کیا و در نهایت گلی که بهنام طاهرزاده زد. او در دقیقه ۸۷ نتیجه قاطع صفر - ۳ را به سود پرسپولیس ثبت کرد با یک بغل پای ساده. بعدها طاهرزاده هم به سرنوشت میراحمدیان دچار شد. خیلی زود از پرسپولیس جدا شد و بعد از آن خبری از او نشد.
▪ وحید قلیچ
نامش آدم را یاد فوتبالیست های کروات می اندازد و حالا که جامه مربیگری به تن کرده شبیه مربیان کروات است، البته فقط از لحاظ اسم. وحید قلیچ سال ها از دروازه پرسپولیس حراست کرد و حتی بهروز سلطانی خوش قد و قامت را کنار زد. قلیچ با آن سبیل های پهن و فیزیکی که شباهت زیادی به فیزیک دروازه بانی نداشت همواره در دربی های استقلال - پرسپولیس نمایش های جالب توجهی ارایه می کرد. قلیچ بارها مقابل استقلال بازی کرد، گل خورد اما عملکرد قابل قبولی داشت، کمتر اشتباه کرد، کمتر سوتی داد و کمتر باعث باخت تیمش لقب گرفت و در نهایت بعد از این همه نمایش خوب از وحید قلیچ کمتر گفته شد.
● استقلال
▪ محمد تقوی
مثل اینکه این روزها در کشور انگلستان زندگی می کند و شاید اصلا در حال و هوای دربی تهران و خاطرات مربوط به آن نباشد. هافبک راست مازندرانی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ چهره شد، به استقلال آمد و در نهایت در دربی پایتخت سرنوشت ساز شد. گل محمد تقوی که دردقیقه ۳۶ دربی به یاد ماندنی ۶ مردادماه ۱۳۷۶ با سانتر تیز جواد زرینچه و ضربه سر شیرجه ای به ثمر رسید تا کار پرسپولیس را در همان نیمه اول تمام کند. دوران درخشش محمد تقوی که حتی در مقطعی کوتاه به تیم ملی هم رسید بسیار زود به پایان رسید و بعدها کمتر حرفی از او به میان آمد.
▪ فرد ملکیان
مهاجم ارمنی استقلال زیر سایه دیگر فوروارد اهل ارامنه آبی ها بود. حداقل در دربی ها که اینطور بود. ادموند اختر همیشه مقابل پرسپولیس خوب بود حتی همین پارسال در سن ۳۸ - ۳۷ سالگی با پیراهن شهرهای صنعتی کاوه هم به پرسپولیس گل زد اما فرد ملکیان در دربی ها چهره ای گمنام و معمولی به شمار می رفت. فرد با مصدومیت های متوالی از سطح اول فوتبال کنار رفت اما قبل از اینکه کاملا «فید» شود در دربی سال ۷۸ چهره شد. فرد در دقیقه ۴۳ دربی ۲۰ فروردین یک گل به احمدرضا عابدزاده زد، بازی که در نهایت با تساوی یک - یک دو تیم به پایان رسید. آن روز و در آن مسابقه فرد با مهارتی جالب توجه توپ را از بالای سر عقاب آسیا وارد دروازه پرسپولیس کرد اما حالا و پس از گذشت ۱۱ سال در دربی امروز کسی سراغی از او می گیرد؟
▪ صادق ورمزیار
این یکی ویژه ما، کاملا ویژه است، چرا که در دربی امروز هم حضور دارد. صادق ورمزیار از استقلالی های اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ امروز در جامه مربیگری رودرروی پرسپولیس قرار می گیرد، اتفاقی که در لباس بازیگری بارها برایش رخ داده و کاملا عادی است. ورمزیار از آن دسته بازیکنانی بود که در بیشتر دربی ها نمایش جالبی داشت.
نفر مقابل اش در سمت راست خط دفاعی پرسپولیس را آزار می داد. یا پاس گل می داد، یا با ورود به محوطه جریمه و کمی هم صحنه سازی پنالتی می گرفت. خودش هم پنالتی زن قهاری بود و در آن بازی جنجالی زمستان ۷۳ موجبات تساوی ۲-۲ مسابقه شد.
از ورمزیار برعکس ۵ نفر قبلی، بعد از دربی ۱۵ فروردین ۸۷ هم می توان حرفی به میان آورد.
محمد قراگزلو
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید