چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


عید، گرانی، شلوغی و تعطیلات نوروزی


عید، گرانی، شلوغی و تعطیلات نوروزی
عید آمد و ما خانه خود را نتکاندیم
گردی نستردیم و غباری نفشاندیم
من دانم و غمگین دلت ای خسته کبوتر
سالی سپری گشت و ترا ما نپراندیم

" مهدی اخوان ثالث"
پیرمرد ، عینک کلفتی به چشم داشت ، و از حرف زدنش هم معلوم بود ، که دندانهایش مصنوعی است. درد و دل می کرد که بازنشسته است ،عروس و داماد و نوه دارد . خود و عیال هم مریض هستند و باید کلی خرج دارو و دکتر بکنند، پسرکوچکش دانشگاه آزاد می رود و برای دختر آخری هم خواستگار آمده، اصلا نمی داند شب عید با این همه گرانی چه خاکی بر سرش بریزد.!
آنچه پیرمرد می گفت، مشت نمونه خروار است. عید به علت بحران اقتصادی، جنبه طبقاتی به خود گرفته ، برای مردم عادی تهیه آجیل و شیرینی و شاید هم میوه کار بسیار مشکلی است. این عیدی دویست و سی هزارتومانی کارمندان هم بقول معروف آنقدر نیست که کور بگوید شفا!!
برای طبقات محروم که غالبا پر اولاد و پایبند سنت هم هستند ، عید همراه با بحران اقتصادی به اضطراب ودلهره و فشارهای شدید دامن زده است. اما برای کسانیکه دستشان به دهانشان می رسد ، بر حسب امکانات خود، فرصت خوبی برای تفریح و استراحت است.
عده ای که دستشان خیلی خوب به دهانشان می رسد گرین کارت، اجازه اقامت و جا و مکان دارند، به اروپا،کانادا، آمریکا، حتی استرالیا می روند. کافی است نگاهی به تبلیغات تورهای مسافرتی که مسافران را به تمام دنیا می برند بکنید.
همه می دانند که تعداد زیادی از این عده در دبی،کار و کاسبی و آپارتمان شخصی دارند. یک ضرب المثل ایرانی می گوید: چه خوش باشد به یک کرشمه و دو کار، زیارت شاه عبدالظیم و دیدن یار. حضرات ضمن رسیدگی به کار و کاسبی شاید هم پول شویی! سری هم به کنسرتهای هنرمندان لوس آنجلسی یا به قول ناصرالدین شاه عمله های طرب می زنند که بیشتر آنها مطربهای کافه پای ساز و ضربی لاله زار و کاباره های تهران بودند.آنها آرزو دارند که روزی در به روی پاشنه قدیم بچرخد و مجددا مثل آن ایام پول پارو کنند!
هتل های کیش ، قشم،شهرهای درجه اول ، مانند اصفهان،شیراز، شمال،خصوصا مشهد از مدتی قبل رزرو شده بود. عده ای از ما بهتران که در شمال و کیش ویلا و امکانات دارند که مشکلی ندارند ، اما بقیه مردم هر جا که امکان داشته باشند حتی کنار خیابان و در پارک ها هم بساط خود را پهن می کنند.
مافیا یا تروریست های اقتصادی هم مثل همیشه سر فرصت به چپاول مردم می پردازند.گاهی از خود می پرسم کنار خیابان و پارک خوابیدن، دنبال آب و غذا و سایر مایحتاج دویدن، ساعتی در صف توالت ایستادن چه لذتی داردکه مردم عادی این طور به آن تن می دهند ؟ از همه بدتر تصادفات جاده هاست که آمار رسمی تا امروز میزان آنرا تا ۲۰۰ کشته و تعداد زیادی مجروح اعلام کرده اند.
در تحلیل نهایی استقبال مردم، خصوصا طبقات محروم با تمام محدودیتهای خود از عید، پاسداری و دفاع از هویت ملی ماست .
مردم ایران در تمام طول تاریخ ، با گرامی داشت جشن مهرگان ،سده،چهارشنبه سوری،نوروز ،سیزده بدر هویت ملی خود را اعلام می کنند .
تعطیلات طولانی که همه را کسل و خسته و افسرده کرده ، ریشه در اقتصاد تک محصولی نفتی دارد که امپریالیسم سالهاست به کشورهای امثال ما تحمیل نموده است.
در هر عید مردم حلول سال نو را به هم تبریک می گویند و امید زندگی بهتری را دارند. یاد شعر زنده یاد امیر حسین آریان پور می افتم که سرود : آفتاب زندگی تابنده باد چشم ما بر طلعت آینده باد.
منوچهر بصیر
منبع : آرش رضائی


همچنین مشاهده کنید