چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پیامدهای تخریب چهره پیامبر(ص) از نگاه قرآن


پیامدهای تخریب چهره پیامبر(ص) از نگاه قرآن
دشمنان همیشه برای تخریب چهره نبوی و رهبران آسمانی از شیوه های گوناگون بهره می گیرند و ترور شخصیت آن بزرگان را در برنامه دارند. این کوردلان به پیامبر بزرگوار اسلام اتهام هایی همچون جنون، ساحری، شاعری، کاهن بودن، خوش باوری، گمراهی و. . . وارد آوردند، این مقاله تنها به موضوع تمسخر و استهزای این سیاهدلان از پیشوای بزرگ پرداخته است که اکنون از سوی صهیونیسم و وابستگان آن، همین شیوه دنبال می شود.
رهبری، ستون اصلی جامعه اسلامی است و هرگونه آسیب رساندن به آن پیامدهای خطرناکی برای تمام ارکان دین و جامعه دارد. دشمنان اسلام با درک همین تاثیرگذاری، همواره کوشیده اند رهبری جامعه اسلامی را از هر راه ممکن، تضعیف و ناکارآمد سازند. اقدامات خصمانه، گاه در قالب قتل، زندان، تهدید و ترور جای می گیرندو زمانی در چهره اقدامات فرهنگی و تخریب شخصیتی ظاهر می شوند. این گزارش به نقل از ایکنا حاکی است، تمسخر شخصیت رسول خدا (ص)، طی سال های اخیر، از غوغای کتاب آیات شیطانی، آثار نویسنده زن بنگلادشی، روشنفکرنمای ترکیه ای، تا کاریکاتورهای دانمارکی و. . . جملگی در مقابل نگاه های ناباورانه مسلمانان رخ داده و بهت و حیرت آنان را در پی داشته است. اما مطالعه قرآن کریم و تاریخ اسلام، گویای این واقعیت است که این اقدامات، بی سابقه نیست و دشمنان از آغاز بعثت تا رحلت پیامبر اکرم(ص) از این ابزار به عنوان وسیله تخریب شخصیت آن حضرت سود برده اند. آیات فراوانی از قرآن کریم ناظر به اقدامات خصمانه فرهنگی و به اصطلاح براندازی نظام و رهبری از طریق تضعیف و تخریب چهره رهبری اسلامی، یعنی شخص رسول الله(ص) است، اقداماتی که در هر عصر، از جمله دوره ما نیز برای تخریب چهره رهبران دینی به کار می رود. دفاع قرآن از ساحت پیامبر در برابر تخریب شخصیتی نیز گویای وظیفه جامعه اسلامی در حمایت همه جانبه از رهبری اسلامی و خنثی سازی اقدامات تخریب کننده است. شاید فلسفه فضیلت صلوات همیشگی بر پیامبر اعظم و اهل بیت، وجود تهاجم همیشگی دشمنان بر آن بزرگواران باشد.
● تمسخر رسول اعظم صلی الله علیه و آله
الف) گونه های تمسخر
حربه تمسخر، گاه علیه مومنان ، زمانی علیه آیات خدا و گاه علیه رسولان الهی به کار رفته است. قرآن کریم تاکید دارد که همه رسولان مورد استهزای دشمنان قرار گرفته اند، گویی سیره همیشگی دشمنان تمام انبیاء، در تمام دوران ها چنین بوده است، روشی که هرگز کارایی خود را از دست نداده است و دشمنان از آن قطع امید نکرده اند. این نکته زمانی برای ما بیشتر نمایان می شود که به لحن صریح آیات قرآن مراجعه می کنیم: ۱) و ما یاتیهم من رسول الا کانوا به یستهزئون، و هیچ فرستاده ای به سراغ آنان نمی آمد، مگر اینکه همواره او را ریشخند می کردند.
۲) ولقد استهزیء برسل من قبلک فحاق بالذین سخروا منهم ما کانوا به یستهزئون، و به یقین پیش از تو فرستادگانی ریشخند شدند و آن چه که همواره آن را ریشخند می کردند، آنان را فرو گرفت. در قرآن علاوه بر این آیات به طور مشخص از تمسخر شدن برخی پیامبران مانند حضرت نوح و موسی یاد شده است.
۳) و اذا رءاک الذین کفروا ان یتخذوک الا هزوا اهذا الذی یذکر آلهتکم و هم بذکر الرحمان هم الکافرون، و کسانی که کفر ورزیدند، هنگامی که تو را می بینند، جز به ریشخندت نمی گیرند (و می گویند) آیا این کسی است که معبودهای شما را (به بدی) یاد می کند ! در حالی که آنان خود یاد (خدای) گسترده مهر را منکرند.
شدت این تمسخرها به گونه ای بود که گاه رسول اکرم را دچار تنگی سینه می کرد، ولی خداوند وعده می داد که در برابر تمسخر و استهزاها، از رسول خدا محافظت خواهد کرد: فاصدع بما تومر و اعرض عن المشرکین، انا کفیناک المستهزءین، الذین یجعلون مع الله الها آخر فسوف یعلمون. و لقد نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون. . . و آن چه را که فرمان داده شده ای، آشکار کن و از مشرکان روی برتاب که ما تو را از مسخره کنندگان کفایت می کنیم، کسانی که معبود دیگری با خدا قرار می دهند و به زودی خواهند دانست و به یقین می دانیم که تو به خاطر آن چه می گویند، سینه ات تنگ می شود.
علامه طباطبایی در این رابطه می نویسد: معنای آیه چنین است: وقتی تو هشدار دهنده در مورد عذاب ما هستی، آن چه را که به آن امر شده ای، آشکار کن و دعوت را علنی و حق را اظهار کن و از مشرکان روی برگردان، زیرا ما با فرستادن عذاب، مسخره کنندگان را کفایت می کنیم و این سخن خدا که می فرماید و لقد نعلم انک یضیق صدرک. . . ، بازگشت دوباره به اندوه رسول خدا و تنگی سینه اش از استهزایشان است تا موجب بیشتر به تسلیت و رحیب نفس و تقویت روح پیامبر شود.
در ادامه، خداوند به پیامبر دستور می دهد از تسبیح و حمد خدا و سجده بر او برای نابودی غم و اندوه حاصل از استهزا یاری بگیرد.
ب) عوامل تمسخر
از نگاه قرآن کریم، خداوند به دشمنان مهلت داده است و آنان بی آنکه بفهمند، فریب مهلت چند روزه دنیا را می خورند و سرانجام هم مجازات می شوند.
دلیل اصلی این امر هم عدم فهم دقیق است که در پی اصلاح ناپذیری شان، دامن آن ها را می گیرد. خداوند این حقیقت را چنین بازگو می کند: انا جعلنا علی قلوبهم اکنه ان یفقهوه و فی اذانهم وقرا و ان تدعهم الی الهدی فلن یهتدوا اذا ابدا، در حقیقت ما بر دل های آنان پرده هایی افکندیم تا آن را به طور عمیق نفهمند و در گوش های آنان سنگینی (قرار دادیم) و اگر آنان را به سوی هدایت فراخوانی، پس در آن هنگام هرگز رهنمون نمی شوند. سومین راهکار قرآنی، تسبیح و حمد خدا، سجده ، عبادت و صبر است که ظرفیت لازم را برای تحمل آثار تمسخر در رسول خدا صلی الله علیه و آله ایجاد می کند.
ج) پیامدهای تمسخر برای مسخره کنندگان
قرآن کریم در موارد متعدد، به آثار و پیامدهای سخت تمسخر آیات، رسول و مومنان اشاره می کند و از آنجا که آن ها قصد تحقیر و توهین آیات الهی را دارند، خداوند فرموده: عذاب خوار کننده برای آن ها آماده شده است، فرا روی آنان جهنم است و. . . برایشان عذاب بزرگی است و مهم تر این که همان چیزهایی که مورد تمسخر بودند، روزی بر خود آنها مسلط خواهند شد.
د) راهکار مبارزه با تمسخر
قرآن کریم، آنجا که مومنان مورد تمسخر قرار می گیرند، دستور به دفع دستاویز مسخره کنندگان
می دهدو به پیامبر دستور می دهد برای مبارزه، از مسخره کنندگان روی برگرداند و نیز حضور در جمع آنان را ترک کند، مگر این که از موضوع مورد تمسخر دست بردارند و به موضوعی دیگر بپردازند.
در ذیل آیه اذا رایت الذین یخوضون فی ایاتنا فاعرض عنهم. . . ، در تفسیر مجمع البیان از امام باقر (ع) نقل شده است که وقتی آیه نازل شد، مسلمان ها از همنشینی با کفار و استهزا کنندگان منع شدند. جمعی از مسلمان ها گفتند: اگر بخواهیم همه جا چنین کنیم، باید هرگز به مسجد الحرام نرویم و طواف نکنیم، آیه نازل شد که در این مواقع آن ها را نصیحت کنید.
سومین راهکار قرآنی، تسبیح و حمد خدا، سجده ، عبادت و صبر است که ظرفیت لازم را برای تحمل آثار تمسخر در رسول خدا صلی الله علیه و آله ایجاد می کند. نکته پایانی اینکه تمسخر رسول خدا امروزه ابعاد گسترده تری یافته است، نوشتن رمان های بی اساس و تخریب شخصیت معصومانه او، طراحی کاریکاتورها، نوشتن نمایشنامه ها، پخش فیلم های مضحک، خلق لطیفه های تمسخر آمیز نوشتاری، اینترنتی و. . . همگی از مصادیق تمسخر رسول الله به شمار می رود که بر اساس راهکارهای قرآنی موظف هستیم تا حد مقدور، دستاویزی به دست مخالفان ندهیم، از آنان اعراض کنیم و امکان جولان برای آنان فراهم نیاوریم، البته حکم فقهی ساب النبی و مسخره کنندگان آن بزرگوار، با قاطعیت باید اجرا شود.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید