پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

حماسه ملی ۲۴ اسفند


حماسه ملی ۲۴ اسفند
پدیدار انتخابات ۲۴ اسفند از زوایای مختلف قابل بررسی است. اولین و مهمترین جلوه بی‌نظیر این انتخابات‌ حماسه حضور ملی بود.
افزایش ۱۰ درصدی مشارکت مردمی در این انتخابات نسبت به دوره‌ گذشته انتخابات مجلس حکایت از آن داشت که شالوده سازه‌های ایستاری در کنش‌های سیاسی مردم در حال یک گذار تکاملی است. در انتخابات ۲۴ اسفند بر اساس آمارهای منتشرشده توسط مراجع رسمی نسبت شرکت‌کنندگان به واجدین شرایط در کل کشور قریب به۶۵ درصد بوده است. این گذار تکاملی و ایستاربندی در کنش‌های سیاسی مردم حاکی از آن است که جامعه ایرانی پس از انقلاب، نه تنها با نوعی آنومی یا بی‌هنجاری در روند بلوغ سیاسی خود مواجه نشده است، بلکه فرآیند جامعه‌پذیری مردم‌سالاری دینی، رو به رشدی فزاینده و چشمگیر است. جمهوری اسلامی جزء نادرترین دموکراسی‌های عصر حاضر است که توانسته تا این حد و حجم مشارکت مردمی را جلب نماید و از آن مهمتر بتواند این مشارکت را منطبق بر یک منحنی تصاعدی محقق کند.انتخابات یکی از بارزترین مکان‌ها برای سریان و جریان‌ یافتن اراده مردمی در جهت تحقق مشارکت عمومی در مسائل کلان سیاسی و اجتماعی کشور است. هیچ‌کس نمی‌تواند حماسه ملی ۲۴ اسفند را از مصادیق مشارکت عمومی نداند.تعلیل مشارکت وسیع مردم در انتخابات ۲۴ اسفند مبتنی بر فرآیند بلوغ سیاسی مردم ایران و درک ایستاربندی رفتارهای سیاسی جامعه در گفتمان مردم‌سالاری دینی است.
در همه کشورهای دنیا انتخابات متداول‌ترین و مهمترین شکل مشارکت سیاسی است و مشارکت سیاسی پیوند عمیق و مستقیمی با مشروعیت نظام‌ها دارد. در ایران علاوه بر این موضوع انتخابات صبغه دینی و شیعی داشته و مظهر مردمسالاری دینی است. حضور گسترده مردم در انتخابات مختلف در ایران اوج ارادت و وفاداری آنها را به ولایت نشان می‌دهد و یقینا ولایتمداری یکی از دلایل اصلی مشارکت گسترده رای‌ دهندگان ایرانی و تفاوت چشمگیر آن با راندمان دموکراسی‌های پیشرفته است. انتخابات پارلمان در اغلب کشورهای دموکراتیک با اقبال عمومی کمتری نسبت به سایر انتخابات روبروست. اما در ایران مشارکت ۶۵ درصدی در انتخابات مجلس بدون شک متوجه واقعیت‌های ساختار شیعی جامعه ایران و ممیزات ماهوی مردمسالاری دینی نسبت به سایر نظام‌های دموکراتیک است.اما نتیجه انتخابات ۲۴ اسفند حاصل فعالیت گروهها و جریانات سیاسی مختلف ماهها پیش از انتخابات و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات وزارت کشور، شورای نگهبان، رسانه‌ها و سایر نهادها و ارگانهای ذی‌ربط است که علی‌رغم شرکت تمامی اضلاع رقابت این انتخابات به نحو آرامی برگزار شد و اعلام نتایج آن در نهایت صحت و سلامت کامل روند خود را طی نمود. به هر حال این انتخابات دومین تجربه دولت نهم بود و شاید سخت‌ترین انتخابات در نوع خود.
انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که عوامل کاهنده مشارکت عمومی دست به دست هم داده و نگرانی‌های زیادی را بین نیروهای دلسوز انقلاب به وجود آورده بودند . افزایش سن رای دهندگان از ۱۵ به ۱۸ سال قریب به ۵ میلیون رای اولی و مشارکت کننده نوجوان را کاهش داد . خریدهای نوروزی مردم و فشارهای اقتصادی شب عید به این نگرانی دامن می‌زد که مشارکت عمومی در انتخابات ۲۴ اسفند کاسته خواهد شد. برای اولین بار در تاریخ انتخابات کشور تبلیغات خیابانی نامزدها به حداقل رسید و قانون انتخابات محدودیت‌های جدیدی ایجاد نمود.
کاهش شور و نشاط تبلیغاتی بخصوص در شهرهای بزرگ این احساس را به وجود آورد که مشارکت در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته کمتر خواهد بود .
علاوه بر این عوامل درون‌زای کاهنده مشارکت و فاکتورهای بیرونی همچون تبلیغات رسانه‌های بیگانه برای دلسرد ساختن مردم و تردید در صحت انتخابات نیز وجود داشت که البته نسبت به عوامل مذکور از اهمیت کمتری برخوردار بودند.
جامعه ایرانی در ۳۰ سال گذشته ثابت کرده است هرجا دشمنان انقلاب خواسته‌اندمردم را از حضور در عرصه‌های صیانت از نظام ناامید کنند پرشورتر و با نشاط‌تر برای دفاع از کیان انقلاب اسلامی حاضر شده‌اند.اما علی‌رغم تمام عوامل درون‌زا و برون‌زای کاهنده مشارکت ۲۴ اسفند برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها رقم خورد. مشارکت ۶۵ درصدی رای‌دهندگان یعنی ۱۰ درصد بیشتر از انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی حیرت‌آور بود. حضور پرشور مردم در محل‌های اخذ رای تا پاسی از شب حتی برگزار کنندگان انتخابات را غافلگیر نمود .از سویی علی‌رغم تمام شانتاژهای خبری جریانات مخرب، همگرایی عوامل نظارتی و اجرایی نه تنها مانع اجرای کامل قانون نشد بلکه کشور در ۲۴ اسفند شاهد برگزاری یکی از سالم‌ترین انتخاباتها بود.و در نهایت برنده انتخابات هشتم مردم بودند که بار دیگر در آزمون اقتدار ملی نمره قبولی گرفتند و عزت ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند. رای قاطع ملت ایران به اصولگرایی نویدبخش مجلسی مقتدر، شجاع و خدوم است که ضمن همراهی با دولت نهم می‌تواند سر منشا تحولات بسیاری در کشور گردد و مسیر خدمت به مردم را بیش از گذشته هموار کند. مجلس هشتم، مجلسی باید باشد که راه را برای خدمت رسانی صادقانه دولت پر تلاش و خدمتگزار احمدی‌نژاد هموار کند. بصیرت و بلوغ سیاسی ملت ایران در این انتخابات نشان داد که به الزامات فضای حاکم بر کشور بیش از هر جریان سیاسی که بعضا مدعی درایت سیاسی نیز هستند، واقفند.
سید عماد رضوی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید