پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بوی باروت از تابستان داغ خاورمیانه به مشام می رسد


بوی باروت از تابستان داغ خاورمیانه به مشام می رسد
اظهارات خطرناک و تند و تیز مقام­های نظامی، دولتی و امنیتی اسرائیلی از یک سو و افزایش تنش­های سیاسی در منطقه بویژه در منطقه لبنان، فلسطین و سوریه از سوی دیگر همگی این شائبه را بوجود آورده که آیا در آینده مردم جهان شاهد وقوع اتفاقات ناگواری خواهند بود؟ خبرهایی که این روزها از غرب خاورمیانه به گوش می­رسد، حاکی از آن است که خبرهای بدی در انتظار افکار عمومی جهان است.
در همین رابطه منابع اسرائیلی اعلام کردند، حسن طنطاوی، وزیر دفاع مصر، عمر سلیمان، وزیر امنیت آن کشور به تازگی در یک سفر از قبل اعلام نشده به واشنگتن رفته­اند تا مقدمات نشست پنج جانبه میان ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، حکومت خودگردان فلسطینی، اردن و مصر را که قرار است در شرم الشیخ در مصر برگزار شود، فراهم کنند.
بنا به این گزارش این نشست پنج جانبه به پیشنهاد حسنی مبارک، رئیس جمهوری آن کشور، برگزار خواهد شد. وی این پیشنهاد را در ابتدا به کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، که چندی پیش به منطقه سفر کرد، داده و حکومت خودگردان فلسطینی و دولت اسرائیل را نیز در جریان آن قرار داده است.
تاکنون محتوای این نشست اعلام نشده اما برخی کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی کرده­اند، در این نشست موضوعات مهم منطقه­ای بویژه موضوع احتمال آغاز نبردی تازه در منطقه که امروزه از سوی رسانه­ها مطرح می­شود به بحث گذارده شود. دغدغه­ای که چندی پیش عبدالله دوم، پادشاه اردن، در سفرش به ایالات متحده آمریکا نیز با مقام­های ارشد کاخ سفید در میان گذارد.
منابع مطلع فلسطینی اعلام کرده­اند، بنا به نامه­ای که از سوی وزارت امور خارجه مصر به حکومت خودگردان فلسطینی و دولت اسرائیل ارسال شده، این نشست در ماه می و در جریان سفر جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، که قرار است به مناسبت شستمین سال تاسیس دولت اسرائیلی به تل­آویو سفر کند، برگزار خواهد شد.
منابع آگاه در وزارت امور خارجه مصر اعلام کرده­اند، دولت مصر شرط برگزاری این نشست را رسیدن به پیشرفت واقعی در مذاکرات اسرائیل و فلسطین قرار داده است. در مقابل گفته می­شود، دولت آمریکا با ارسال نامه­ای با عنوان « شروط از همه مهمتر » از دولت مصر و دستگاه امنیتی کشور خواسته منطقه سینا را از حضور هر گونه تروریست بویژه عناصر القاعده، وفاداران به جهاد اسلامی و طرفدراران حماس پاک­سازی کرده و دیگر اجازه ندهد، قاچاق اسلحه از خاک مصر به غزه انجام شود.
● هشدار برای آغاز جنگی تازه
در همین حال کارشناسان و منابع خبری عربی و اسرائیلی خبر از احتمال درگیری و جنگی تازه در منطقه بویژه در حاشیه عربی - آسیایی دریای مدیترانه می­دهند.
فرماندهان ارتش اسرائیل روز پنج شنبه، سوم آوریل، در گفت و گوهای مختلف با روزنامه­های اسرائیلی هشدار داده بودند، بهار و تابستان داغی در پیش است و ممکن است جنگی تازه در منطقه رخ دهد.
در همین رابطه به نظر می­رسد با وجود آن که برخی منابع اسرائیلی خبر از سرگیری مذاکرات برای رسیدن به صلح میان اسرائیل و سوریه می­دهند، اما جناح­های تندرو در اسرائیل به شدت علیه سوریه می­تازند و حتی تهدید به انجام جنگی خونین و آتش­سوز در آن منطقه می­کنند.
اویگدور لیبرمن، وزیر مستعفی امور استراتژیک اسرائیل، با انجام نطقی آتشین در تل­آویو تهدید کرد، سوریه را به زمین خاکستر تبدیل می­کنیم و بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و خاندانش را قتل عام خواهیم کرد.
تهدید لیبرمن پس از آن انجام شد که دستگاه­های امنیتی اسرائیلی اعلام کردند، سوریه از زمان مرگ حافظ اسد، رئیس جمهوری فقید آن کشور، به دنبال دست یابی به انرژی هسته­ای بوده است.
در همین حال سخنان آتشین لیبرمن حتی در خود اسرائیل نیز باعث نگرانی شده است. به گونه­ای که دولت اسرائیل با ارسال پیام­هایی به دمشق از دولت سوریه خواسته سخنان لیبرمن را چندان جدی نگیرد و آن را به حمله نظامی از سوی آن رژیم تعبیر نکند.
دولت اسرائیل تاکید کرده، افزایش تنش­ها میان سوریه و اسرائیل مصنوعی است و تنها در حد تحریکی برای افزایش رو در رویی­ها صورت می­گیرد.
در همین حال تهدید حزب­الله مبنی بر انتقام از اسرائیل برای ترور « عماد مغنیه » یکی از فرماندهان ارشد این جنبش نگرانی­های گسترده­ای را در میان فرماندهان ارشد اسرائیلی و مقام­های ارشد این رژیم بوجود آورده است.
تنشی که پس از سخنان لیبرمن بوجود آمده و تداوم تهدید حزب الله علیه اسرائیل که پیش­بینی می­شود با ارائه گزارش دولت سوریه در روز یکشنبه ۶ آوریل ( فردا ) وارد مرحله تازه­ای شود، به اندازه­ای دولتمردان اسرائیلی را نگران کرده که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، سفر خود به آلمان را تعویق انداخت. وی به مشاوران خود گفته است که طبل و دهل آغاز جنگ به صدا درآمده و من بوی جنگ را حس می­کنم.
در همین حال دولت سوریه نیروهای پشتیبانی خود را به حالت آماده باش کامل درآورده و تدابیر نظامی شدیدی را در مرز خود با اسرائیل به اجرا در آورده است. همچنین ارتش سوریه به واحدهای موشکی و دفاع هوایی خود دستور داده که به حالت آماده باش کامل در آیند.
ارتش اسرائیل اتخاذ این تدابیر از سوی سوریه را نشانه­ای برای آغاز انتقام حزب­الله از اسرائیل قلمداد کرده است. این ارتش با صدور بیانیه­ای اعلام کرد، افزایش واحدهای نظامی در بلندی­های جولان و مرزهای این رژیم با لبنان از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ تاکنون بی­سابقه بوده است. بنا به این گزارش تاکنون حداقل ۲۴ هنگ نظامی اسرائیلی در مرزهای این رژیم با لبنان و سوریه مستقر شده است.
این در حالی است که ارتش اسرائیل آغاز نبردی تازه با سوریه را به شدت رد کرده است. اما سوریه تاکید کرده آمادگی کامل دارد در مقابل هر گونه حمله اسرائیل به دفاع از خود بپردازد.
این در حالی است که حاییم رامون، معاون نخست وزیر اسرائیل، در گفت و گویی با رادیو سراسری اسرائیل در روز پنج­شنبه گفت:« اسرائیل به دنبال جنگ با سوریه نیست، اما خود را برای هر گونه پاسخ نظامی علیه دمشق آماده می­کند. زیرا احتمال وقوع جنگ واقعا بسیار نزدیک است.»
وی در ادامه مدعی شد:« ما تلاش می­کنیم مذاکرات صلح با سوریه را پیگیری کنیم. اما متاسفانه این کشور روابط بسیار مستحکمی با ایران و حزب­الله دارد که به آن اجازه نمی­دهد پای میز مذاکره بنشیند.»
در مقابل، سوری­ها اظهارات آتشین مقام­های اسرائیلی را به برخواستن بوی آتش در منطقه تعبیر کرده­اند.
روزنامه دولتی تشرین، ارگان رسمی دولت سوریه، با چاپ مقاله­ای نوشت:« اظهارات اسرائیلی­ها بوی جنگ می­دهد. آنها اگر به دنبال صلح بودند، طرح صلح عربی را که به نفع دولت عبری از بسیاری از منافع عربی کوتاه آمده، می­پذیرفتند.»
این روزنامه در ادامه، ادعای اسرائیل برای صلح را خدعه و نیرنگی مکارانه بیشتر ندانسته و نوشته است که این رژیم به دنبال صلح نیست، زیرا فضایی که آمریکا و اسرائیل در منطقه درست کرده­اند هیچ جایی برای انجام گفت و گوهای صلح نگذاشته، بلکه بر عکس تنها گفت و گوی جنگ را در منطقه حاکم کرده است.
روزنامه تشرین در نهایت مقاله خود را این گونه به پایان می­رساند که اوضاع منطقه بسیار خطرناک است و این خطر نه تنها منطقه بلکه کل دنیا را تهدید می­کند. از این رو باید همکاری حقیقی و تنگاتنگی در سطح عربی بوجود آید تا به رو در رویی با این جنون آمریکایی برخیزد.
از سوی دیگر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، اعلام کرد، امکان وقوع جنگی تازه در منطقه در سال جاری میلادی چندان دور از انتظار نیست و تاکید کرد، آمریکا و اسرائیل به شدت نگرانند که نتوانند از قدرت خود در برابر این جنگ بهره کافی ببرند.
مشعل که در خانه خود در دمشق با برخی از روزنامه­نگاران سخن می­گفت، در ادامه افزود:« آنها خود خواستار افزایش تنش­ها و ایجاد آشوبی تازه در منطقه هستند. با این امید که شاید مقاومت راه خود را عوض کند و آنها بتوانند دوباره تسلط مطلق خود را بر منطقه حکم­فرما سازند. ما هیچ شک نداریم آنها همان گونه که در گذشته شکست خوردند در آینده نیز شکست خواهند خورد.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا وی انتظار دارد جنگی با ایران یا لبنان درگیرد، گفت:« هر چیزی ممکن است. آنها همانطور که در غزه جنگ را آغاز کردند، ممکن است در لبنان و جاهای دیگر نیز چنین جبهه­ای را بگشایند.»
مشعل تاکید کرد:« اسرائیلی­ها تلاش می­کنند شکست تابستان ۲۰۰۶ خود را به هر نحوی جبران کنند و نگذارند دوباره آن شکست تکرار شود. آنها غزه را به اشغال در آوردند تا شاید بتوانند آن شکست را جبران کنند. اما چنین نشد زیرا می­ترسند مقاومت و انتفاضه دوباره در نوار باختری فعال شود.»
در همین حال روزنامه معاریو چاپ اسرائیل نوشت، اسرائیل فشارهای مضاعفی را به تصمیم­گیران اصلی کاخ سفید وارد می­کند تا شاید بتواند آنها را راضی کند که تاسیسات هسته­ای ایران را بمباران کنند. بنا به گزارش این روزنامه، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در راس آنها دولت عربستان سعودی به حمایت از ایران در برابر اسرائیل برخواسته و به شدت تلاش می­کند، تلاش­های اسرائیل را خنثی کند.
یکی از تحلیلگران اسرائیلی که روابط بسیار نزدیکی با سران کاخ سفید و تل­آویو دارد، نیز در گفت و گو با روزنامه القدس العربی چاپ لندن گفت:« در اواخر ماه مارس نشست سری در مجلس شورای عربستان سعودی برگزار شد که در آن واکنش در برابر حملات احتمالی علیه تاسیسات هسته­ای ایران مورد بررسی قرار گرفت. دولت عربستان در این نشست نگرانی شدید خود را از آلودگی­های احتمالی در صورت بمباران تاسیسات هسته­ای ایران ابراز داشت.»
از سوی دیگر مجله « امریکن کانسرویتیو » مدعی شد، جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، قصد دارد تا قبل از پایان یافتن دوران ریاست جمهوری خود به ایران حمله کند. این روزنامه همچنین سفر« دیک چنی » به خاورمیانه را در راستای رسیدن به همین هدف دانسته است.
این مجله همچنین در این باره می­نویسد، سفر دیک چنی به خاورمیانه در حقیقت چراغ سبزی برای حمله به ایران، سوریه، حزب­الله و گروه­های مقاومت فلسطینی بوده و وی در این سفر بر سر زمان حمله با مقام­های ارشد کشورهای منطقه به بحث و تبادل نظر پرداخته است.
در همین حال بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، درباره جزئیات دیدار خود با دیک چنی، معاون رئیس جمهوری آمریکا، گفت:« در این سفر خطر ایران و دستیابی این کشور به بمب هسته­ای را به اطلاع چنی رساندم. همچنین یک سری موضوعات درباره چگونگی جلوگیری از ایجاد دیوار تدافعی ایران از غزه تا لبنان نیز مورد بحث قرار گرفت که سری است و قابل بیان نیست.»
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید