جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لمن در آرزوی بازگشت به ترکیب توپچی ها


لمن در آرزوی بازگشت به ترکیب توپچی ها
تا اینجای کار برای آرسنال فصل نسبتا خوبی بوده و چند هفته صدرنشینی به همراه داشته است اما بازیکن ناراضی روی نیمکت این تیم نشسته که به عقیده بسیاری برای جدایی از این تیم لندنی ثانیه شماری می کند.
ینس لمن آلمانی که در حال حاضر تنها امیدش به یوآخیم لو سرمربی تیم ملی آلمان است به هیچ وجه از آرسنال، هم تیمی هایش و به ویژه آرسن ونگر دل خوشی ندارد. چند اشتباه سهوی او اصلا به مذاق ونگر خوش نیامد و همان اشتباهات به اصطلاح سهوی حکم نیمکت نشینی لمن را امضا کرد که البته کسی فکر نمی کرد که گوشه نشینی او اینقدر طولانی شود اما شد.
از بدشانسی لمن، مانوئل آلمونیا توانست جای خود را در سنگر توپچی ها پیدا کند و وضعیت کامل ونگر از او حکم پوشیدن پیراهن شماره ۱ را برای آلمونیا داشت.
سنگربان ۳۸ ساله آلمان آنقدر از وضعیت خود در آرسنال ناراضی بود که در فصل نقل و انتقالات زمستانی به فکر ترک ورزشگاه امارات افتاد حتی بنابر اخبار منتشر شده با یک تیم نیز به توافق رسید. اما ریسک نکرد و نتوانست به این راحتی میلان را خالی کند ماند تا شاید در تیم توپچی ها جایی برای او پیدا شود و ونگر دست از تنبیه طولانی لمن بکشد.
همان طور که پیشتر ذکر شد یواخیم لو همچنان از ینس لمن به عنوان مرد شماره یک آلمان نام می برد و از او می خواهد به آینده امیدوار باشد: من هیچ شکی ندارم که ینس پیراهن شماره یک ژرمن ها را بر تن می کند حتی اگر در آرسنال به او لقب نیمکت نشین داده شده است. به علاوه که در انتخابی یورو ۲۰۰۸ چندین بار از فرو ریختن دروازه مان جلوگیری کرد. البته ما هم مانند لمن خوشبین هستیم چرا که با بازنشسته شدن اولیور کان گزینه ای بهتر از او برای آلما ن ها وجود ندارد. به ویژه که کان این روزها حمایت بی قید و شرط خود از لمن را اعلام کرده است: ینس دروازه بان با تجربه ای است که وضعیت تیم را به خوبی می داند و به فشارهای روانی پیش از رقابت ها آشنا است.
در ادامه مصاحبه لمن با سایت فیفا را می خوانید که خاطرات تلخ و شیرین دوران بازیکنی اش را بیان می کند.
▪ آرسنال فعلی با تیمی که در ابتدا به آن پیوستی چه تفاوتی دارد؟
ـ اصلا قابل قیاس نیست و همه چیز تغییر کرده است. تیم فعلی سابقه تیم قبلی را ندارد چرا که بازیکنان جدید سابقه چندانی ندارند اما کیفیت بازی شان به مراتب بهتر از گذشته شده. با این حال شاید نوع بازی آنها نتیجه گیری بهتری را برای تیم رقم زده اما قدرت بدنی و تجربه چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.
▪ غیبت ادواردو که با مصدومیت ماه گذشته اش تا انتهای فصل قادر به همراهی آرسنال نیست تا چه حد محسوس است؟
ـ متاسفانه مصدومیت او همه ما را تحت تاثیر قرار داد. او مهره کلیدی آرسنال بود، گلزنی می کرد و با دوندگی های بسیارش کمک بزرگی محسوب می شد و در حال حاضر تنها امیدمان به رابین ون پرسی است که مصدومیتش بهتر شده گرچه او از مدت ها پیش سابقه مصدومیت داشت و به همین دلیل نمی توان رابین را تحت فشار قرار داد. امیدوارم سایرین بتوانند جای خالی او را پر کنند.
▪ نیمکت نشینی سخت است؟
ـ دوران سختی است که خیلی کند می گذرد به خصوص زمانی که بازی های هم تیمی هایم را می بینم. چاره ای نیست و باید پذیرفت که کسی از من بهتر است.
▪ در ژانویه همه فکر می کردیم که به بورسیا دورتموند می پیوندی.
ـ خیلی خوب پیش رفته بودیم اما به چند دلیل تصمیم گرفتم که بمانم. دلیل اولش خاطره نه چندان خوبی است که از میلان دارم و مجبور به ترک زودهنگام این تیم شدم. دلیل دیگرش خانواده ام بود و نمی خواستم بچه هام از درسشان عقب بیفتند و مدرسه شان را تغییر دهم. دلیل مهم تر این بود که ماندم شاید بار دیگر در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرم.
▪ از میلان چه خاطره هایی داری تیمی که تنها یک فصل در آنجا بودی.
ـ مصدومیت های پی درپی من باعث شد که زیاد نتوانم برای میلان بازی کنم ولی اشتباه اصلی را زمانی مرتکب شدم که مربی وقت آلمان من را تهدید کرد که در صورتی که برای باشگاهم به طور مرتب بازی نکنم، جایی در تیم ملی نخواهم داشت. این بود که بهتر دیدم میلان را ترک کنم.
▪ ینس، فکر می کنی تیم ملی آلمان نسبت به جام جهانی ۲۰۰۶ بهتر شده باشد؟
ـ امیدوارم که قدرتمندتر شده باشیم. باید منتظر باشیم و ببینیم در این تورنمنت می توانیم کاری از پیش ببریم. معتقدم که جام ملت های اروپا دشوارتر از جام جهانی است. ولی ما اولین صعودکننده به یورو ۲۰۰۸ بودیم و امیدوارم بازی های درخشانی داشته باشیم.
▪ ارزیابی ات از عملکرد یواخیم لو نسبت به یورگن کلینزمن چیست؟
ـ کلینزمن به خوبی توانست از پس مشکلات برآید و مهم ترین مشکل او هم آرایش تیم بود چرا که آلمان قبل از جام جهانی ۲۰۰۶ مشکل تاکتیکی داشت. ما عادت کرده بودیم که فقط بدویم در حالی که فوتبال تغییر کرده و کلینزمن هم به خوبی می دانست که باید تاکتیک های جدیدی در تیم پیاده کند. در حقیقت او بود که این چهارچوب خاص را برای ما ترسیم کرد و یواخیم لو ادامه دهنده برنامه های کلینزمن است.
▪ بسیاری جام جهانی ۲۰۰۶ را اوج فوتبال لمن می دانند.
ـ نه تنها من بلکه همه بازیکنان تیم عالی ظاهر شدند و در اوج بودند. بهترین تابستان زندگی مان بود، در برلین بازی می کردیم ولی کل کشور ما را حمایت می کردند و جو خوبی بین مردم و تیم ملی به وجود آمده بود و به نوعی همه با هم متحد شده بودند. اگرچه نتوانستیم قهرمان شویم اما به عنوان یک ورزشکار که قهرمانی های زیادی را تجربه کردم معتقدم که قهرمانی فقط چند هفته ای سر و صدا می کند و بعد از آن دیگر کسی آن را به خاطر نمی آورد که آن هیاهو را هم مدیون رسانه ها و مطبوعات هستیم.
▪ رقابت تنگاتنگ تو و کان تاثیری در بازی ات داشت؟
ـ صد در صد به ویژه یکی دو سال قبل از جام جهانی. هنوز دروازه بان ثابت تیم ملی نشده بودم که فرصت پوشیدن پیراهن شماره یک را به دست آوردم و خوشبختانه نزدیک دو سال و نیم نفر اول تیم بودم. رقابت بین من و اولیور باعث شد که با جدیت کارم را دنبال کنم.
▪ رابطه ات با هم تیمی های آرسنالی چگونه است؟
ـ زیاد با هم قاطی نمی شویم و مهم ترین علتش هم اختلاف سنی ما است چرا که اکثر آنها هم سن و سال پسرانم هستند. از طرفی من باید بیشتر وقتم را صرف بچه هایم بکنم و زمان زیادی را نمی توانم با آنها به خوشگذرانی بگذرانم. تا وقتی که تیری هانری بود تقریبا دوستان صمیمی بودیم اما الان به غیر از گیلبرتو که متاهل است بقیه کم سن و سال اند.
▪ زندگی در لندن سخت است؟
ـ لندن را دوست دارم و شهر زیبایی است و جذابیت های زیادی دارد اما فوق العاده شلوغ و پر رفت و آمد است. ترافیک سنگینی دارد و هر کسی نمی تواند با آن کنار بیاید. در مقایسه با اروپا ترافیک انگلستان خیلی بیشتر است و به همان اندازه رانندگی نیز دشوار خواهد بود. اما مردم بسیار خوب و محترمی دارد، چندان به ما سخت نمی گیرند و چون فوتبالیست هستیم به ما احترام می گذارند.
شیوا نوروزی
منبع : آمری نیا


همچنین مشاهده کنید