سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ارتش «ضعیف» آمریکا


ارتش «ضعیف» آمریکا
اگرچه فرماندهان بلندپایه ارتش آمریکا در مجموع بر این باورند که روحیه سربازانشان به رغم جنگ بسیار خوب و قوی باقی مانده، اما ۶۰ درصد افسران نیز معتقدند که ارتش آمریکا به دلیل منازعات عراق و افغانستان امروز در مقایسه با پنج سال پیش بسیار ضعیف است، در حالی که ۸۸ درصد می گویند این دو صحنه عملیاتی بطرزی وحشتناک نیرو «مصرف» کرده و ۸۰درصد نیز تاکید دارند که با توجه به فشار عصبی کنونی، این انتظار از ارتش که وارد یک جنگ بزرگ سوم شده و شانس موفقیت نیز داشته باشد، حقیقتا «غیرمنطقی» است!
و این، یک نظرسنجی معمولی درباره وضعیت ارتش آمریکا نیست! در واقع، هدف مجله «فارین پالیسی» و موسسه پژوهشی «مرکز امنیت نوین آمریکا» از این تحقیقات، انتخاب نمونه ای متشکل از ۳۴۳۷ افسر ارشد فعال و بازنشسته بوده که مقام «فرمانده» به بالا داشته باشند. پاسخ این افسران به ما اجازه می دهد تابلویی بسیار تاریک از وضعیت آمادگی نیروهای مسلح آمریکا ترسیم کنیم.
براساس این تابلو، وضعیت نیروی زمینی و گروه تفنگداران آمریکایی (که در خط اول جبهه های جنگ عراق و افغانستان قرار دارند) بسیار نگران کننده به نظر می رسد، در حالی که نیروهای دریایی و هوایی به نسبت از وضعیت بهتری برخوردارند. به طوری که، در یک درجه بندی یک تا ۱۰، نیروی زمینی به لحاظ توانایی اش برای استقرار سریع در میدان نبرد، حتی زیر حد متوسط قرار دارد، و تفنگداران دریایی نیز به زور به این «آستانه» می رسند.
به گزارش روزنامه «لوموند»، تحقیقات «فارین پالیسی» در دوم مارس جاری و در حالی انجام پذیرفته است که ارتش آمریکا ۳۹۷۳ نیروی خود را در عراق از دست داده و حدود ۲۵هزار مجروح نیز در بین نیروهای خود دارد. این تحقیقات اگرچه به دلیل «محفوظ» کردن افسران فعال و بازنشسته مورد انتقاد قرار گرفته، اما یکی از کاملترین تحقیقات در نوع خود طی دهه های گذشته محسوب می شود و اطلاعات ارزشمندی پیرامون قضاوت های افسران بلندپایه سلسله مراتب نظامی درباره تصمیم گیرندگان سیاسی ارائه می دهد.
به این ترتیب، اکثریت گسترده ای از افسران (۶۶درصد) بر این باورند که سیاستمداران اطلاعات درستی درباره ارتش ندارند. ا عتماد آنها نسبت به کنگره نیز بسیار ضعیف است (۲.۷ در یک درجه بندی بین یک تا ۱۰)، در حالی که رئیس کاخ سفید و وزارت دفاع به زور به حد متوسط می رسند. در ارتباط با برخی تصمیم گیری ها در مورد عراق نیز نظرها بسیار انتقادآمیز است، به طوری که ۷۷درصد آنها معتقدند که مسئولان سیاسی در دوران پس از «صدام» اهدافی غیرواقع بینانه برای نیروهای مسلح تعیین کرده اند. خلع سلاح ارتش عراق اقدامی بسیار منفی تلقی گردیده، همچنین تصمیم کاهش آستانه ضوابط استخدام برای پیوستن به ارتش آمریکا، که در عمل به معنای پذیرش افرادی با سوابق جنایی وحشتناک به منظور پاسخ به بحران استخدام نیرو است.
در سال ۲۰۰۳، نیروی زمینی آمریکا برای استخدام این گونه افراد مجبور شد ۴۶۴۴ «معافیت اخلاقی» صادر کند، که این رقم در سال ۲۰۰۷ به ۱۲هزار مورد رسید. افسران ارتش آمریکا به منظور رویارویی با چالش کمبود نیرو، حتی تن به جذب جوانان کم سواد و نیز افزایش «پاداش» برای وارد شدن به ارتش نیز داده اند. به عنوان مثال، ۷۸ درصد این افسران خواستار تسهیل شرایطی هستند که به مهاجران اجازه می دهد در ازای کسب شهروندی آمریکا در ارتش این کشور خدمت کنند.
علاوه بر این، آنها فکر نمی کنند که وظیفه بازسازی عراق با نظامیان آمریکایی باشد و در مورد نقش شرکت های خصوصی در عراق نیز، تنها چهار درصد این افسران معتقدند که اعضای شرکت های امنیتی (مانند «بلک واتر») باید به گشت زنی در روستاها بپردازند، و فقط هم ۲۳درصد آنها موافقند که این شرکت ها تامین امنیت «منطقه سبز» پایتخت عراق را برعهده بگیرند. در ارتباط با معضل شکنجه نیز، ۵۳درصد می گویند که این موضوع «هرگز پذیرفتنی» نیست.
منبع: لوموند
مترجم: مژگان نژند
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید