جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ خرید نابجا در سری A


۱۰ خرید نابجا در سری A
همان طور که هفته ها پشت سرهم می گذرند، بسیاری از وقایع آغاز و بسیاری دیگر به پایان خود نزدیک می شوند. سری A، لیگی که به خاطر هیجان ها، حاشیه ها، تعصبات و ستاره هایش طرفداران زیادی در فوتبال حرفه ای اروپا دارد، این روزها در حال پایان گرفتن است و تا چند هفته دیگر قهرمان این جام، طبق پیش بینی های منطقی و یا شاید از روی شگفتی که دنیای فوتبال هیچ گاه با آن غریبه نبوده، پیروزی و موفقیت خود را جشن می گیرد. در جریان کشمکش های داخلی و خارجی تیم ها برای راهیابی به صدر جدول، خرید و فروش ستارگان اهمیت بسزایی دارد.
مربیان با دقت حرکات بازیکنان را هنگامی که پا به توپ می شوند در نظر می گیرند تا در صورت مقبول بودن آنها، در اولین فرصت ستارگان حریف را به زمین خود بکشانند. در این میان گاهی ستارگان درخشان خریداری شده فروغ چندانی در زمین جدید ندارند که به عواملی چون عدم آمادگی نسبی در زمین جدید یا ناسازگاری با پست و رختکن باشگاه تازه بستگی دارد. در اینجا نگاهی به ۱۰ خرید ناموفق در فصل نقل وانتقالات این فصل در سری A می اندازیم، نام هایی که با وجود معروف بودن کار چندانی را برای تیمشان انجام نداده اند:
۱) امرسون از رئال مادرید به میلان
تمام جهان فوتبال پس از شنیدن خبر قرارداد بستن امرسون با میلان دچار سردرگمی شد. امرسون که زمانی یکی از ستاره های بی رقیب فوتبال اروپا محسوب می شد، به خاطر اضافه وزن، تابستان گذشته چندان در زمین دیده نشد. با این اوصاف خرید میلان بشدت غافلگیر کننده و عجیب به نظر می رسید. سال هایی که این بازیکن برزیلی در رم توپ می زد بدون اغراق سال های اوج وی بود. دورانی که این فوتبالیست در سطح جهانی بازی می کرد و با حرکات تکنیکی زیبایش همه را به تحسین وا می داشت. دوران افول وی از زمان ملحق شدن او به یوونتوس و پس از آن به رئال مادرید شروع شد. با نگاهی به سیر فرازوفرود وی تعجبی ندارد که با حضور در میلان نیز به حرکت نزولی خود ادامه دهد!
۲) تیاگو از لیون به یوونتوس
در ۲ کلمه می توان تیاگو را به سرعت خلاصه کرد: بدون جاذبه! تیاگو هیچ وقت یک هافبک سطح بالا نبوده است، این حقیقت از زمان حضور وی در چلسی بر همگان ثابت شده بود. سیستم پا به توپ شدن این بازیکن به نحوی است که می توان به سادگی تشخیص داد که سیستم ۲-۴-۴ کلودیو رانیه ری برایش غیرقابل هضم است. وی همچنین از فرصت هایی که در زمین به دست می آورد استفاده لازم را نمی کند. تمام این اوصاف نشان دهنده این حقیقت هستند که تیاگو استانداردهای لازم برای بازی در باشگاه های بزرگی چون یوونتوس را دارا نیست.
۳) آلوارو رکوبا از اینتر به تورینو
رکوبا همیشه بازیکن فوق العاده ای بود. هیچ کس تلاش یک تنه وی را برای نجات و نیز از سقوط به دسته پایین تر را در اواخر دهه ۹۰ فراموش نخواهد کرد. این ستاره به طور ناخودآگاهی از شم فوتبال فوق العاده ای بهره مند است و واقعاً تأسف بار است که در دوران حضور او در اینتر، مقر آبی ومشکی پوشان مانند یک سیرک اداره می شد. اکنون او ۳۲ سال دارد و دوران اوج او نیز سپری شده است. حتی حضور وی به صورت قرضی در تورینو نیز کمکی به بازگشت این ستاره بی فروغ نکرد. وی در این فصل تنها ۱۷ گل در سری A به ثمر رساند.
۴) خوآکین لاریوی از هوراکان به کالیاری
با ورود به کالیاری برچسب باتیستوتای جدید به وی چسبانده شد اما شاید این تشبیه یکی از بدترین توصیفاتی بود که تا به حال در سری A در مورد یک بازیکن به کار برده شده بود. این بازیکن آرژانتینی طی ۲۴ بازی که برای تیم جدیدش انجام داده حتی یک گل نیز به ثمر نرسانده است! و تنها چیزی که او را به باتیستوتا تشبیه می کند، به جز ملیت این ۲ بازیکن مدل موی آنها است!
۵) مائورو اسپوزیتو از کالیاری به رم
تمام بازیکنانی که تابستان گذشته به کالیاری وارد یا از آن خارج شده اند دچار عارضه کم شانسی بودند. در حالی که دیوید سوآزو در اینتر دچار کشمکش بود، اسپوزیتو که زوج فوق العاده ای را با هوندوران در ساردینیا تشکیل داده بود از زمان ورود به رم دچار فاجعه شد. وی موفق شد تنها در ۸ بازی سری A حضور پیدا کند.
۶) نستور موسلرا از ناسیونال به لاتزیو
موسلرا در حالی با لاتزیو قرارداد بست که آنجلو پروتزی در حال بازنشستگی بود و مشکلات نقل وانتقال خوآن پابلو کاریزو کم کم حاد می شد. وی به عنوان جانشین پروتزی به آنجا پا نهاد. موسلرا در دروازه می ایستاد اما چنان از پس این وظیفه به خوبی بر می آمد که مارکو بایوتای ۴۴ ساله با وجود کهولت سن فوتبال حرفه ای تری را به اجرا می گذاشت. شکست ۵ بر یک مقابل میلان به خاطره وحشتناکی برای این دروازه بان ناشی تبدیل شد.
۷) بوسکو یانکوویچ از مایورکا به پالرمو
گرچه اخیراً پیشرفت محسوسی داشته است اما در کل این بازیکن صربستانی در فصل حاضر به یکی از گزینه های ناامید کننده سری A تبدیل شده بود. تابستان گذشته پس از چند نمایش فوق العاده در تیم جوانان زیر ۲۱ سال جام قهرمانی در هلند چشم بسیاری از جویندگان استعداد را به خود جلب کرد. با این حال این هافبک در ۹ بازی که در سری A انجام داد تنها یک بار موفق به گلزنی شد.
۸) سرجیو آلمیرون از امپولی به یوونتوس
یکی دیگر از خریدهای نابجای آلسیوسکو برای سیاه و سفیدها، آلمیرون است. به او هم عنوان خوآن سباستین ورون جدید را دادند. با این حال اثری از هنر ورون در این بازیکن دیده نشده است.
۹) استفان ماکینوا از لاتزیو به رجینا
رجینا امیدوار بود ماکینوا بتواند جانشینی برای رونالدو بیانکی باشد اما به شدت اشتباه می کرد. این بازیکن نیجریه ای ۸ حضور در سری A داشته است که در ۴ تای آنها هیچ عملکرد جالبی نداشت.
۱۰) مانیش از آتلتیکومادرید به اینتر
زمانی که مانیش در ژانویه به عنوان بازیکن قرضی به اینتر پیوست آبی ومشکی پوشان میلان هنوز یکه تاز سری A بودند. هنوز شکست ناپذیر و محتمل ترین قهرمان اسکودتو نام داشتند اما از آن زمان به بعد شاگردان مانچینی ۶ پیروزی، ۵ تساوی و ۴ شکست را تجربه کرده اند. شاید مانیش خرید چندان بدی نبود اما در واقع او آن چیزی نبود که باشگاه به آن نیاز داشت. گرچه نباید تقصیر تمام این بداقبالی های اینتر را بر گردن خرید بد باشگاه بیندازیم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید