چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جنگ داخلی در اینتر


جنگ داخلی در اینتر
روبرتو مانچینی مربی تیم فوتبال اینترمیلان ایتالیا دقایقی بعد از حذف شدن تیمش به دست لیورپول انگلیس در مرحله یک هشتم نهایی جام قهرمانان باشگاه های اروپا از فرط ناراحتی اعلام کرد که در پایان فصل از این سمت کناره خواهد گرفت ولی ۴۸ ساعت بعد که آرامش از نو بر او حاکم شده بود، حرفش را پس گرفت و در سن سیرو ماندنی شد و البته باید پذیرفت که او در چهار سال اخیر واقعاً در اینتر خوب کار کرده و نشانه های آن قهرمانی مطلق در فصل گذشته «سری A» و تکرار بسیار محتمل آن مهم در فصل جاری و دو بار فتح جام حذفی ایتالیا (کوپا ایتالیا) است. با این حال شکست مجدد در جام باشگاه های اروپا در شرایطی که نراتزوری ستاره های بی شماری را خریده، بر هواداران این باشگاه بسیار گران آمده است و با این که ماسیمو موراتی مالک و مارکو برانکا و گابری یله اوریالی دو تن از مدیران ارشد اینتر جملگی با مانچو همراه و خواهان ابقای او هستند، اما آن طور هم نیست که بتوان مدعی شد تمامی باشگاه اینتر و اجزای آن با او هستند و برعکس می توان مخالفان سرسختی را با او در سن سیرو نشان کرد. کسانی که با وی سر سازگاری ندارند و کاری کرده اند که یکدستی لازم در اردوی اینتر نباشد. اینها نفرات و اجزای مخالف با مانچو در اردوی نراتزوری هستند.
● لوئیس فیگو
این ستاره دیرپا و ۳۵ ساله پرتغالی هیچ گاه رابطه حسنه ای با مربی تیمش نداشته است و در چند مورد آشکارا رودرروی یکدیگر ایستاده اند. اوج تقابل آنها در دیدارهای چندی پیش مرحله یک هشتم نهایی جام قهرمانان باشگاه های اروپا در برابر لیورپول بود که فیگو حاضر نشد به دستور مانچینی برای ورود به میدان در اواسط نیمه دوم تمکین کند. فیگو بر این باور بود که باید قبل از تک گل سرنوشت ساز فرناندو تورس مهاجم اسپانیایی لیورپول به میدان آید و نه پس از آن که برگرداندن نتیجه بسیار سخت شده بود. مانچینی، فیگو را صدا زد و خواستار رفتن او به زمین شد، اما مهاجم سابق بارسلونا و رئال انگار که نشنیده است و از جایش تکان هم نخورد و در پایان بازی هم بدون گفت وگو با کسی ورزشگاه را ترک کرد.
● پاتریک ویه را
این هافبک ۳۳ ساله فرانسوی نیز با مانچو اختلافات کمی نداشته است. چندی پیش وقتی اینتر با سمپدوریا در لیگ ایتالیا بازی داشت و مانچو کاپیتان سابق آرسنال را در دقیقه ۸۱ از زمین بیرون کشید، ویه را حاضر نشد به رسم معمول در میدان های ورزشی با مربی تیمش دست بدهد و بدتر آن که در موقع عبور از کنار وی یک بطری پلاستیکی آب موجود روی پیست را به سمت نیمکت ذخیره ها شوت کرد. در دیدار برگشت با لیورپول نیز رفتاری بالنسبه مشابه از پت ویه را به هنگام تعویض دیرهنگامش رؤیت شد.
● هرنان کرسپو
این مهاجم ۳۳ ساله آرژانتینی نیز چندان چشم دیدن مربی اینتر را ندارد و چندی پیش از وی به خاطر این که از او در این فصل کمتر استفاده کرده، در مصاحبه ای به وضوح به انتقاد پرداخت. او گفت: «این همه صبر کرده ام و درباره این شرایط غیرعادی (نیمکت نشینی) حرف زیادی نزده ام. قدر مسلم این که این وضعیت تقصیر هم تیمی هایم نیست و مشخص است که چه کسی بانی آن است. مانچینی می گوید هر موقع لازم باشد از من بیشتر استفاده خواهد کرد و من می پرسم پس کی. فصل دارد تمام می شود!»
● آدریانو
این مهاجم قوی هیکل و ۲۵ ساله برزیلی به خودی خود مشکلات بسیاری دارد و به نشانه آن به طور قرضی و موقتی به تیم سائوپولوی کشورش واگذار شده است اما این نیز نظر نامساعد او را نسبت به مربی تیمش پنهان نمی کند و از دستور کار وی خارج نمی سازد. او پس از بازگشت به لیگ برزیل در چند نوبت به وضوح از مانچینی و سیاست هایش انتقاد کرده است و چندی پیش زمانی که هنوز در اینتر بازی می کرد، به هنگام تعویض شدن در مسابقه با رجینا حاضر نشد با مانچو دست بدهد و کاری را کرد که ویه را و فیگو هم انجام داده اند. درست است که هیچ بازیکنی در دنیا دوست ندارد تعویض شود اما آیا بازیکنان منچستریونایتد و آرسنال هم جرأت دارند بعد از تعویض شدن همین رفتار را با آلکس فرگوسن و آرسن وانژه داشته باشند
● دو دستگی
در یک منظر کلی تر این یک فرضیه بسیار رایج در سن سیرو است که در اینتر دو دسته وجود دارند، یکی گروهی که با مانچو هستند و معتقدند به رغم ناکامی مجدد در جام باشگاه های اروپا او باید در این تیم بماند و دژان استانکوویچ صربستانی و کریستین چیوو رومانیایی از آن قبیل اند و دیگری گروهی که می گویند او باید برود و نامبردگان در سطور قبلی اعضای بارز آن هستند. با این حال وقتی او در پی شکست در برابر لیورپول اعلام کناره گیری کرد، افرادی که با انجام مصاحبه هایی خواستار تغییر عقیده وی شدند، بسیار کمتر از کسانی بودند که سکوت اختیار کردند و قند در دل شان آب شد(!) و این نشان می دهد که به رغم تمامی توفیق های اینتر مانچو جایگاه محکمی در داخل باشگاهش ندارد و نزد شاگردانش از مقبولیت عام برخوردار نیست.
● سایر قشرها
جنگ داخلی در اینتر فقط به «بازیکنان بامربی» محدود نمی شود و برخی اقشار دیگر را هم دربرمی گیرد. به عنوان مثال مانچینی از اعضای کادر پزشکی تیم به سبب آنچه ازدیاد عجیب شمار مجروحان تیم خوانده، انتقاد کرده است و وقتی او درخواست کرد جشن های ۱۰۰ ساله شدن باشگاه تا بعد از دیدار حساس برگشت با لیورپول به تعویق بیفتد، کسی به حرف او توجه نکرد. حتی موراتی نیز در ماه های اخیر چند بار اعتراف کرده که شرایط داخلی در باشگاهش خوب و مساعد نیست.
● تعدد و ترافیک نامداران
خیلی ها می گویند انباشت ستاره ها در اینتر به حدی رسیده است که دیگر هیچ مربی ای نمی تواند همگان را راضی نگه دارد. کارلو آنچلوتی مربی تیم همشهری و رقیب یعنی آث. میلان آشکارا به این موضوع اشاره و آن را ضعف بزرگ آبی و سیاه های شهر خوانده است و مارچلو لیپی معروف نیز اعتراف کرده است وقتی مربی اینتر بود، همین مشکل را داشت. به اسامی که در سطور قبلی آمد نام های ابراهیموویچ، ماته راتزی، کروز، کوردوبا و زانه تی را بیفزایید تا پی ببرید یک مربی باید در اردوی نراتزوری با چه افرادی سر و کله بزند و بدیهی است که آنها با غرور خاص خود با مسائل برخورد کنند و تابع و مطیع صد درصد هیچ کس نباشند. قهرمانی مجدد احتمالی در کالچو می تواند سرپوشی بر این موضوعات باشد اما مشکلات مانچو را در اداره تیمی از این دست از بین نخواهد برد و اگر او بماند (که ظاهراً خواهد ماند) بخشی تازه از آن را در فصل بعد از نو مقابل مردم قرار خواهد داد.
وصال روحانی
منبع: goal
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید