جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

در مورد افسردگی چه می‎دانید؟


در مورد افسردگی چه می‎دانید؟
نوشته‎ای را که می‎خوانید اطلاعاتی است که برای استفاده افراد مبتلا به افسردگی آماده شده است.با امید به اینکه برای نزدیکان، دوستان شما و نیز هر کس دیگری که احساس افسردگی می‎کند مفید واقع شود.
● افسردگی چگونه احساسی است؟
احساس افسردگی بسیار قوی‏تر و ناخوشایندتر از دوره‎های کوتاه غمگینی است که همه ما گاهگاهی آن را تجربه کرده‎ایم و معمولاً طولانی‎تر است، حتی ممکن است روزها،‌ هفته،ها و ماهها ادامه پیدا کند. بیشتر مردم در زمان افسردگی ۵ یا ۶ نشانه زیر را در خود احساس می‎کنند. شما نیز می‎توانید با پاسخگویی به پرسشهای زیر بود یا نبود نشانه‎های افسردگی را در مورد خویش بررسی کنید.
▪ بیشتر وقتها احساس ناشادی می‎کنید
▪ علایق خود را از دست داده و از کسب لذت ناتوانید
▪ نمی‎توانید مثل گذشته از پس مشکلات خود برآئید
▪ احساس خستگی می‎کنید
▪ احساس ناآرامی یا بی‎قراری دارید
▪ کاهش وزن و اشتها (در برخی افرد افزایش وزن و اشتها) دارید
▪ دیر به خواب می‎روید (حدود یک تا دو ساعت) و بر خلاف همیشه زود بیدار می‎شوید (در برخی افراد پرخوابی)
▪ میل جنسی‎تان کاهش یافته است
▪ اطمینان به خود را از دست داده‎اید
▪ احساس بی‎ارزشی و ناامیدی می‎کنید
▪ از مردم دوری می‎کنید
▪ تحریک‎پذیر شده‎اید
▪ احساس بدی در زمانهای خاصی از روز دارید (معمولاً صبح‎ها)
▪ از زندگی خسته شده‎اید و ترجیح می‎دهید که زندگی‎تان به پایان رسد؟
● در مورد خودکشی فکر می‎کنید؟
عواملی که در بروز افسردگی نقش دارند:
▪ اتفاقات زندگی
بسیار عادی است که در زمان روبرو شدن بایک فاجعه غم‎انگیز مانند داغدیدگی، طلاق یا از دست دادن شغل، افسرده شویم.
▪ شرایط و موقعیت‎ها
اگر ما تنها بوده، دوستی نداشته باشیم تحت فشار روانی باشیم، نگرانیهای دیگری داشته و یا از نظر جسمی افت کرده باشیم احتمال بیشتری می‎رود که افسرده شویم.
▪ بیماری جسمی
افسردگی بیشتر زمانی که از بیماری جسمی رنج می‎بریم به سراغمان می‎آید، ازجمله بیماریهای کشنده مانند سرطان و بیماری‏های قلبی و نیز دردهای مزمن و آزاردهنده مثل ورم مفاصل و برونشیت.
▪ شخصیت
هر فردی احتمال دارد افسرده شود اما برخی از افراد احتمال بیشتری برای افسرده شدن دارند این به خاطر ساختار زیست‎‎شناختی خاص بدن آنها، تجربیات ابتدایی زندگیشان یا هر دو عامل است.
▪ الکل
افرادی که در نوشیدن الکل افراط می‏کنند دچار افسردگی می‏شوند و احتمال خودکشی در آنها بیش از مردم عادی است. البته هنوز مشخص نیست که افسردگی در آنها ابتدا ایجاد شده و گرایش به مصرف الکل را در آنها به وجود آورده است و یا مصرف زیاد الکل موجب بروز افسردگی شده است.
▪ جنسیت
زنان بیش از مردان افسرده می‏شوند شاید به این دلیل که مردان کمتر اجازه می‏دهند احساساتشان بارز شود و اغلب آنها را سرپوش می‏گذارند و بیشتر به شکل عصبانیت و کشیدن سیگار واکنش نشان می‏دهند. نقش اجتماعی وضعیت هورمونی و نوع برخورد آنها با مشکلات متفاوت است.
▪ ژن ها
افسردگی می‎تواند افراد خانواده را مبتلا کند. اگر یکی از والدین شما به افسردگی شدید مبتلا باشد، احتمال ابتلاء به افسردگی ۸ برابر می‎شود.
● چه زمانی باید در جستجوی کمک بود؟
▪ وقتی احساس افسردگی شما بدتر از همیشه و رو به بهبود نباشد.
▪ وقتی احساس افسردگی بر کار، علایق و احساسات شما نسبت به خانواده و دوستان اثر گذاشته باشد.
▪ اگر شما احساس ‎کنید زندگی کردن ارزشی ندارد و دیگران بدون شما بهتر خواهند بود، کافی است با یک خویشاوند یا یک دوست که قادر است در این مسیر ناهموار زندگی به یاریتان بیاید مشورت کنید. اگر از این طریق کمک نشدید، می‎توانید با یک روانپزشکی یا روانشناس بالینی در این مورد صحبت کنید. باید متوجه شده باشید که دوستان و خانواده شما توجه ویژه‎ای نسبت به شما دارند و در مورد شما نگران هستند.
● چگونه به خود کمک کنید
▪ سعی نکنید بار مشکلات را به تنهایی به دوش بکشید
▪ کاری انجام دهید. خود را مشغول کنید حتی اگر انجام کار سبکی باشد، مانند:
▪ تغذیه مناسب داشته باشید.
▪ در صورت اشکال در به خواب رفتن ذهن خود را با گوش دادن به رادیو یا تماشای تلویزیون مشغول نگه دارید تا کمتر احساس اضطراب کنید و راحت‏تر آماده خوابیدن شوید.
▪ از نوشیدن الکل خودداری کنید.
▪ از ورزش و تفریحات سالم استفاده کنید حتی اگر پیاده‎روی باشد.
▪ علت افسردگی را پیدا کنید.
▪ امیدوار باشید و به یاد داشته باشید که:
شما از مشکلی رنج می‎برید که مردمان بسیاری گرفتار آنند و شما می‎توانید بر آن پیروز شوید هر چند در حال حاضر باور آن برایتان دشوار باشد.
● چه کمکی در دسترس شماست؟
حال که متوجه نشانه‎های افسردگی در خود شده‎اید می‎توانید با مراجعه به روانپزشک یا روانشناس بالینی در مورد مشکل خود صحبت کنید. ممکن است داروهای ضد افسردگی برای‎تان تجویز شود یا درمان غیردارویی یا هر دو با هم.
▪ رواندرمانی / مشاوره
گاهی بیان احساسات واقعی حتی برای نزدیکترین دوست بسیار دشوار است. گفتگو دربارة آن با یک مشاوره ورزیده یا یک درمانگر بسیار آسان‏تر است. اگر غصه‏ها را از سینه خود بیرون بریزید سبک می‏شوید. اگر کسی دارید که به شما نزدیک‏تر است و شما را بهتر درک می‏کند و توجه بیشتری نسبت به شما دارد، احساس بهتری خواهید داشت.
● استفاده از داروهای ضد افسردگی و عوارض مربوط به آن
بیشتر مردم اولین نشانه‏های افسردگی را با پزشک عمومی در میان می‏گذارند و اولین تجویز داروهای ضد افسردگی توسط پزشک عمومی است. در صورت لزوم بیمار به روانپزشک جهت مداخلات تخصصی‏تر ارجاع می‏شود. در سال‎های اخیر داروهایی با اثربخشی بالا و عوارض بسیار کم پدید آمده‎اند. مردم اغلب نگران آن هستند که داروهای ضد افسردگی اعتیاد آور باشند ولی این دارو‏ها خلاف دارو‏های آرام بخش ایجاد وابستگی نمی‏کنند. هرگز ناگهان دارو‏های تجویز شده را قطع نکنید و طبق توصیه پزشک خود عمل کنید.
● چگونه می‎توان به فردی که افسرده است کمک کرد؟
▪ شنونده خوبی باشید گرچه مجبور به شنیدن مطالب تکراری باشید.
▪ آنها را تشویق به صحبت کردن کنید و کمکشان کنید که بعضی از فعالیتهای روزمره گذشته را انجام دهند.
▪ به آنها اطمینان دهیدکه حالشان بهتر خواهد شد.
▪ مطمئن شوید به اندازه کافی غذا میل می‎کنند.
▪ به آنها توصیه و کمک کنید که از مصرف الکل دوری کنند.
▪ اگر حالشان رو به وخامت است و شروع صحبتشان با جملات ناامیدکننده و بی‎میلی نسبت به ادامه زندگی است و ممکن است به خود آسیب برسانند آنها را جدی بگیرید و مطمئن شوید که در این باره با پزشکشان صحبت خواهند کرد.
▪ سعی کنید به آنها بقبولانید که نیازمند استفاده از درمان هستند و آنها را تشویق کنید به روانپزشک یا روانشناس بالینی مراجعه کنند.
محمد آذربایجانی
منبع : پزشک آن لاین


همچنین مشاهده کنید