سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مضرات مواد آرایشی و زیبایی برای پوست


مضرات مواد آرایشی و زیبایی برای پوست
برای اینکه زیباترین باشید، تا چه حد پیش می روید؟ در زمان ملکه الیزابت، خانم ها برای زیبا شدن روی صورت خود سرب و روی لب هایشان جیوه می مالیدند. مشکلاتی که برای سلامتی آنها پیش می آمد بی شمار و بسیار جدی بودند.
طی دوره رنسانس ایتالیا، موسیو توفانو پودری برای صورت از اکسید آرسنیک سبک درست کرد. این اختراع دلفریب کوچک، وسیله ای بود برای خانم های ثروتمند تا از شر شوهرهای ناخواسته خود خلاص شوند. کمی از این پودر لازم بود تا آنها را خوابیده در قبر ببینند. امروز دیگر چنین خطری را کسی نمی پذیرد اما هنوز هم خوشحال و راضی خودمان را در مواد شیمیایی غرق می کنیم که آنقدر قوی هستند که در آزمایشگاه روی آنها روکش های بسیار ضخیم کشیده می شود. آیا ممکن است که صنعت مواد آرایشی زیبایی را ترویج می کند که کشنده است؟ از کجا می توانیم بدانیم، وقتی حتی خواندن لیست مواد تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده مان نیاز به داشتن مدرک شیمی و زیست شناسی دارد.
اجازه بدهید با سدیم لوریل سولفات (SLS) که همه جا موجود است شروع کنیم. این ماده شیمیایی تقریباً در همه چیز از خمیر دندان گرفته تا شامپو استفاده می شود.
اما عوارض جانبی آن شامل اگزما، سوزش پوست و چشمها (با مصرف طولانی مدت)، و التهاب و عفونت احتمالی مجرای ادرار و واژن می باشد. خیلی خوب است که محصولات مربوط به کودکان را چک کنیم تا مطمئن شویم که در آنها از کمترین میزان سدیم اوریل سولفات استفاده شده است چون این ماده نشان داده است که منجر به آسیب رساندن به چشم کودکان می شود.
یکی دیگر از مواد خطرناک EDC ها هستند. این مواد شیمیایی با کاهش تعداد اسپرم ها در مردان در ارتباط است. برخی از آنها، مثل نانیل فنول (Nonylphenol) که در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد و بوتیل هیدروکسی آنیسول BHA و E۳۲۰ (که ممکن است از ظرف های پی وی سی به مواد آرایشی نفوذ کند، از طرف EU با مقدار مشخص مصرف روزانه محدود شده اند.
اما، در طول زمان این مواد در بافت های بدنمان انبار می شوند و برخی متخصصین عقیده دارند که برای مصرف این مواد هیج حد و اندازه ایمن و بی خطری وجود ندارد.
آلفا هیدروکسی اسید (AHA)؛ AHA و BHA ها، کشف محبوب صنعت آرایشی قند میوه و شیر هستند که به طرز قابل ملاحظه ای ورقه ورقه می شوند. این مود با مالیده شدن بر روی لایه خارجی پوست عمل می کنند و گفته می شود که موجب جوانتر شدن پوست می شوند.
اما آنطور که در تیلیغات می بینید، واقعاً چنین قدرتی ندارند. درواقع نه تنها باعث بهبود پوست نمی شوند، بلکه آنرا خراب تر هم می کنند. لایه خارجی پوست مانع بسیار مهمی است که از بدن در مقابل اشعات UV و مواد شیمیایی که با پوست تماس پیدا می کند، محافظت می کند. واکنش طبیعی بدن به مالیدن آن روی پوست، ساخت لایه خارجی ضخیم تر و سخت تر است. اگر به طور مرتب از این ماده استفاده کنید باید حتماً کرم ضد آفتاب قوی تری هم استفاده کنید. AHA ها حدوداً ده سال است که وارد بازار شده اند و تاثیرات طولانی مدت آنها هنوز شناخته شده نیست.
محصولات و عصاره های طبیعی نشان می دهند که صنعت آرایشی میل ما را به داشتن زندگی طبیعی تر دنبال می کنند. اما خیلی اوقات این محصولات حاوی همان محصولات و ترکیبات قدیمی هستند که فقط کمی عصاره طبیعی به آنها اضافه شده است تا مشتری را راضی نگه دارند.
همچنین محصولات واقعاً طبیعی نیاز به نگه دارنده های بیشتری هم دارند تا از خراب شدن و فاسد شدن آنها جلوگیری به عمل آورد و به این ترتیب مقدار مواد شیمیایی آن باز به همان میزان سابق می شود. و دیگر اینکه مواد طبیعی گرفته شده از گیاهان یا حیوانات می توانند به همان سرعت مواد شیمیایی، سمی و خطرساز شوند. نوزادان و بچه های کوچک به ویژه بسیار در معرض عفونت هستند، از اینرو محصولاتی که برای این گروه سنی مورد استفاده قرار می گیرد باید ۵۰ مرتبه کمتر میکروب در خود داشته باشد.
این به آن معنا است که محصولات مربوط به بچه ها حاوی نگه دارنده های بیشتر مثل بنزوئیک می باشد. بنزوئیک می تواند منجر به ناراحتی معده، بیحس شدن دهان و خارش و سوزش بدن شود. احتمالاً بهترین انتخاب این است که محصولاتی را انتخاب کنید که کمترین مقدار ترکیبات ممکن را داشته باشد و در ورت امکان از آب و صابون بچه استفاده کنید.
جادوی حیوانی. رومی ها زمانی ناخن هایشان را با ترکیبی از خون حیوان و چربی رنگ می کردند. بااینکه اینکار ممکن است این روزها باعث ترساندن عموم شود اما تعداد قابل توجهی از محصولات حیوانی در دستشویی های همه ما وجود دارد. اگر گیاهخوار هستید، این مسئله ممکن است زندگی را برایتان دشوارتر کند.
بعضی ترکیباتی که از حیوانات گرفته می شوند خیلی راحت شناخته می شوند، سایر اسامی ناشناخته تر عبارتند از: تالو ، CI ۷۷۲۶۷، CI ۷۷۲۶۸، کولاژن، الاستین، ژلاتین، هیالورونیک اسید کراتین، ماسک، سرم آلبومین، یونیپرتان.
● آیا ارزشش را دارید؟
قبل از اینکه نگران شوید، یادتان باشد تعدا کمی از افراد از مواد آرایشی دچار ناراحتی و مشکلات سلامتی شده اند چون بیشتر مردم خیلی زود متوجه می شوند که برخی محصولات با پوست آنها سازگاری ندارد.
خرید مواد آرایشی ساده تر، که باعث می شود پولمان را برای تبلیغات دروغین محصولات گران دور نریزیم، بهترین انتخاب است. مواد آرایشی و بهداشتی ما را پاکیزه تر کرده، باعث می شود بوی بهتری از ما به مشام برسد و زیباترمان میکند اما برای زیبایی و سلامتی واقعی، ریختن پولمان در داخل فروشگاه های لوازم آرایشی چاره کار نیست.
خسته کننده است اما حقیقت دارد: تنها راه سلامت و شاداب تر نگه داشتن پوستمان، و روشن تر و نافذتر کردن چشمهایمان همان متدهای قدیمی آزمایش شده تغذیه و سلامتی است. این یعنی داشتن یک رژیم غذایی متوازن، نوشیدن مقدار کافی آب و داشتن خواب کافی. همچنین یعنی دور ماندن از آفتاب، ورزش کردن مدائم و ترک سیگار. این چیزها ممکن است بسته بندی قشنگی نداشته باشد اما بدن و سلامتی شما مطمئناً ارزشش را دارد.
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید