پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


داستانی بدون پایان


داستانی بدون پایان
قرار بود تا پایان سال، خودروهایی که با استاندارد معیار مصرف سوخت تطابق ندارند، معرفی شوند و حتی قرار بود از بهمن ماه سال گذشته جلوی شماره گذاری خودروهای بدون برچسب سوخت گرفته شود اما نه تنها این اقدامات انجام نشد و جلوی شماره گذاری خودروهای بدون برچسب گرفته نشد بلکه بزرگی نام خودروسازان جلوی اعلام نام خودروهایی که با استاندارد مصرف سوخت تطابق ندارند را گرفت تا این طرح نتواند در مقابل خودروسازان دوام بیاورد و اکنون داستان برچسب سوخت خودروها در حالی قدم به شش ماهگی خود می گذارد که نه تنها اختلاف نظرها کمرنگ نشده است بلکه تمامی اخطارها برای مجاب کردن خودروسازان به رعایت قانون جدید و نصب برچسب سوخت بر روی خودروهای تولیدی خود بی نتیجه ماند و همچنان بر خلاف ادعای معاون موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی که اظهار داشته بود برای نصب برچسب سوخت تا پایان سال به خودروسازان فرصت دادیم، فرصت داده شده به پایان رسید ولی خبری از برچسب های سوخت نصب شده روی خودروها نیست.
چرا که ۱۵ اسفند ماه بود که نظام الدین برزگری اعلام کرده بود: دیروز نامه ای را به خودروسازان فرستادیم و پیرو آگهی های منتشره مبنی بر الزام نصب برچسب سوخت، به آنها اعلام کردیم اگر خودروهای تولیدی آنها دارای این برچسب نباشند آنها را شماره گذاری نمی کنیم.وی با بیان اینکه این آخرین اخطاری است که به خودروسازان داده ایم، گفته بود: انجمن خودروسازان نیز این مطلب را به نمایندگان خودروساز انتقال داده است و خودروهایی که پایین تر از معیار مصرف در گروه G قرارگیرند، مردود شده و باید از چرخه تولید حذف شوند.
اما گویا این اخطار موسسه استاندارد خیلی برای خودروسازان جدی تلقی نشد و در شرایطی که موسسه استاندارد اعلام کرده است که بر اساس ارسال نامه ای به خودروسازان آنها را در جریان اجرایی شدن برنامه از پایان سال قرار داده و دیگر خودروهایی را که استاندارد لازم را ندارند شماره گذاری نمی کند این برچسب ها نصب نشد و در این میان دبیر انجمن خودروسازان درخصوص اجرایی شدن پروژه گفت: شرکت های خودروساز برای نصب برچسب سوخت منتظر ابلاغ رسمی مصوبه موسسه استاندارد هستند.
در کنار این امر که به نظر می رسد قرار نیست این طرح نیز همچون بسیاری از طرح های دیگر جنبه اجرایی به خود ببیند تداوم اختلاف نظر اعضای تصمیم گیر کمیته تعیین معیار سوخت نیز بر تاخیر ۶ ماهه اجرایی شدن این طرح دامن زده است و ادامه مباحث و اختلافات را به سال جاری کشانده است تا تمامی اخطارها بی نتیجه بماند. سال گذشته موسسه استاندارد بنا به درخواست شرکت های خودروسازدرجه را از ۷ درجه پیش بینی شده برای اعلام میزان مصرف سوخت خودروها یعنی A ، B ، C ، D ، E ، F ، G به عنوان میانگین مصرف سوخت خودروها مورد پیگیری قرار داد.
این در حالی است که سازمان بهینه سازی سوخت عنوان می کند حداکثر مصرف قابل قبول سوخت محصولات در کمیته تعیین معیار درجه تصویب شده است.
در این میان یک مقام آگاه اظهار داشت: موسسه استاندارد به تنهایی حق تعیین معیار مصرف سوخت خودروها نداشته است، زیرا بر اساس حکم قانون برنامه چهارم توسعه تعیین معیار مصرف سوخت خودروها باید توسط کمیته تعیین معیار سوخت متشکل از وزارت صنایع و معادن، وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست، موسسه استاندارد و دیگر نهادهای عضو کمیته معیار تعیین شود.
وی افزود: کمیته تعیین معیار مصرف سوخت برای توافق نهایی درباره تعیین معیارهای سوخت باید هرچه سریع تر تشکیل جلسه دهد چرا که در غیر این صورت بر اساس معیارهای مصوب قبل نصب برچسب سوخت اجرایی خواهد شد.به این ترتیب اجرایی شدن نصب برچسب سوخت خودروها کماکان در دست انداز اختلاف نظر نهادهای تصمیم گیر قرار دارد و این در حالی است که بر اساس قانون هر ساله تعیین معیار مصرف سوخت خودروها برای خودرسازان شکل متفاوتی پیدا می کند، چنانکه سال گذشته معیار تعیین میزان مصرف سوخت خودروها استاندارد یورو ۲ به اضافه ۵/۱۲ درصد بود و امسال تعیین این معیار بر اساس استانداردهای یورو ۲ به اضافه ۱۰ درصد خواهد بود.طبق ماده ۹ آیین نامه اجرایی قانون تبصره ۱۳ <نصب برچسب مصرف انرژی( >با ذکر رتبه انرژی) روی وسایل نقلیه موتوری تولید داخل و وارداتی بنزین سوز از اول مهرماه ۱۳۸۶ و گازسوز و نفت سوز از اول اسفندماه ۱۳۸۶ الزامی بوده است ، این برچسب میزان مصرف سوخت هر خودرو را به متقاضیان و دارندگان خودرو اعلام می کند.
اکنون باید دید این طرح تا کجا وقت خود را در کش و قوس اختلافات سپری خواهد کرد و آیا پس از ماه ها اظهار نظرهای متفاوت از برنامه های اجرایی خود رنگ اجرا شدن را به خود خواهد دید یا خیر؟
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید