پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مرکز کنترل بدن - دستگاه عصبی بدن خود را بشناسید


مرکز کنترل بدن - دستگاه عصبی بدن خود را بشناسید
معلم درس را اینگونه شروع کرد :
در مدرسه شما یک اتاق به عنوان دفتر مدرسه در نظر گرفته شده است که مدیر ،معاون و معلمان از آن دفتر استفاده می کنند و از آن دفتر تمام فعالیتهای آموزشی مدرسه مانند حضور و غیاب شما ،برنامه های آموزشی و…را تحت کنترل دارند. یا مثال دیگر ی که می توانم بزنم در فرودگاه برای کنترل خطوط هوایی و بررسی پرواز ها یک اتاق مرکز کنترل وجود دارد.
حتی در بیمارستانها بخش خاصی برای کنترل بیمار یهای قلبی و جراحی شده دارند که از پشت شیشه کارکنان آن بخش و با استفاده از دستگاه های خاص پزشکی تنفس ، علائم حیاتی بیمارانی که به مراقبت ویژه نیاز دارند کنترل می کنند. و حتی خیلی سازمانهای اداری و آموزشی دیگر ممکن است دیدن کرده باشید که چنین اتاقهای کنترل داشته باشند.
آیا تا به حال به ستاد فرماندهی ارتش مراجعه کرده ا ید و یا از نزدیک شاهد کارهای آنها بوده ایددر نیروی ارتش هر کشوری محلی به نام ستاد فرماندهی وجود دارد که همه بخشها و واحد های ارتشی زیر نظر آنها فعالیت می کنند .آیا تا به حال شده به مرکز کنترل مخابرات شهر تان را از نزدیک ببینید ؟ بسیار جالب است اتاقهای مرکز کنترل مخابرات دارای تعداد زیادی دستگاهای مجهز با سیمهای بسیار زیاد را دارد و افرادی در آنجا شب و روز سعی می کنند خطوط ارتباطی را کنترل کنند تا ما بتوانیم از طریق تلفن خانه هایمان با یکدیگر صحبت کنیم مثلا در بیشتر شهر ها یک مرکز کنترل ترافیک وجود دارد که ترافیک و رفت و آمد وسایل نقلیه را در جاده ها و خیابانهای درون و بیرون شهر را کنترل می کنندو حتی در هر خانواده یک پدر و یا یک مادر و یا یک فرد بزرگتر وجود دارد که رفت و آمد شما و رفتار شما با دیگران را کنترل می کنند.
خوب !منظور من از این مثالها چه بود.بچه ها پیچیده ترین اندام در بدن چیست؟ و کدام دستگاه بدن وظیفه تنظیم و هماهنگ کردن کار های مختلف بدن ما را به عهده دارد؟بچه ها بعد از کمی فکر کردن دستهای خود را برای پاسخ دادن بالا می برند.
و معلم از یکی بچه ها می خواهد پاسخ دهد و او می گوید:«مغز انسان »معلم پاسخ را می پذیرد و ادامه می دهد و می گوید درست است ،بچه ها پیچیده ترین اندام ما مغز است و دستگاه عصبی کار های زیادی را انجام می دهد و در واقع اتاق کنترل و یا مرکز کنترل بدن ماست.
که از قسمتهای مختلف آن رشته های (اعصاب)مانند کابلهای تلفن برای انتقال حواس و تحریکات و کنترل اندامهای بدن از آن خارج می شود اگر به این تصاویری پوستر مانند و رنگی که الان من روی تخته نصب کرده ام نگاه کنید این رشته های عصبی را خواهید دید و در این قسمتی که روی تصویر نشان می دهم درواقع قسمت خارجی مغز شما ماده خاکستری و چین خورده است که شاید بتوان آن را مهمترین بخش مغز انسان دانست. پزشکان ،دانشمندان همه عقیده دارند که تمام اعمال فکری و ذهنی ما در این قسمت انجام می گیرد .مغز ما مثل همان مرکز پیام تلفن است .
که پیامهارا از قسمتهای مختلف بدن دریافت می کند و به آنها پاسخ می دهد. این دستوراتی که مغز صادر می کند بچه ها به چه شکلی به قسمتهای مختلف بدن برده می شود؟ همانطور که سیمهای تلفن باعث ارتباط بین ما می شود و ما می توانیم از طریق آن با هم حرف بزنیم. اعصاب بدن ما هم شبیه به همین سیمهای تلفن هستند که پیغامهای را در درون بدن ما را انتقال می دهند.
دستگاه عصبی شما با توجه به این تصاویر پوستر مانند که من به شما نشان می دهم دو نوع عمل را کنترل و تنظیم می کنند .
یکی عملهای ارادی مثل فکر کردن ،راه رفتن ،مطالعه کردن ،بوییدن ،لمس کردن ،تصمیم گرفتن و.. مثلا وقتی شما تصمیم می گیرید از خیابان عبور کنید و یا وقتی تصمیم می گیرید مطالعه کنید و در کتاب را باز می کنید و شروع به مطالعه کردن می کنید و… همه یک عمل ارادی صورت گرفته است. عملهای غیر ارادی مانند عطسه کردن ،خمیازه کشیدن ،تنفس ،پلک زدن و.. که دست شما نیست مثلا وقتی شما یک غذای را در دهان خود می گذارید دست شما نیست خود به خود و بطور غیر ارادی آب بزاق در دهان شما شروع به ترشح می کند حتی گاهی شما غذا را در دهانتان هنوز نگذاشته ید ولی با دیدن آن غذا نا گاه و غیر ارادی در دهان شما آب بزاق جمع می شود.
و همان بدون دخالت شما غده های گوارشی دیواره های معده شما شروع به ترشح شیره گوارشی می کند. پس همه این نوع کارها بدون دخالت ما صورت می گیرد و ما تصمیم گیری نمی کنیم .
بنابراین عملی غیر ارادی انجام شده است زیر شما نمی توانید جلو ترشح دیواره معده را بگیرید و یا نمی توانید جلوی ضربان قلب و عمل تنفس ر ابگیرید و حتی بار ها سعی کرده اید که جلوی عطسه کردن و خمیازه کشیدن خود بگیرید ولی موفق نشده اید زیرا اینها اعمال غیر ارادی هستند که خود مغز شما تصمیم می گیردوظایف دستگاه عصبی بسیار زیاد است این دستگاه کار ماهیچه های بدن ،کار اندامهای بدن ،فعالیتهای مانند فکر کردن ،یادگیری و حافظه و اعمال مانند بوییدن ،چشیدن ،لمس کردن ،دیدن ،شنیدن ،احساس گرمی ، سردی ، فشار ، درد را همگی کنترل می کند پس بچه ها خداوند بزرگ لطف بزرگی در حق ما انسانها و موجودات زنده کرده است .
از لطف یک سیستم پیچیده عصبی برخوردار هستیم که به ما در انجام اعمال و فعالیتهای مختلف در زندگی کمک زیادی می کند و باید از داشتن چنین دستگاه عصبی در بدن خود از خدای خود خشنود باشیم و نماز شکر را به جا بیاوریم حتما امروز که به خانه رفتید دو رکعت نماز شکر به جا بیاورید.
زیرا خیلی افراد در جوامع مختلف بشری در نقاط مختلف کره زمین در کنار ما زندگی می کنند که به علت حوادثی مانند تصادف به دستگاه عصبی آنها آسیب شدید وارد شده است که از انجام برخی از اعمال بدنی مثل راه رفتن ،خوردن ،نوشتن و… محروم هستند.
پس باید قدر و ارزش این عضو کنترل کننده اعمال را دانست و از آن مراقبت کرد.در واقع ما باید از همه اندامهای بدنمان باید مراقبت کنیم تا آسیب نبینند و بیمار نشویم .
http://oloum۸۴.blogfa.com
حمید نقی زاده


همچنین مشاهده کنید