پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چهل روز گذشت...


چهل روز گذشت...
آیت الله توسلی چهل روز پیش در جلسه مجمع تشخیص مصلحت به هنگام دفاع از بیت امام(ره) فوت کردند. بررسی حوادث ناظر بر این واقعه و نتایج آن نشان می دهد که گرچه فوت مرحوم توسلی یکی از دردناک ترین وقایع سال گذشته بود اما فوت نابهنگام ایشان باعث تقویت دوباره اندیشه و راه امام(ره) در میان اصلاح طلبان شد.
سر زنجیر سلسله حوادثی که منجر به فوت آیت الله توسلی شد از ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم آغاز شد. اصلاح طلبان که پس از ردصلا حیت گسترده و با یکدستی هیات های نظارت و اجرایی بی پناه تر از همیشه به نظر می رسیدند به بیت امام(ره) پناه بردند و در دیداری با سیدحسن خمینی گلایه های خود را از نحوه ردصلاحیت ها بیان کردند. در آن دیدار حاج سید حسن خمینی اعلام کرد «این تیغی است که سر بسیاری را تراشیده است» دفاع حاج سید حسن خمینی از ردصلاحیت شدگان اگرچه به مزاق افراطیون جناح راست خوش نیامد اما سکوت پیشه کردند تا در فرصت مناسب به تسویه حساب با بیت امام(ره) بپردازند. بهانه این تسویه حساب را یکی از مقامات ارشد نظامی به دست داد. وی طی سخنانی حمایت یکی از نهادهای نظامی از اصولگرایان را تکلیف الهی برشمرد. این سخنان که مغایرت آشکار با اندیشه و راه امام(ره) داشت از سوی بیت امام با واکنش روبه رو شد. حاج سید حسن طی مصاحبه با یک مجله به انتقاد از اینگونه اظهارات پرداخت و آن را انحراف آشکار از خط امام(ره) برشمرد. پس از این مصاحبه بود که دستگاه های تبلیغاتی و رسانه های وابسته به یک جریان افراطی دست به کار شدند و حاج حسن را زیر رگبار هتاکی های ناجوانمردانه خود قرار دادند.
در این میان بسیاری از صاحب نظران و فعالان سیاسی معتقد بودند که هتک حرمت حاج حسن و خط نشان کشیدن برخی برای بیت امام(ره) خبر از تغییرات و تحول اساسی در نظام جمهوری اسلامی است و به هر شکل ممکن می بایست در مقابل این فتنه گری ها قرار گرفت. البته عده ای از فرصت طلبان با طرح مباحثی چون بیت امام هم باید نقد شود یا «دلیلی ندارد که تمام بیت امام مانند ایشان باشند» سعی در انحراف اذهان از مساله اصلی داشتند که حاج سیدحسن خمینی به حق در برابر آن موضع گرفته بود. مساله ورود نظامیان به عرصه سیاست از محوری ترین مباحث بیت امام بود که نظر منفی امام خمینی (ره) درباره آن آشکار بود.
فرصت طلبان اما دست به مغالطاتی می زدندکه نظایر آن در عالم سیاست ایران کم نیست. آنها فارغ از آن که سیدحسن خمینی به لحاظ اخلا قی فردی شناخته شده است اما با رها کردن مباحث اصلی به ترور شخصیت وی پرداختند و متاسفانه رسانه های وابسته به جریان اصولگرای حاکم نیز کمتر از در پاسخگویی به این اهانت ها برآمدند. در واقع می توان گفت که تاخت و تاز متحجران و مخالفان جمهوریت نظام آغاز شده بود و بیت امام بی رحمانه مورد هجمه قرار داشت.
اما یار قدیمی امام (ره)، یار پیر جماران آیت الله توسلی با وجود کهولت سن از در دفاع از بیت و اندیشه امام مقابل متحجران برآمد.
آیت الله توسلی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت حضور یافت تا ناراحتی خود را از بی حرمتی ها عنوان کند و نسبت به مغفول ماندن راه امام هشدار دهد. مگر ورود نظامیان به سیاست خلا ف نظر امام نیست، مگر حاج سیدحسن به دلیل دفاع از چنین اعتقادی مورد بی احترامی و تخریب واقع نشده بود.
جلسه ای که با شهادتین آیت الله توسلی آغاز شد با فوت وی به پایان رسید. وی در حال قرائت یکی از فرازهای یک نامه از حضرت امام (ره) بود که پیش بینی کرده بود، خانواده و یارانش توسط عده ای مقدس نما مورد آزار قرار خواهند گرفت و... جمله ناتمام ماند. آیت الله توسلی با بغض بزرگی که در سینه داشت دم برنیاورد و پیش بینی امام (ره) در مقابل چشمان اعضای مجمع تشخیص مصلحت محقق شد. دکتر ولایتی نبض آیت الله را در دستانش گرفت و درخواست آمبولا نس کرد، اما هیچ بیمارستانی نبود که اندوه فرو خورده آیت الله توسلی را تسکین دهد. مراسم تشییع پیکر آیت الله توسلی با حضور رییس مجلس خبرگان روسای قوه قضاییه و مقننه برگزار شد اما خبری از رییس جمهور نبود. عده ای علت این غیبت رییس جمهور را تداخل این برنامه با برخی ملا قات های خارجی همچون استقبال از حاکم دبی عنوان کردند، عده ای این مساله را باور نکردند و عده ای هم باور کردند اما آن را تقبیح کردند.
با انتشار سخنان آیت الله توسلی درباره تحریف راه امام(ره) و مخالفت شدید ایشان با متحجران و خرافه گویان مسوول سایتی که مطالب هتاکانه درباره سید حسن منتشر کرده بود بازداشت و روانه زندان شد اما چنان که منتشر شد قبل از برگزاری مراسم چهلم آیت الله توسلی با قرار وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شد.
امروزه نمایندگان اصلا ح طلب راه یافته به مجلس هشتم با وجود تمام نامهربانی ها در اندیشه تقویت فراکسیون خط امام (ره) در مجلس هشتم هستند. به واقع آیت الله توسلی چون ققنوسی سوخت تا روح تازه ای در کالبد جمهوری اسلا می ایران دمیده شود. گر چه امروز قلب آیت الله توسلی از حرکت ایستاده است اما فراکسیون خط امام(ره) در مجلس با حضور در مرقد امام (ره) پیش از آغاز به کار رسمی مجلس می تواند پیامآور تولد توسلی هایی دیگر باشد که ادامه دهنده راه آن یار صدیق و شجاع امام(ره) هستند.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید