جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

با خواص معجزه آسای بعضی از مواد غذایی آشنا شویم


با خواص معجزه آسای بعضی از مواد غذایی آشنا شویم
● خواص دارویی مواد
خواص دارویی مواد ، موضوعی است که درباره آن تحقیقات زیادی انجام می شود، اما در ایران ما ، این تحقیقات ، اهمیت زیادی ندارند و هر فرد هر چیز را که به آن علاقه داشته باشد ، می خورد بدون اینکه به خواص دارویی آنها توجهی داشته باشد . خواص دارویی مواد ، مقدار انرژی ذخیره شده در آنهاست ، که در اینجا به خواص برخی از آنها اشاره می شود :
ماست چربی ها را آب می کند
نتایج تحقیقات در ایتالیا نشان داد که ماست چربی های بدن را در افراد چاق می سوزاند.محققان توصیه می کنند که برای کاهش وزن ، لازم است ماست در رژیم غذایی گنجانده شود . این محققان اعلام کردند : متأسفانه بسیاری از افراد برای لاغر شدن ، فرآورده های لبنی را از فهرست مواد غذایی حذف می کنند ، این در حالی است که ماست توانایی بدن را برای سوزاندن چربی تقویت می کند . این محققان مشخص کردند که ماست چربی های اضافی بدن را از بین برده و عضلات را در وضعیت مناسبی حفظ می کند . افرادی که در رژیم غذایی خود ماست کم چربی را می گنجانند ، بیشتر از افرادی که صرفاً دریافت کالری خود را کم می کنند ، کاهش وزن دارند.
● خواص دارویی کاهو
کاهو یکی از سبزی های مفید و مؤثری است که علاوه بر خواص درمانی ، مصرف غذایی هم دارد. ▪ برطرف کننده تشنگی و محرک اشتهاست
▪ به سبب داشتن سلولز ، تخلیه معده را‌ آسان می کند .
▪ سرشار از آب و ویتامین های
« آ » و « ث » و « ب » و « ک » و ید و کلسیم و آهن و پتاسیم و فسفر و مواد قندی و چربی و مواد معدنی است .
▪ دارای مس است و مقاومت بدن را در برابر بیماریهای عفونی بالا می برد.
▪ خاصیت ضدتب روماتیسمی و ضدخونریزی دارد و مؤثرترین و طبیعیترین درمان کم خونی است .
▪ برای بیماری عصبی و مبتلایان به یرقان و انسداد مجاری کیسه صفرا و افراد دارای کلسترول بالا و مستعد چاق شدن ، بسیار مفید است .
● چای و سرطان
متخصصان می گویند که چای ، نوشیدنی مطبوع مشرق زمین ، با سابقه مصرف چندین هزار ساله ، در جلوگیری از پیشرفت و تکثیر سرطان مؤثر است . بررسی فواید و خواص چای موضوعی است که همواره مورد توجه دانشمندان بوده و هنوز هم پرسش های فراوانی در این زمینه بی پاسخ مانده است . ماده شیمیایی موجود در چای فعالیت چندین آنزیم عامل تکثیر سلول های سرطانی را متوقف می کند. این ماده و دیگر ترکیبات موجود در چای آنتی اکسیدان هایی قوی اند که از آسیب به DNA جلوگیری و آن را ترمیم می کنند . آنتی اکسیدان های چای از سلول های دیواره گوارش نیز محافظت می کنند.
تحقیقات دیگر حاکی است که چای سبز در کاهش ابتلا به سرطان سینه مؤثر است . نوشیدن ۳ فنجان چای سبز در هفته احتمال وقوع سرطان سینه را در زنان به نصف کاهش می دهد .
● کدو تنبل و سرماخوردگی
خاصیت درمانی کدو تنبل به سبب وجود مواد مغذی ( همچون ویتامین های « ث » و
« دی » و بتاکاروتن و آلفاکاروتن ) است .هر ۱۰۰ گرم کدو تنبل خام ۱۴ میلی گرم ویتامین « ث » یک میلی گرم ویتامین « ای » ، ۴۵۰ کیلوگرم بتاکاروتن ، ۱۴ میکروگرم آلفا کاروتن ، ۱۴ کیلوکالری انرژی دارد .
تحقیقات نشان می دهد که کاهش میزان ویتامین های « ث » و « ای » و بتاکاروتن و آلفا کاروتن خون سبب شیوع سرماخوردگی می شود . همچنین ، کاهش بتاکاروتن خون احتمال ابتلای افراد ( به ویژه سالمندان ) به بیماری های چشمی ، همچون آب مروارید ، را افزایش می دهد . استفاده از کدو تنبل در غذاهایی مانند سوپ بسیار مناسب است و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می کند . افراد دچار اضافه وزن هم خوب است بدانند که خوردن کدو تنبل ، به سبب داشتن کالری کم ، مشکلی ندارد و باعث احساس سیری نیز می شود .
● خرمالو و چربی و فشار خون
پتاسیم و منیزیم موجود در خرمالو سبب کاهش چربی و فشار خون بالا می شود . این میوه برای سلامت بیماران قلبی و افراد مبتلا به چربی و فشار خون بالا بسیار مفید است . وجود مقدار زیادی فیبر و مواد آنتی اکسیدانی و ویتامین « ث » به این میوه خاصیت ضد سرطانی داده است .
هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ۸۰ کالری انرژی ، ۱۹ گرم قند ساده و پیچیده ، ۷۹ گرم آب ، است .
خوردن یک موز در روز تو را از رفتن به دکتر بی نیاز می کند
این مثال به طور معمول برای سیب استفاده می شود ، اما دانشمندان می گویند که موز نیز به سبب ویژگی های زیاد درمانی در خور این مثال است . پژوهشگران معتقدند موز با سایر میوه ها و سبزی های تفاوت دارد و سرشار از پتاسیم است و برای فشار خون و ماهیچه های قلب مفید است و میزان سدیم و چربی اشباع شده و کلسترول آن کم آآ است . پتاسیم در قسمت های مختلف بدن وجود دارد و به روند توازن املاح و مایعات کمک می کند و در فعال کردن ماهیچه های قلب نقش معهمی دارد . با افزایش پتاسیم در بدن میزان مرگ و میر ناشی از سکته قلبی کاهش پیدا می کند. موز ۳۵۰ میلی گرم ، پتاسیم دارد . سدیم بر بسیاری از فعل و انفعالات حیاتی بدن تأثیر می گذارد و عامل بالا رفتن خون در بزرگسالان است . انسان در روز باید حداقل ۵۰۰ میلی گرم و حداکثر ۲۴۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کند و موز ۱۴۰ میلی گرم سدیم دارد .
● آیا می دانید ؟ ! ! . . .
▪ پودر سیب زمینی از خونریزی جلوگیری می کند.
▪ توت فرنگی ، باعث سفید شدن دندان ها می شود .
▪ پیازچه ، دستگاه دفاعی بدن را تقویت می کند .
▪ نخود ، از سردرد و آلزایمر جلوگیری می کند .
▪ گلاب ، باعث مقوی شدن قلب ، اعصاب و مغز می شود .
▪ عرق بید ، باعث تقویت معده ، آرام بخش، تب بر، ضدتشنج ، درمان یرقان ، لطیف کننده ی موی سر و رفع شوره سر می شود .
▪ آبغوره جهت تصیه خون و رفع چربی خون وضدچاقی مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ هم اکنون بیش از ۷۰ درصد روغن های موجوددر کشور جامد و ناسالم اند. روغن جامد تهدیدی جدی برای سلامت قلب و عروق است .
بیماری های قلبی ـ عروقی اولین علت مرگ در کشورماست.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید