پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انچه راجع واکسن غیر فعال انفلوانزا باید بدانید


انچه راجع واکسن غیر فعال انفلوانزا باید بدانید
● برای چه باید واکسینه شوید؟
انفلوانزا (Flu) نوعی بیماری با واگیری شدید است.این بیماری که توسط ویروس انفلوانزا ایجاد میشود از طریق ترشحات بینی و یا گلو به سایرین سرایت میکند . برخی دیگر از بیماریها هم می توانند علایم مشابهی ایجاد کنند که اغلب با انفلوانزا اشتباه می شوند . اما تنها بیماری که توسط ویروس انفلوانزا ایجاد میشود همان بیماری انفلوانزا است .هر کسی ممکنست به بیماری انفلوانزا درگیر شود . برای اکثر مردم دوره بیماری فقط چند روز است . این بیماری می تواند سبب ایجاد تب ،گلودرد ، لرزش ، کوفتگی ، سرفه ، سردرد و دردهای عضلانی گردد.
برخی ممکنست با شدت بیشتری بیمار شوند . انفلوانزا می تواند منجر به پنومونی شده و ممکنست در مبتلایان به بیماریهای قلبی و تنفسی شرایط خطرناکی را به وجود اورد . همچنین تب شدید و تشنج در کودکان ممکنست دیده شود . انفلوانزا حدود ۳۶۰۰۰ نفر را در ایالات متحده نابود میکند که عمدتا قربانیان از بین افراد مسن هستند .
واکسن انفلوانزا می تواند از انفلوانزا پیشگیری کند .
● واکسن غیر فعال انفلوانزا
دو نوع واکسن وجود دارد :
نوعی واکسن غیر فعال ( کشته ) که به صورت تزریقی مصرف می شود و سالهاست که در ایالات متحده از ان استفاده میشود . نوع دیگر واکسن انفلوانزا ، واکسن زنده یا تخفیف حدت یافته است که در سال ۲۰۰۳ مورد تایید قرار گرفت . این واکسن به صورت اسپری در بینی مصرف میشود . این واکسن در بخش جداگانه ای تحت عنوان اطلاعات واکسنها تشریح شده است .
ویروسهای انفلوانزا دایما در حال تغییر هستند . بنابراین واکسن های انفلوانزا هر ساله بایستی به روز شوند و برنامه های پیشنهادی واکسیناسیون به صورت سالیانه اعلام گردد .
درمورد اغلب مردم ، واکسن انفلوانزا از بروز درگیری شدید توسط ویروس انفلوانزا جلوگیری می کند. این واکسن قادر به پیشگیری از بیماریهای شبه انفلوانزا که توسط سایر ویروسها حاصل میشوند نیست .
حدود دو هفته زمان لازمست تا پس از تزریق واکسن انفلوانزا حفاظت علیه بیماری ایجاد شود . این محافظت حدود یکسال استمرار خواهد داشت . واکسنهای غیر فعال انفلوانزا را می توان همزمان با سایر واکسنها مثل واکسن پنوموکوک مصرف کرد.
برخی واکسن های غیر فعال انفلوانزا حاوی ماده نگهدارنده تیمرسال(Thimerosal ) هستند که جیوه در ان بکار رفته است . برخی معتقدند که تیمرسال ممکنست با بروز مشکلاتی در کودکان واکسینه شده با این واکسنها مرتبط باشد . در سال ۲۰۰۴ انستیتو پزشکی گزارشی را منتشر ساخت که در ان مطابق با مطالعات علمی وجود چنین ارتباطی مردود اعلام گردید . اگر در این مورد نگران هستید می توانید از پزشک خود واکسن انفلوانزای فاقد تیمرسال را بخواهید .
● چه افرادی باید واکسن غیر فعال انفلوانزا را دریافت دارند ؟
واکسن غیر فعال انفلوانزا را می توان برای اطفال ۶ ماه به بالا تجویز کرد . مصرف این واکسن برای افرادی که در خطر درگیری با شکل شدید انفلوانزا هستند و یا افرادی که قادر به انتقال انفلوانزا به افراد پر خطر هستند ( از جمله تمام اعضاء خانواده این افراد ) توصیه می شود .
افرادی که در خطر ابتلا به شکل پیچیده انفلوانزا هستندشامل گروههای زیر میباشند :
▪ تمام اطفال ۲۳-۶ ماهه
▪ افراد ۶۵ سال به بالا
▪ افرادی که تحت مراقبت طولانی مدت قرار داشته و مشکلات پزشکی مزمن دارند .
▪ افرادی که مشکل عدم سلامتی طولانی مدت دارند . این افراد ممکنست درگیر بیماریهای قلبی ، کلیوی، ریوی ، بیماریهای متابولیک نظیر دیابت ، اسم ، کم خونی و سایر عوارض خونی باشند .
▪ شرایط خاص (نظیر مشکلات عصبی- عضلانی ) که منجر به بروز ناتوانی های تنفسی میگردند.
▪ افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی میباشند شامل:
ـ مبتلایان به HIV/AIDS یا سایر بیماریهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند .
ـ افرادی که تحت درمان طولانی مدت با داروهایی نظیر استروئیدها قرار دارند.
ـ افرادی که تحت درمان سرطان با اشعه X و یا دارودرمانی هستند.
▪ افراد ۶ ماه تا ۱۸ ساله ای که تحت درمان طولانی مدت با اسپیرین هستند (در صورت درگیری با انفلوانزا در این افراد علایم سندرم ری (Reys syndrome) ظاهر میشود ) .
▪ زنانی که در فصل شیوع انفلوانزا قصد بارداری دارند .
کسانی که قادر به انتقال انفلوانزا به افراد پر خطر هستند شامل گروههای زیر می باشند:
▪ مربیان در منزل و یا خارج از منزل اطفال ۲۳-۰ ماهه
▪ پزشکان ، پرستاران ، اعضاء خانواده و سایر افرادی که در تماس نزدیک با افراد پرخطر درگیری با انفلوانزا هستند
همچنین ، واکسن انفلوانزا برای افراد ۶۴-۵۰ ساله و نیز همه کسانی که خواهان کاهش خطر ابتلی خود به انفلوانزا هستند نیز توصیه شده است .
برای گروههای زیر برنامه تزریق سالیانه انفلوانزا توصیه شده است :
▪ افرادی که شغل انها در ارتباط با ارائه خدمات اجتماعی ضروری است .
▪ ساکنان خوابگاهها یا نواحی شلوغ که برای پیشگیری از شیوع بیماری ، واکسیناسیون در این گروه توصیه می شود .
▪ افراد پرخطر درگیری با انفلوانزا که بین ماههای اوریل تا اکتبر (فروردین-اردیبهشت تا مهر - ابان ) به نیمکره جنوبی و یا در هر زمان از سال به نواحی گرمسیری مسافرت میکنند. همینطور مصرف مرتب واکسن در گروههای متشکل توریستی که در هر موقع سال سفر میکنند پیشنهاد شده است .
● چه موقع باید واکسن انفلوانزا را دریافت کرد؟
بهترین زمان دریافت واکسن ماه اکتبر ( مهر - ابان) یا نوامبر ( ابان - اذر) است . اوج فصل درگیری با انفلوانزا معمولا فوریه ( بهمن - اسفند ) است ولی این دوره ممکنست از نوامبر (ابان - اذر) تا می ( اردیبهشت - خرداد) ادامه یابد . بنابراین دریافت واکسن در دسامبر( اذر – دی ) و یا پس از ان میتواند در اکثر سالها مفید واقع شود .
تزریق واکسن انفلوانزا در افراد زیر باید در ماه اکتیر ( مهر - ابان ) و یا زودتر انجام شود :
▪ افراد ۵۰ ساله و یا پیرتر
▪ افراد جوان که از نظر ابتلا به انفلوانزا و عوارض ان در گروه پر خطر قرار می گیرند ( مثل اطفال ۶ تا ۲۳ ماهه )
▪ اعضاء خانواده افراد پرخطر
▪ کارمندان شبکه های بهداشتی
▪ کودکان زیر ۹ سال که واکسن انفلوانزا را بری اولین بار دریافت می کنند .
اکثر مردم فقط به یک تزریق واکسن در سال احتیاج دارند . اطفال زیر ۹ سال که واکسن انفلوانزا را برای اولین بار دریافت می کنند بایستی دو نوبت واکسن را به فاصله حداقل یک ماه دریافت کنند.
افرادی که قبل از دریافت واکسن انفلوانزا بایستی با پزشک مشورت کنند:
برخی افراد نباید واکسن غیر فعال انفلوانزا را دریافت کنند و یا قبل از تزریق باید با پزشک خود مشورت کنند . این افراد شامل گروههای زیر میشوند :
▪ افرادی که الرژی شدید ( مخاطره امیز برای حیات ) دارند باید با پزشک خود مشورت کنند . واکنش های الرژیک افراد نسبت به واکسن انفلوانزا نادرند :
ـ ویروس واکسن انفلوانزا در تخم مرغ کشت داده می شود . افرادی که الرژی شدیدی به تخم مرغ دارند نباید واکسن را دریافت دارند .
ـ الرژی شدید نسبت به هر یک از اجزاء واکسن نیز دلیل دیگری برای عدم دریافت واکسن در این گروه محسوب میشود .
ـ افرادی که واکنش شدیدی نسبت به دز قبلی واکسن انفلوانزا داشته اند برای مصرف مجدد واکسن با پزشک خود مشورت نمایند .
▪ مبتلایان به سندرم ژویلاین – باره (Guillain-Barre syndrome ) که نوعی بیماری فلج کننده شدید بوده و GBS نیز نامیده میشود باید با پزشک خود مشورت کنند. چنین افرادی ممکنست مجاز به مصرف واکسن باشند اینکار حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد .
▪ مبتلایان به بیماریهای متوسط یا شدید باید قبل از دریافت واکسن صبر کنند تا بیماری انها فروکش نماید . بیماران راجع بازنگری در برنامه واکسیناسیون خود با پزشک یا پرستار خود مشورت کنند . مبتلایان به بیماریهای خفیف معمولا می توانند واکسن انفلوانزا را دریافت کنند .
● خطرات ناشی از دریافت واکسن غیر فعال انفلوانزا چیست ؟
یک واکسن مثل هر دارویی ممکنست با بروز مشکلات جدی نظیر واکنشهای الرژیک شدید همراه باشد . خطر بروز مشکلات حاد و یا مرگ در خصوص این واکسن بسیار کم است .
مشکلات شدید ناشی از مصرف انفلوانزا بسیار نادر است . ویروسهای موجود در واکسن غیر فعال انفلوانزا کشته شدهاند . بنابراین ، این واکسن باعث درگیری با انفلوانزا نمی شود .
عوارض خفیف مرتبط با این واکسن شامل دردناکی ، قرمزی ، و یا التهاب موضع تزریق ، تب و درد عمومی است . در صورت بروز این عوارض ، رخداد انها به محض انجام تزریق و ۲-۱ روز بعدی مشاهده میشود .
● عوارض شدید:
▪ الرژی های مخاطره امیز برای حیات در مورد این واکسنها بسیار نادر است . در صورت بروز ، رخداد این عوارض بین چند دقیقه تا چند ساعت پس از تزریق قابل مشاهده خواهد بود .
▪ در سال ۱۹۷۶ ، تیپ خاصی از واکسن انفلوانزا ( انفلوانزای خوکی ) با سندرم ژولاین – باره (GBS) در ارتباط بود . از ان پس ، ارتباط واکسنهای انفلوانزا با GBS به درستی اثبات نشده است . البته ، در صورت وجود خطر GBS از ناحیه واکسن های انفلوانزا ، رخداد ان بیشتر از ۱ یا ۲ مورد در هر یک میلیون فرد واکسینه شده نیست . میزان این خطر کمتر لز ریسک انفلوانزای شدیدی است که توسط واکسیناسیون قابل مهار است .
▪ اگر عوارض شدید واکسیناسیون پیش امد؟ باید منتظر چه عواقبی بود ؟
هر گونه شرایط غیر معمول نظیر تب بالا و یا تغییرات رفتاری می تواند از جمله این عواقب باشد . علایم واکنشهای الرژیک شدید می تواند شامل سختی تنفس، گرفتگی صدا یا خس خس کردن ، کهیر ، رنگ پریدگی ، ضعف ، تپش قلب و سر گیجه باشد .
● در چنین مواقعی چه باید کرد؟
▪ تماس با پزشک و یا انتقال شخص به مراکز پزشکی و دادن اطلاعاتی نظیر انچه رخ داده ، تاریخ و ساعت بروز عواض و زمان دریافت واکسن
▪ برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توان به مراکز واکسیناسیون ،دپارتمان بهداشت منطقه و یا مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها مراجعه کرد .
به نقل از http://www.prtsico.com/archive/articles/۸۴۰۹/۸۴۰۹۰۵۱۱۱.aspx
منبع : بانک مقالات فارسی


همچنین مشاهده کنید