شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

انقراض گونه گوزنهای قطبی بر اثر گرماییش زمین


زمین روز به روز گرمتر می شود. این مسأله به بسیاری از مناطق و موجودات صدمه زده است. محققان عقیده دارند گرم شدن زمین ، تأثیر بسیار مخربی روی گوزنهای قطب شمال گذاشته و گونه آنها را به سوی انقراض پیش می برد.
قطب شمال منطقه ای بسیار سرد است که موجودات این منطقه با این آب و هوا به طور کامل تطبیق پیدا کرده اند و قادر به زندگی در منطقه ای دیگر نیستند ؛ اما با گرم شدن زمین و تبدیل بارشهای برف به بارندگی در این منطقه هم مشکلاتی ایجاد شده و بر اثر بارندگی سطح قطوری از یخ روی برفهای زیرین قرار می گیرد .
در زمستان گوزنها باید در میان برفها حفاری کرده و از منابع غذایی زیر آنها استفاده کنند ؛ اما با وجود یخ روی برف، آنها نمی توانند به سطح خاک دسترسی پیدا کنند و این گوزنها مدام باید انرژی خود را که برای گذران زمستان احتیاج دارند . صرف پیدا کردن محلی کنند که یخ روی برف نباشد . این موضوع باعث ناراحتی های فیزیکی و روحی می شود و این ناراحتی بیشتر در گوزنهای جوان و ضعیف دیده می شود . تأثیرات این چنینی بیشتر برای مناطقی که یک نوع آب و هوا دارند اتفاق می افتد مانند منطقه وسیع توندرا که مدام برف دارد ؛ اما حیوانات در مناطق چند فصلی معمولا" این مشکلات را نخواهند داشت و به گونه ای خود را سیر می کنند . محققان آمریکایی و کانادایی با بررسی هایی تأثیرات اقلیمی روی این گونه جانوران اعلام کرده اند ، طی ۱۰۰ سال اخیر ۴۰ درصد افزایش بارندگی در منطقه قطب شمال وجود داشته است که در آینده به مراتب بیشتر خواهد شد ؛ اما نکته مهم این است که علاوه بر افزایش بارندگی در این منطقه ، مناطق بیشتری هم به سمت قطب دچار این مشکل شده و در نتیجه گوزنها مجبورند برای پیدا کردن غذا به نقاط بالاتر مهاجرت کنند . این مهاجرت اجباری فقط روی گوزنها تأثیر ندارد ، بلکه مردمی که برای تهیه غذا ، پناهگاه و امور اقتصادی به آنها وابسته اند هم مجبور می شوند کوچ کنند . به این ترتیب کم کم مناطق پایین قطب از سکنه و جانوران خالی می شود.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید