جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

از استخرهای کوچک تا روز ملی واترپلو


از استخرهای کوچک تا روز ملی واترپلو
به تصمیم کمیته فنی واترپلوی فدراسیون شنا و با تایید این فدراسیون روز ۲۳ فروردین به عنوان روز ملی واترپلو نامگذاری شده و از این پس هر سال مراسم ویژه ای در این ارتباط در چنین روزی برپا خواهد شد.
در همین راستا از ۲۱ فروردین ماه به مدت ۳ روز علاوه بر برگزاری مسابقات سوپرجام واترپلوی باشگاه های کشور در استخر آزادی تهران که برای مشخص شدن نماینده دوم واترپلوی کشورمان در جام باشگاه های آسیا در کویت خواهد بود، کلینیک آماده سازی مربیان و داوران واترپلو نیز برپا خواهد گشت. از قبل تیم توسعه کرج با قهرمان شدن در لیگ برتر به جام باشگاه های آسیا راه یافته بود.
انجام فینال واترپلوی نوجوانان کمتر از ۱۲ سال بین تیم های آذربایجان شرقی و تهران از دیگر برنامه های روز ۲۲ فروردین بوده است. علاوه بر تمام اینها، در پایان پیکارهای سوپرجام واترپلو از سه بازیگر اسبق تیم ملی واترپلو شامل رضوانی، موچه کیانی و رخشانی مهر تجلیل صورت گرفته است تا اگر دیدار نهایی واترپلوی نوجوانان کشور را شاهد هستیم، از مسن ترها و بزرگان گذشته نیز تقدیر شود. همچنین تجلیل از تیم ملی جوانان ایران که قهرمان واترپلوی آسیا در این رده سنی است و برترین بازیکنان و مربیان و داوران واترپلو در سال ۱۳۸۶ و اهدای جام قهرمانی به تیم فاتح سوپرجام از دیگر برنامه های ۲۳ فروردین بوده است.
همسو با فعالیت ها و تجلیل های فوق دومین مرحله اردوی آماده سازی تیم ملی واترپلو جوانان کمتر از ۱۶ سال که با حضور ۲۴ بازیکن برپا شده بود، پایان یافته است. این اردو فقط ۳ روزه بود و تمرینات زیر نظر نون کواکویچ سرمربی تیم های ملی واترپلو واحمد حسینی و رخشانی مهر دستیاران او برپا شد. این تیم خود را برای شرکت در اولین دوره پیکارهای قهرمانی نوجوانان آسیا که مرداد ماه امسال در ویتنام برگزار می شود، آماده می کند. حسینی که پیشتر نامش آمد، در این باره می گوید: براساس برنامه ریزی و هدف گذاری فدراسیون شنا، تیم واترپلوی زیر ۱۶ سال کشورمان با تمام توان در این رقابت ها حضور خواهد یافت و این پیکارها فرصت مساعدی است برای کسب تجربه بازیکنان نوجوان و تازه کار واترپلوی ما تا در آینده نزدیک به کار تیم ملی بزرگسالان بخورند و به این تیم نیز سرویس و کمک و یاری برسانند. در مرحله دوم اردوی تدارکاتی ۲۴ بازیکن در مرور فن و تلاش برای نیل به هماهنگی پرداختند و حالا از بین شان ۲۰ نفر برای حضور در مرحله سوم اردوی آمادگی که خرداد ماه برپا می شود، گزینش خواهند شد.
● بخت آزمایی
چنان اردویی به طور شبانه روزی تا زمان برپایی پیکارهای قهرمانی نوجوانان آسیا ادامه خواهد یا فت ولی این هم تنها برنامه بین المللی واترپلو و به واقع کل ورزش های آبی ایران نیست زیرا پیکارهای شنای قهرمانی استخر کوچک( ۲۵ متری) قهرمانی جهان ۲۰۰۸ نیز در منچستر انگلیس راه اندازی شده و تیم ایران هم با ۴ شناگر شامل بیداریان و علیرضایی عازم آن سامان شده است و مربیگری آن با بهزاد مهدی خبازیان است. تجربه حضور در این پیکارها و آن هم در این سطح متعالی از آن و بخت آزمایی در استخرهای ۲۵ متری چیزی نیست که در گذشته هم شامل حال شناگران ما شده باشد و اینک که به نهمین دوره این پیکارها رسیده ایم، فرصت خوبی پدید آمده است تا شناگران زبده ما که از قضا ملی پوشان درجه اول رشته خود و مواد متبوعه خویش اند شانس شان را محک بزنند و ببینند کجا ایستاده اند و در قیاس با شنای روز دنیا به چه موادی نیاز دارند.
وقتی علیرضایی در مسابقات شنای بازی های ورزشی داخل سالن آسیا به یک مدال طلا دست یافت، این یک فتح باب برای شنای ایران تلقی شد که قبلا هرگز یک مقام نخست را در سطح قهرمانی بزرگسالان قاره به دست نیاورده بود. با این حال نمایش و نتایجی که در پیکارهای شنای قهرمانی استخر کوچک قهرمانی جهان در شهر منچستر خواهیم داشت، نشان خواهد داد که کجا ایستاده ایم و چه وضعی داریم.
● کند و سطحی
حسن اصلی این رقابت ها همانی است که گفتیم زیرا عیار اصلی شناگران برتر و ملی پوش ایران را مشخص خواهد ساخت و این را روشن می کند که وقتی آنها در مقابل بهترین های این رشته قرار می گیرند، چه حرف هایی برای گفتن خواهند داشت و اگر هنوز به اندازه کافی توان ندارند، به چه چیزهایی برای رفع ضعف های خود نیاز خواهند داشت. در رشد نسبی شنای ایران و بهتر شدن رکوردهای نفرات ما طی ،۱۰ ۱۲ سال اخیر شکی نیست، اما این رشد کند و سطحی در قیاس با پیشرفت شنای جهان بسیار اندک بوده و رکوردهای کنونی ایران گاه حتی از حد نصاب های ،۳۰ ۴۰ سال پیش دنیا هم کندتر و ضعیف تر هستند و در نتیجه برخی تعریف و تمجیدها از شناگران ما نیز چندان منطقی نبوده است و اگر قرار باشد پس از این همه سال همین قدر ترقی را نیز نداشته باشیم، همان بهتر که اصلا شنایی نداشته باشیم.
در اوایل سال ۱۳۸۷ و در حالی که ورزش های آبی با مجموعه تلاش های فوق به سوی آینده به حرکت درآمده، باید متذکر شد که واترپلوی ما با اختصاص دادن یک روز به نام خود و ادامه حرکت به سمت تلاش و پویایی، سال امیدسازی را آغاز کرده است و امید آن که ثمره آن را طی سال ببینیم و شنا نیز باید با آن همسو شود تا اگر به بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ ژوی چین چشم دارد، آن نگاه و امید منطقی و در حد کمال باشد و توانی حقیقی برای ابراز وجود در مسابقات شنای آن جا داشته باشیم و نه فقط تصوراتی بیش از حد شیرین.
وحید رسولی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید