پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ خرید موفق لیگ برتر انگلستان


۱۰ خرید موفق لیگ برتر انگلستان
در حالی که پوشش تلویزیونی مسابقات فوتبال با جدیت ادامه دارد و قرارداد اسپانسرها با دقت تنظیم می شود، نقش پول در لیگ برتر هر روز پررنگ تر می شود. بعضی خریدها عاقلانه تر از بقیه است و در مجموع استعداد خرید بازیکن جدید در تیم های لیگ برتری در حال رشد می باشد. نگاهی به ۱۰ خرید موفق این فصل لیگ برتر می اندازیم که از بد یا خوب مرتب شده اند:
۱۰) مارتین پتروف از آتلتیکومادرید به منچسترسیتی
بعضی ها توانایی های پتروف بلغاری که کمتر از خرید تابستانی منچسترسیتی، الانو می دانند اما هنگامی که با سرد شدن هوا کارایی الانو کاهش یافت و تیم دچار مشکل شد، پتروف هنوز به خوبی و در سطحی بالا به عملکرد خود ادامه می داد. او در بال چپ با سرعت فوق العاده، ضربات قدرتمند و سانترهای عالی به خطرناک ترین مهاجم آبی ها تبدیل شده است.با وجود اینکه او ۲۹ ساله است، ۷/۴ میلیون یورویی که برای انتقالش هزینه شد رقم بالایی به نظر نمی رسد. این بلغاری تا مدت ها در اوج آمادگی باقی خواهد ماند.
۹) کارلوس ته وز از وستهام به منچستریونایتد
قصه نقل و انتقال کارلوس ته وز یکی از مشهورترین داستان ها در میان فوتبالدوستان تمامی کشورها است. وستهام ناگهان مجبور به فروش ته وز شد و سرآلکس فرگوسن خود را به جمع خریداران رساند. در واقع با احترام فراوانی که برای وستهام قائل هستیم اما ته وز استعدادی بزرگ برای این تیم پایین تر از میانه جدولی ها بود. ته وز بازی حرفه ای خود را با یک شروع طوفانی در بوکا جونیورز آغاز کرد. درخشش او به حدی بود که کورینتیانس حاضر شد برای به خدمت گرفتن او ۲۰ میلیون دلار هزینه کند. قیمتی کم نظیر در آمریکای جنوبی. ته وز ارزش خود را با آمار خیره کننده ۴۶ گل در ۷۸ حضور به اثبات رساند، بعد از یک شروع کند در انگلستان به همراه وستهام به یکباره اوج گرفت و از سقوط تیم به دسته اول جلوگیری کرد. منچستریونایتد ته وز را شکار کرد. بسیاری این طور تصور کردند که روی چمن سبز ته وز مرد مناسب شیاطین سرخ نیست. او شباهت زیادی با وین رونی داشت. منچستریونایند نیاز به یک تمام کننده داشت. شاید حتی یک مهاجم هدف، یک شماره .۹ اگرچه شاید یونایتد هنوز هم به چنین بازیکنی نیاز داشته باشد اما تأثیر مثبت این مهاجم ۲۴ ساله برای قهرمان انگلستان بر هیچ کس پوشیده نیست.قرار گرفتن او در کنار وین رونی و کریستیانو رونالدو ترکیب ۳ نفره فوق العاده ای را شکل می دهد. او گل های حیاتی زیادی برای منچستریونایتد به ثمر رسانده است. برای مثال برابر چلسی، لیورپول و لیون.هرچند ارزش واقعی ته وز هنوز مشخص نشده است اما سرآلکس به هیچ عنوان این جواهر پرارزش را به آسانی از دست نخواهد داد.
۸) مائورو زاراته از السعد به بیرمنگام سیتی
او مدام به صورت قرضی در لیگ آرژانتین از این تیم به آن تیم منتقل می شد. او در ژانویه با بیرمنگام قرارداد بست و تنها ۳ بار برای تیمش گلزنی کرد. در این صورت ممکن است قرار گرفتن او در جایگاهی بالاتر نسبت به ته وز در این لیست غیرعادی به نظر برسد اما مهارت فوق العاده ای که او در تیم سابق خود ولزسارسفیلد به نمایش گذاشته به علاوه عملکرد وی که تأثیر بسزایی در جلوگیری از سقوط تیمش به رقابت های دسته اول انگلستان داشته، قرار گرفتن او در این رتبه را توجیه می کند. او قطعاً توانایی پیشرفت دارد. انتقال قرضی او از السعد قطر به بیرمنگام به نفع این تیم بوده و بهتر است آنها تا فصل آینده که حضورشان با توجه به عملکرد زاراته در لیگ برتر قطعی به نظر می رسد برای دائمی کردن قرارداد وی پا پیش بگذارند.
۷) باکاری سانیا از اوسر به آرسنال
وقتی به لیست خریدهای آرسن ونگر طی سال های اخیر نگاهی می اندازیم با کارنامه ای درخشان روبرو می شویم؛ سسک فابرگاس از بارسا، پاتریک ویه را از میلان و تیه ری آنری از یوونتوس. مرد فرانسوی آرسنال استعداد عجیبی در ستاره کردن بازیکنان متوسط دارد. توپچی های لندن درآمد خوبی از این نبوغ وی داشته اند. آخرین نام در لیست بلند خریدهای فرانسوی- آفریقایی ونگر، سانیا است. او در مقایسه با نام های بزرگ بالا تقریباً هیچ است. به تازگی وارد ۲۵ سالگی شده و مبلغ قراردادش تنها ۶ میلیون یورو است. تقریباً همان مبلغی که یونایتد برای شماره ۳ خود، پاتریک اورا هزینه کرد. سانیا با آمادگی بدنی فوق العاده و آرایش عجیب و غریب موهایش در آرسنال خوب کار می کند. او به خوبی در سیستم بازی ونگر جا افتاده و ثابت کرده که شایستگی قرار گرفتن در ترکیب ثابت توپچی ها را دارد. ارزش او طی سال های آتی بیشتر و بیشتر خواهد شد.
۶) سولی مونتاری از اودینزه به پورتس موث
هنگامی که این بازیکن غنایی با پورتس موث قرارداد بست و می آمد که در سواحل جنوبی انگلستان در جمع آفریقایی های تیم هری ردنپ قرار بگیرد چهره چندان ناشناخته ای نبود. او نقش کلیدی در جام جهانی موفقی که غنا از سر گذراند، داشت. علاوه بر این بازی های خوب او برای اودینزه نشان دهنده توانایی های بالای او بود. پورتس موث بالاترین مبلغ در تمام تاریخ باشگاه (۷ میلیون یورو) برای به خدمت گرفتن او هزینه کرد. باشگاه به خاطر این خرید باید سپاسگزار هری ردنپ سرمربی تیم باشد.مونتاری نیروی پیشرانه پورتس موث در میانه میدان است. آنها قصد دارند به همراه مونتاری جام حذفی را فتح کنند.
۵)یاکوبو از میدلزبرو به اورتون
این مهاجم نیجریایی با ۲۵/۱۱ میلیون یورو گرانقیمت ترین بازیکن اورتون در طول تاریخ است. باید گفته شود که او ارزش این همه پول را داشت. ابتدا به صورت قرضی و سپس به صورت رسمی به پورتس موث پیوست. در آنجا فصل خوبی را پشت سر گذاشت. او پیش از آنکه به دستور مویس سرمربی اورتون به ترکیب آن تیم اضافه شود مدتی را در میدلزبرو سپری کرد. او قبل از پیوستن به اورتون هم بازیکن موفقی بوده است. او قصد دارد به مرز ۲۰ گل برسد و یا حتی از آن عبور کند. سرعت، قدرت و حضور موفق وی در مقابل دروازه شایستگی او را برای قرار گرفتن در این لیست تأیید می کند. شاید او اورتون را به موفقیت هایی طی فصول آینده برساند.
۴) خاویر ماسچه رانو از وستهام به لیورپول
دوست صمیمی، هموطن و همتیمی سابق کارلوس ته وز، ماسچه رانو به یکی از ارکان اصلی لیورپول، رقیب یونایتد تبدیل شده است. انتقال او هم مانند «ته وز» بحث برانگیز بوده اما قرارداد این بازیکن ۲۳ ساله برخلاف ته وز از ابتدا قراردادی دائمی بود. با مبلغی حول و حوش ۱۸ میلیون یورو، عملکرد فوق العاده وی باعث شده که نامش در این لیست قرار بگیرد. گرچه مبلغ قرارداد او در وهله اول زیاد به نظر می رسد اما ماسچه رانو سال های زیادی پیش رو دارد و در حال حاضر یکی از بهترین هافبک های دفاعی دنیا است. توانایی یارگیری و تخریب بازی حریف ارزش واقعی وی را بیشتر از پولی می کند که باشگاه برای به خدمت گرفتن وی پرداخته است. اگرچه لک لک ها می توانند بدون حضور وی هم عملکرد رضایت بخشی داشته باشند اما اگر قصد دارند همچنان قدرتی بزرگ در اروپا باقی بمانند، ماسچه رانو بدون شک باید در مرکز تیم آنها حضور داشته باشد.
۳) اندرسون از پورتو به منچستریونایتد
بحث برانگیزترین انتقال در این لیست ۱۰ تایی، اندرسون با دریافت مبلغ زیادی نزدیک به ۱۸ میلیون یورو و در حالی که فوق العاده جوان و ناشناخته بود به جمع شیاطین سرخ اضافه شد. از «بچه شگفت انگیز» که در برزیل و برای تیم «گرمیو»ی این کشور بازی می کرد با عنوان رونالدینیوی بعدی یاد می شد. او به سرعت پس از اینکه بازی حرفه ای خود را آغاز کرد توسط یکی از غول های پرتغالی یعنی پورتو جذب شد. او فقط ۵ بار در ترکیب تیم اصلی گرمیو بازی کرده بود اما در پورتو فوق العاده کار کرد و به این تیم برای کسب عنوان قهرمانی دسته اول باشگاه های پرتغال کمک شایانی کرد، در فصل بعد برخلاف مصدومیت ۵ماهه وی، باشگاه های بزرگی مانند رئال مادرید و چلسی سعی در جذب او داشتند. سرانجام در پایان فصل پیش سرآلکس فرگوسن، اندرسون را با آن قیمت بالا و با وجود اینکه او هنوز مراحل پایانی مصدومیت را سپری می کرد و تجربه چندانی نداشت به خدمت گرفت. بعد از چند بازی نه چندان خوب سرانجام این برزیلی در محیط جدید خود جا افتاد. او با قدرت زیاد و توانایی بدنی بالا نقش درگیرانه و پر از جنگندگی خود را در میانه میدان به خوبی برای شیاطین سرخ ایفا کرده است. با وجود ۱۹ سال سن او بازیکن کاملی است و به خوبی توانست از عهده پر کردن جای خالی اسکولز که با مصدومیت مواجه شده بود برآید. باید دید او در آینده روند رو به رشد خود را چگونه سپری خواهد کرد.
۲) روکه سانتاکروز از بایرن مونیخ به بلکبرن
این مهاجم پاراگوئه ای زمانی که تنها ۱۸ سال سن داشت پا به بایرنی گذاشت که تازه فینال غم انگیز لیگ قهرمانان را به منچستریونایتد واگذار کرده بود.او به سرعت در بایرن پیشرفت کرد و به همراه این تیم به مقام های نایب قهرمانی زیادی دست یافت از جمله نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۱ اما او در بایرن اکثراً بازیکنی حاشیه ای بود. قسمتی از این امر معلول مصدومیت های او بود و بخشی دیگر نیز به دلیل حضور بازیکنان نامداری بود که بهتر از او کار می کردند. با وجود این مشکلات او گل های زیادی برای بایرن به ثمر رساند هرچند که در اکثر مواقع به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین می شد. بلکبرن در تابستان گذشته او را که هنوز وارد ۲۶ سالگی نشده با قیمت ۵/۳ میلیون یورو دراختیار گرفت. گرچه تیم مارک هیوز به مسابقات اروپایی فصل آینده راه نخواهد یافت اما سانتا کروز با گل های خود امتیازات بسیاری را برای بلکبرن کسب کرده است. فصلی که بدون حضور وی فصل بدتری می بود.پس از مدت ها حضور موفق وی در مونیخ همگان فراموش کرده اند که او هنوز بازیکن جوانی است و می تواند سال ها به بازی در سطح اول فوتبال ادامه دهد. بلکبرن بهترین استفاده را از این موقعیت داشته و آنها هر روز تحت هدایت مارک هیوز بیش از پیش پیشرفت می کنند.
۱) فرناندو تورس از آتلتیکومادرید به لیورپول
هیچ کدام از طرفداران منچستریونایتد و اورتون این انتخاب را قبول ندارند و این خود دلیل خوبی است تا فرناندو تورس بهترین انتقال این فصل لیگ برتر فوتبال انگلستان است. با در نظر گرفتن تأثیر سریع در این فصل، گلزنی و سهم او در آینده، سرانجام «ال نینو» به انتظار درازمدت هواداران لیورپول برای دراختیار داشتن گلزنی تمام عیار خاتمه داده است. او گرانقیمت ترین بازیکن این لیست و در واقع گرانترین بازیکن فصل تابستان است؛ با ۲۰ میلیون یورو. هیچکس شکی در ارزش او ندارد. تورس در اولین فصل حضورش موفق شده ۲۹ گل در مسابقات مختلف برای لیورپول به ثمر برساند. او به اندازه ای با سرسخت ترین سرمربی دنیا، رافائل بنیتز، خوب کار کرده که بنیتز سیستم چرخشی خود را در مورد او هم همچون نمادهای باشگاه یعنی استیون جرارد و جیمی کره گر به کار نمی گیرد و تورس را به صورت ثابت در ترکیب اصلی تیم قرار می دهد. بنیتز حتی ترکیب تیمش را به نفع تورس تغییر داده است. ماسچه رانو و تورس ۲ خرید بزرگ این فصل لک لک ها هستند و به نظر می رسد لیورپول با همراهی آنها قادر خواهد بود بار دیگر به قدرتی بزرگ در فوتبال انگلستان و اروپا تبدیل شود. درست است که تورس هنوز در بسیاری از مسابقات بزرگ موفق به گلزنی نشده اما کارنامه وی آنقدر عالی بوده که حتی خوشبین ترین کارشناسان هم چنین پیش بینی نمی کردند. انتقاداتی هم، از او شده همان طور که از کریستیانو رونالدو انتقاد شده و می شود اما این انتقادات ربطی به کلاس بازیگری یک بازیکن ندارد. او پیش از این حرکت خود را به سمت فتح قله های لیگ برتر انگلستان آغاز کرده است.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید