شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نکاتی درباره سرمایه گذاری معقول


نکاتی درباره سرمایه گذاری معقول
سرمایه گذاری مقدمه کارآفرینی است و اگر بدون تحقیق فراگیر و کامل در مورد حوزه سرمایه گذاری انجام شود به از میان رفتن تمام تلاش ها منجر خواهد شد. کارشناسان معتقدند حداقل باید به همان میزان که برای کسب سرمایه زمان صرف کرده اید وقت صرف تحقیق درباره حوزه سرمایه گذاری کنید. در مقاله حاضر چند توصیه برای انتخاب دقیق زمینه سرمایه گذاری مطرح می شود.
● تمام جزییات را بررسی کنید
همان طور که کارآفرین های باتجربه می دانند عجله در اختصاص منابع مالی یک اشتباه جبران ناپذیر است. آن ها معتقدند تحت هیچ شرایطی نباید با بی توجهی به ارزش سرمایه آن را در هر حوزه ای که ظاهری فریبنده دارد سرمایه گذاری کرد. واقعیت این است که شما برای کسب سرمایه و جمع کردن آن سخت کار کرده و مدت زیادی را صرف کرده اید بنابراین قبل از تصمیم گیری و متعهد شدن به آغاز کسب و کار تمام جوانب و جزییات را بررسی کنید. برای دقیق تر شدن تصمیم گیری تان بهتر است اطلاعات درست، دقیق و کافی، را از افرادی که در این حوزه صاحب نظر هستند کسب کنید. اگر به هر علت شک دارید بهتر است سرمایه خود را تا زمانی که تردیدتان رفع نشده در بانک یا حساب سرمایه گذاری بازار پول قرار دهید.
● پول به راحتی از دست می رود
تنها وجه ساده در مورد پول از دست رفتن آن است. در بازار پررقابت کنونی کسب و جمع آوری پول بسیار دشوار اما از دست دادن آن ساده است. کارآفرین هایی که بدون توجه به هزینه ها و جریان نقدینگی به هدر دادن پول پرداخته و در میانه راه ورشکسته شده اند به خوبی معنای این جملات را می دانند. یک ضرب المثل ژاپنی می گوید: «پول درآوردن شبیه کندن زمین با ناخن و از دست دادن آن شبیه ریختن آب روی ماسه است.»
● پولتان را حفظ کنید
یکی دیگر از توصیه های مهم به کارآفرین های جوان و تازه کار را از زبان «ماروین دیویس» کارآفرین موفق و خود ساخته می شنویم. او در یکی از مصاحبه های خود بهترین اصل راهنما را برای کسانی که وارد عرصه، ریسک و کارآفرینی می شوند این گونه به سادگی بیان کرده است: «پولتان را از دست ندهید.» او در توضیح این جمله می گوید اگر به هر علت پیش بینی می کنید در سرمایه گذاری پولتان از میان خواهد رفت بدون آن که بازدهی نصیب شما شود، از اقدام صرف نظر کنید. این گفته به معنای ریسک نکردن نیست اما هر نوع ریسک باید معقول و مبتنی بر تحقیقات گسترده درباره بازار و دیگر حوزه های مهم کسب و کار باشد در غیر این صورت تمام آن اشتباه محض است.
● وقت طلاست
قبل از تصمیم گیری درباره سرمایه گذاری به پول به عنوان بخشی از عمر و زندگیتان فکر کنید. واقعیت این است که شما برای کسب و جمع کردن پول باید تعداد مشخصی از ساعات، هفته ها و حتی سال ها از عمر خود را به این کار اختصاص دهید. این زمان دیگر بازنمی گردد. در واقع بخشی ارزشمند از عمرتان سپری شده و حاصل آن میزانی از پول است که اکنون قصد دارید آن را صرف راه انداختن یک کسب و کار کنید. بنابراین در نگهداری عاقلانه از آن تلاش کنید. این جمله به معنای عدم سرمایه گذاری در حوزه های غلط و نیز سرمایه گذاری در زمینه های پرسود است.
● هوشمندانه سرمایه گذاری کنید
یکی دیگر از توصیه های مهم این است که اگر تصور می کنید ظرفیت از دست دادن مقدار اندکی پول را دارید، مقدار بسیار زیادی پول را از دست خواهید داد. در مورد دیگاه فردی که احساس می کند به اندازه کافی پول دارد که می تواند مقدار اندکی از آن را هدر دهد یک واقعیت نگران کننده وجود دارد. ضرب المثلی قدیمی می گوید: «فرد بی فکر و پول او به زودی از هم دور خواهند شد.» ضرب المثل دیگری نیز می گوید: «هنگامی که فردی باتجربه با فردی صاحب پول دیدار می کند، در نهایت فرد باتجربه صاحب پول می شود و فرد صاحب پول تجربه ای بزرگ کسب خواهد کرد،» بنابراین همواره از خود بپرسید اگر صد درصد پول خود را در یک سرمایه گذاری از دست بدهید چه خواهید کرد؟ آیا می توانید از صفر شروع کنید؟ اگر نمی توانید اصلا در آن حوزه سرمایه گذاری نکنید. خوش بین بودن با بی فکری بسیار تفاوت دارد منابع مختلفی برای کسب پول وجود دارد اما به یاد داشته باشید از هر منبعی استفاده کنید باید پول را بازگردانید. حتی اگر پول را خود اندک اندک جمع کرده باشید عمرتان را در ازای آن داده اید به این ترتیب به گذشته فکر کرده و اشتباهات مالی مکرر خود را مرور کنید. ویژگی مشترک همه آن ها چه بود؟ چه درسی می توانید از آن ها بگیرید؟ تشخیص دقیق اشتباه نیمی از حل مساله است. تنها در حوزه هایی که نسبت به آن ها کاملا آشنایی دارید و مطمئن هستید سرمایه گذاری کنید تنها از صاحب نظران و کسانی که در کسب و کار خود موفق هستند توصیه بگیرید.
● هیچ چیز را کم اهمیت تلقی نکنید
در طول تاریخ تمام موفقیت های بزرگ از انباشته شدن صدها و هزاران اقدام کوچک حاصل شده است همین گفته درباره سرمایه ای که شما جمع آوری کرده اید کاملا صادق است. توجه داشته باشید هر اقدامی انجام می دهید مهم و تاثیرگذار است. بزرگ ترین اشتباهی که افراد مرتکب می شوند این است که تصور می کنند هرچه که آن ها مایلند اهمیت داشته باشد اهمیت خواهد داشت. اما واقعیت چیز دیگری است تصمیم های درست نتیجه مثبت و تصمیم های غلط نتیجه منفی برای شما همراه خواهند داشت. به این ترتیب تصمیم صحیح مالی باید شما را به سوی هدف برساند. به یاد داشته باشید اگر آنچه انجام می دهد شما را به هدف نزدیک تر نمی کند در حال دور کردن شما از هدف است. با توجه به ریسک های متعددی که کارآفرین ها در فعالیت های خود متحمل می شوند هرچه بیش تر در هر حوزه دقت کنند نتیجه بهتری کسب خواهند کرد. ریسک مالی جزو مواردی است که راحت تر می توان از آن اجتناب کرد.
اکرم حمیدیان
منبع: هفته نامه بیزنس ویک
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید