سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


چقدر خرج فرزندان می کنید؟


چقدر خرج فرزندان می کنید؟
بدیهی است که سرپرستی و مراقبت از فرزندان تا زمانی که بتوانند از عهده مسئولیتها و امور خود برآیند بر عهده والدین است.
والدین تمام سعی خود را می کنند تا در حد توان خود چیزی برای بچه ها کم نگذارند. البته ناگفته نماند که درچند سال گذشته اکثر خانواده ها توجه ویژه ای نسبت به امور فرزندان نشان می دهند در صورتی که در گذشته چنین نبود.
البته این که این امر خوب است و فوایدی برای بچه ها دارد یا خیر در موضوع بحث ما نیست. اما هستند والدینی که بیش از حد خرج فرزندان می کنند و به عبارتی هر چه فرزندان می خواهند در اختیارشان قرار می دهند.
ما در ابتدای بحث هفت سوال از شما می پرسیم تا مشخص شود آیا شما هم جزو آن دسته از والدینی هستید که بیش از حد خرج می کنید یا خیر؟
۱) اگر فرزند شما چیزی بخواهد همین امروز برایش می خرید یا منتظر می شوید تا آخر هفته یا مناسبتی مانند جشن تولدش برسد و در آن روز آنرا به او می دهید؟
۲) اگر فرزندی بالای ۷ سال دارید آیا خودتان آنچه را که فکر می کنید به دردش می خورد برایش می خرید یا اینکه از او می پرسید به چه چیزی نیاز دارد؟
۳) آیا اگر از دستگاههایی مانند تلفن همراه یا رایانه استفاده می کند هزینه کارت و یا اشتراک آن را بدون هیچ سوالی می پردازید یا اینکه برای استفاده از آن سقف و حدی در نظر می گیرید؟
۴) آیا به دلیل اینکه همسایگان و دوستانتان جشن تولد مفصلی برای فرزندشان گرفته اند شما هم یک جشن حسابی برای فرزندتان می گیرید یا خیر؟
۵) آیا در اتاق فرزندتان آنقدر اسباب بازی و وسایل شخصی وجود دارد که دیگر در اتاق فضای خالی وجود ندارد؟
۶) آیا وقتی به خرید می روید فرزندتان اجازه دارد هر چه می خواهد بردارد بدون اینکه به قیمتش توجهی کند یا اینکه اولویت و حدی برای خرید وجود دارد؟
۷) آیا شما بسیار بیش از آنچه برای خود هزینه می کنید خرج فرزندنتان می کنید؟
اگر به بیش از ۲ سوال بالا پاسخ «بله» داده اید باید بگوییم که شما جزو آن دسته از والدینی هستید که بیش از حد خرج فرزندانتان می-کنید.
شما اختیار درآمد و خرج کردن خود را دارید اما باید به نکاتی نیز توجه داشته باشید:
چنانچه بیش از حد برای فرزندتان خرج کنید به نفع او نیست. زیرا نهایتاً حدی برای خرج کردن وجود دارد و هرگز نمی توانید تمام خواسته های فرزندتان را در تمام مراحل زندگی بر آورده سازید و در آن زمان هر دوی شما احساس نامطلوبی خواهید داشت.
در ضمن از آنجایی که شما از احتیاجات خود برای او می زنید هرگز به اندازه کافی احساس رضایت و شادی نخواهید کرد زیرا همواره تحت فشار هستید.
البته از نظر بسیاری افراد خرج کردن زیاد یک ارزش محسوب می شود اما موضوع این است که رقم دقیقی برای این خرج کردن وجود ندارد و هر کس با توجه به درآمد خود خرج می-کند.
در ضمن بسیاری از هزینه های ضروری هستند که بدون اطلاع قبلی پیش می آیند و اگر افراد بیش از حد خرج کنند دیگر پس اندازی برای این گونه هزینه ها نمی ماند و فرد از نظر فکری هرگز آرامش ندارد و همین عدم آرامش موجب می شود به اندازه کافی شاد نباشد.
یکی دیگر از راههایی که وجود دارد تا ببینید آیا بیش از حد خرج می کنید یا خیر این است که از خود بپرسید: اگر حالا در دهه سی سالگی عمرم هستم آیا یک دهم از درآمدم را برای بازنشستگی کنار گذاشته ام یا خیر؟
این یک دهم چنانچه در دهه چهارم یا پنجم باشید به ۱۵ درصد می رسد و چنانچه این کار را کرده اید پس برای خانواده و فرزندانتان به اندازه کافی خرج می کنید و جای نگرانی نیست.
● فرزندان چه می توانند بکنند
یکی از راههای کنترل هزینه ها این است که مسئولیت بیشتری از نظر مالی به فرزندان بدهیم.
اما اینکه این مسئولیت دادن از چه سنی شروع شود باید گفت از ۶ سالگی و وقتی فرزندان به مدرسه می روند.
شما یک مقدار معین پول توجیبی به فرزندتان می دهید و او برای یک هفته باید مسئولیت هزینه های خارج از منزل و در مدرسه اش را بپذیرد.
در ۸ سالگی می تواند برخی از خریدهای خود را انجام دهد و در ۱۲ سالگی می تواند برای پول توجیبی اش برنامه ریزی کند تا چیزهای مورد علاقه اش را بخرد. حتی اگر قرار باشد چند هفته پولش را پس انداز کند.
در ۱۶ سالگی باید بتواند با پولی که به او می دهید لباسهایش را خریداری کند. به این ترتیب او می آموزد که چگونه پولش را صرف اولویتها کند و چگونه با قیمتهای مناسب و نه زیاد بالا خرید کند.
پس از اتمام مدرسه نیز فرزندان می توانند در کنار ادامه تحصیل مشاغل نیمه وقت بگیرند و هزینه های اضافی خود را با کار کردن تامین کنند.
اینکه به هر فرزندی چقدر پول توجیبی بدهید بستگی به سن او و وضعیت فکری و مدیریتی او دارد اما آنچه اهمیت قابل ملاحظه ای دارد این است که اگر پول توجیبی اش تمام شد نباید دوباره به او پول بدهید. هیچ ایرادی ندارد اگر چند روزی پول نداشته باشد. بدین ترتیب یاد می گیرد که دفعه بعد با مدیریت و برنامه ریزی بهتری پولش را خرج کند.
● چگونه می توان هزینه ها را کاهش داد؟
▪ خرید کردن از فروشگاههای عادی و نه خیلی گران و اجناس معقول و مناسب به کاهش هزینه ها کمک می کنند. وقتی دو دفتر هر دو قابلیت استفاده دارند دلیلی ندارد صرفاً به خاطر نوع رنگ آمیزی جلد یکی از آنها پول زیادی برایشان داده شود.
▪ هزینه تفریحات را کاهش دهید. البته منظورمان این نیست که تفریحات را کاهش دهید بلکه می توان هزینه آنها را کم کرد.
برای مثال اگر برای فرزندتان جشن تولد می گیرید می توانید با ساندویچ های کوچک از مهمانان پذیرایی کنید. اگر ساندویچ ها بزرگ باشند احتمالاً بسیاری از آنها نیمه خورده رها می شوند. می توانید به جای یک کادوی گران قیمت چند وسیله مورد نیاز فرزندتان را به او هدیه دهید و مواردی از این قبیل. وقتی می توان به پارک رفت و یک بازی دسته جمعی کرد چرا با پرداختن بهای زیاد به یک برنامه ای که بلیط گرانی دارد بروید.
▪ هزینه تلفن را کاهش دهید. دلیلی ندارد وقتی فرزندان هر روز در مدرسه دوستانشان را می بینند در منزل نیز برای مدت طولانی مشغول مکالمات تلفنی با آنها باشند.
▪ به موارد غیر ضروری توجهی نکنید. گاهی اوقات با وجود اینکه برای والدین مشکل است لازم است به فرزندان «نه» بگوییم. از اینکه برخی مخارج غیر ضروری برای فرزندان را انجام نمی دهید احساس ناراحتی و گناه نکنید. زیرا وقتی شما با مدیریت خوب و به جای خود مخارج را تنظیم می کنید نتیجه ای بهتر برای همه اعضای خانواده در پی دارد تا اینکه صرفاً به تمام نیازهای بعضاً غیرمنطقی یک نفر در خانواده پرداخته شود و نیازهای سایرین و مصالح کلی خانواده مورد توجه قرار نگیرد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید