پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آقای خاص به کجا می رود؟


آقای خاص به کجا می رود؟
می گویند از دل برود هر آنکه از دیده برفت.به سختی می شود درباره ژوزه مورینیو چنین فکر کرد. این مربی پرتغالی هر چند از ماه سپتامبر که از چلسی جدا شد هدایت هیچ تیمی را بر عهده نگرفته اما حضور او در بازیها همچنان احساس می شود. باید از آورام گرانت که جانشین آقای خاص شده است پرسید که در حال حاضر چه کسی قابل مقایسه با مرد پرتغالی است. این تصور وجود دارد که دلیل اصلی حضور چلسی در جمع مدعیان لیگ برتر و تیم های راه یافته به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان، تبعات حضور مورینیو بوده است. این موضوع فشار کار را برای گرانت کمتر کرده است اما تفاوت بین گرانت و مورینیو بسیار است؛ یکی نابعه است و دیگری شبیه برادر ناتنی فارست گامپ.
مورینیو هیچ گاه از تیتر نخست مطبوعات فاصله نگرفته است. این بیشتر به آن دلیل است که وی به دنبال یافتن شغل جدید خود می گردد. کارنامه عملکرد درخشان او حکایت از خیلی مسائل دارد؛ چهار قهرمانی با پورتو(هر چند ممکن است به دلیل تبانی قهرمانی در فصل ۴-۲۰۰۳ از آنها گرفته شود) قهرمانی در لیگ قهرمانان با این تیم پرتغالی و همچنین کسب قهرمانی در جام یوفا در مدت ۶ فصل حضورش در پورتو بخشی از افتخارات او محسوب می شود. چنین عملکردی هر باشگاهی را وسوسه می کند تا به دنبال جذب او باشد. این چنین است که مدیر برنامه های آقای خاص در این مدت شایعات متعددی را برای او فراهم ساخته شایعاتی که بارها به تیتر نخست روزنامه های مختلف در سراسر جهان تبدیل شده، حضور درتیم ملی انگلیس یا نشستن روی نیمکت مربیگری میلان، رئال مادرید، بایرن مونیخ، بارسلونا و اینتر از جمله این شایعات بوده است. با توجه به اینکه تکلیف تیم ملی انگلیس مشخص شده اکنون نوبت باشگاه هایی نظیر میلان ، بارسلونا و شاید بایرن مونیخ باشد. یک چیز مشخص وجود دارد و آن اینکه ژوزه مسلما فصل آینده در یکی از بهترین باشگاه های اروپا مربیگری خواهد کرد. او کجا خواهد رفت؟ آسان ترین کار آن است که بگوییم او هیچ کجا مربیگری نخواهد کرد. وی درنخستین گام باید سعی کند به باشگاهی برود که بتواند در بازار نقل و انتقال خوب کار کند. با توجه به آنکه تکلیف تیم انگلیس مشخص شده وی هدایت تیم ملی دیگری را قبول نخواهد کرد. مربیان ۲ تیم رقیب چلسی، منچستر یونایتد و آرسنال نیز آنچنان خوب نتیجه می گیرند که سران این دو باشگاه به فکر برکناری سر آلکس فرگوسن یا آرسن وانژه نباشند. مشخص شدن حضور یورگن کلینزمن از فصل آینده در بایرن مونیخ نیز گزینه هدایت این تیم آلمانی را کنار می زند. اگر رافائل بنیتس از لیورپول جدا شود اصلی ترین گزینه جانشینی ژوزه خواهد بود اما از سوی دیگر نباید فراموش کرد که در این باشگاه اتفاقات مختلفی در حال انجام است و چه بسا یکپارچگی و انسجام باشگاه نیز دستخوش تغییر شود.
در ایتالیا، یوونتوس با کلودیو رانیری توانسته نتایج خوبی را کسب کند. یووه هم اکنون در جمع تیم های بالای جدول سری A قرار دارد و این شانس را دارد که در فصل آینده بتواند در رقابت های اروپایی به میدان برود. از سوی دیگر ژوزه می داند که مساله کالچو پولی هنوز به طور کامل از یوونتوس جدا نشده است. مساله ای که باعث سقوط این تیم به دسته پایین تر شد. عملکرد ضعیف کارلو آنچلوتی در میلان می تواند جانشینی را برای مورینیو در بر داشته باشد. مورینیو بیشتر به دلیل دخالت های سران باشگاه در چینش نفرات از چلسی جدا شد. آدریانو گالیانی و سیلویو برلوسکنی آنچنان نفوذ و تأثیری بر مربی دارند که مورینیو نخواهد توانست در میلان کار کند.رئال مادرید نیز به همین دلایل مقصد مناسبی برای مورینیو نیست.
بارسلونا شاید بتواند محلی مناسب برای حضور مورینیو باشد. مورینیو چه از مقابله با بارسا و چه از حضور در آن خاطرات خوبی را داشته است. وی در ۲ فصلی که هدایت چلسی را بر عهده داشت در لیگ قهرمانان مقابل آبی و اناری پوشان قرار گرفت.
تیم های رم (به دلیل آنکه سرمایه آنچنانی در اختیار ندارند)، والنسیا ( که به تازگی توانسته خود را با کومان وفق دهد) و لیون نمی توانند گزینه های مناسبی برای مورینیو باشند.در این بین محتمل ترین گزینه حضور او در اینتر است، گفته می شود که در پایان فصل روبرتو مانچینی از این تیم جدا خواهد شد. برای سران اینتر اهمیتی ندارد که مانچو در این فصل بتواند به سومین قهرمانی در اسکودتو دست پیدا کند.
اگر مورینیو به اینتر بیاید سران باشگاه اختیارات تام در اختیار او قرار خواهند داد تا اینتر بتواند علاوه بر کسب موفقیت در ایتالیا در سطح اروپا هم به موفقیتی نسبتا بزرگ دست پیدا کند. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که مورینیو فصل آینده را در استمفورد بریج باشد. هر چند این احتمال کمی غیر واقعی و تا اندازه ای احمقانه است اما هر چیزی امکان دارد. مورینیو اخیرا اعلام کرد که مذاکراتی با پیتر کنیون، مدیر اجرایی چلسی و رومن آبراموویچ مالک باشگاه داشته است. این انتقال تنها در صورتی خواهد بود که مورینیو در انتخاب دستیارانش و سایر کادر فنی آزاد باشد.
● رکورد دست نیافتنی
ژوزه مورینیو، سرمربی سابق چلسی معتقد است توانسته رکوردی در لیگ برتر انگلیس بر جای بگذارد که سایر مربیان بزرگ این رقابت ها هنوز موفق به رسیدن به آن نشده اند و این موفقیت ها باعث قربانی شدن او در استمفوردبریج شده است.در کتابی با عنوان «ژوزه مورینیو»، سرمربی همیشه پیروز و سابق باشگاه های چلسی و پورتو، با ابراز عقاید خود، اذعان داشت رومان آبراموویچ، مالک چلسی برای یافتن و جایگزین کردن سرمربی دیگری در حد و اندازه های او دچار مشکل خواهد شد. حتی سرمربیانی مانند سرالکس فرگوسن و آرسن ونگر نیز نخواهند توانست به رکوردی که او در لیگ برتر انگلیس به آن دست یافت، برسند.مورینیو به هنگام مربیگری در چلسی گفته بود: «زمانی که چلسی چند امتیاز از دست داد ماه ها این مطلب که تیم دیگر قدرت گذشته را ندارد بر سر زبان ها افتاده بود و بسیاری معتقد بودند که دیگر چلسی نخواهد توانست اقتدار پیشین خود را به نمایش بگذارد.ژوزه مورینیو در ادامه اظهارات خود در مورد دوران حضورش در چلسی افزود: «تنها پس از گذشت ۳ ماه از آغاز فصل و در حالی که چلسی هنوز چیزی از دست نداده بود، آبراموویچ لیست ۱۴ نفره از سرمربیانی که قصد داشت یکی از آنها را جایگزین من کند تهیه کرده بود. من نخستین سرمربی در لیگ برتر انگلیس بودم که در اولین فصل حضور خود در این رقابت ها توانست به عنوان قهرمانی برسد. شاید کمی زود به این افتخار رسیده بودم. احساس می کنم قربانی افتخارآفرینی هایم در چلسی شدم. رسیدن به قهرمانی لیگ برتر و سایر جام های انگلیس برایم کمی زود بود.» ژوزه مورینیو در ادامه و در مقایسه عملکرد خود با سایر سرمربیان انگلیس گفت: «درصد پیروزی های آرسن وانژه در ۱۰۰ دیدار نخست خود در سمت مربیگری آرسنال ۵۰ درصد بود. الکس فرگوسن هم در همین تعداد بازی به زحمت توانست در نیمی از آنها پیروز شود اما رکورد من در چلسی کاملا متفاوت بود. با ۷۰ پیروزی در طول ۲ فصل و ۲ قهرمانی متوالی بدون افت باعث شدم معادلات مدیران لیگ برتر انگلیس به کلی به هم بریزد. فکر نمی کنم با وجود این آمارها هنوز هم در سطح پایین تری از سرمربیانی مانند الکس فرگوسن و آرسن وانژه باشم.
علیرضا قدردوست نخ چی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید