چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پرجذبه ترین داور فوتبال دنیا


پرجذبه ترین داور فوتبال دنیا
پیرلوئیجی کولینا طبق قانون فوتبال ایتالیا فقط حدود دو ماه دیگر میتواند در رقابتهای سری آ سوت بزند. در حالی که در این چند ساله قضاوت اکثر بازیهای بزرگ به کولینا و پاپارستا (Giancula Paparesta) سپرده میشده است، باید منتظر بود و دید که با رفتن کولینا چه بر سر داوری این لیگ می آید.
یکی از پیشنهادات این است که داورانی مثل مارکوس مرک از بوندسلیگا، در سری آ هم قضاوت کنند تا مجموع شک و شبهات ایجاد شده در مورد داوریهای سری آ از ذهن مردم محو شوند.
بازی یوونتوس و میلان نشان داد که داوران ایتالیایی به استثنای کولینا و پاپارستا در حد قضاوت بازیهای بزرگ نیستند و آمادگی لازم برای این کار را ندارند. در این دیدار پائولو برتینی نچندان کم تجربه از گرفتن خطای پنالتی آشکار زبینا روی کرسپو خودداری نمود و در یک موقعیت مناسب هم برای میلان خطا گرفت، در حالی که دادن آوانتاژ میتوانست باعث به ثمر رسیدن گل این تیم شود. این اشتباهات بار دیگر شبهه لطف داوران نسبت به یووه رو به میان آورد.
در سرتاسر جهان فقط هواداران یوونتوس هستند که از کولینا دل خوشی ندارند! بازی خانگی این فصل یووه با رم تنها بازی یوونتوس بعد از سال ۲۰۰۱ با داوری کولینا بود که با نتیجه پیروزی برای این تیم به پایان رسید!
● اما کولینا کیست؟
او در سیزدهم فوریه سال ۱۹۶۰ در ویارجو (Viareggio) بولونیا (Bologna) چشم به جهان گشود. کولینا ۱۸۸ سانتیمتر قد و ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و به چهار زبان ایتالیائی، انگلیسی، اسپانیائی و فرانسوی کاملا آشناست. او بازی فوتبال را از ۱۱ سالگی در حالی شروع کرد که اکثرا بازیکن ذخیره بود. در سن ۱۵ سالگی با تعویض باشگاه، بازیکن ثابت شد و دو سال در پست دفاع میانی مشغول بازی بود. به گفته خودش او دو بار در دوران بازی از زمین اخراج شد و در کل خطاهای زیادی مرتکب میشد! "فکر نمیکنم که دو بار اخراج شدن در طول ۵ یا ۶ سال بازی مقدار زیادی باشد."
در مدت سه سال او همه کلاسهای لازم برای داوری را گذراند و در چندین بازی منطقه ای هم قضاوت کرد. کولینای جوان در این مدت خدمت سربازی را هم به پایان رسانده بود و پس از آن وارد دانشگاه بولونیا شد و در سال ۸۴ با مدرکی در زمینه اقتصاد فارغ التحصیل شد و این باعث شد تا از سال ۹۱ بعنوان یک مشاور مالی تجاری فعالیت کند.
● نگاه نافذ او بازیکن خاطی را میخکوب می کند
در سال ۸۸ او پیشرفتی خیره کننده داشت و توانست داوری در دسته سه فوتبال ایتالیا (سری C۱ و سری C۲) را تجربه کند و بعد از ۳ سال اجازه داوری در سری بی و سری آ را بدست آورد. در همین سال به نوعی بیماری ریزش مو (Alopecia) مبتلا شد و تمام موهای صورتش را از دست داد تا صاحب چهره ای متمایز شود و دوستانش نام مستعار کوجک (Kojac) - کارآگاه امریکائی سریالهای دهه هفتاد - را بر او اطلاق کنند!
در ابتدای سال ۹۵ و بعد از قضاوت ۴۳ مسابقه در سری آ، او رسما به عضویت کمیته داوری فیفا در آمد و در ۲۴ اپریل ۹۶ موفق شد دیدار هلند و آلمان را بعنوان اولین مسابقه رسمی بین المللی اش سوت بزند. در المپیک ۹۶ آتلانتا، کولینا ۵ مسابقه از جمله فینال مهیج بین نیجریه و آرژانتین را قضاوت کرد و از آنجا در فوتبال جهان معروف شد.
فینال لیگ قهرمانان سال ۹۹ بین منچستر یونایتد و بایرن مونیخ در بارسلونا و فینال جام جهانی کره و ژاپن بین برزیل و آلمان در یوکوهاما بزرگترین مسابقاتی هستند که کولینا قضاوت کرده ،از دیگر مسابقات حساس ملی او، میتوان به پیروزی ۵ بر ۱ انگلستان برابر آلمان در رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ و یا دیدار اسپانیا و فرانسه در یورو ۲۰۰۰ اشاره کرد و همینطور فینال جام یوفا در سال ۲۰۰۴ بین والنسیا و المپیک مارسی.
سر کچل و درخشان کولینا بهمراه چشمان آبیش او را از هر داور دیگری متمایز میکند. کولینا با این چهره به بازیکنان خیره میشود تا حمکش را بپذیرند و شاید به این دلیل است که موفق شده تنها داور سوپر استار جهان شود. قبل از شروع یورو ۲۰۰۴، اتحادیه فوتبال انگلستان از کولینا خواست تا بعد از بازنشستگی در سری آ به قضاوت در پرمیرشیپ بپردازد که او هنوز پاسخ روشنی نداده است. در حالی که داوران در سری آ مانند اکثر رقابتهای بین المللی تا سن ۴۵ سالگی اجازه داوری دارند، در انگلستان سن بازنشستگی اجباری ۴۸ است.
کولینا ازدواج کرده و صاحب دو دختر است. ورزش اصلی مورد علاقه او بسکتبال است و از طرفداران فورتیتودو بولونیا (Fortitudo Bologna) که یکی از باشگاههای برتر اروپاست، به حساب می آید. اسون گوران اریکسون کولینا را یک گارانتی برای همه مسابقات بزرگ میداند.
● او در خصوص داوری و شغل خودش می گوید،
"شغل من عوض کردن نتیجه یک بازی نیست، بلکه باید کاری کنم تا همه راضی باشند. کار اصلی یک داور باید حفاظت بازیکنان بزرگ برابر بازی خشن باشد. داور در ابتدا باید به تمام درگیریها که باعث آسیب دیدگی فیزیکی میشود، توجه کاملی نشان دهد. داور باید از نظر جسمی و روحی آمادگی هر اتفاقی در مسابقه را داشته باشد و در واقع به بازیکنان و تماشاگران یک چیز را بدهکار است، تمرکز کامل بر همه جریانات بازی!"
صادق رحیم
http://allsport.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید