پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقاومت براون در برابر اتحادیه اروپا


مقاومت براون در برابر اتحادیه اروپا
طی دوران حاکمیت حزب کارگر،انگلستان به یکی از اصلی ترین کشورهای تفرقه افکن در اروپا تبدیل شده است.لندن در زمان نخست وزیری تونی بلر با پیروزی مطلق از سیاستهای ایالات متحده آمریکا سبب گریز اتحادیه اروپا از قطبیت شد.در دوران نخست وزیری گوردون براون نیز این روند کماکان ،و البته به صورتی خفیف تر ادامه داشته است.
گوردون براون اخیرا موضع دولت این کشور مبنی بر ضروری نبودن برگزاری همه پرسی برای پیوستن لندن به پیمان جدید اتحادیه اروپا را تکرار کرده است. “گوردون براون” که در نشست هفتگی پرسش و پاسخ در مجلس عوام شرکت کرده بود، با درخواست مکرر “دیوید کامرون” و “نیک کلگ” رهبران احزاب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات برای انجام این همه پرسی مخالفت کرد.
وی با بیان اینکه هیچ کشور اروپایی جز ایرلند و آن هم به علت تصریح در قانون اساسی، قصد رای‌گیری در این خصوص را ندارد، گفت که چنین اقدامی به عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا لطمه خواهد زد. نخست وزیر دولت کارگری بریتانیا محافظه‌کاران را به تاثیر پذیری از گرایش‌های ضد همگرایی در اروپا و لیبرال دمکراتها را به چرخش در موضع متهم و اضافه کرد، احتمال زیانهای کلان اقتصادی برای این کشور وجود دارد.
براون که همچنین تحت فشار برخی از هم حزبی‌های خود برای انجام همه پرسی قرار دارد، عبارت “ایالات متحده اروپا” را تحت پیمان جدید اتحادیه اروپا نپذیرفت و تاکید کرد چون این پیمان جنبه قانون اساسی ندارد، ضرورتی برای همه پرسی درباره آن وجود ندارد.
دولت بریتانیا که در زمان نخست وزیری “تونی بلر” موافقت خود را با چنین همه پرسی اعلام کرده بود، اکنون با بیان اینکه محتوای پیمان جدید و اختیارات آن با پیش نویس رد شده قانون اساسی اتحادیه اروپا متفاوت است، رای‌گیری بر سر آن را ضروری نمی‌داند.
مخالفان پیمان اتحادیه اروپا در بریتانیا در دو گروه اقلیت مخالفان با همگرایی اروپایی و تمرکز قدرت در بروکسل و همچنین اکثریتی قرار می‌گیرند که معتقدند چون پیمان جدید تفاوت اساسی با پیش نویس شکست خورده قانون اساسی اروپا ندارد، مراجعه به آرای عمومی برای تصویب آن ضروری است. نخست وزیر بریتانیا آبان گذشته پس از آنکه رهبران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل درباره میزان بازنگری در قانون اساسی اتحادیه به توافق رسیدند، این سند را در لیسبون، پایتخت پرتغال که عهده‌دار ریاست دوره‌ای اتحادیه بود، امضا کرد.
دولت لندن اعلام کرده در آنچه که “خطوط قرمز” خود نامیده، نظیر سیاست خارجی، دفاعی، اقتصادی و قضایی در پیمان جدید اتحادیه اروپا استقلال عمل خواهد داشت.
مخالفت براون با برگزاری همه پرسی در خصوص قانون اساسی جدید اتحادیه اروپا بهانه های دیوید کامرون و دیگر مخالفان حزب کارگر را جهت افزایش فشارها بر دولت حاکم را بیشتر نموده است.لازم به ذکر است که ایجاد پست ثابت ریاست اتحادیه اروپا به جای ریاست دوره‌ای شش ماهه کنونی و تعیین یک مسوول ارشد سیاست خارجی با اختیارات بیشتر نظیر وزیر خارجه از مواردی است که موافقان این پیمان آن را باعث هماهنگی و تحکیم مواضع کشورهای اروپایی می‌دانند. با این وجود، مخالفان همگرایی اروپایی معتقدند چنین سمت‌هایی باعث تضعیف منافع ملی و کاهش اقتدار دولتهای کشورهای عضو این اتحادیه خواهند شد. پیمان جدید اتحادیه اروپا برای اجرا باید به تصویب تمام پارلمانهای کشورهای عضو این اتحادیه برسد.
در نهایت اینکه نحوه همگرایی انگلستان و اتحادیه اروپا پس از وقوع حادثه خودساخته ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط ایالات متحده آمریکا همواره در هاله ای از ابهام قرار داشته است.حضور تونی بلر و گوردون براون در طول ۷سال اخیر این ابهام را بسیار پررنگ نموده است.لندن در نگرش فراآتلانتیکی خود به هیچ عنوان خواهان همگرایی و محدود شدن در سطح مجموعه ای مانند اتحادیه اروپا نیست و سعی دارد در همه تحولات جهانی به عنوان مکمل سیاستهای واشنگتن رفتار نماید.در هرصورت،به نظر می رسد که طی ماهها ی‌آتی تقابل میان انگلستان و دیگر اعضای اتحادیه اروپا بر سر موضوعات مختلف افزایش یابد.
علیرضا صادقی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید