جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح


۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح
▪ کارگردان: رولند امریش.
▪ فیلمنامه: رولند امریش، هارالد کلاسر.
▪ موسیقی: هارالد بکر، تامس ونکر.
▪ مدیر فیلمبرداری: یولی استیگر.
▪ تدوین: الکساندر برنر.
▪ طراح صحنه: ژان ونسان پوزو.
▪ بازیگران: استیون استریت[د له]، کامیلا بل[اولت]، کلیف کرتیس[تیک تیک]، جوئل ویرجل[ناکودو]، بن بادرا[سردار جنگ]، مو زاینال[کارن]، ناتانیل برینگ[باکو]، مونا هاموند[مادر پیر]، مارکو کان[یک چشم]، ریس ریچی[موها]، جوئل فراری[لو کیبو]، عمر شریف[راوی].
▪ ۱۰۹ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۸ آمریکا، نیوزیلند.
▪ ژانر: ماجرایی.
پسر جوانی به نام د له ملقب به "پسر یک ترسو" است، چون پدرش در جوانی دهکده را ترک کرده و هیچ کس جز دوستش تیک تیک علت این کار را نمی داند. سال ها گذشته و اینک د له جوانی برومند شده و موفق می شود در یک مراسم شکار بزرگ ماموت شجاعت خود را ثابت کند. او به پاداش این شجاعت شانس به همسری گرفتن اولت-زیباترین دختر دهکده را به چنگ می آورد.
اما مدتی بعد، گروهی از تجار برده به دهکده حمله کرده و بسیاری-از جمله اولت را گروگان گرفته و می برند. د له به همراه تیک تیک برای نجات آنها می شتابد، اما تلاش او نافرجام مانده و اولت بار دیگر اسیر می شود. دله می گریزد، اما به او قول می دهد برای نجات وی باز خواهد گشت.
د له در طول راه باعث نجات ببری از یک دام می شود و همین کار بعدها زمینه ساز اعتماد قبیله ای از سیاه پوستان به وی و تیک تیک می شود. جنگجویان این قبیله به همراه او و تیک تیک برای نجات اسرا به راه می افتند. مقصد بسیار دور و جایی است که بردگان در حال ساختن هرمی بزرگ برای فرمانروایی خدای گونه هستند و صدها سرباز از این بردگان محافظت می کنند. به نظر می رسد نجات اولت و دیگران کاری ناممکن باشد، اما د له به هیچ وجه قصد بازگشت ندارد...
● چرا باید دید؟
اگر فیلم یک میلیون سال قبل از میلاد مسیح[۱۹۶۶، دان چافی با شرکت راکوئل ولش] را دیده و پسندیده باشید، پذیرفتن دست پخت رولند امریش کار سختی نیست.
البته از یک فیلم کمپانی همر فیلم انتظار نمی رفت در آن سال ها که پیشگامان جلوه های ویژه چون ری هری هاوزن تازه پا به میدان گذاشته بودند پای بندی چندانی به تاریخ و جغرافیا و منطق داشته باشند.
هدف سرگرمی سازی بود و امروز هم هدف اولیه سینمای آمریکا همین است.
با چنین هدف و بودجه ای بالغ بر ۱۰۵ میلیون دلار، حداقل باید تماشاگر سرگرم شود. اما چنین نشده است و عایدی ۸۵ میلیون دلاری فیلم در گیشه آمریکا نشان دهنده نقش بر آب شدن تمامی آرزوهای تهیه کنندگان این فیلم است. شاید خود نیز از فرجام کار خویش خبر داشتند و از این رو نمایش کامل خصوصی برای منتقدان قبل از اکران عمومی ترتیب نداده و به نمایش ۲۰ دقیقه آن بسنده کردند.
فیلم پر از اشتباهات تاریخی و جغرافیایی-و حتی انتخاب بازیگر، چون بیشترین بازیگران لاتین تبارند است و همه جلوه های ویژه و مخارج تحمیل شده از این رهگذر به خاطر آن بوده که امریش قصه ای درباره قهرمانی باب طبع خویش[برعکس نام قهرمان فیلم- دله- هلد است که در آلمانی می شود قهرمان] و عاشقی وفادار بسازد و بس!
اشتباهات وی آن قدر فاحش است که تماشاگر عادی نیز به حیرت می افتد که مکان وقوع حوادث کجاست؟ لحظه ای در بیابانی بی آب و علف هستیم و دقایقی بعد در جنگلی حاره ای و قبل از آن نیز در کوهستانی پر برف! و از همه بدتر کسالت روایت که حتی از کارهای پر هیجان امریش مانند سرباز همه فن حریف و حتی گودزیلا نیز به دور است.
تماشاگر برای رسیدن به نقطه اوج پایانی فیلم باید یک ساعت و نیم صبر کند تا قهرمان در حرکتی اسطوره سازانه! همه این جنگ و ستیز به خاطر یک زن را شورشی علیه خدایگان اعلام کند!!! نچسب ترین وصله به فیلم که خود فیلمنامه نویس و کارگردان نیز آن را چندان جدی نگرفته اند. منتقدان آمریکایی نیز تا جایی که توانسته اند در چند هفته ای که از آغاز نمایش فیلم می گذرد، در مذمّت آن گفته اند. بدیهی است که اطمینان کردن به چنین پروژه ای که بیش از حد متکی به جلوه های ویژه باشد، خطاست.
رولند امریش متولد ۱۹۵۵ اشتوتگارت، آلمان غربی است.
در کشورش به اسپیلبرگ کوچک شهرت دارد و این شهرت را در اوایل ورودش به هالیوود با فیلم های روز استقلال، دروازه ستارگان و این اواخر پس فردا بسط نیز داده است. دانش آموخته مدرسه سینمایی مونیخ است و در جوانی نقاش و مجسمه ساز هم بوده و با اولین فیلمش در ۱۹۸۴ ورودی خیره کننده و پول ساز به سینما را از سر گذرانده است.
نقطه ضعف های کارنامه او گودزیلا[با وجود اقبال تجاری] و ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می باشد که گویا قرار است با بازسازی سفر شگفت انگیز[دیگر فیلم علمی تخیلی راکوئل ولش] در سال ۲۰۱۰ تکمیل شود!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید