چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


سکه‌هایی که زندگی‌ات را تضمین نمی‌کند


سکه‌هایی که زندگی‌ات را تضمین نمی‌کند
دلش می‌خواست که همه چیز شروع زندگی مشترکش خاص باشد. دوست داشت متفاوت زندگی‌اش را شروع کند.طوری که هیچ کدام از دخترهای فامیل مثل او نباشند. شاید برای همین هم بود که روز تعیین مهریه با همه خانواده‌اش جنگید و گفت که می‌خواهد مهریه‌ای متفاوت داشته باشد.
به خودش می‌گفت به تمام مخالفت‌ها و نگاه‌های متعجب و گاهی نگران اطرافیان می‌ارزد که مهریه‌اش ۱۳۵۸شاخه گل رز قرمز باشد به نشانه عشق.
تصوری از روزهای سخت زندگی، از جدایی نداشت وقتی از زیر تورهای سفید کاغذها را امضا می‌کرد تا به عقد دائم مردی در بیاید که باید تاوان جدایی‌شان را با عشق می‌داد.
با پشتوانه ۱۳۵۸ شاخه گل رز پا به زندگی گذاشت بی‌آنکه بداند مهریه عندالمطالبه است. بی‌آنکه بداند مهریه باید در توان مرد باشد. بی‌آنکه بداند مهریه بر اساس شأن زن تعیین می‌شود و بی‌آنکه بداند مالی برای زن حق‌تر از مهریه‌اش نیست. بی‌آنکه به این فکر کند شاید چیزهای دیگری هم باعث جدایی‌شان بشود بجز طلاق از روی تنفر!
● مهریه‌های عجیب
اوایل فقط از شنیدن مهریه‌های عجیب غریب متعجب می‌شدیم؛ اینکه زوجی تصمیم گرفته باشند مهریه‌شان را تعدادی گل قرار بدهند یا تعدادی صدف و... این مساله آنقدر عجیب بود که بسیاری از ما آن را برای اولین بار در صفحه حوادث روزنامه خواندیم.
شاید هم سرمان را تکان دادیم و گفتیم چه جالب اما بعد از مدتی بعضی از این زوج‌ها تصمیم گرفتند که مهریه عند المطالبه خود را از همسرانشان بگیرند و این آغاز ماجرای جدیدی بود.
● یک کیلو بال مگس
مهریه یک کیلو بال مگس.۱۰ کیلو گلبرگ قرمز و... و این مهریه‌ها مشکلی فراتر از مهریه‌هایی با تعداد سکه‌های بالا درست کرد.
دکتر مهرداد علوی مشاور خانواده معتقد است که اینگونه مهریه‌ها تنها از این ناشی می‌شود که افراد می‌خواهند متفاوت باشند.او معتقد است که تعیین مهریه‌های سنگین نمی‌تواند دلیل این باشد که این زوج تصمیم گرفته‌اند از هم جدا نشوند.
علوی می‌گوید: هیچ کس روزی که عقدنامه را امضا می‌کند تصمیم ندارد که جدا بشود تا مهریه‌ای تعیین کند که مانع از جدایی بشود.
او می‌گوید در ۱۰سالی که کار مشاوره انجام داده است هیچ وقت به زوجی برنخورده است که مهریه توانسته باشد مانع جدایی‌شان بشود؛ همانطور که مهریه نتوانسته باعث خوشبختی‌شان بشود.
● عندالمطالبه
مهریه در قانون شرع عندالمطالبه است و زن هر وقت بخواهد می‌تواند آن‌را طلب کند و مرد طبق قانون وظیفه دارد اگر تمکن مالی داشته باشد و معسر نباشد آن‌را بپردازد.
این جمله را هر دختر و پسری که قصد ازدواج دارد شنیده است اما چه چیز باعث می‌شود که مردی با در آمد ماهی پانصد هزار تومان مهریه همسرش را ۱۳۵۸ سکه طلا تعیین کند؟
مریم حیدری جامعه شناس معتقد است که این تناقض به علت فرهنگ غلط در جامعه است و اینکه در روز تعیین مهریه جمله‌ای که حتما خواهیم شنید این است که مهریه را کی داده و کی گرفته.
در حالی که مهریه بر اساس قانون بلافاصله بعد از عقد می‌تواند مطالبه شود.
حیدری معتقد است که در کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج باید به دخترها و پسرها همه چیز را در خصوص ازدواج آموزش داد.
او می‌گوید: ما همیشه عادت کرده‌ایم که زن تنها هنگام ناراحتی و یا وقتی می‌خواهد جدا شود مهریه‌اش را طلب می‌کند و هیچ وقت ندیده‌ایم که زنی در کمال صلح و آرامش مهریه‌اش را مطالبه کند مثلا برای آنکه وسیله‌ای برای خودش بخرد.
حیدری می‌گوید: مهریه تبدیل به اهرم فشار شده است.
اما این اهرم فشار برای این است که چه اتفاقی بیفتد؟
● زندگی تأمین نیست
اگر زوجی نتوانند با هم زندگی کنند و تفاهم لازم را برای اینکه زیر یک سقف زندگی کنند نداشته باشند هیچ چیز جز تغییر رفتار فردی نمی‌تواند آنها را به هم پیوند بدهد.
اینها را دکتر جلال کرمی مشاور مرکز مشاوره درمانی آفتاب می‌گوید.
کرمی معتقد است که میزان مهریه نمی‌تواند مانع جدایی دو نفری بشود که با هم تفاهم ندارند و مهریه زیاد فقط باعث می‌شود که این کار به تعویق بیفتد. آن هم در موارد خاص.
البته باید دید که به فرض محال هم که میزان مهریه آنقدر زیاد باشد که مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد آیا زندگی که تنها بر همین اساس ادامه پیدا می‌کند می‌تواند زندگی سالمی باشد؟
کرمی هم ریشه مهریه‌های عجیب و زیاد را در علت‌های اجتماعی جست‌وجو می‌کند و اینکه مهریه و نوع آن هم به یکی از موارد چشم و همچشمی تبدیل شده است.
خانمی که بخشی از مهریه اش را از همسرش گرفته می گوید: قسمتی از مهریه‌ام را گرفتم چون می‌خواستم ماشین بخرم.
او از جمله کسانی است که معتقد است مهریه‌اش حق او است و حالا که به مقداری از پولش احتیاج دارد و همسرش هم توانایی پرداخت آن را دارد و می‌تواند بدون هیچ ناراحتی و دلخوری مقداری از آن را طلب کند.
مثل این رفتار را در جامعه بسیار کم دیده‌ایم. حیدری جامعه شناس معتقد است چون برای آن فرهنگ سازی نشده است.او معتقد است که اگر مهریه به عنوان حق مسلم زن هدایت شود شاید آن وقت مردم به جای اینکه به دنبال پیدا کردن چیزهای عجیب و غریب برای مهریه‌شان باشند دنبال را‌هایی باشند که با استفاده از این مهریه بتوانند علاوه بر آنکه زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند استقلال مالی هم پیدا کنند.
● آینده نگر باشید
اولین چیزی که بعد از فوت همسر از اموالش محاسبه می‌شود مهریه زن است و بعد از پرداخت آن ارث فرزندان محاسبه می‌شود.
برای زنی که بعد از فوت همسرش تنها پشتوانه مالی‌اش را از دست می‌دهد مهریه‌اش می‌تواند آرامش روحی برای او به جا بگذارد که در سال‌های زندگی بدون همسرش لااقل کمتر دغدغه مالی داشته باشد.
اینها را سوگل پرتو، کارشناس حقوقی می‌گوید. او معتقد است که زن باید به سال‌هایی فکر کند که ممکن است بعد از فوت همسرش بخواهد زنده باشد.او می‌گوید اگر فرض جدایی را کنار بگذاریم در دنیای احتمالات باید هیچ فرضی را محال ندانیم. فرض فوت همسر، فرض فرزندانی که نخواهند یا نتوانند سرپرست مالی مادر باشند و آن‌وقت است که مهریه به کار می‌آید.
پرتو معتقد است که مهریه‌های عجیبی مانند هزار شاخه گل و...آن‌وقت به هیچ کار زن و بزرگان... نمی‌آیند.
● و بزرگان...
بدهکاری مرد به زن بر سر مهریه فقط به این دنیا ختم نمی‌شود و عواقب معنوی و آخرتی نیز به همراه دارد و چنانچه مهریه در طول زندگی پرداخت نشود مثل دیون دیگر و یا حتی بدتر از آن دیون در آخرت بازخواست خواهد داشت.
▪ امام رضا(ع)
کسی که مهریه‏ای (برای زن ) قرار دهد و قصدش این باشد که به او ندهد او دزد است.
▪ امام صادق (ع)
مهریه زن‌ها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد.
▪ امام علی (ع)
و بسیاری احادیث دیگری از ائمه در خصوص مهریه وجود دارد همه حاکی از آن است که مهریه تنها یک رقم و عدد برای آنکه در دفتر خانه رسمی ثبت بشود نیست و از آن مهم‌تر مهریه مبلغی نیست که هروقت قرار شد زندگی به پایان برسد وقت محاسبه آن باشد.
واقع نگر باشید
مهرداد علوی می‌گوید: ای کاش همه چیز را به شوخی نگیریم.کسانی که مهریه‌شان را نگاه پاک همسرانشان قرار می‌دهند هرچند که بسیار معنوی و خوب است اما فکر این را نمی‌کنند که چگونه می‌شود در قانون نگاه پاک را مشخص کرد.او معتقد است که بزرگ‌تر‌های خانواده در این مواقع باید دخالت کنند و اجازه ندهند که فرزندانشان با تصمیمات عجیب و تنها با نام متفاوت بودن هرچیز غیر عادی را مهریه‌شان قرار بدهند.
پدر رو کرد به پسرو گفت: چقدر می‌توانی مهر همسرت کنی؟پسر سرش را بالا آورد.
پدرش گفت:مقداری را بگو که اگر همان لحظه از تو خواست بتوانی بدهی.
پدر پسر گفت:شما بگویید من تقبل می‌کنم.اما پدرش گفت که می‌خواهد دخترش را به دست کسی بدهد که خودش همه چیز را تقبل کند.
پسر گفت:۵ سکه.
پدر گفت: مبارک است.حالا۱۰سال از آن روزی که بعد از گفتن بله پسر جعبه‌ای را با ۵ سکه طلا در دستانش گذاشت می‌گذرد.
آنها حالا دو فرزند دارند و یک خانه که نیمی از آن به نام اوست به پاس تلاش‌هایی که برای ساخته شدن این زندگی کرده است و به خاطر همراهی‌اش.
مریم یکتا
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید