جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تهی پای رفتن به از کفش سخت


تهی پای رفتن به از کفش سخت
چقدر به قلب دومتان اهمیت می دهید وقتی از مقابل ویترین کفش فروشی ها عبور می کنید و کفش های پاشنه بلند را می بینید، چه احساسی دارید از کفش هایی با پاشنه آنچنانی بیشتر خوشتان می آید قدم زدن با آنها لذت بخش تر است
بسیاری از خانم ها از کفش های پاشنه بلندی استفاده می کنند که در آنها احساس راحتی نمی کنند، اما مدل آنها را خیلی دوست دارند. برخی هم از این کفش ها فقط برای این که قدشان چند سانتی متری بلند دیده شود استفاده می کنند. تحقیقات نشان می دهد استفاده مکرر از کفش های پاشنه بلند با پنجه خیلی باریک و تنگ موجب بروز بیماری های پا در زنان می شود. حال باید پرسید: «آیا شما حاضر هستید خود را در معرض این بیماری ها قرار دهید »
۱) میخچه و پینه:
پوست به صورت طبیعی در برابر فشار، سایش و تحریک های موضعی از خود دفاع می کند. سلول های زیر فشار به سرعت تکثیر می شوند و به صورت لایه های ضخیم، برجسته و سفت، تغییر حالت می دهند. مهم ترین عامل افزایش فشار و تحریک پوست پا کفش های نامناسب با پنجه باریک یا پاشنه بلند است. اگرچه میخچه و پینه خطری برای سلامتی فرد ندارند، اما اگر درمان نشوند و فشار در ناحیه مبتلا ادامه یابد، پوست ضخیم تر شده، کم کم ترک می خورد و زخم هایی در آن ایجاد می شود و در نتیجه احتمال عفونت زخم ها بخصوص در افراد دیابتی وجود دارد.
۲) عفونت ناخن انگشت پا:
ناخن انگشت پا بر اثر برخورد مکرر با نوک کفش های تنگ و فشار مداوم، در گوشت انگشت فرو می رود. بافت اطراف ناخن ملتهب می شود و معمولاً در ناحیه آسیب دیده، عفونت ایجاد می شود. گاهی عفونت به حدی شدید است که فرد مجبور به جراحی و برداشتن ناخن می شود.
۳) انحراف انگشت پا:
کفش پاشنه بلند موجب می شود پاها به سمت جلو لیز بخورند و انگشتان به هم فشرده شوند. این عامل به مرور تغییر شکل انگشتان پا و کج شدن آنها را به دنبال دارد. این کفش ها احتمال انحراف انگشت شست پا را نیز افزایش می دهند. انحراف محور حرکتی انگشت شست موجب فشار نامتقارن به سمت غضروفی مفصل و دردناک شدن آن می شود. در موارد خفیف این مشکلات، برای درمان می توان از شست بندهای مخصوص استفاده کرد، اما در ابتلای شدید، رفع آن به کمک جراحی امکان پذیر است.
۴) التهاب تاندون:
پوشیدن مکرر کفش پاشنه بلند، خطر کوتاه شدن تاندون آشیل بزرگ ترین و مهم ترین تاندون عضلانی که ماهیچه ساق را به پاشنه پا متصل می کند، افزایش می دهد. با پوشیدن کفش های پاشنه بلند، پاشنه پا روی زمین قرار نمی گیرد و در نتیجه تاندون آشیل نیز کاملاً باز نمی شود. با گذشت زمان تاندون فقط تا همان حد که در کفش پاشنه بلند عادت کرده است، باز می شود و هنگام راه رفتن با کفش های پاشنه کوتاه افراد دچار ناراحتی می شوند.
۵) ترک خوردگی و شکستگی های ریز در استخوان:
گاهی در طولانی مدت فشار پوشیدن کفش های پاشنه بلند ترک خوردگی های بسیار کوچکی را در استخوان های جلو پا ایجاد می کند.
علاوه بر این آسیب ها و صدمات ناشی از پیچ خوردن مچ پا، دررفتگی و شکستگی استخوان را نباید فراموش کرد.
همه این مشکلات به معنای خداحافظی با کفش های پاشنه بلند نیست. شما می توانید در میهمانی ها یا در مواردی مشابه از کفش های پاشنه بلند دوست داشتنی، استفاده کنید، اما به خاطر بسپارید که هر روز و مرتب نباید از آنها استفاده کرد. با پوشیدن کفش های راحت با پاشنه حدود ۳ سانتی متر و کمتر، از قلب دومتان محافظت کنید.
● چند توصیه برای انتخاب کفش راحت و مناسب:
۱) بهتر است کفش خود را بعدازظهرها که پا در اندازه واقعی خود قرار دارد، بخرید.
۲) در هنگام خرید کفش هر دو لنگه را بپوشید و امتحان کنید، زیرا یکی از پاهای شما از دیگری کمی بزرگتر است.
۳) به انگشتان پاهای خود توجه کنید. باید بین شست و نوک کفش حدود نیم تا یک سانتی متر فاصله باشد. همچنین نباید انگشت کوچک پا به صورت برجسته در رویه کفش مشخص باشد.
۴) به پهنای کفش توجه کنید. نباید کفش پنجه شما را فشار دهد.
۵) جنس کفش باید به نحوی باشد که پوست در معرض هوا قرار داشته باشد و به عبارتی بتواند نفس بکشد. (جنس چرم بیشتر توصیه می شود.)
۶) توجه کنید کفش با پاشنه حدود ۳ سانتی متر و کمتر مناسب تر است.
پرستورفیعی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید