چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نرم افزارهای نت در مهندسی صنایع (قسمت اول)


نرم افزارهای نت در مهندسی صنایع (قسمت اول)
● سیستم های مکانیزه نت
یکی از ویژگی هایی که مهندسان نگهداری و تعمیرات از آن بهره مندند قابلیت تحلیل و طراحی سیستم های مکانیزه نت است.متاسفانه امروز در بازار نت شاهد تعداد بسیاری نرم افزار هستیم که اکثراً فاقد کارایی و اثربخشی لازمند.این نرم افزارها کلافی سردرگم از همه چیزند بدون آنکه نیازهای کاربری آسان برای اپراتورهای سیستم را در نظر داشته باشند.برخی از آنها به دلیل نا آشنایی طراحان و تحلیل کنندگان سیستم با شرائط عملی کار، در مباحث تئوری و غیر عملی غوطه می خورند و برخی تنها دیباچه ای هستند که سعی دارند با اکتساب بازخوردها در حین اجرا و با اطلاعات دیگران ارتقاء یابند.
همیشه این سؤال برایم مطرح بوده که چرا نگهداری و تعمیرات به مانند دیگر مباحث صنایع چون کنترل پروژه، آمار، طراحی پروژه های صنعتی، امکان سنجی پروژه ها و ... درای نرم افزارهای ویژه ای که در دانشگاه معرفی و آموزش داده شوند نبوده. و این شاید به دلیل ویژگی و شرائط خاص کار نت در صنایع باشد که طراحی منطبق را ایجاب می کند.
به هر حال مهندسان و سرپرستان نگهداری و تعمیرات می بایست در انتخاب و یا طراحی سیستم های نت دقت کافی را داشته باشند.جاهای مختلفی شاهد بوده ام که با دراختیار داشتن نرم افزار نت، بدلیل عدم کارایی عملیاتی آن، امکان مکانیزه کردن امورشان را نداشته اند و عملاً سرمایه گذاری جهت مکانیزه کردن سیستم نت با شکست مواجه شده است.با نرم افزار PM ی برخورد کرده ام که جمع بندی خود را از آن در یک جمله بیان کردم : " خوب است تنها در حد پوشه ای از اطلاعات" ، در سازمانی کاربرانی که از پیش با مباحث نت آشنا نبودند نسبت به نرم افزار خریداری شده سازمان خود این عبارات را عنوان می کردند : " خوب بود ما خیلی چیزها درباره نت بوسیله آن یادگرفتیم اما نمی توانیم در عمل از آن بهره بگیریم شنیده ایم در اصفهان شرکتی مشابه با ما خود نرم افزاری متناسب طراحی کرده است که بسیار کارایی دارد"
جای شگفتی است که همین نرم افزارهای نت بیشترین تبلیغات را در رسانه های مدیریتی دارند و این مساله سازمان هایی را که با کارشناسان ناآگاه وغیر مسلط به بحث ، وارد عمل می شوند را با خطر مواجه می کند.
در اینجا سعی ندارم بحث نرم افزارنت و ویژگی های آن را بسط دهم اما نکته ای ساده ولی کلیدی را در رابطه با آن عنوان می کنم که می تواند دورنمایی روشن از یک نرم افزار نت باشد. توجه داشته باشید که هر پکیج نت تنها یک نرم افزار نبوده بلکه مهمتر سیستمی است که همراه خود عرضه می کند.
هنگام بررسی و یا طراحی یک سیستم مکانیزه نت این سه قسمت را و ویژگی های و قابلیتهای هر قسمت را به تفکیک مورد لحاظ قرار دهید :
۱) بانک اطاعات پایه ( که شامل کلیه اطلاعاتی می شود که ثبت شده و باقی می مانند این اطلاعات اضافه و کم یا اصلاح می شوند ولی ماهیتی ثابت دارند، دستورالعمل هایPM ، شناسنامه ها و حتی سوابق تعمیر تجهیزات نمونه هایی از آن است)
** در این قسمت نحوه و ساختار شناسایی تجهیزات و قلبلیت کدگذاری آنها را بررسی کنید.
۲) عملیات ( کلیه عملیات های کاربری در مرحله اجرا، اعلام سررسیدها ، صدورها، بازخوردها و ... ) را شامل می گردد.
۳) گزارش ها
▪ نام انگلیسی: Computerized Maintenance Management System
▪ نام تجاری: پرکاش (Parkash)
▪ زبان برنامه نویسی: VisualBasic
▪ پایگاه داده: SQL Server
▪ نرم‌افزار آرشیو فنی (Archive)
▪ نام انگلیسی: Archive & Library Management System
▪ نام تجاری: اورنگ (Orang)
▪ زبان برنامه نویسی: VisualBasic
▪ پایگاه داده: SQL Server
▪ نرم‌افزار معدن (Mine)
▪ نام انگلیسی: Cement Laboratory & Mine Management System
▪ زبان برنامه نویسی: Visual Basic
▪ پایگاه داده: SQL Server
▪ نرم‌افزار آموزش (Education)
▪ نام انگلیسی: Education Management System
▪ زبان برنامه نویسی: VisualBasic
▪ پایگاه داده: SQL Server
▪ نرم‌افزار ثبت قطعات یدکی و جایگزین (SPIR)
▪ نام انگلیسی: Spare parts And Interchangeability Record
▪ زبان برنامه نویسی: VisualBasic
▪ پایگاه داده: SQL Server
▪ نرم‌افزار انبار (Store)
▪ نام انگلیسی: Warehouse & Inventory Management System
▪ زبان برنامه نویسی: #C
▪ پایگاه داده: SQL Server
● مقدمه
سیستم‌های مدیریت نگهداری (COMPUTERISED MAINTENANCE MANAGEMENT SYSTEMS) مکانیزه بطور فزاینده‌ای در مدیریت کنترل و نگاهداری تجهیزات در صنایع تولیدی و خدماتی پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصول CMMS اولین بار در سیستم نگاهداری تجهیزات بیمارستانی بکار گرفته شد و علت آن اهمیت سلامت دستگاهها و تجهیزات پزشکی بود چرا که وقوع نتایج بد می‌توانست زندگی بسیاری را با خطر مرگ مواجه نماید. اخیراً شرکت‌های خصوصی به ارزش این سیستم‌ها به عنوان یک ابزار ارتقاء عملکرد نگاهداری و تعمیرات کاملاً واقف هستند. ظهور کامپیوترهای شخصی در سالیان گذشته، باعث افزایش محبوبیت آن در میان شرکت ها شده است. هر چه مهارت کامپیوتری پرسنل نگاهداری و تجهیزات بیشتر و بیشتر می شود، احترام به این سیستم ها به عنوان یک گزینه جالب توجه بیشتر می شود. از اینرو، سرمایه گذاری سازمانها بر روی CMMS روز بروز بیشتر می شود. این سیستم ها معمولاً بگونه ای طراحی می شوند که الزامات کنترل مدارک ISO ۹۰۰۲ و بخشی از فلسفه TPM را نیز پشتیبانی می کنند.
● اهمیت و کاربرد سیستمهای CMMS
افزایش حجم اطلاعات در واحد‌های تعمیرات و نگهداری و لزوم بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور تصمیم گیری مناسب، نیاز به مکانیزه کردن را در امر تعمیرات نگهداری بیش از پیش نمایان می‌سازد. امکان استفاده از نموادارهای پارتو، نیاز به فیلتراسیون روی اطلاعات و نیاز به دسته بندی اطلاعات از مهمترین عواملی هستند که نیاز به وجود اتوماسیون راملموس می‌نمایند. امکان بررسی‌های هزینه ای در دوره‌های زمانی مشخص، تعریف تجهیزات مجازی، کنترل عملکرد پرسنل، بررسی آماری در مورد دوباره کاری ها، امکان کنترل موجودی انبار قطعات یدکی و تعریف حداقل موجودی و نقطه سفارش برای تجهیزات یدکی از دیگر مزایای وجود تعمیرات و نگهداری مکانیزه می‌باشد. درمورد امکان تعریف تجهیزات مجازی مزیت سیستم مکانیزه این است که می‌تواند فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات را کنترل نماید.
از قابلیت‌های استفاده از سیستم های مکانیزه میتوان به امکان دسته بندی عیوب, علل خرابی و علل تاخیر در انجام فعالیتها اشاره نمود و بدین ترتیب امکان بررسی آمارهای مربوطه فراهم میشود. همچنین مسائل خرابی هر دستگاه را در بخش‌های مختلف آن، زمان توقف ناشی از هر عیب در دستگاه را نیز میتوان کنترل نمود که گاها منجر به حصول نتایج جالبی می‌گردد چرا که سهم زیادی از درصد توقفات کل تجهیزات به خرابی یک قطعة کوچک در یک دستگاه مربوط می‌شود.
همچنین می‌توان از قابلیت‌های گزارش گیری متنوع به منظور بررسی وقایع استفاده نمود. از مزایای استفاده از سیستم مکانیزه میتوان به امکان گزارش گیری از روند عملکرد در دوره‌های زمانی دلخواه اشاره نمود و بدین ترتیب می‌توان در دوره هایی که روند مورد نظر عملکرد مطلوب را نمایش نمی دهد، عوامل مؤثر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. همچنین می‌توان در فایل مشخصات فنی ماشین آلات اطلاعات فنی و حتی نقشه‌های قطعات ماشین را نگهداری نمود. ارتباط با فایل قطعات انبار و تحت شبکه کارکردن به انظمام قابلیت مدیریت کاربران و محدود کردن اختیارات آنها از مزایای سیستم مکانیزه می‌باشد.
روشن است که اقدامات تعمیرات و نگهداری تجهیزات آنهم با استفاده از بهترین و سریعترین تکنولوژیهای در دسترس اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است.
سیستم CMMS کارا پاسخگوی موارد ذیل می باشد:
▪ سازماندهی شرایط پایه و زیرساختهای سیستم متناسب با سازمان و شرایط منعطف و متغیر
▪ پاسخگویی به فرآیندها و روش های منعطف یا متغیر متناسب با عوامل و پارامترهای هر شرایط درهر زمان، مکان و موقعیت
▪ پاسخگویی به تمامی سطوح سازمانی مرتبط و ایفای نقش سطوح مختلف فرماندهی و کارشناسی با وابستگی‌های متفاوت سازمانی
▪ پاسخگویی به تمامی نیازهای تعمیراتی در سطوح مختلف پاسخگویی مناسب در تغییر شرایط سریع عملیات سازمان
▪ ایجاد امکان برقراری ساز و کارهای فرهنگ سازی در طراحی و اجرای سیستم مناسب با توجه به سطوح فرهنگی گوناگون و شرایط زمانی و مکانی متفاوت
▪ فرمت های کاری منعطف و سازگار با شرایط متغیر
▪ ایجاد امکان اندازه‌گیری پارامترهای ارزیابی سیستم و سازمان و پویایی سیستم با عنایت به تمامی ویژگیها و پیچیدگیهای سازمان
ایجاد یک سیستم پشتیبانی تصمیم برای مدیران در تمامی رده‌های عملیاتی تعمیراتی و پشتیبانی
نرم افزار جامع مدیریت نگهداری و تعمیرات
در فرهنگ جدید صنعتی، نگهداری و تعمیرات مناسب، جزء لاینفک مدیریت بهره برداری صحیح و اقتصادی از تجهیزات و ماشین آلات است. در این راستا حجم زیاد دستگاهها و فعالیتهای روزمره و پیشرفت در زمینه علوم کامپیوتری نیاز به مکانیزه نمودن نظام تعمیراتی را الزامی نموده است. سیستم مکانیزه مدیریت و نگهداری و تعمیرات CMMS در جهت مدیریت نگهداری دستگاهها در صنایع خدماتی و تولیدی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار IMPACT و ماژولهای جانبی آن یکی از این گونه نرم افزار ها می باشد که توسط شرکت سنا در ایران پیاده سازی شده است .این نرم افزار در محیط VB برنامه نویسی شده و Backend ‌ آن Oracle ۸i / ۹i میباشد .این سیستم Client/ Server بوده وتحت / ۲۰۰۰ / ۹۸/ XP NT Windows اجرا میگردد.
این نرم افزار دارای زیر سیستمهای متنوعی میباشد که اهم آن به شرح زیر است :
▪ روغنکاری دوره ای
▪ تعمیرات پیشگیرانه
▪ تعمیرات روزانه و اتفاقی
▪ تعمیرات فرصتی
▪ مونیتورینگ دستگاههای دوار
▪ تعمیرات پیش بینی
▪ کالیبراسیون
▪ بازرسی فنی و خوردگی
▪ اطلاعات مدیریت
همچنین نرم افزار فوق دارای ارتباط با سیستمهای جانبی مثل مدیریت مالی، پرسنلی ، آرشیو اسناد فنی و کنترل تولید بوده و از اطلاعات این سیستم ها استفاده کرده یا اطلاعاتی در اختیار آنها قرار می دهد.
نرم افزار فوق در صنایع مختلفی به کار گرفته شده است از جمله:
ـ Abu Dhabi Oil and Gas Company (United Arab Emirates)
ـ Bandar Imam Petrochemical Company (Iran)
ـ Indian Petrochemicals Corporation (India)
ـ Nuclear Power Corporation (India)
ـ Razi Petrochemical Co. (Iran)
ـ KCP Sugar and Industries Corporation (India)
با رشد و توسعه مکانیزاسیون و اتوماسیون صنایع و کارخانجات، سیستم‌های نگهداری و تعمیرات نیز گسترش فوق‌العاده‌ای یافته اند. در گسترش دانش نگهداری و تعمیرات، مباحث و مکانیزمهای جدیدی بوجود آمده‌اند. سیستمهای کامپیوتری نگهداری و تعمیرات(CMMS) و مفهوم قابلیت اطمینان نیز از این دسته می‌باشند. امروزه ارتباط تنگاتنگی بین این مفاهیم و ابزار بوجود آمده است. بطوریکه CMMS یک عامل مهم در موفقیت برنامه‌های نگهداری و تعمیرات برپایة قابلیت اطمینان (RCM) [۱] می‌باشد.
قابلیت اطمینان یکی از مفاهیم قدیمی در زمینة مدیریت دارایی‌ها [۲] بوده، اما در سالهای اخیر به یکی از مهمترین کانونهای توجه برای بسیاری از شرکت‌ها مبدل گردیده است. در نتیجه، بسیاری از عرضه‌کنندگان نیز سیستم‌های CMMS خود را بر اساس برنامه‌های قابلیت اطمینان ارتقاء داده‌اند. درادامه بحث، به اصول و ابعاد استفاده از CMMS بعنوان بخشی از برنامة جامع نگهداری و تعمیرات بر پایة قابلیت اطمینان، اشاره می‌شود.
۱) تجزیه‌و‌تحلیل قابلیت بحران:
با بررسی دقیق فرآیندهای پی‌درپی، می توان میزان قابلیت بحران هر جزء از تجهیزات و قطعات آنها را تعیین کرد؛ ورودی‌ها و خروجی‌های فرآیندهای مهم و همچنین زیر فرآیندهای مربوطه را شناسایی کرد؛ بعلاوه نقاطی را که خرابی بالقوه می‌تواند در ورودی‌ها و خروجی‌های مهم ایجاد اختلال کند، را معین ساخت. بسیاری از نرم افزارهای CMMS موارد: بحرانی را به‌صورت کدینگ در فایل اصلی تجهیزات ذخیره می‌کنند. بنابراین می‌توان نوع فعالیتهای نت پیشگیرانه [۳] و نت پیشگویانه [۴] را جهت جلوگیری از بروز خرابی در دستگاههایی که دارای قابلیت بحران بسیار بالایی هستند، تعریف کرد. سپس کاربر می‌تواند فعالیتهای اصلاحی مورد نظر را انجام دهد.
۲) تجزیه‌و‌تحلیل‌ خرابی:
نواحی کدینگ شده در سیستم CMMS به شکل قابل توجهی، جمع‌آوری داده ها را تسهیل کرده و گزارش‌دهی یکپارچة خرابی‌ها را با محدود کردن انتخاب‌ها، میسر می‌سازد. همچنین می‌توان از نمودارها و گراف‌ها، برای توضیح بیشتر وجزء به جزء، در بسیاری از سیستم‌های CMMS استفاده کرد.
به عنوان مثال، گزارش خرابی‌ها از طریق انتخاب کد عیوب، انجام می‌شود. هر یک از این کدها معمولا مربوط به یکی از بخشهای موجود از قبیل موتورها، پمپها یا یاتاقانها می‌باشد. کدهای علت خرابی نیز قابل تعریف و شناسایی در اینگونه سیستم‌ها می‌باشد، برخی از سیستم‌های پیشرفته‌تر CMMS می‌توانند مجموعه‌ای از کدهای علت خرابی را برای هر کد عیب مطرح شدة یک دستگاه خاص، ایجاد کنند، بنابراین می‌توان این کدها را طبقه بندی کرد. همچنین، کدهای فعالیت، کارهایی که برای رفع یک مشکل صورت گرفته است را ذخیره می‌کنند. و در آخر، کدهای تأخیر که نشان‌دهنده علت تاخیر و توقف فعالیتعای شرکت هستند و شامل مواردی چون تأخیر در رسیدن مواد، آسیب‌دیدگی نیروی کار یا تغییرنوع محصول می‌شود. شناسایی تأخیرات پی‌درپی و زمان‌گیر، ارزش قابل ملاحظه‌ای در تعریف اولویتهای کاری خواهد داشت.
۳) تجزیه‌و‌تحلیل پارتو [۵]:
می توان خرابیها را با توجه به تأثیر آنها در ایمنی، بهره‌برداری، بازده و هزینه‌ها، طبقه‌بندی کرد. آنالیز پارتو یک ابزار آماری است که می توان با بررسی تاریخچة تجهیزات، به تناوب، تأثیر و عوامل ایجاد کنندة مشکل پی برد. جدول پارتو توزیع فراوانی کدهای عیوب را در یک صفحه گستردة رایانه‌ای ممکن می‌سازد. اکثر سیستمهای پیشرفتة CMMS از این آنالیز بهره‌مند هستند.
۴) تجزیه‌و‌تحلیل ریشه‌ای علل:
نمودار استخوان ماهی [۶] یا نمودار علت و معلول [۷] نیز یکی از فراگیرترین ابزارهای تشخیص دلایل ریشه‌ای خرابی می‌باشد. این آنالیز ابزار دستی ساده‌ای است که در جلسات رفع مشکل، برای شناسایی دلایل مشکلات متناوبی که نمودار پارتو ارائه کرده است، استفاده می‌شود. سیستم CMMS بایستی کدهای عیوب و دلایل خرابی را به فعالیتهای اصلاحی موردنظر ارتباط دهند. با توجه به نمودار علت و معلولی که ارائه می‌شود، می‌توان چندین نوع فعالیت نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع خرابی‌ها، انتخاب کرد.
۵) تجزیه‌و‌تحلیل خصوصیات:
امروزه پیشرفته‌ترین سیستمهایCMMS دارای یک دانش یا به‌عبارتی نقشی هستند که می‌توانند پایگاه داده‌های عیب‌یابی ایجاد کنند، این امر کاربران را قادر می‌سازد تا بهترین نوع فعالیت را برای یک مشکل ایجاد شده، شناسایی کنند. به‌عنوان مثال، چنانچه موتور دستگاهی خراب شود، این ابزار تشخیصی، احتمال آماری بروز هر کد عیب خرابی را محاسبه کرده و سپس با بررسی داده‌ها، فعالیت مورد نیاز جهت اقدام را معرفی می‌کند. علاوه بر این اگر نرخ بالایی از خرابی در دستگاه وجود داشته باشد، می‌توان با بررسی سوابق آنها، به درصد احتمال بروز خرابی در یک قطعه خاص پی برد. این امر کمک می‌کند تا فعالیتهای پیشگیرانه و پیشگویانه مورد نیاز به انجام برسد و یا راه‌حل را از طریق سازندۀ دستگاه پیگیری کرد. اگر الگویی از روند بروز خرابی‌ها به دست آمده باشد، یک ابزار تشخیصی مبتنی بر دانش، می‌تواند خرابی‌ها را در بخشها، قطعات و تجهیزات مشابه، از قبل پیش‌بینی کند و این امر، کنترل بر وضعیت و شرایط قطعات کلیدی را امکانپذیر می‌سازد.
۶) تجزیه‌و‌تحلیل تغییر وضعیت:
فیلدهای وضعیت در یک سیستم CMMS ، باید زمان مربوط به انواع فعالیتها و تأخیرات را پیگیری کنند. فیلدهای "وضعیت سفارش کار" شامل تخصیص فعالیتهای نیروی کار، توقف به دلیل انتظار قطعات و غیره می‌باشد. فیلدهای "وضعیت تجهیزات یا قطعات" شامل بکارگیری، گارانتی و تعمیرات پیمانکاری می‌شود.
بررسی سوابق کدهای وضعیت، موارد ارزشمندی درخصوص نحوة ارتقاء قابلیت اطمینان دستگاهها در اختیار ما می‌گذارند. مشکلاتی از قبیل زمانهای طولانی تامین سفارشات و مجوزهای ناکافی، ممکن است باعث فعالیتهای اصلاحی غیر قابل اجتنابی شوند. تفاوتهای بین زمان چرخه [۱] اسمی و زمان چرخه واقعی تولید [۲] مشکلات مربوط به مسئولیتهای بخش نگهداری و تعمیرات را بیشترنمایان می‌سازد.
۷) تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد دستگاه:
یکی از روشهای کارآمد برای متمرکز کردن فعالیتها و نگهداری و تعمیرات روی مراقبت از تجهیزات، معرفی رابطة بین قابلیت اطمینان تجهیزات و نرخ بهره‌وری عملی، می‌باشد. می‌توان با استفاده از سیستم ،CMMS به این امر دست‌یافت. در این صورت می‌توان سنجشهای ساده‌ای از قبیل هزینة نگهداری و تعمیرات برای هر واحد محصول و هزینه‌های مربوط به هر دقیقه از توقف تجهیزات را ردیابی کرد. جریان تجزیه و تحلیلی که در این میان به‌وجود می‌آید، از ارزش واقعی هر یک از این سنجشها مهمتر است.
۸) تجزیه‌و‌تحلیل سایر سنجش‌ها:
طراحان نرم افزار CMMS سنجش‌های دیگری را به این سیستم افزوده‌اند. دو مورد از این سنجش‌ها عبارتند از: میانگین زمانی بین دو تعمیر(MTBF) [۳] و میانگین زمانی برای انجام تعمیر(MTTR) [۴]. واحد نگهداری و تعمیرات با محاسبه و کنترلMTBF و MTTR در هر یک از دستگاههای مهم، می‌تواند توانایی‌های خود را در ارتقاء قابلیت اطمینان برآورد کند.
۹) تجزیه‌و‌تحلیل و کنترل شرایط [۵]:
این امر در حال حاضر به یکی از موارد بسیار مهم در سیستم‌های CMMS تبدیل شده است. سیستمهای ساده، کاربران را قادر می سازند داده‌های روزمرة PM (از قبیل بررسی جزء به جزء دستگاهها و نوع مصارف آنها) را ثبت کنند. سیستمهای پیشرفه‌تر، دارای PLCهایی هستند که جمع‌آوری خودکار اطلاعات را از طریق ارتباط با یک نرم‌افزار جانبی، میسر می‌سازد. این نرم‌افزار، داده‌های بدست آمده را آنالیز کرده و سپس آن دسته از فعالیتهایی که در محدودة کنترل تعریف شدة توسط کاربر نمی‌باشند را معرفی می‌کنند. زمانی که این داده‌ها از محدوده معین شده، فراتر روند، کاربران مطلع می‌گردند و فعالیتهایی از قبیل صدور سفارش کار، فرستادن نامه‌های الکترونیکی از قبل
۱۰) تجزیه‌و‌تحلیل ‌هزینه‌های PM :
همه افراد معتقدند که نت برنامه‌ای [۶] نسبت به نت واکنشی [۷] ارجحیت بسیاری دارد. اما چیزی که در این بین بخوبی واضح نیست این است که نقطة برابری این دو نوع نت کجاست؟ تکنیکی که در این میان وجود دارد وگاهی اوقات به آنالیز ویبال [۸] نیز موسوم است، این است که هزینه‌های در حال کاهش نت برنامه‌ای در مقابل هزینه‌های در حال افزایش نت بدون برنامه، روی منحنی رسم شوند، جایی که منحنی مجموع این دو هزینه، مینیمم باشد، نقطه ای است که مقدار pm در آنجا، بهینه‌ترین هزینه را خواهد داشت.
۱۱) تجزیه‌و‌تحلیل PdM:
نمونة سادة این آنالیز، مقایسة تاریخچة خرابیهای یک موتور با شرایط روغنکاری قبل از وقوع آن خرابی می‌باشد. پس از آن می‌توان تا حدی نیاز به تعویض روغن، تعویض رینگها و غیره را با توجه به خصوصیات حرارتی روغن، گران‌روی [۹] و مقدار و نوع مواد به کار رفته در روغن را پیش‌بینی کرد.
۱۲) تجزیه‌و‌تحلیل چرخة عمر [۱۰]:
یکی از تصمیمات کلیدی در هر برنامة مدیریت قابلیت اطمینان این است که چه زمانی دستگاه مدنظر را تعمیر و چه زمانی آنرا با دستگاه جدیدی جایگزین کنیم. آنالیز آماری داده‌های تجهیزات و هزینه‌ها، می‌تواند در تصمیم‌گیری در خصوص تعمیر یا جایگزینی نقش بسیار مهمی را داشته باشد./
برخی از تواناییها و ویژگیهای یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات (CMMS)
Computerized Maintenance Management System
در اردیبهشت ماه سال جاری جهت انتخاب نرم افزار نت برای یکی از شرکتها همراه مهندسین نت شرکت مذکور از پنج شرکت نرم افزاری در تهران بازدید نمودم ۰ تجربه بسیار خوبی بود خصوصا اینکه در این راه چک لیست ممیزی نیز تهیه وسیستمهابراساس آن ارزیابی گردید۰ چک لیست شامل ۵۰سئوال بود که ۲۸ مورد از سئوالات در ادامه آورده شده است :
● تعاریف :
۱) تعریف و کدینگ محلهای استقرار (واحد-خط) ، ماشین ، سیستم ، مجموعه ، قطعه
۲) تعریف و کدینگ رسته های تعمیراتی ، تخصصها، پیمانکاران
۳) تعریف و کدینگ علل خرابی و توقف وهمچنین انواع فعالیتهای نت
۴) تعریف فعالیتهای نت بصورت TBM و CBM
۵) معرفی تجهیزات مورد استفاده در بازرسی فنی بهمراه واحدهای سنجش آنها
۶) امکان تعریف و کدینگ روانکارهای مورد استفاده در شرکت بهمراه روانکار های معادل آنها در نرم افزار
۷) ذخیره سازی تصاویر و نقشه ها در نرم افزار و تهیه پرینت
۸) تعریف و کدینگ شرح فعالیتهای نت بهمراه ابزارو تجهیزات مورد نیاز برای گروههای کاری مکانیک ، برق و ...
۹) قابلیت تعیین نوع برنامه ریزی برای هر فعالیت نت ۰
▪ برنامه ریزی فعالیتها و ثبت گزارش انجام برنامه ها :
۱۰) تهیه برنامه برای تمامی ماشینهای یک محل استقرار اصلی یا فرعی در محدوده زمانی دلخواه
۱۱) هشدار فعالیتهایی که زمان انجام آنها گذشته یا رسیده و برگ دستوری برای آنها صادر نشده
۱۲) برنامه ریزی و ارسال برنامه ها براساس رسته تعمیر(تخصص ) ، تناوب اجرا ، زمان اجرا ( هنگام تعطیلات و...) ، محل استقرار و ماشین
۱۳) غیر فعال نمودن برخی از آیتمهای عملیاتی یک ماشین
۱۴) برنامه ریزی فعالیتهای نت پیشگیرانه مرتبط با برنامه های CM براساس نتایج اندازه گیری انجام شده
۱۵) تصحیح آخرین تاریخ اجرای برنامه PM در صورت انجام آن بصورت EM ( بصورت اتوماتیک و یا دستی )
۱۶) ثبت گزارش انجام PM و CM، تائید گزارش و سایر اطلاعات مورد نیازدر فرم برنامه اخذ شده از سیستم
۱۷) ثبت آمار کارکرد و توقف روزانه ماشین آلات و تصحیح اتوماتیک تقویم کاری ماشینها براساس آمار مذکور
▪ تهیه گزارشات :
۱۸) گزارش شاخص قابلیت اطمینان (MTBF ) برای خط تولید ، ماشین ، مجموعه و قطعات
۱۹) گزارش شاخص قابلیت تعمیرپذیری ( MTTR) برای خط تولید ، ماشین ، مجموعه و قطعات
۲۰) گزارش تفکیک زمان توقف ماشین براساس رابطه MDT=MWT+MTTR
۲۱) گزارش شاخص میزان اثربخشی کلی ماشین آلات ( OEE )
۲۲) گزارشات TOP-TEN ( برای ماشین ، خرابی و ... )
۲۳) گزارشات میزان ، درصد و دفعات خرابی و توقف ماشینها
۲۴) محاسبه هزینه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات
۲۵) گزارش نیروی ا نسانی مستقیم مصرف شده برروی فعالیتهای پیشگیرانه ، اضطراری و غیره
۲۶) محاسبه نسبت هزینه نت به کل هزینه تولید ( همچنین میزان هزینه نت در یک واحد محصول )
۲۷) هزینه خدمات پیمانکاری به کل هزینه های نت
۲۸) گزارشات ارزیابی کارائی گروههای مجری نت
● سیستم مدیریت اسناد فنی (سما)
حفظ ، نگهداری و دسترسی سریع به اسناد از اهمیت خاصی برخوردار می باشد . با پیشرفت تکنولوژی در عصر ارتباطات و فراگیر شدن کامپیوتر و اسکنر ، اسناد به فایل های الکترونیکی تبدیل و در بانکهای اطلاعاتی ذخیره می شوند. توانایی نرم افزارها نیز ، امکان جستجو ، دسترسی و به روز کردن اسناد را به آسانترین وجه در اختیار کاربران قرار می دهد. جهت استقرار سیستم مدیریت اسناد فنی ، ابتدا طبقه بندی اسناد انجام و سپس برای هر سند نمایه سازی می شود که شامل:
▪ جایگاه سند در طبقه بندی اسناد
▪ اطلاعات عمومی شامل (واحد ، گروه کاری ، شماره زونکن.........)
▪ اطلاعات اختصاصی (شامل عنوان سند ، شماره سند ، شماره دستگاه ، سازنده ، فروشنده و........)
▪ خلاصه مباحث سند
▪ کلید واژه یا تزاروس
پس از نمایه سازی ، اسناد اسکن شده (در صورت نیاز فیلتر و پاکسازی نیز می شوند) و همراه با اطلا عات نمایه در بانک اطلاعات ذخیره می شوند. با تکمیل بانک اطلاعاتی ، نرم افزار سما کلیه امکانات را در اختیار کاربران قرار می دهد . ویژگیهای این نرم افزار عبارتند از:
▪ دو نسخه Web Base و Client Server
▪ دو زبانه (فارسی و انگلیسی)
▪ قابلیت جستجوی سریع بر اساس فیلدهای اطلاعاتی از جمله کلید واژه
▪ عدم محدودیت تعریف فیلدهای اطلاعاتی
▪ تعریف سطوح دسترسی جهت کاربران
▪ تنوع انواع دسترسی به اسناد
▪ عدم محدودیت در تعداد رکوردها و سایز اسناد
▪ انعطاف پذیری در طبقه بندی اسناد
▪ سازگاری با کلیه سیستمهای عامل
▪ طراحی با زبان برنامه نویسی ASP.NET و بانک اطلاعاتی Oracle و SQL SERVER
سیستم مدیریت اسناد فنی پتروشیمی بندر امام با بیش از ۱،۵۰۰،۰۰۰ برگ متن و نقشه به عنوان یکی از بزرگترین آرشیو های اسناد فنی کشور ، بیانگر کارایی این نرم افزار است
● دوره‌ها :
▪ پیش نیاز دوره
▪ شغل های مرتبط
▪ رئوس مطالب
▪ بانک سوالات
▪ درخواست دوره‌های جدید
▪ اطلاعات پرسنل
▪ لوازم کمک آموزشی
● اجرا:
▪ ثبت گزارش جلسات برگزار شده
▪ حضور و غیاب
▪ نتایج آزمون
▪ سنجش اثر بخشی دوره
▪ ارزشیابی دوره
▪ توانایی تعریف انواع نظرسنجی
● تعیین و اعلام نیاز:
▪ تعیین استانداردهای آموزشی هر شغل
▪ تدوین پرونده آموزشی پرسنل
▪ اطلاعات موسسات و مدرسین آموزشی
▪ نیاز سنجی آموزشی
▪ تعیین اولویت برای دوره‌ها
▪ برنامه‌ریزی دوره‌ها
▪ ایجاد تقویم آموزشی
● گزارش :
▪ پرونده آموزشی پرسنل
▪ تقویم آموزشی
▪ استاندارد آموزشی مرتبط با هر شغل
▪ دوره‌های درخواست شده
▪ گزارش جلسات برگزار شده هر دوره
▪گزارش ارزشیابی دوره‌های آموزشی
● نرم افزار برنامه ساز
Rapid development Software
با توجه به یکپارچگی و وسعت بانک اطلاعاتی سیگمای سبز ابزار گزارش‌ساز امکان استخراج هر نوع گزارش ترکیبی از بانک اطلاعاتی و تغییر واسط کاربر سیگمای سبز جهت نمایش دلخواه گزارش را فراهم می‌کند همچنین ابزاری است برای تولید فرمهای خاص سازمان استفاده کننده که امکان توسعه سیستم سیگمای سبز را برای تامین نیازهای خاصی که به شکل عمومی در سیگمای سبز پیش‌بینی نشده‌اند را فراهم می‌کند.
● اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
▪ دستیابی به ابزاری سریع جهت ساخت سیستم‌های خاص، بدون نیاز به برنامه‌نویسی
▪ دستیابی به ابزاری جهت بومی‌سازی نرم‌افزار جامع سیگمای سبز در هر سازمان
▪ دستیابی به ابزاری قابل اطمینان برای اخذ هر نوع گزارش مدیریتی در کمترین زمان
▪ تهیه گزارش‌های تلفیقی از چند سیستم مختلف
▪ به طور معمول بکارگیری سیستم‌های جامع در هر سازمان و یا مؤسسه‌ای نیاز به بومی‌سازی و یا حتی ایجاد سیستم‌های خاص آن سازمان را دارد، که باید با بقیة اجزای سیستم جامع به صورت یکپارچه توسعه یابند و با آنها در ارتباط و تعامل باشند.
▪ جهت کاهش هزینه‌ها و دستیابی به امکان توسعه آسان و سریع نرم‌افزارهای خاص، نیاز به وجود ابزاری است که بتواند بدون نیاز به برنامه‌نویسی امکان طراحی و تولید نرم‌افزارهای خاص و بومی‌سازی نرم‌افزارهای موجود را فراهم نماید.
▪ بدیهی است که با استفاده از چنین ابزاری می‌توان هستة اصلی سیستم جامع شرکت سبز داده‌افزار را به گونه‌ای گسترش داد که نیازهای نرم‌افزاری حوزه‌های تخصصی هر سازمان را به شکل یکپارچه با سایر نرم‌افزارهای مجموعه تامین‌ کند.
▪ شرکت سبز داده‌افزار در راستای تامین این نیاز بسیار مهم، مجموعه ابزاری توان‌مند تحت عنوان نرم‌افزار سیستم‌ساز (Green Rapid Development System) که خود شامل سه ابزار اصلی فرم‌ساز (Form Builder) و گزارش‌ساز (Report Generator) و برنامه‌ساز (Main Builder) می‌باشد را ارائه نموده است که اولا بتوان هر گونه بانک اطلاعات خاص سازمان را ایجاد و واسط کاربری لازم جهت ورود و مشاهده این اطلاعات را طراحی کرد و ثانیا بتوان در قالب بانک اطلاعاتی توسعه یافته هر گونه گزارش تلفیقی را طراحی و استخراج نمود.
● امکانات و قابلیت‌ها:
▪ امکان طراحی واسط کاربر فرم‌ها به صورت دلخواه
▪ امکان طراحی واسط کاربر به صورت خودکار از روی طراحی بانک اطلاعاتی و ایجاد فرم‌های سیستمی
▪ امکان چند زبانه بودن فرم‌های تولید شده
▪ امکان پشتیبانی از انواع قالب‌های ساده و پیچدة فرم‌ها
▪ امکان استفاده از ابزارها و کنترل‌های آماده در ساخت فرم‌ها مانند ابزار تاریخ فارسی، ابزار ورود و مشاهده زمان، ابزار انتخاب از ساختار‌های درختی، ابزارهای استاندارد سیستمی مانند Combo Box, List Control, Text Box, Label, …
▪ امکان تنظیم منوهای اصلی و واسط کاربر سیستم‌ها بر اساس فرم‌ها و گزارش‌های ساخته شده
▪ امکان گردش کاری فرم‌ها با یکپارچگی با سیستم مدیریت گردش کار برای تمامی فرم‌های ساخته شده در سیستم‌ساز
▪ امکان وجود اصل مستند در فرم‌های ساخته‌ شده با استفاده از ابزار پیوست‌های الکترونیکی
▪ امکان ایجاد، مشاهده و ذخیره گزارش براساس کلیه فیلدهای اطلاعاتی بانک اطلاعات سیستم جامع
▪ امکان ایجاد پرس‌وجو مطابق با خروجی مورد نظر گزارش
▪ امکان تغییر نام ستون‌های گزارش، ایجاد شروط، گروه‌بندی و مرتب‌سازی ستون‌های گزارش
▪ امکان تعریف هر نوع فیلتر دلخواه مرتبط بر روی گزارش
▪ امکان مشاهده نتیجه گزارش‌ها به صورت درختی
▪ امکان تعریف قالب ستون‌ها (اندازه و چیدمان ستون‌ها) در مشاهده گزارش
▪ امکان تعیین رنگ برای ستون‌های گزارش
▪ امکان انتقال گزارش‌ها به اکسل
▪ امکان تعریف الگوهای چاپ برای هر گزارش
▪ امکان ساختن گزارش‌ مشابه گزارش‌های ساخته شده از طریق کپی از روی گزارش‌های موجود
▪ امکان تعریف گزارش به صورت نمودار با اشکال مختلف
● نرم‌افزار بودجه و اعتبارات (Saab)
این نرم‌افزار امکان تعریف سرفصلهای بودجه و پیش‌بینی بودجه برای دوره‌های مالی مختلف و همچین کنترل فرآیندهای برنامه‌ریزی، تخصیص، تامین، مصرف و ... را انجام می‌دهد. سیستم بودجه و اعتبارات با ارتباط با سیستم حسابداری می‌تواند گزارشهای مختلف انحراف از بودجه و غیره را ارائه دهد.
اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
▪ دستیابی به ابزاری جهت برنامه‌ریزی مالی اهداف تعیین شده سازمانی و کنترل نحوه تحقق آنها
▪ دستیابی به ابزاری جهت پیش‌بینی بودجه سال‌های آتی
▪ دستیابی به ابزاری جهت مقایسه عملکرد واقعی با پیش‌بینی‌های انجام شده در دوره‌های مختلف ارزیابی
دستیابی به ابزاری قابل پیکربندی برای مکانیزه نمودن مسائل مربوط به بودجه و کنترل آن به روش‌های مختلف به صورتی که هم در سازمان‌های دولتی و هم در سازمان‌های خصوصی قابل استفاده باشد
● امکانات و قابلیت‌ها:
▪ امکان تعریف سرفصل‌های بودجه به صورت درختی با سطوح نامحدود
▪ امکان پیکربندی سیستم برای پشتیبانی از انواع روش‌های کنترل بودجه
▪ امکان تعریف دوره‌های ارزیابی بودجه
▪ امکان بودجه‌ریزی بر اساس مراکز هزینه و درآمد یا مراکز منابع و مصارف و کنترل آن
▪ امکان پیکربندی سیستم برای کنترل رخدادهای بودجه‌ای مانند اعتبارات مصوب، اعتبار تخصیص‌یافته، هزینه قطعی، ذخیره تعهدات احتمالی، علی‌الحساب، جمع کل پرداخت‌ها و تعهدات و مانده از تخصیص در دستگاه‌های دولتی
▪ امکان تحلیل منابع و مصارف در دوره‌های ارزیابی مختلف
▪ امکان بودجه‌ریزی بر اساس اطلاعات بودجة دوره‌های قبلی
▪ امکان ثبت اطلاعات درخواست‌های بودجه و ردگیری کلیه مراحل تصویب بودجه
▪ امکان مقایسة بودجه مصوب با بودجه مصرفی در هر لحظه
▪ امکان پیکربندی سیستم برای کنترل بودجه و اعتبارات در مؤسسات دولتی، خصوصی، تولیدی و غیر تولیدی
▪ امکان تعریف انواع سند بودجه
▪ امکان ثبت اسناد بودجه
▪ امکان مشاهده تراز بودجه
▪ با عملکرد یکپارچه با نرم‌افزار حسابداری شرکت سبز داده‌افزار، امکان اخذ گزارش‌های تفریق بودجه و سایر گزارش‌های مقایسه‌ای فراهم می‌شود.
▪ با انعکاس اطلاعات مالی نرم‌افزارهای تولید، خرید، فروش، حقوق و دستمزد و نگهداری و تعمیرات در نرم‌افزار حسابداری و عملکرد یکپارچه این نرم‌افزار با نرم‌افزار بودجه و اعتبارات، امکان اخذ اطلاعات لازم جهت پیش‌بینی بودجه سال‌های آتی فراهم می‌شود.
با عملکرد یکپارچه با نرم‌افزار گزارش‌ساز شرکت سبز داده‌افزار امکان اخذ گزارش‌های متنوع تحلیلی، آماری و نموداری از کلیه اطلاعات ثبت‌شده فراهم می‌شود
نرم‌افزار حقوق و دستمزد(Soda)
یک نرم‌افزار جامع حقوق و دستمزد می‌باشد که دارای قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بالایی است. به صورت یکپارچه با سایر نرم‌افزارهای شرکت سبزداده‌افزار عمل می‌کند.
● اهداف و دستاوردها:
▪ انجام عملیات مربوط به محاسبات حقوق بر اساس قواعد و قوانین تعریف شده و ارائه گزارش‌های لازم
▪ دستیابی به ابزاری انعطاف‌پذیر و قابل اطمینان برای محاسبات حقوق و دستمزد مطابق با نیازهای سازمان‌های مختلف
▪ دستیابی به ابزاری قابل اطمینان برای تعریف هر نوع عامل حقوقی و محاسبة حقوق بر اساس آن
بدیهی است که سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در مورد سیستمهای حقوق و دستمزد نیازهای مختلفی دارند و شرکت سبز داده‌افزار به همین منظور سه نسخه سیستم حقوق و دستمزد به شرح زیر ارائه نموده است:
▪ نسخه ساده:
این نسخه برای استفاده سریع و آسان در مجموعه‌های کوچک و متوسط خصوصی بر اساس قوانین وزارت کار و امور اجتماعی طراحی و پیاده‌سازی شده است و تمامی پارامترهای آن از قبل پیکربندی و آماده شده است.
▪ نسخة پیشرفته:
نسخة قابل پیکربندی برای سازمان‌ها و مجموعه‌های خصوصی بر اساس قوانین کار و امور اجتماعی است.
▪ نسخة پیشرفتة دولتی:
ابزاری کامل و قابل پیکربندی برای سازمان‌ها و موسسات دولتی بر اساس قوانین نظام هماهنگ می‌باشد.
● امکانات و قابلیت‌ها:
▪ امکان ثبت مشخصات فردی، استخدامی و سازمانی کارمندان
▪ امکان تعریف کلیه عوامل حقوقی بر طبق قواعد و قوانین تعریف شده برای آن سازمان
▪ امکان تعریف و ثبت جداول حقوق و دستمزد و محاسبة عوامل حقوقی بر اساس آنها مانند جداول بیمه، مالیات و ...
▪ امکان ثبت اطلاعات وامهای پرداختی به کارکنان، تقسیط و محاسبه در فیش‌های حقوقی
▪ امکان ثبت اطلاعات صندوقهای پرسنلی و انجام محاسبات مربوط به آنها در صدور فیش‌های حقوقی
▪ امکان ثبت، محاسبه و صدور خودکار احکام کارگزینی برای کلیه کارمندان
▪ امکان محاسبه خودکار و صدور فیش حقوقی برای کارمندان به صورت تکی، گروهی و انتخابی در بازه‌های زمانی مختلف
▪ امکان اعمال تغییرات ضرایب حقوقی در محاسبة حقوق
▪ امکان محاسبة خودکار عوامل حقوقی در هنگام تغییر قوانین، ضرایب حقوقی و استخدامی
▪ امکان محاسبة خودکار تفاوت احکام و دیون
▪ امکان تهیه اطلاعات به صورت فایل قابل ارائه بر روی دیسک برای فهرست‌های بانکی، بیمه، حقوق و ...
▪ امکان صدور خودکار اسناد حسابداری حقوق و دستمزد
▪ امکان ارتباط با سیستم مالی، حضور و غیاب، پرسنلی و ارزشیابی
● گزارش‌ها:
برخی از گزارش‌های نمونة سیستم عبارتند از:
▪ امکان چاپ فیش‌های حقوقی بر اساس قالب‌های مختلف
▪ امکان اخذ گزارش بر اساس حوزه‌های مختلف سازمانی
▪ امکان اخذ گزارش‌ لیست حقوقی
▪ امکان اخذ گزارش لیست بیمه
▪ امکان اخذ گزارش مالیات حقوق
▪ امکان اخذ لیست کسورات، مزایا و ...
▪ امکان اخذ گزارش وام‌های پرداختی
▪ امکان اخذ گزارش‌ کارکردها، اضافه‌کاری‌ها، کسرکاری‌ها، تاخیرها و ...
▪ امکان اخذ گزارش ماموریت‌ها و مرخصی‌ه
● (safa)(نرم‌افزار سفارشات و فروش کالا
سفا یک سیستم فروش مکانیزه مبتنی بر تکنولوژی بارکد است که با واسط کاربر بسیار آسانی بر روی محیط ویندوز توسعه یافته است. این سیستم می‌تواند به صورت یکپارچه با سیستم‌های خرید، حسابداری و اطلاعات پایة شرکت سبزداده‌افزار مورد استفاده قرار گیرد.
● اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
▪ دستیابی به ابزاری قابل اطمینان برای ساماندهی حجم بالای فروش
▪ دستیابی به ابزاری جهت افزایش سرعت فروش کالاها با استفاده از تکنولوژی بارکد
▪ دستیابی به ابزاری جهت تخمین سود اقتصادی بیشتر در خصوص فروش کالاهای خاص
▪ تشخیص کالاهای رسوب شده‌ای که فقط فضا اشغال کرده‌اند
▪ دستیابی به سکوی مناسب جهت فروش الکترونیکی کالاها از طریق اینترنت و یا اینترانت
● امکانات و قابلیت‌ها:
▪ امکان طبقه‌بندی و گروه‌بندی کالاها
▪ امکان ثبت مشخصات عمومی و اختصاصی کالاها
▪ امکان تولید کد میله‌ای استاندارد و چاپ آن بر روی برچسب‌های مخصوص جهت الصاق بر روی کالاها
▪ امکان استفاده از بارکدخوان جهت تسریع و دقت بیشتر در عملیات
▪ امکان ثبت و نگهداری اطلاعات مشتریان
▪ امکان تعیین و تخصیص مسئول جهت پیگیری امور هر مشتری
▪ امکان ثبت انواع هزینه‌های فروش
▪ امکان ثبت پیش‌فاکتورها
▪ امکان ثبت سفارش‌های مشتریان
▪ امکان ثبت فاکتورهای فروش و برگشت از فروش
▪ امکان ثبت فاکتور ارائه خدمات
▪ امکان ثبت و نگهداری اطلاعات بازاریاب‌ها و محاسبه پورسانت
▪ امکان فروش بر اساس واحدهای مختلف کالا
▪ امکان فروش ارزی و ریالی
▪ امکان اعمال تخفیف ثابت برای گروهی از کالاها در زمان‌های حراج
▪ امکان وجود چندین نقطة فروش به طور هم‌زمان
▪ امکان تهیه و چاپ اسناد فروش مانند فاکتور فروش، برگشت از فروش، سفارش مشتری بر روی کاغذهای رولی مخصوص
▪ امکان جستجوی قوی بر روی کلیه عملیات فروش
▪ امکان عملکرد یکپارچه با سیستم‌های حسابداری مالی، خرید، انبار و سایر محصولات شرکت سبز‌ داده‌افزار
● گزارش‌ها:
▪ اخذ گزارش های فروش کلی و جزئی
▪ اخذ گزارش از کالای کم فروش و رسوب شده
▪ اخذ گزارش‌های دقیق از میزان فروش در دوره‌های زمانی مختلف
▪ اخذ گزارش از وضعیت مشتریان جاری، قطعی و بالقوه
▪ اخذ گزارش از سفارشات مشتری، فاکتورهای فروش و مرجوعی‌های فروش و ...
● نرم‌افزار پخش کالا(sepa)
سیستم پخش دارای امکاناتی مانند برنامه‌ریزی مسیرها، بسته‌بندی کالاها و امکاناتی برای توزیع کالا می‌باشد.
▪ اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
ـ دستیابی به ابزاری قابل اطمینان برای ساماندهی پخش کالا
ـ دستیابی به ابزاری برای برنامه‌ریزی پخش کالاها در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه
ـ دستیابی به ابزاری جهت تعیین مسیر بهینه پخش کالا
▪ امکانات و قابلیت‌ها:
ـ امکان تعریف کالاها و گروه‌بندی آنها بر اساس ساختار درختی
ـ امکان کدینگ کالاها با استفاده از تکنولوژی کدمیله‌ای
ـ امکان ثبت و نگه‌داری اطلاعات مشتریان به همراه اطلاعات مربوط به محل جغرافیایی آنها
ـ امکان ثبت اطلاعات نیازهای دوره‌ای مشتریان به کالاهای مختلف
ـ امکان برنامه‌ریزی روزانه برای پخش کالاها براساس نیازهای تعریف‌شده مشتریان
ـ امکان تخصیص محموله‌ها به ماشین‌ها با توجه به حجم آنها، با هدف دستیابی به کمترین هزینه حمل و نقل
ـ امکان بسته‌بندی کالاها، کدینگ آنها و تهیه فهرست محتویات بسته‌ها
ـ امکان صدور بارنامه‌ها
ـ امکان ثبت درخواست‌های پیش‌بینی‌نشده مشتریان و برنامه‌ریزی برای پخش و تحویل کالا در کمترین زمان
ـ امکان داشتن ژورنال خروجی کالا از انبار و ژورنال پخش
ـ امکان ثبت اطلاعات کالاها و محموله‌های مرجوعی و دلایل آنها
ـ امکان تعریف و نگهداری اطلاعات بازاریاب‌ها شامل نام، کد حسابداری، گروه، منطقه، ضریب عملکرد و پورسانت، سقف تخفیف مجاز بازاریابی و جدول ضریب پورسانت‌های یک بازاریاب برای خریداران مختلف
ـ با عملکرد یکپارچه نرم‌افزار پخش با نرم‌افزار فروش جامع شرکت سبز داده‌افزار، امکان بهره‌مندی از امکانات نرم‌افزار جامع فروش شامل صدور پیش فاکتور، فاکتور فروش، برگشت از فروش، ثبت سفارش مشتریان و گزارش‌های مرتبط با آنها فراهم می‌شود.
ـ با عملکرد یکپارچه نرم‌افزار پخش با نرم‌افزارهای حسابداری، خزانه‌داری، خرید، انبار و تولید می‌توان به سیستم جامعی دست یافت که کلیه عملیات مالی، بازرگانی و حتی تولیدی را به صورت یکپارچه مکانیزه نماید.
ـ با عملکرد یکپارچه نرم‌افزار پخش با ابزار گزارش‌ساز شرکت سبز داده‌افزار، علاوه بر گزارش‌های نمونه، امکان تهیه کلیه گزارش‌های متنوع آماری و تحلیلی از اطلاعات ثبت‌شده فراهم می‌شود.
● نرم‌افزار تولید و برنامه ریزی تولید(بهای تمام شده) (seta)
امکان تعریفمراحل تولیدی و برنامه‌ریزی تولید جهت استفاده بهینه از منابع هدف سیستم تولید است. این سیستم با ثبت درخت BOM و همچنین مراحل تولیدی ابزاری مناسب جهت بهبود فرآیندهای تولیدی است.
▪ اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
ـ استفاده صحیح و مطلوب از منابع، افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده
ـ دستیابی به ابزاری کارامد جهت محاسبة بهای تمام شده
ـ حداکثر استفاده از ظرفیت‌های تولیدی
ـ دستیابی به تصویری روشنی از عملکرد واحد تولیدی
ـ اتخاذ تصمیم‌های صحیح و به‌ موقع مدیران جهت ارتقاء تولید و بهره‌وری
ـ تهیه گزارش‌های آماری، اطلاعاتی و تحلیلی مورد نیاز مدیران
بدیهی است برای دستیابی به اهداف فوق نیاز به استقرار یک سیستم جامع و مکانیزه می‌باشد که اولاً بتوان کلیه اطلاعات پایه‌ای مهندسی را در آن ثبت و نگهداری نمود و ثانیاً بر اساس اطلاعات ثبت شده برنامه‌ریزی و پیش‌بینی مواد، زمان دستگاه‌ها، تخصص‌ها و منابع انسانی مورد نیاز برای دستیابی به مقدار تولید مورد نظر را انجام داد و در نهایت بتوان با توجه به اطلاعات ثبت شده به بهای تمام شدة محصولات نهایی دست یافت.
بکارگیری سیستم تولید به صورت یکپارچه با نرم‌افزاری انبار، خرید و تدارکات، سفارشات و فروش، نگهداری و تعمیرات، اتوماسیون جامع تولیدی را به ارمغان خواهد آورد.
▪ امکانات و قابلیت‌ها:
ـ امکان تعریف درخت تولید (BOM) با ساختار درختی به صورت نامحدود
ـ امکان تعریف مراحل مختلف تولید (OPC) و زمان آن و همچنین نمایش گرافیکی مراحل
ـ امکان تعریف عملیات مختلف تولیدی در هر مرحله
ـ امکان تعریف منابع مورد نیاز برای مراحل مختلف تولیدی مانند زمان دستگاه‌ها، تخصص‌ها و منابع انسانی
ـ امکان ایجاد مراحل محصولات مشابه جدید از روی مراحل سایر محصولات
ـ امکان ثبت شناسنامة دستگاه‌های تولیدی
ـ امکان ثبت و گروه‌بندی مواد اولیه، محصولات نیم‌ساخته و محصول نهایی و استفاده از تکنولوژی بارکد برای کدینگ آنها
ـ امکان محاسبة مواد اولیة استاندارد مورد نیاز برای تولید و مقایسة آن با موجودی انبار جهت صدور خودکار درخواست خرید برای جبران کسری مواد اولیه
ـ محاسبة زمان استاندارد ساخت محصول نهایی و نیم‌ساخته
ـ برنامه‌ریزی تولید با هدف حداکثر بکارگیری از ظرفیت‌های موجود
ـ امکان برنامه‌ریزی و صدور دستور ساخت محصولات با حفظ توالی آنها
ـ برنامه‌ریزی تامین مواد اولیه با هدف جلوگیری از عدم انباشت و کسری مواد در پای خط
ـ امکان ثبت گزارش ساخت عطف به دستور ساخت و ثبت خودکار اسناد انبار بر اساس مواد واقعی مصرف شده
ـ پیش‌بینی زمان تولید محصولات سفارشی
ـ امکان ثبت و صدور شمارة‌ سریال مواد و قطعات مورد استفاده در تولید، محصولات نیم‌ساخته و نهایی جهت ردگیری
ـ امکان برگشت و استفاده مجدد از ضایعات در خط تولید
ـ امکان تجزیه محصولات ضایعاتی بر اساس درخت تولید به مواد اولیه به تفکیک ضایعاتی و قابل مصرف
ـ امکان تعریف مراکز هزینة مختلف و تسهیم هزینه‌های ثبت شده
ـ امکان تفکیک هزینه‌های ثبت شده در حسابداری مالی به تفکیک مراکز هزینة مختلف
ـ امکان محاسبة بهای تمام شده مواد مصرفی در ساخت محصول با استفاده از روشهای FIFO، LIFO و میانگین
ـ امکان سرشکن کردن دستمزد مستقیم و سربار
ـ امکان دستیابی به جدول بهای تمام شدة کالای ساخته شده
ـ امکان ارتباط با سیستم حسابداری مالی اخذ اطلاعات هزینه‌های ثبت شده برای محاسبة بهای تمام شده
ـ امکان ارتباط با نرم‌افزار انبار برای کنترل موجودی‌ها مواد اولیه، کالاهای نیم‌ساخته و محصول نهایی
ـ امکان تعریف فرآیندهای گردش‌کاری تولید با استفاده یکپارچة نرم‌افزار تولید با نرم‌افزار مدیریت گردش کار
ـ امکان ارتباط با نرم‌افزار خرید و تدارکات جهت ارسال خودکار درخواست خرید کسری مواد اولیه در تولید
ـ امکان ارتباط با نرم‌افزار فروش و سفارشات
ـ امکان ارتباط با نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات برای جلوگیری از تداخل برنامة تولید با برنامه تعمیرات دستگاه‌ها
● نرم‌افزار فروش فروشگاهی (saff
سف یک نرم‌افزار فروشگاهی مبتنی بر تکنولوژی بارکد است که برای کار بر روی سخت‌افزارهای خاص فروشگاهی طراحی و پیاده‌سازی شده است. به کار گیری این نرم‌افزار سرعت و دقت فروش را در فروشگاه به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.
▪ اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
ـ دستیابی به فروش مکانیزه با سرعت بالا با بهره‌گیری از تکنولوژی بـــارکـــد
ـ دستیابی به امکان کنترل عملکرد صندوق‌دارها توسط مدیر فروشگاه
ـ کاهش میزان خطاهای انسانی در عملیات فروش
ـ سامان دهی فروش تلفنی
ـ دستیابی به ابزاری ساده جهت صدور فیش در کمترین زمان ممکن
ـ تشخیص کالاهای پــرفروش و کـم فروش و تعیین نقطة سفارش بر اساس آن
بدیهی است برای دستیابی به اهداف ذکر شده نیاز به استقرار یک سیستم مکانیزه و جامع فروش فروشگاهی در فروشگاه می‌باشد که اولا کلیة اطلاعات فروش را بتوان به سرعت و سهولت در آن ثبت و نگهداری کرد و ثانیا بتوان با توجه به اطلاعات ثبت شده تصویر روشنی از وضعیت فروشگاه را بدست آورد.
▪ امکانات و قابلیت‌ها:
ـ امکان طبقه‌بندی و گروه‌بندی کالاها
ـ امکان ثبت مشخصات عمومی و اختصاصی کالاها
ـ امکان انتخاب کالا بر اساس نام، کد میله‌ای و کالا در همه قسمت‌های نرم‌افزار
ـ امکان تعریف مشتریان دائم و نگهداری و کنترل حساب آنها
ـ امکان صدور کارت اعتباری برای مشتریان
ـ امکان تعریف چندین صندوق متفاوت و انجام عملیات فروش در صندوق‌های مجزا به صورت همزمان
ـ امکان تعریف نوبت فروش برای فروشنده‌ها
ـ امکان تولید کد میله‌ای استاندارد و چاپ آن بر روی برچسب‌های مخصوص جهت الصاق بر روی کالاها
ـ امکان استفاده از بارکدهای چاپ شده استاندارد موجود بر روی کالاها
ـ امکان استفاده از بارکد خوان جهت تسریع و دقت بیشتر در عملیات فروش
ـ امکان ثبت و چاپ فیش به تعداد دلخواه برای ارائه به مشتریان و کنترل تعداد چاپ فیش‌ها
ـ امکان تخصیص کالاهای پرفروش به صفحه کلید جهت تسریع در عملیات فروش
ـ امکان اعمال تخفیف به کل فیش یا تنها به یک کالا در یک فیش
ـ امکان اعمال تخفیف گروهی به کالاها و اعمال خودکار تخفیف‌ها در فصل‌های حراج
ـ امکان کنترل موجودی و تخصیص نقطه سفارش به کالاها
ـ امکان ثبت فیش بصورت نقدی و غیرنقدی
ـ امکان فروش تلفنی با ثبت هزینه پیک
ـ امکان ثبت و کنترل کلیه عملیات‌های مربوط به صندوق با ثبت دریافت‌ها و پرداخت‌ها
ـ امکان ارتباط با سیستم خزانه‌داری برای کنترل نقدینگی صندوق
ـ امکان ثبت عملیات خرید
ـ امکان انجام عملیات برگشت از فروش
ـ امکان سفارشی کردن محیط کار نرم‌افزار ( تغییر رنگ نرم‌افزار ، سفارشی کردن دکمه‌های پر استفاده و ...)
ـ امکان ردیابی کلیه عملیات‌های مربوط به تغییر قیمت کالا ، ثبت فیش ، تعداد چاپ از فیش‌ها و .... توسط مدیریت
ـ امکان بکارگیری تجهیزات خاص فروشگاهی مانند بارکد خوان، صندوق فروش (POS)، نمایشگر مشتری، چاپگر فروشگاهی، صفحة کلید فروشگاهی و دستگاه کارت اعتباری
▪ گزارش‌ها:
برخی از گزارش‌های نمونة سیستم عبارتند از:
ـ امکان ارائة گزارش‌های فروش کلی و جزئی از میزان فروش کالاها در یک دوره زمانی
ـ امکان اخذ گزارش‌های فروش به تفکیک کالاهای موجود
ـ امکان اخذ گزارش‌های فروش به تفکیک گرو‌ه‌های کالا
ـ امکان اخذ گزارش‌های فروش به تفکیک فیش‌های صادره
ـ امکان اخذ گزارش‌های فروش به تفکیک بازاریاب‌ها و مشتریان
ـ امکان اخذ گزارش‌های فروش به تفکیک روزها
ـ امکان اخذ گزارش‌های فروش بر اساس تخفیف‌های اعمال شده
ـ امکان اخذ گزارش از موجودی‌ کالاها در سیستم
ـ امکان اخذ گزارش میزان سود یا زیان هر کالا
ـ امکان اخذ گزارش از گردش مالی روزانه در صندوق
● ‌انرم‌افزار جامع نگهداری و تعمیرات( (sepanta
نرم فزاری جامع برای صدور خودکار دستورالعمل‌های نگهداری دستگاهها بر اساس روتین‌های قابل تعریف می‌باشد. با سپنتا می‌توان اجرای دستورالعملها را پیگیری نمود و نتایج حاصل از عملیات نگهداری را ثبت کرد. سیستم نگهداری و تعمیرات سپنتا تمامی عملیات نگهداری پیشگیرانه، اضطراری، کالیبراسیون، تعمیرات اساسی، پیشگویانه، بازرسی فنی، روزانه و اصلاحی را برنامه‌ریزی می‌نماید.
دست‌آوردهای بکارگیری سیستم نگهداری و تعمیرات مکانیزه
۱) حداکثر استفاده از ماشین‌آلات و کاهش زمان بیکاری آنها
۲) افزایش عمر مفید دستگاه‌ها، قطعات یدکی و کنترل دقیق ماشینها، فرسودگی آنها و غیره
۳) به حداقل رساندن هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و تعیین و ثبت این هزینه‌ها
۴) کاهش تعداد دفعات تعمیرات اضطراری و به حداقل رساندن زمان‌های توقف ناشی از خرابی‌های ناگهانی تجهیزات، تاسیسات و دستگاه‌ها
۵) آنالیز خرابی‌ها و اتخاذ سیاست درست جهت جایگیزینی و یا تعمیر اساسی دستگاه
۶) تهیه اطلاعات ضروری از وضعیت و کارکرد ماشین‌آلات
۷) ارزیابی کارکرد ماشین‌آلات به منظور انتخاب سیاست درست جهت تهیه ماشین‌آلات آتی
۸) برآورد، کنترل و هدایت بهتر نیروی انسانی سازمان
۹) استفاده صحیح و مطلوب از منابع و کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری
● امکانات و قابلیت‌های سیستم جامع نگهداری و تعمیرات
۱. امکان تعریف دپارتمان‌های تعمیراتی
۲. امکان تعریف تقویمهای مختلف در سیستم برای دپارتمانهای مختلف
۳. امکان تعریف ابزارآلات و قطعات و امکان بهره‌گیری از تکنولوژی بارکد
۴. امکان تعریف محلهای استقرار در یک ساختار درختی
۵. امکان تعریف انواع دستگا‌ه‌ها در یک ساختار درختی
۶. امکان تعریف شناسنامه کامل دستگاه در یک ساختار درختی
۷. امکان تعریف مشخصه‌های اختصاصی هر دستگاه به صورتی کاملا پارامتریک
۸. امکان تعریف فعالیتهای نگهداری و تعمیرات به تفکیک نت‌های پیشگیرانه، روزانه، اضطراری، اصلاحی، پیشگویانه، کالیبراسیون، بازرسی فنی، تعمیرات اساسی
۹. امکان تعریف فعالیت‌های نگهداری با پریود تقویمی و کارکردی
۱۰. امکان تعریف مواد و قطعات مورد نیاز فعالیتها و تعمیرات
۱۱. امکان تعریف ابزارآلات موردنیاز فعالیتها و تعمیرات
۱۲. امکان تعریف تخصصهای مورد‌نیاز فعالیتها و تعمیرات
۱۳. امکان تعریف چک‌لیست فعالیتها و تعمیرات
۱۴. امکان تعریف فعالیتهای همپوشان
۱۵. امکان تعریف فعالیت‌های پیشگویانه پیشنیاز
۱۶. امکان برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات با توجه به فعالیتهای نگهداری تعریف‌شده در سیستم به صورت تقویمی و کارکردی، بر اساس الگوریتم کارآمد برنامه‌ریزی و تسطیح منابع انسانی با در نظر گرفتن تقویم دپارتمان‌ها، فعالیت‌های همپوشان، تخصصهای مورد نیاز فعالیت
۱۷. امکان صدور حکم کارهای برنامه‌ریزی شده و حکم کارهای تعمیرات اضطراری و اصلاحی
۱۸. امکان ثبت بازخورد تعمیرات انجام‌شده
۱۹. امکان ثبت مدت تاخیرات در انجام تعمیرات و دلایل تاخیر
۲۰. امکان ثبت اطلاعات عدم انجام حکم کارها و دلایل آن
۲۱. امکان ثبت مواد و قطعات مصرفی بازخورد
۲۲. امکان ثبت ابزارآلات مصرفی بازخورد
۲۳. امکان ثبت کارکرد پرسنل انجام‌دهنده تعمیرات به تفکیک ساعات کار عادی و اضافه‌کاری
۲۴) امکان ثبت چک‌لیست کارهای انجام شده بازخورد
۲۵) امکان ثبت نتایج بازرسی/خرابی در تعمیرات اصلاحی و اضطراری
۲۶) امکان ثبت درخواستهای تعمیرات و صدور حکم کار اضطراری یا اصلاحی از روی آنها
۲۷) امکان ثبت کارکرد دستگاه‌ها و به‌روز رسانی برنامه نت همزمان با ثبت کارکرد
۲۸) امکان الحاق (‌پیوست) هر نوع فایل و اصل مستند فرمها، در راستای دستیابی به ایده دفاتر بدون کاغذ در این حوزه (Paperless Office)
۲۹) امکان لینک با نرم‌افزار MS Project
۳۰) امکان لینک نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات با نرم‌افزارهای انبار، خرید، پرسنلی، حقوق و دستمزد، اموال و دارائیهای ثابت، حسایداری مالی و سایر نرم‌افزارهای سبز داده‌افزار که با نرم‌افزار نت به صورت یکپارچه عمل می‌کنند.
● گزارش‌های سیستم جامع نگهداری و تعمیرات
۱) گزارش تعداد و هزینه مصرف مواد و قطعه
۲) گزارش میزان و هزینه بکارگیری ابزارآلات
۳) گزارش کارکرد و هزینه‌های پرسنل نت
۴) گزارش مقایسه‌ای هزینه‌های کلی نت بخشهای مختلف سازمان
۵) گزارش هزینه‌های کلی نگهداری و تعمیرات
۶) گزارش نرم مصرف و هزینه مواد و قطعات
۷) گزارش نرم ساعت بکارگیری و هزینه ابزارآلات
۸) گزارش نرم نفرساعت و هزینه تخصصها
۹) گزارش کارکرد دستگاه‌ها
۱۰) گزارش سوابق خرابی و درخواستهای تعمیر
۱۱) گزارش چگونگی انجام فعالیتها و احکام کار نت
۱۲) گزارش خلاصه اطلاعات و هزینه و زمان فعالیتها و احکام کار نت
۱۳) گزارش اطلاعات ارتباط نت پیشگویانه با سایر نت‌ها
۱۴) گزارش برآورد مواد و قطعات مورد نیاز نت
۱۵) گزارش برآورد ابزارآلات مورد نیاز نت
۱۶) گزارش برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نت
۱۷) گزارش برآورد هزینه‌های کلی نت بخش‌های مختلف سازمان‌
۱۸) گزارش برآورد هزینه نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها
۱۹) گزارش آنالیز تعداد و دلایل خرابی‌
۲۰) گزارش آنالیز تعداد و انواع ‌خرابی‌
۲۱. گزارش کلی وضعیت دستگاه‌های سازمان
۲۲) گزارش توقفات نت دستگاه‌ها و قابلیت دسترسی ((Availability
● مدیریت گردش کار(Seir)
سیستم مدیریت گردش‌کار امکان گردش کارها بین کاربران و گردش فرمهای سیستمهای مختلف بین کاربران را می‌دهد. تعریف فرآیندهای از پیش‌ تعریف شده و نمایش گرافیکی فرآیندهای گردش کاری از امکانات این نرم‌افزار است. با استفاده از این ابزار بستر گردش کاری بین کاربران در حوزه تمامی سیستمها فراهم می‌شود.
● اهداف و دست‌آوردها
۱) دستیابی به ابزاری جهت تعریف فرآیندهای از پیش‌تعریف شده
۲) دستیابی به ابزاری جامع و مشترک برای تعامل و گردش کار بین تمامی نرم‌افزارهای سیستم جامع به عنوان بستر مشترک تبادل الکترونیکی
۳) دستیابی به ابزاری جهت تسریع در گردش کارهای سازمانی
۴) دستیابی به ابزاری جهت نظارت مدیریتی بر نحوة اجرای کارها در سازمان
۵) دستیابی به واسط کاربر مشترک برای تمامی کاربران برای ورود به زیرسیستم‌های مختلف سیستم جامع
۶) دستیابی به ابزاری جهت ثبت و ردگیری کارها در گسترة تمامی سیستم‌ها
۷) برای دستیابی به اهداف فوق نیاز به استقرار یک سیستم جامع مدیریت گردش کار می‌باشد که تمامی زیرسیستم‌های سیستم جامع تحت آن قرار گیرند تا بتواند روال‌ها، تعاملات و گردش‌ کارهای بین سیستم‌های مختلف را به صورت مکانیزه انجام دهد.
● امکانات و قابلیت‌ها
۱) تعریف کاربران، کارمندان و پست‌های سازمانی
۲) امکان ایجاد کارتابل الکترونیکی برای پست‌های سازمانی مختلف
۳) امکان تعریف فرآیندهای کاری یا جریان‌های کاری از پیش‌تعریف شده به صورت گرافیکی
۴) امکان استفاده از فرآیندهای گردش کاری، بدون گردش کار از پیش‌تعریف شده
۵) امکان انجام مهندسی معکوس (Reverse Engineering) جهت ایجاد فرآیندهای گردش‌کاری ثابت سازمانی (جریان کار) با تحلیل گردش کارهای انجام شده
۶) امکان استفاده از انواع فرم‌های سیستم‌های مختلف در تعریف یک فرآیند گردش کاری
۷) امکان گردش کار بر روی تمامی فرم‌های سیستم‌های تحت سیستم جامع
۸) امکان نظارت مدیران بر کارتابل کاری کارمندان
۹) امکان مشاهده مراحل گردش کاری طی شده به صورت گرافیکی و فهرستی
۱۰) امکان پشتیبانی از فرآیندهای حاوی گردش‌کارهای موازی و تجمیع آنها (Parallel Processing and rendezvous)
۱۱) امکان پشتیبانی از تغییرات چارت سازمانی و اعمال خودکار تغییرات در کارتابل‌های کاربران
۱۲) امکان تامین امنیت دسترسی در گردش‌کارها
۱۳) امکان اولویت‌بندی و تعیین سطوح امنیت دسترسی برای فرم‌ها
۱۴) امکان یادداشت‌گذاری به صورت عادی یا قلم کامپیوتری در فرآیندهای گردش کاری
۱۵) امکان تعین مهلت پاسخ در گردش کار
۱۶) امکان تعریف مسئولین پیگیری در گردش کار
۱۷) امکان صدور هشدارهای لازم برای تسریع در گردش کارها
۱۸) امکان تعیین جانشین در فرآیندهای گردش کاری
۱۹) امکان وجود بولتن الکترونیکی و اعلامیه در سیستم
● نرم‌افزار مکاتبات اداری و دبیرخانه Samand
سمند یک نرم‌افزار دبیرخانه جامع است که اطلاعات اندیکاتوری نامه را ثبت می‌کند و امکان پویش تصاویر نامه‌ها را دارد. این نرم افزار به همراه نرم‌افزار گردش فرمهای شرکت سبزداده‌افزار موسوم به سیگمای سبز نرم‌افزار جامع گردش مکاتبات اداری را یه وجود می‌آورد.
▪ اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
ـ ثبت و نگهداری الکترونیکی انواع نامه‌های وارده، صادره و داخلی
ـ دستیابی سریع به اطلاعات، تصاویر و سوابق نامه‌های ثبت شده در سیستم
ـ گردش الکترونیکی مکاتبات در درون سازمان جهت افزایش سرعت رسیدگی به نامه‌ها
ـ دستیابی به ابزاری جهت مکانیزه نمودن دبیرخانه‌های متمرکز، نیمه‌متمرکز و غیر متمرکز
ـ تامین امنیت دسترسی به اطلاعات و سوابق نامه‌ها با توجه به سطوح دسترسی کارمندان
بدیهی است برای دستیابی به اهداف ذکر شده نیاز به استقرار یک سیستم مکانیزه و جامع مکاتبات اداری در سازمان می‌باشد که اولا کلیة اطلاعات نامه‌ها را بتوان به سرعت و سهولت در آن ثبت و نگهداری کرد و ثانیا با دستیابی سریع و امن، با توجه به سطوح دسترسی و سازمانی افراد، دستیابی به سوابق مکاتبات و ردگیری مراحل انجام کار بر روی آنها را به سرعت امکان‌پذیر نمود.
▪ امکانات و قابلیت‌ها:
ـ امکان ثبت اطلاعات و گروه‌بندی طرف‌های مکاتبه
ـ امکان ثبت نمودار سازمانی و کارمندان مستقر در پست‌های سازمانی
ـ امکان گروه‌بندی موضوعی مکاتبات
ـ امکان ثبت انواع نامه‌ها و صدور شمارة اندیکاتوری به صورت خودکار
ـ امکان تنظیم هر گونه فرمت دلخواه برای شماره‌دهی خودکار انواع نامه‌ها
ـ امکان برقراری ارتباط بین نامه‌ها بر اساس شماره‌های اندیکاتوری
ـ امکان ثبت و مشاهده ارجاعات دستی و مراحل مختلف گردش دستی نامه در سازمانی
ـ امکان دسترسی به مکاتبات بر اساس سطوح امنیتی سازمانی کارمندان
ـ امکان تفکیک سازمان به حوزه‌های مختلف جهت پشتیبانی از دبیرخانه‌های متمرکز، غیر متمرکز و نیمه متمرکز
ـ امکان جستجوی قوی و کامل بر اساس تمامی اطلاعات نامه‌ها
ـ امکان تعریف و استفاده از الگوهای متنی برای تسریع در صدور نامه‌های مشابه‌
ـ امکان پویش تصاویر نامه و الحاق پیوست‌های نامه جهت دستیابی به ایدة دفاتر بدون کاغذ (Paperless Office)
ـ امکان تعریف قالب مختلف برای حروف‌چینی نامه‌های صادره و داخلی در قالب Microsoft Word Templates و چاپ نامه‌های بر اساس آنها
ـ امکان ارتباط با ابزارهای Microsoft Office به صورت یکپارچه با سیستم مکاتبات
ـ با استفادة یکپارچة این سیستم با نرم‌افزار کارگردان شرکت سبز، ارجاع نامه‌ها در کارتابل الکترونیکی کاربران مختلف و مشاهده مراحل انجام کارها به شکل گرافیکی و نظارت بر روند گردش فرم‌ها امکان‌پذیر می‌شود.
ـ با بکارگیری کارگردان به همراه سیستم مکاتبات و با وجود ابزار پیوست‌های الکترونیکی می‌توان گام مؤثری در جهت دستیابی به ایدة دفاتر بدون کاغذ برداشت
● نرم‌افزار قراردادها و پیمانکاران (Saga)
ثبت اطلاعات قراردادها و کنترل مراحل مالی قراردادها و طرفهای قرارداد و همچنین ثبت و کنترل صورت وضعیت‌های قراردادی از امکانات سیستم قراردادها و پیمانکاران است.
▪ اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
ـ دستیابی به ابزاری جهت ساماندهی اطلاعات پیمانکاران و کارفرمایان
ـ دستیابی به ابزاری جهت کنترل و پیگیری و نظارت بر اجرای مراحل مختلف مالی و تعهدی قراردادها
ـ دستیابی به ابزاری جهت ثبت، صدور و یا دریافت صورت‌وضعیت‌های مرتبط به قراردادها
ـ ساماندهی ارتباط بین امور قراردادها و بخش مالی سازمان
برای دستیابی به اهداف فوق نیاز به استقرار یک سیستم مکانیزه می‌باشد که ضمن ثبت اطلاعات مختلف قراردادها، امکان پیگیری انجام مراحل مختلف مالی و تعهدی آنها را ارائه داده و امکان نظارت دقیق از جهات گوناگون بر قراردادهای منعقده را فراهم نماید.
در طی عقد هر قرادادی چه به شکل پیمانکاری و چه به شکل کارفرمایی تعهدی برای ارائه خدمات و یا تحویل کالاهایی در طول یک بازه زمانی ایجاد می‌شود. با گذشت زمان و در مراحل مختلف قراردادی با ارائه این کالاها و خدمات، صورت وضعیت‌هایی معطوف به قرارداد از سوی پیمانکار به کارفرما ارائه می‌شود. در سیستم قراردادهای شرکت سبز ‌داده‌افزار با ثبت اطلاعات قراردادها انواع صورت وضعیت‌های معطوف به قرارداد در قالب فاکتورهای فروش یا فاکتورهای ارائه خدمات و یا صورتحساب دریافت خدمات یا صورتحساب‌های خرید کالا ثبت و تمام مراحل مالی آنها انجام می‌شود. از دیگر امکانات و قابلیت‌های سیستم عبارتند از:
ـ امکان ثبت اطلاعات کارفرمایان و پیمانکاران
ـ امکان ثبت اطلاعات زمانی قرارداد
ـ امکان ثبت اطلاعات مالی قرارداد
ـ امکان ثبت مفاد قرارداد
ـ امکان ثبت اطلاعات ناظران
ـ امکان ثبت نمایندگان طرف قرارداد
ـ امکان ثبت تجهیزات طرف قرارداد
ـ امکان تخصیص شماره خودکار به قراردادها با فرمت انتخابی
ـ امکان ثبت خودکار سند حسابداری عطف به قرارداد
ـ امکان ایجاد ارتباط بین فرم قرادادها با فرم‌های فاکتور ارائه خدمات، فاکتور فروش، صورتحساب خرید خدمات به عنوان صورت وضعیت قراردادها
ـ امکان ایجاد سررسید تعهدات قراردادی به شکل گرافیکی در عملکرد یکپارچة سیستم قراردادها با سیستم ساماندهی امور دفتری
ـ امکان عملکرد یکپارچه با سایر نرم‌افزارهای مرتبط مانند حسابداری مالی، فروش، خرید، خزانه‌داری و سیستم مدیریت گردش کار
● نرم‌افزار انبار و کنترل موجودی (sana)
یک نرم‌افزار انبارداری کامل است که کلیة عملیات ثبت ورود و خروج و انبارگردانی کالاها را انجام می‌دهد. این نرم‌افزار توانایی انجام حسابداری انبار به روشهای FIFO , LIFO و قیمت میانگین را دارد.
اهداف و دستاوردهای بکارگیری:
ـ دستیابی به ابزاری کارآمد و قابل اعتماد برای انجام عملیات انبارداری و کنترل موجودی‌‌ها
ـ دستیابی به ابزاری ساده جهت تسریع در عملیات انبارداری با بکارگیری تکنولوژی بارکد
ـ دستیابی به ابزاری کارآمد جهت سامان دهی امور انبارداری
▪ امکانات و قابلیت‌ها:
ـ امکان طبقه‌بندی و گروه‌بندی کالاها
ـ امکان ثبت مشخصات عمومی و اختصاصی کالاها
ـ امکان تولید کد میله‌ای استاندارد و چاپ آن بر روی برچسب‌های مخصوص جهت الصاق بر روی کالاها
ـ امکان استفاده از بارکدهای چاپ شده استاندارد موجود بر روی کالاها
ـ امکان استفاده از بارکد خوان جهت تسریع و دقت بیشتر در عملیات انبارداری
ـ امکان تعریف چندین انبار در یک ساختار درختی
ـ امکان تعریف مکان‌های نگهداری کالا در انبار مانند قفسه، ردیف و ...
ـ اعمال تدابیر امنیتی برای جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز به اطلاعات انبارها
ـ امکان ثبت حواله رسید انبار
ـ امکان ثبت برگ رسید و خروج انبار
ـ امکان ثبت اطلاعات نقل و انتقال بین انبارها
ـ امکان ثبت شمارش کالاها و اعلام مغایرت‌های موجودی‌های سیستمی با شمارش‌های انجام شده
ـ امکان استفاده از انواع روش‌های قیمت‌گذاری شامل FIFO، LIFO، میانگین موزون و استاندارد
ـ امکان ارائة کاردکس هر کالا و گردش موجودی‌ کالا به تفکیک هر یک از انبارها و یا کل انبارهای یک مجموعه
ـ امکان کنترل تاریخ انقضاء‌ کالاهای انبار
ـ امکان کنترل شمارة‌ سریال کالاها و کنترل موجودی‌ها بر اساس شمارة‌ سریال‌ کالاها برای انبارهای صنعتی و کالاهای تجهیزاتی
ـ امکان محاسبه، تعیین و کنترل نقطة‌ سفارش، ذخیرة احتیاطی، حداقل و حداکثر موجودی
ـ امکان ارائة موجودی کالاهای انبار، به تفکیک هر یک از انبارها و یا کل انبارهای یک مجموعه
ـ امکان پیکربندی سیستم انبار شرکت سبز داده‌افزار برای انبارداری صنعتی، بازرگانی، فروشگاهی، خدماتی، مصرفی و ...
ـ امکان عملکرد یکپارچه با دیگر محصولات شرکت سبز‌ داده‌افزار مانند حسابداری، خرید، فروش، پخش، بهای تمام‌شده، تولید، مدیریت گردش کار و سایر نرم‌افزارهای مرتبط
▪ گزارش‌ها:
ـ گزارش موجودی‌های انبار در بازه‌های زمانی مختلف
ـ گزارش مغایرت انبارها به صورت تعدادی و ریالی
ـ گزارش اقلامی که به نقطه سفارش رسیده‌اند
ـ گزارش‌ از اقلام راکد،‌ پرمصرف، کم‌مصرف
ـ گزارش از مصارف کالاها به تفکیک پروژه‌ها و مراکز هزینة مختلف
ـ گزارش کالاها براساس تاریخ مصرف آنها
ـ گزارش حواله‌های برگشتی و ابطال شده
ـ گزارش از ‌درخواست‌های معوقه و انجام نشده
● نرم افزار مکانیزه نت داخلی یا خارجی؟
سوالی مطرح شده بود که چرا از نرم افزارهای نت خارجی استفاده نمی کنیم که سعی می کنم در اینجا بصورت کلاسه شده به این بحث بپردازم.
۱) بخاطر خاص بودن مبحث نگهداری و تعمیرات و تنوع امور صنایع و سازمانها تا کنون نرم افزاری جامع و خاص برای این منظور تولید نشده است.
این بند را در مقایسه با مبحثی چون کنترل پروژه آوردم که برای نمونه نرم افزارهای جامعی چون مایکروسافت کنترل پروژکت (msp) و یا پریماورا
(Primavera Project Planner)وجود دراد بگونه ای که این دو نرم افزار تمام نیاز کاربران بحث کنترل پروژه را پوشش داده و سایر سیستم ها را به حاشیه رانده اند.
ولی برای سیستم های نت با دریایی از نرم افزارهای کوچک و درشت CMMS مواجهیم (چه داخلی و چه خارجی) که بسیار متنوع و متفاوتند و در نهایت هم هیچکدام را با انطباق کامل با نیازمندیها و پیش فرضهای سیستم نت خود نمی یابیم.
۲) مدیران ارشد سازمانها و صنایع کشورمان تا به اینجای کار رغبت کمتری برای خرید نرم افزار نت خارجی نشان داده اند که به برخی علل آن در زیر اشاره می کنم :
الف) هزینه بسیار بالای سیستم های مکانیزه پیشنهادی خارجی ( قطعاً طرف مقابل خارجی برای ارائه سیستم مکانیزه نت یک شرکت توانمند با قدرت رقابت و حضور در سطح بین اللملی است و غالباً به ارائه محصول خود با قیمت مشخص و متداول بین المللی می پردازد که در داخل کشور بسیار پرهزینه جلوه می کند)
برای نمونه شرکت مشاور CSC فرانسوی را بیان می کنیم که محصول CMMS خود را که یک سیستم جامع مکانیزه آمریکایی است با قیمت پیشنهادی USD۲۴۵۰۰۰ همراه حق مشاوره آن پیشنهاد داده است و با تجهیزات جانبی نصب هزینه آن به حدود USD۳۳۰۰۰۰ می رسد.( البته توجه داشته باشید که سیستم پیشنهادی یک سیستم CMMS جامع و کامل و تحت شبکه بوده است)
ب) دیدگاه سنتی حاکم بر مدیریت ارشد صنایع در ایران، بگونه ای که گاهی به دلیل عدم آشنایی و یا به دلایل دیگر، اعتقاد چندانی به سیستم های نوین و مکانیزه ندارند و ترجیح می دهند امور با همان امکانات موجود که خود نیز از ابتدا با همان سیستمها رشد کرده اند بگذرد .
۳) برخی علل کارشناسی در ترجیح ندادن یک سیستم نت خارجی عبارتند از :
الف) یکی از مهمترین ویژگی های سیستم های مکانیزه نت ساپورت و پشتیبانی دراز مدت سیستم است و نیز مشاوره آن که دستیابی به طرف خارجی دشوارتر است و امید به پشتیبانی آن نیز برای کشوری با شرائط ما ریسک بیشتری دارد.
ب) هزینه های مشاوره و پشتیبانی نیز متعاقباً بالاتر و زمان انتظار برای رسیدگی به درخواست های تغییر و بهبود سیستم هم دراز مدت تر خواهد بود.
ج) دیدگاه شخصی من در رابطه با سیستم های مکانیزه نت همواره بر اپراتور محوری جهت کاربری آن بوده است.برخلاف تصور مدیران ارشد که می پندارند یک کارشناس نت باید تمام امور نت و حتی کاربری سیستم را خود به تنهایی به عهده بگیرد.
اصولاً فرمت کاربری سیستم های مکانیزه نت، اپراتوری است و اگر سازمانی این امر را به عهده کارشناسان خود بگذارد در اصل در نفر ساعت کار کارشناسی خود اتلاف بیهوده کرده است.
امور سیستم مکانیزه نگهداری و تعمیرات به مرور روتین شده و به کار اپراتوری محض تبدیل می شوند و توسط نیروهای کاربر ساده نیز باید گردانده شوند.( نیروهای کارشناس درگیر بازخوردها و تحلیل های سیستم می شوند و در گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سیستم گام بر می دارند)
این مقدمه را گفتم تا این نتیجه گرفته شود : هنگام طراحی و یا خرید و انتخاب سیستم مکانیزه نت به مساله اپراتور محوری سیستم و کاربری آسان برای یک اپراتور ساده را باید در نظر داشت. از سوی دیگر قسمتی از امور و خروجی های سیستم نت در اختیار پرسنل تعمیراتی که بعضاً نیروهای غیر کارشناس هم هستند قرار می گیرد ( مثل دستورکارهای تعمیر و سرویس )
بنابراین سیستم های داخلی از این نظر که بر مبنای زبان فارسی طراحی می شوند ترجیح دارند برنرم افزارهایی خارجی با منوها و خروجی های لاتین.
۴) باید این واقعیت را بپذیرم که صنایع کشور ما نسبت به دنیای خارج خصوصاً کشورهای پیشرفته صنعتی بسیار عقب است. روشهای ما هنوز سنتی است و سیستمها را آنگونه که در تئوری آموخته ایم نتوانسته ایم به اجرا برسانیم و هر جا هم سخنی است تنها گوشه ای از بحث آن هم بصورت ناقص شکل گرفته است.
بسیاری از نرم افزارهای خارجی را دیده ام( برای نمونه در یک شرکت پتروشیمی در شهر ماهشهر) که یک نرم افزار CMMS بسیار خوب هم بوده است و با امکانات بسیار زیاد اما شرکتی که اقدام به خریداری آن کرده بود واقعاً از چند درصد امکانات آن بهره می برد؟ بسیار کمتر از آنی که هزینه کرده بودند و در اصل اینجا بسیار کمتر از چیزی که باید برای مکاینزه شدن وجود دارد.
۵) در پایان به مکالمه ای که برای این منظور با دوستی در کشور کانادا داشتم اشاره می کنم، ایشان مهندس مکانیک هستند و مدتی در صنایع ایران نیز مشغول به کار بوده اند و در حال حاضر در یک کارخانه صنعتی در کشوری که جزو هشت کشور صنعتی جهان محسوب می شود مشغول به کار هستند.
وقتی مساله سیستم جامع و مکانیزه نگهداری و تعمیرات را با ایشان در میان گذاشتم گفتند که حقیقتاً در کارخانه خود با چنین سیستمی درگیر نیستند و از آن بهره نمی گیرند ولی امور نت دوره ای خود را در واحدی برای این منظور دارند که سر رسیدها را در موعد معین اعلام می کنند.
اشاره کردند که برای بازرسی ها از دستگاهای بسیار پیشرفته بازرسی بهره می گیرند که اغلب مجهز به نرم افزارهای تحلیلی هم هستند و از گرافها ، نمودار ها و نتایج آنالزها که توسط این نرم افزارها گزارش می شود بسیار استفاده می برند.
اشاره کردند که تجهیزاتشان اکثراً نو بوده و با پایان دوره عمر تعویض می شوند و از دستگاه ها و تجهیزات کهنه و فرسوده استفاده نمی کنند.
اشاره کردند که مرحله نصب تجهیزات و پروژه با کیفیت بسیار بالایی انجام شده که مشکلات حین بهره برداری را در این زمینه کاهش داده است.
در پایان گفتند که در آنجا ارتباط میان صنعت و مراکز دانشگاهی و تحقیقی بسیار ارتباطی مستحکم و تعریف شده است و به راحتی موضوع مورد اشاره من که برای ایشان نیز جالب بود را از طریق این مراکز دنبال می کنند.
و نیز این نکته را اشاره کردند که در ایران خودمان کارهای بسیار خوبی انجام شده و گاهی حتی با سیستمهایی برخورد داشته اند که هنوز در آنجا مشاهده نکرده اند.
● سامانه نگهداری و تعمیرات رای‏ مهر RMPM
(RayMehr Preventive Maintenance)
"سامانه نگهداری و تعمیرات رای‏ مهر (RMPM)" به عنوان یک سیستم مکانیزه مدیریت نت (CMMS)، برای دستیابی به مقاصد مطرح و قابل انتظار در امر مدیریت نگهداری و تعمیرات دستگاهها و تجهیزات، طراحی شده است. هدف این سیستم برنامه ‏ریزی دقیق فعالیتهای خدماتی و نگهداری و تعمیراتی (نت) مجموعه ‏ای از دستگاه ها و ماشین‏ آلات یا محصولات مربوط به یک سازمان از حیث زمان انجام فعالیتها و سرویس ‏ها، تعیین اولویت‏های کاری، برنامه ‏ریزی و کنترل منابع انسانی، کنترل مصرف قطعات یدکی ماشین ‏آلات و . . . است. این سیستم می‏ تواند بصورت ابزاری سودمند در عرصه‏ های زیر بکار گرفته شود:
الف) صنایع تولیدی (کارخانجات) و پروژه ‏های عمرانی، جهت اعمال برنامة کنترل و نظارت بر وضعیت مطلوب دستگاهها و تجهیزات
ب) امور پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکتها و مؤسسات تولیدی و خدماتی، جهت برنامه ‏ریزی فعالیتهای خدماتی ـ پشتیبانی و نیز اعمال برنامة کنترل و نظارت بر وضعیت مطلوب محصولات فروخته شده به مشتریان
▪ Context Diagram
در دیدگاه کلان سیستمی و در چارچوب نظام کلی یک سازمان (Total System)، این سیستم با سیستم‏های فروش، فنی مهندسی، انبار قطعات یدکی، مالی، تولید/ ارائه خدمات، کنترل ‏کیفیت، جهت تبادل اطلاعات پایه‏ ای سیستم و گزارش‏های پردازش شده، مرتبط می‏باشد.
▪ ویژگی‏های بارز سیستم
- مدیریت Online در محیط وب
- شناسایی و برنامه ‏ریزی خودکار فعالیتها بر مبنای زمان، تناوب و کارکرد
- برگزاری مناقصه
- مانیتورینگ فعالیتها بصورت Timeline و Gantt Chart
- کنترل فعالیتهای اضطراری (EM) و اصلاحی (CM)
- طبقه ‏بندی مشتریان، پیمانکاران و فعالیتها
- ارجاع کار بر اساس درجه و توان مالی پیمانکاران
- تأکید بر ارزیابی مستقیم خدمات توسط مشتری
- ارسال خودکار ایمیل و SMS برای تعمیرکاران
- منطبق با الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۰
- ارائه بصورت سرویس و بسته نرم افزاری
▪ مشخصات نرم ‏افزار
۱) Web Based
۲) توسعه یافته با ASP.net
۳) دارای معماری Multi Tier و مدل OOP
۴) بانک اطلاعاتی Oracle / SQL Server (به انتخاب مشتری)
۵) زبان برنامه نویسی C#
شرکت سبــزداده‌افزار که در زمینه تحلیل، طراحی و تولید سیستم‌های یکپارچه، فعالیت رسمی خود را در قالب یک مجموعه جدید از سال۱۳۷۸ و در قالب تیم تخصصی متشکل از کارشناسان خبرة نرم‌افزار در شاخه‌های مختلف آغاز کرده است اکنون با پشتوانه چند سال تجربه تخصصی کارشناسان و با اتکا به تلاش بیش از ۶۰ تن ازکارشناسان متعهد مشغول در این شرکت در قالب گروههای مهندسی، آموزش و پشتیبانی خدمات خود را ارائه می‌دهد.
در یک دهه سابقه تولید نرم‌افزار توسط شرکت سبزداده افزار، این مجموعه همراه با ارائه محصولات مختلف نرم‌افزاری به خانواده مشتریان خود، به فراخور نیاز یا شرایط کاری، با اعمال تغییرات و افزایش یا بهینه‌سازی قابلیت‌ها، موجبات ارتقا نسخ جدید نرم‌افزارهای تولیدی خود را فراهم نموده است.
در حال حاضر دو محصول اصلی این شرکت عبارتند از سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP سبز) و سیستم جامع و یکپارچه (سیگمای سبز) که در ذیل به شرح هرکدام از این محصولات پرداخته شده است.
ذکر این نکته ضروری است که با توجه به گستردگی و پیچیدگی سیستم‌های ارائه‌شده، در خصوص انتخاب مناسب‌ترین نرم‌افزار یا راه‌حل نرم‌افزاری، شرکت سبزداده‌افزار اعلام آمادگی می‌نماید علاوه بر ارائه مستندات موجود، تجربیات خود را در قالب جلسات مشاوره در اختیار مشتریان محترم قراردهد.
سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERPسبز) :
با توجه به‌ روند‌‌‌‌ رو به گسترش جهانی‌شدن و افزایش رقابت در بازارهای ‌جهانی، سازمان‌ها و مراکز‌ تجاری جهت کسب آمادگی لازم برای پیوستن به این بازارها نیازمند آمادگی از جهات مختلف می‌باشند. یکی از کاراترین روشهای کسب این آمادگی عامل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است. از ابزارهای مهم فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات که نقش مهمی در یکپارچگی اطلاعات و عملیات موسسات و سازمان‌ها دارد، سیستم‌ نرم‌افزاری برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا ERP است، که به صورت فراگیر کلیه سیستم‌ها و عملیات موجود در سازما‌ن‌ها را یکپارچه کرده و در قالب یک پایگاه اطلاعاتی واحد در دسترس قرار می‌دهد.
آخرین مجموعه محصول تولیدی شرکت سبزداده‌افزار، سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) است که دستیابی به آن تنها با وجود تجربة ایجاد و تولید سیستم‌های یکپارچه و جامع در طول چند سال گذشته، امکان پذیر شده است. تحقیقات و بررسی محصولات موجود مشابه در بازارهای خارجی نیز گواه بر همسو بودن سیستم ERP تولیدی شرکت سبزداده‌افزار و سیستمهای ERP خارجی می‌باشد. حتی در پاره‌ای از خصوصیات، سیستم تولید شده در شرکت سبز از کارایی و راحتی بیشتری از نمونه‌های خارجی برخوردار است که استقرار و بکارگیری آن را در سازمان‌های ایرانی به سهولت بسیار بیشتری از نمونه‌های خارجی ممکن می‌سازد.
تجربیات اجرایی موفق ERP (Best Practices ) در انواع سازمان‌های مختلف ایرانی از ارکان اصلی سیستم ERP سبز است. در حال حاضر این تجربیات موفق در ۱۰ حوزه وجود دارند و بسرعت در حال گسترش هستند. هر یک از این تجربیات در بانک اطلاعاتی مستقل که حداقل ۵۰۰ و در بعضی موارد بیش از ۱۰۰۰ جدول بانک اطلاعاتی دارند نگهداری شده‌اند.
با وجود بانک‌های اطلاعاتی تجربیات موفق در سازمان‌های ایرانی می‌توان راه‌اندازی و عملیاتی‌سازی این سیستم را روان‌تر و در مدت کوتاه‌تری انجام داد.
نحوة عملکرد سیستم بر اساس توانایی و آمادگی سازمان‌ها متفاوت و متغیر است و سیستم ERP سبز امکان گسترش از یک هستة کوچک تا یک سیستم فراگیر را در طول زمان راه‌اندازی دارد. از مزایای این سیستم می‌توان به ارتباط کاملاً‌ یکپارچه بین اجزای سیستم، قابلیت ترکیب فرم‌های مختلف سیستم، امکان گردش الکترونیکی کلیه اجزای سیستم با حفظ قابلیت پویایی، امکان ارتباط بین انواع فایل‌های الکترونیکی مربوط به کار به گردش درآمده و گسترش سیستم با توجه به گسترش ابعاد و حجم کار سازمان و ... اشاره کرد.
▪ مشخصه های کلیدی سیستم ERP سبز
▪ مزایای استفاده از ERP سبز
▪ مزایای استفاده از ERP سبز:
ـ ایجاد یکپارچگی سازمانی از بعد اطلاعاتی و افزایش سازگاری در اطلاعات موجود در سازمان.
ـ استانداردسازی فرآیندهای سازمانی بر اساس بهترین تجربیاتی که در آرشیو تجربیات شرکت از استقرار سیستم در سازمان‌های مختلف به دست آمده است.
ـ مهندسی معکوس (Reverse Engineering) با توجه به انعطاف‌پذیری سیستم، در سازمان به راحتی امکان‌پذیر بوده و می‌توان با بررسی فرآیندهای قبلی اجرایی سازمان، آنها را بهینه‌سازی نمود.
ـ تبدیل فرآیندهای سازمانی از حالت ضمنی به حالت صریح، با مهندسی مجدد (Reengineering) فرآیندهای سازمان قابل انجام است.
ـ امکان نصب و راه‌اندازی سریع‌تر زیر سیستم‌های ERP در سازمان نسبت به پیاده‌سازی سیستم‌های سفارشی.
ـ امکان و یا تسهیل توسعه سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدید.
ـ امکان ایجاد همکاری‌های تجاری، سرمایه گذاری‌های مشترک، ادغام و .. برای سازمان‌ها با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر و نتیجه بهتر.
ـ تغییر تمرکز از برنامه نویسی کامپیوتری در سازمان به بهبود فرآیندها.
ـ فراهم شدن زیرساخت لازم به منظور پرداختن به SCM، CRM و DSS که این مباحث در حال حاضر تبدیل به سه جزء جدایی ناپذیر ERP۲ شده‌اند.
ـ توسعه زیرساخت لازم به منظور وارد شدن به بحث e-Business.
ـ دسترسی به دفترکار مجازی الکترونیکی با دسترسی به ساده‌ترین نوع شبکه ارتباطی (اینترنت، خط تلفن، شبکه محلی یا فرامنطقه‌ای و ...)
ـ امکان صدور گزارشات یا اطلاعات سیستم به سایر نرم‌افزارها یا سیستم‌های اطلاعاتی یا گزارش‌سازی (مانند پورتال سازمان)
ـ امکان حرکت خودکار تمام واحدهای سازمان به سمت اهداف سازمان.
ـ ارسال خودکار اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری در زمان مناسب بجای کسب آنها توسط مدیران از مراجع اطلاعاتی که موجب استفاده بهینه از وقت مدیران و تصمیم‌گیرندگان می‌‌گردد.
● مشخصه های کلیدی سیستم ERP سبز :
▪ قابل توسعه Scalable:
سیستم ERP سبز امکان شروع از یک هستة کوچک و گسترش آن تا دستیابی به یک سیستم فراگیر در کل ارکان سازمان را دارد و با بزرگ شدن ساختار سازمان در طول زمان توسعه‌پذیر است.
▪ انعطاف‌پذیریFlexibility:
سیستم ERP سبز قادر به پاسخگویی به نیازهای متغیر سازمان‌ها و شرکت‌های استفاده‌کننده می‌باشد.
▪ مدول مدار و باز Modular & Open:
سیستم ERP سبز به گونه‌ای است که هر جزئی از نرم‌افزار را بتوان با تاثیر کنترل‌شده و بدون اثرات جنبی در رویه‌های دیگر در هر زمانی تغییر داده، اضافه یا حذف نمود.
▪ فراگیر بودن Comprehensive:
سیستم ERP سبز وظایف سازمانی مختلفی را مورد پشتیبانی قرارداده و متناسب با طیف وسیعی از سازمان‌ها مورد استفاده می‌باشد.
▪ فراشرکتی Beyond the Company:
سیستم ERP سبز می‌تواند بصورت online به سازمان‌های دیگر و سایر شرکای تجاری از جمله تامین‌کنندگان و مشتریان یا نمایندگانی که از این ERP بهره برده‌اند، متصل باشد.
▪ بهترین روشهای موجود Best Business Practices:
سیستم ERP سبز مجموعه‌ای از بهترین رویه‌های مورد استفاده و تجربه شده در ایران را در آرشیو خود دارد و این تجارب به سرعت در حال گسترش به انواع سازمان‌های مختلف می‌باشد.
▪ شبیه‌سازی واقعیت Simulation of Reality:
در سیستم ERP سبز نزدیکترین شبیه سازی واقعیت در مدل سازمانی صورت پذیرفته است.
▪ هوشمندی Intelligence :
در سیستم ERP سبز ضمن جلوگیری از ورود اطلاعات ناصحیح در فرم‌ها و راهنمایی جهت تکمیل فرم‌ها و نحوه انجام کار، فرآیند مورد نظر، بسته به فرآیندهای موجود برای فرم مربوطه توسط کاربر قابل انتخاب‌ است.
▪ موتور گردش‌کار (Work Flow Engine)
در سیستمERP سبز قابلیت خروج فرم از یک ایستگاه کاری و به چرخش درآمدن آن بر اساس اطلاعاتی که در آن تکمیل یا اصلاح شده است به صورت خودکار به مرحله کاری بعدی وجود دارد. در واقع با این قابلیت‌ کل سازمان به شکل یک انسان مدل شده و تمام واحد‌های آن با استفاده از این سیستم به‌طور خودکار، به سمت هدف سازمان حرکت می‌کنند.
▪ نظارت (Monitoring) با استفاده از امکانات WFM
در سیستمERP سبز کار برای فردی فرستاده می‌شود که با استفاده از تعریف فرآیند قابلیت انجام آن را دارد، بنابراین کار ارجاع شده بی‌پاسخ نمانده و با این حرکت سازمان به اهداف خود می‌رسد.
▪ سیستم اطلاع‌رسانی یا هشدار خودکار (AIS):
در سیستمERP سبز با توجه به شروط از پیش تعیین شده، سیستم می‌تواند برای ارائه هشدارهای مدیریتی یا اجرایی تنظیم شود. این هشدارها می‌توانند به صورت یک گزارش با چارچوب اطلاعاتی مورد نظر سازمان باشند. مدیران سازمان با این امکان نیاز به سرکشی (Pooling) نداشته و هشدارهای نظارتی را خودکار دریافت می‌کنند.
علاوه بر موارد کلیدی مطرح شده در بالا یکپارچگی بین زیرسیستم‌ها جهت صرفه جویی در زمان، کاهش کارها، حذف دوباره کاری و بهینه‌سازی منابع، پردازش و بررسی زمان میانگین چرخش کار در یک ایستگاه کاری، تعداد کارهای مرجوع شده به دلیل نیاز به بررسی مجدد، محیط کاربر پسند شامل منوهای زیبا، راهنمایonline و رابط گرافیکی مناسب، انعطاف پذیری در انطباق با قوانین کشور در زمینه‌های مالی، مالیاتی، فروش، صادرات و واردات، ایمن بودن در دسترسی افراد به سیستم و همچنین انتقال و تبادل اطلاعات و نامحدود بودن در ثبت اطلاعات از نظر حجم رکوردهای اطلاعاتی را می‌توان از مشخصه‌های کلیدی سیستم ERP سبز عنوان کرد
دیگر نرم افزارهای نت عبارتند از:
۱) نرم‌افزار ارزشیابی کارمندان (Saara)
۲) نرم‌افزار اموال و دارایی های ثابت (samal)
۳) نرم‌افزار اطلاعات پرسنلی و منابع انسانی (Saman)
۴) نرم‌افزار حضور و غیاب (Sahar)
۵) نرم‌افزار خرید و تدارکات داخلی و خارجی (seka)
۶) نرم‌افزار خزانه داری و کنترل نقدینکی (Saz)
۷) نرم‌افزار سامانده امور دفتری(Saad)
۸) نرم‌افزار کتابخانه (Seka)
۹) نرم‌افزار نقلیه (Sun)
محمد حسن پور


همچنین مشاهده کنید