پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

موج نگرانی در اطراف رونی


موج نگرانی در اطراف رونی
این فصل برای وین رونی مهاجم جوان و با استعداد منچستریونایتد، فصل خوبی بوده یا نه؟! این موضوعی است که به راحتی نمی توان پیرامون آن تصمیمی قطعی گرفت. گرچه سرآلکس فرگوسن از ۱۷ گلی که این ستاره در این فصل زده است راضی به نظر می رسد اما شاید خود رونی نیز این فصل را فصل خوبی برای خود نمی داند. فصلی که با یک شکستگی جدی در پای او آغاز شد و پس از رهایی از مصدومیت چیزی جز جراحت ناراحت کننده دیگری در قوزک پا آن هم در جریان تمرینات برایش به ارمغان نیاورد. شاید همین حوادث باعث شد کارشناسان دیگر او را مهاجم درخشان زمین های فوتبال اروپا ندانند. همان جایی که دویدن رونی در زمین هراسی جدی در دل مدافعان و درواز ه بان حریف می انداخت اما هنوز امیدها به پایان نرسیده است.
هواداران هنوز امیدوارند رونی بتواند بار دیگر خط حمله شیاطین سرخ را با آتش مهارت و هیجان خود گزنده تر کند و از همه مهمتر تیم ملی انگلستان را از آشفتگی های موجود بیرون آورد. البته از جوانی که روزی در ۱۶ سالگی به برگ برنده اورتون تبدیل شد و طولی نکشید فرگوسن به هر ترتیب ممکن او را به اولدترافورد کشاند، هیچ چیز بعید نیست. هرچند رونی نقش مهمی در موفقیت های این فصل منچستریونایتد ایفا کرده اما هنوز از دوران اوج خود فاصله دارد. مارک شوارتز، دروازه بان میدلزبرو در مصاحبه ای که اوایل این ماه با روزنامه آبزرور انجام داده بود، در قسمتی از پاسخ به سؤالی که راجع به مهاجمان لیگ برتر از او شده بود اظهار داشت رونی دیگر مهاجم زهردار گذشته نیست! وی در مورد رونی و سایر مهاجمان چنین سخن گفت: لیگ انگلستان از دهه های ۷۰ و ۸۰ لیگ مشهوری بود اما هیچ وقت محبوبیت کنونی را نداشته است. چرا؟ یکی از دلایل آن حضور کریستیانو رونالدو است. همچنان که فرناندو تورس و دیدیه دروگبا و دیگران در آن بازی می کنند. هیچ بازیکن انگلیسی ا لاصلی مانند آنها بازی نمی کند. وین رونی در گذشته به خوبی آنها بود و سمبل فوتبال حرفه ای انگلستان اما اکنون دیگر به خوبی گذشته نیست و راهی را که باید می رفت ادامه نداد!
رونی جواب این ارزیابی شوارتز را با یک هت تریک دیدنی در بازی که چند روز پس از مصاحبه این دروازه بان در ریورساید داد. برای رونی کار سختی نبود اما حرف زدن در مورد رونی برای شوارتز کمی سخت به نظر می رسید. رونی مدام در حالا تلاش است تا مشکلات انتقادات و شایعات را از خود دور کند و از طرفی در زمین عملکرد مناسبی داشته باشد. کاملاً واضح است که پسر انگلیسی تحت فشار است و همین نمایش او را در زمین سخت می کند.
در این میان فابیو کاپلو، مربی جدید تیم ملی انگلستان نیز به نکات جالب و مهمی در جریان عملکرد رونی اشاره کرده است. طبق نوشته روزنامه گاردین این مربی ایتالیایی معتقد است رونی پایان خوبی به بازی هایش نمی دهد. او معتقد است که این مهاجم با استعدادترین بازیکن تیم ملی انگلستان است اما در مورد اعتبار و اعتماد در عملکرد او شک و شبهات زیادی وجود دارد. رونی ۳ سال برای تیم ملی کشورش موفق به گلزنی نشد از بازی مقابل پرتغال در مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۰۴ تا بازی مقدماتی مقابل استونی در اکتبر ۲۰۰۷ و البته در دیدارهای دوستانه مقابل سوئیس و فرانسه نیز کار مهمی انجام نداد. اگر یک مهاجم آن قدر قابل اعتماد نباشد که بتوان در بازی های ملی به گلزنی او امید بست آن وقت اوضاع برایش فوق العاده خطرناک می شود. با این حال کاپلو هنوز امید خود را در مورد رونی از دست نداده است و نسبت به بهبود وضعیت او خوشبینانه نگاه می کند.
وی در مورد این استعداد در محدوده خطر گفت: او فقط احتیاج دارد در یک چیز بهتر شود که مطمئنم بهتر خواهد شد. او در هر بازی شانس های گلزنی زیادی دارد که از آنها استفاده نمی کند یا به آنها نزدیک نیست تا عملکرد مناسبی داشته باشد. با این حال کاملاً خیالم از این بابت راحت است. او در آینده بهتر از اینها بازی می کند.سخنان کاپلو برای آنان که تمام تلاش خود را برای دفن با استعدادترین فوتبالیست انگلستان به کار بسته اند مانند آبی است که روی آتش بریزند، آنها را ناکام کرد. از طرفی گل های رونی مقابل آرسنال و استفاده به موقع از شانس های گلزنی دهان بقیه رسانه هایی که کارشان از بالا بردن یک ستاره در روزی و پایین کشیدن همان استعداد در روز دیگر است را با محکم ترین حالت ممکن بست. گرچه بسیاری معتقدند دهان منتقدان زمانی بسته می شود که رونی در پهنه بازی های ملی حرکت رضایت بخشی انجام دهد.
با این حال به نظر می رسد قلب تپنده شیاطین سرخ هر روز بهتر و بهتر می شود و کاپلو را از اعتماد خود پشیمان نمی کند. با این حال مشکلات رونی به همین سادگی رفع نمی شود. طی ۲ سال گذشته کریستیانو رونالدو و همتیمی رونی پیشرفت می کند و درخشش او در زمین چنان است که رونی در سایه او گم می شود. حضور رونالدو مشکل عظیمی در راه دیده شدن رونی است تا نام منچستریونایتد می آید همه نام رونالدو را به یاد می آورند. رونی برای دیده شدن نیز باید تلاش کند. گرچه طی رقابت های لیگ قهرمانان این فصل رونی توجهات بیشتری را به خود جلب کرد اما هنوز هم رونالدو جایگاه ویژه ای در قلب ها دارد. پیش از این رسانه ها از قدرت، سرعت، شم قوی فوتبالی، سرزندگی و ... سمبل شیاطین سرخ حرف می زدند و رونالدو را با وجود سرعت و استعدادی که داشت بازیکن عصبی می نامیدند. کسی که نمی تواند روحیه تیمی را حفظ کند و نمی داند به کجا پاس بدهد و ... و ورق برگشت! با آغاز فصل، رونالدو سعی کرد کاستی ها را جبران کند و در عوض فروغ رونی روز به روز کمتر می شد. عمده ترین دلیل سیر نزولی رونی مصدومیت های شدید وی در این فصل بود. با همه این اوصاف رونی هنوز ۲۲ سال دارد و می تواند فصل های متمادی در زمین های چمن بدود، شاید بهتر است داوری ها در مورد از دست رفتن استعدادش را به فصل بعدی موکول کنیم. با این حال بد نیست بیاد بیاوریم که این مهاجم با استعداد غیرقابل پیش بینی است. کسی چه می داند شاید فصل بعد دوباره به اوج بازگردد. مطمئناً تنها بدشانسی است که می تواند او را از ادامه راه باز دارد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید