شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

همه چیز سر جای خودش


همه چیز سر جای خودش
حتماً با این ایده موافق هستید كه در خانه شلوغ و به هم ریخته اشیا به خودی خود جابجا نمی شوند تا بی نظمی و سردرگمی ایجاد كنند بلكه این ساكنان خانه هستند كه باعث ایجاد چنین وضعی می شوند. در واقع هرگز نمی توان گفت كه مبلمان و اشیای بزرگ موجود در خانه مانند تلویزیون یا دستگاه ضبط صوت باعث آشفتگی و به هم ریختگی محیط زندگی ما می شوند. بلكه باید توجه داشت كه این اشیای دم دستی با موارد استفاده روزمره هستند كه در تمام محوطه خانه پخش و پلا می شوند. بنابراین برای پرهیز از چنین آشفتگی هایی كه با اعصاب اعضای خانواده نیز بازی می كنند بهتر است كمی نظم به اشیا بدهیم تا تمام خانه را تحت سلطه مطلق خود نگیرند. توصیه های زیر را بخوانید:
اصل مهم این است كه برای هر چیزی در خانه باید جای خاص و دائمی در نظر بگیرید.
در هنگام آشپزی و بخصوص در هنگام سرو غذا برای اعضای خانواده معمولاً تمامی كشوهای آشپزخانه گشوده شده و بسیاری از وسایل به بیرون ریخته می شود. برای جلوگیری از چنین وضعی بهتر است وسایل آشپزی را در كشوهای دم دست نزدیك اجاق گاز قرار دهید. حتی می توانید یك سبد مثلاً حصیری زیبا تهیه كنید و قاشق و چنگالها را در روی كانتر بگذارید. این هم به زیبایی آشپزخانه كمك می كند و هم دسترسی به آنها را آسان می كند. اگر قاشق و چنگالها را بر اساس جنس مواد اولیه و نیز كاربرد آنها طبقه بندی كنید كارتان باز هم آسان تر خواهد شد. قابلمه ها را نیز به ترتیب اندازه در كابینت بچینید تا روی هم نلغزیده و باعث به هم ریختگی كابینت نشوند. وقتی از دستمالی استفاده كردید آنرا به امان خدا رها نكنید بلكه بلافاصله آن را تا كرده و یا از قلاب نصب شده بر روی دیوار آویزان كنید و یا در كشوی مخصوص خود قرار دهید. تمیز كردن میز و كانتر را به ساعتی و حتی دقیقه ای بعد واگذار نكنید بلكه یك بطری ماده تمیزكننده همیشه در دم دست داشته باشید تا به محض كثیف شدن میز و كانتر آنها را به سرعت تمیز كنید.
به محض اینكه از وان حمام، دستشویی و روشویی استفاده كردید آنها را با مواد سفید كننده بشویید. فراموش نكنید همیشه یك جعبه دستمال كاغذی در دسترس داشته باشید تا پس از شست و شو آب آنها را خشك كنید تا لكه ای بر روی آنها باقی نماند. حالا دیگر مجبور نیستید هر هفته یك ساعت وان حمام یا دستشویی را با اسكاچ بسابید.
خیلی ها عادت دارند كه به محض ورود به خانه لباسهای خود بخصوص كلاه و دستكش و كاپشن خود را از تن درآورده و به گوشه ای پرتاب كنند. برای جلوگیری از این كار كه بی نظمی عجیبی در خانه ایجاد خواهد كرد بهتر است یك كمد كوچك در نزدیكی در ورودی منزل تعبیه كنید تا افراد به محض وارد شدن جوراب و كلاه و دستكش خود را در كشوهای آن قرار داده و كت یا چادر خود را از میله های آن آویزان كنند. تصدیق می كنید كه برای لباسهایی با كاربرد روزمره یك كمد جای بسیار مناسبتری است تا روی مبلها و زیر صندلیها و یا حتی كنج دیوارها. كفش ها نیز می توانند نظم مشابهی به خود بگیرند.
بسیاری اوقات لباسهایی كه باید اتو كشیده شوند نیاز به تعمیرات مختصری نیز دارند. و یا لازم است آنها را با بخار صاف كرد. برای صرفه جویی در وقت و انرژی خود و برای پرهیز از جستجوهای طولانی پیشنهاد می كنیم میز اتو را از دیواره كمد لباس آویزان كنید و اتو را درست در زیر آن قرار دهید. یك پارچه سفید تمیز كه گاهی در اتوكشی مورد نیاز است می تواند درست در زیر روكش پارچه ای میز اتو نگهداری شود. یك لیوان مخصوص كه همیشه برای پركردن مخزن اتو با آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیز می تواند از میله های میز اتو آویخته شود. همچنین یك جعبه كوچك حاوی موارد بسیار ضروری خیاطی و یك قیچی كوچك كه در كنار میز اتو به دیوار كوبیده شده است می تواند تا حد زیادی به شما كمك كند تا وقت و انرژی خود را بیهوده برای گشتن به دنبال آنها هدر ندهید.
نظافت یك كار روزمره و تعطیل نشدنی در تمام خانه هاست. بنابراین مكان خاص و مشخصی را برای تمام انواع مواد شوینده، تمیزكننده و ضدعفونی كننده موردنیاز در نظر بگیرید تا در تمام نقاط خانه پراكنده نباشند. در نظر داشته باشید كه بسیاری از این مواد دارای بوی نامطبوع بوده و همه آنها برای كودكان مخاطره آمیز می باشند.
می توانید از قلابهای نصب شده به دیوار برای آویزان كردن جاروها، دستمالهای گردگیری و نیز تی استفاده كنید. این كار باعث می شود كه آنها زودتر خشك شده و بوی بد آنها در خانه پخش نشود.
اشیایی كه در حال حاضر مورد استفاده خاصی ندارند معمولاً به انباری فرستاده می شوند. اگر این كار را می كنید هرگز اشیا اضافی را به داخل انباری پرتاب نكنید بلكه برای آنها بر اساس كاربرد اصلی شان مكانی در قفسه های انباری در نظر بگیرید. همچنین حتماً یك فهرست از اشیایی كه به انباری فرستاده می شوند در نزد خود نگهداری كنید تا به هنگام نیاز بدانید در انباری چه چیز دارید.
قبل از شروع به نظافت خانه یك نقشه از تمام محوطه آن و نیز فهرستی از كارهایی كه باید انجام شود در ذهن خود تهیه كنید. این كار شما را از سردرگمی و آشفته كاری و حتی در بسیاری از موارد دوباره كاری و بیهوده كاری در امان نگه می دارد. اول اتاقها را تمیز كنید و پس از تمیز شدن آنها به سراغ هال و پذیرایی بروید. آشپزخانه به طور معمول آخرین محلی است كه باید نظافت شود زیرا این محلی است كه بیشترین مراجعات از سوی اعضای منزل به آن صورت می گیرد. كار نظافت داخل خانه و حیاط را با هم مخلوط نكنید زیرا معجونی ساخته خواهد شد كه به سرانجام رساندن آن بسیار مشكل به نظر خواهد رسید.
به جای آنكه یك روز كامل در طول یك هفته را به نظافت تمام قسمتهای خانه اختصاص دهید سعی كنید هر روز بدون تعطیلی یك ساعت در قسمتهای مختلف خانه كار پاكسازی را انجام دهید. خواهید دید كه به این ترتیب خانه كمتر كثیف خواهد شد و تمیز كردن آن نیز آسانتر شده و در زمان كمتری انجام خواهد شد.
انجام برخی از طرحها در خانه به پول خرج كردن می ارزد. نصب توری روی پنجره ها و نیز باران گیرها روی چهارچوب ها یكی از همین موارد است. می توانید حتی كارگری بیاورید تا فرشها و موكت كف منزل را با مایع تمیزكننده شست وشو دهد.
شستن و خشك كردن لباسها بخصوص در خانواده هایی كه بچه های كوچك و در نتیجه انبوهی از لباسهای چرك دارند یكی از موارد مهم و دشوار خانه داری است. سعی كنید یك روز خاص در هفته را به شستن لباسها اختصاص دهید تا بتوانید در بقیه روزها خاطری آسوده داشته باشید كه تمام لباسهای مورد نیاز تمامی افراد خانواده شسته و اتو شده در كمد اتاقهایشان در دسترس قرار دارد. فقط به خاطر داشته باشید روز تعطیل را به عنوان روز شستن لباسها قرار ندهید چون هم وقت شما را می گیرد و هم اعصاب اعضای خانواده را به خاطر صرف وقت و فضای زیاد تحت فشار قرار می دهد.
داشتن یك سبد مخصوص لباسهای كثیف در حمام خانه نكته ای نیست كه نیاز به یادآوری داشته باشد.
در زندگی های دونفره شستن لباس هفته ای یكبار كافی است اما وقتی افراد بیشتری در خانه زندگی می كنند یقیناً تعداد دفعات لباسشویی باید افزایش یابد. در هر حال تلنبار شدن لباسهای چرك بر روی هم یكی از اصلی ترین عوامل آشفتگی خانه و كش آمدن فرآیند نظافت است.
مهمترین نكته را هرگز از خاطر دور نكنید كه بزرگترین عامل داشتن خانه ای منظم و مرتب كه به سادگی قابل نظافت كردن باشد داشتن مدیریت بهینه در انجام امور خانه و خانواده است. سعی كنید رعایت نظم و نظافت را در ذهن افراد خانواده نهادینه كنید و آنها را مسؤولیت پذیر و نظیف بار بیاورید. اگر هر كس هر آنچه را برمی دارد دوباره سرجای خودش بگذارد هیچ خانه ای هرگز درهم ریخته و آشفته نخواهد شد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید