جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آَشنایی بیشتر با گوگل


آَشنایی بیشتر با گوگل
به راحتی می توان ادعا کرد ، که اکثر کسانی که با اینترنت کار کرده کرده اند تجربه ی جستجو در سایت گوگل را داشته اند .
فقط کافی است در خط آدرس بنویسد : www.google.com و سپس در پنجره ی ساده ای که ظاهر می شود آنچه می خواهید را تایپ کنید و از میان هزاران انتخابی که در اختیارتان قرارگرفته است سایت موردنظر خود را انتخاب کنید !
اما واقعا از میان کسانی که جستجوی ساده ی گوگل را تجربه کرده اند چند نفر می دانند که چطور گوگل – این سایت آشنای اینترنتی - از سال ۱۹۹۸ تا به حال تبدیل به یک ‏شرکت ۱۵۰ میلیارد دلاری شده است ؟!
گوگل در کمتر از ده سال راهی اعجاب انگیز را طی کرده است ، راهی که مطالعه و بررسی آن پرده از راز کسب و کار های های موفق قرن و بیست و یکم می گشاید .فناوری گوگل در سال ۱۹۹۸ توسط دو دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم رایانه ای دانشگاه استنفورد ابداع شد :
▪ «سرگئی برین» و «لری پیج» دو جوان پر شور و پر تلاش !
برین و پیج دوست داشتند که نام موتور جستجوی خود را Googol بگذارند. این نام عبارتی ریاضی است و بیان‌گر عدد ۱ همراه ۱۰۰ عدد صفر در جلوی آن است ، اما گویا یک نفر این نام را اشتباها google هجی کرد و این نام اشتباه ، معمول شد.
همکاری سرگئی و لری از زمانی شروع شد که آنها ‏در یک گاراژ در «منلو پارک» کالیفرنیا دفتری محقر داشتنداکنونگوگل ، ‏شرکتی که جستجو در اینترنت را آسان و حتی مفرح کرده است ، ارزش سهامی معادل ‏‏۵۱۳ دلار به ازای هر سهم دارد و بر این اساس می‌توان آن را از دیسنی ، جنرال موتورز و ‏مک‌دونالد بزرگ‌تر دانست.
راز اصلی موفقیت گوگل توجه به نیاز جستجو بود ! نیازی که با گسترش اینترنت در حال شکل گرفتن قرار داشت . اینترنت با شتابی غیر شگفت انگیز در حال گسترش بود و در این میان پیدا کردن اطلاعات دلخواه روز به روز اهمیت بیشتری می یافت .
اگرچه امروزه سرویس ها و خدمات متنوعی که گوگل ارائه می دهد طیف وسیعی از خدمات اینترنتی را پوشش می دهد اما همچنان اصلی ترین فعالیت گوگل بر پایه (جستجو ) و گرفتن آگاهی های متنی است .
گوگل به شما امکان می دهد که هنگامی که کاربری دنبال لغت بخصوصی میگردد آدرس سایت شما را گوشه ی صفحه ی جستجو مشاهد کند .
و در ازای هر کلیکی که بر روی آگاهی شما انجام می شود مبلغ مشخصی که معمولا چیزی بین ۵ سنت تا ۵۰ دلار است را از حساب شما کسر کند . البته این اعداد هنگامی که کنار آمار بیش از سه و نیم بیلیون جستجو در ماه و بیش از ۴۹۵ میلیون بازدید کننده در ماه قرار میگیرد . معنای واقعی خود را نشان می دهند !
در این نوع آگهی دادن مخاطبین احساس تحمیل شدن تبلیغ را نمی کنند ، چرا که معمولا چیزی مشابه آنچه آنها خواسته اند به آنها پیشنهاد شده است برای آگهی دهندگان نیز تعداد قابل توجه مشتریان صرف این هزینه ی تبلیغاتی را کاملا اقتصادی می کند .
گوگل با داشتن بزرگترین بانک اطلاعات سایت های دنیا موجب شده است که بسیاری از کاربران اینترنتی حتی بجای به خاطر سپردن آدرس سایتها ترجیح دهند که از جستجوی ساده و کاربردی گوگل برای رفتن به سایت های مورد علاقه ی خود بهره جویند .
▪ نوآوری در مدل کسب و کار (Business Model): با ابداع ایده تبلیغات هدفدار، گوگل نه تنها منبع درآمد عظیمی برای خود ایجاد نمود، بلکه آن را به بهترین تجربه برای کاربران خود مبدل ساخت
گوگل به معنای واقعی ، شرکتی دانش محور است و به همین دلیل ساختار اداری و قوانینی دارد که توجه به آنها می تواند نکات ارزشمند بسیاری را برای مدیران کسب و کارهای عصر اطلاعات در پی داشته باشد نمونه هایی از آنها عبارتند از :
▪ قانون تقسیم زمان گوگل برای کارمندانش :
کارمندان باید زمان کار خود را اینطور تقسیم کنند : ۷۰ درصد برای کار اصلی ، ۲۰ درصد برای امور مرتبط با کار اصلیشان و ۱۰ درصد کار روی ایده‌های غیرمرتبط با کار اصلی ! در بررسی های که بر روی ایده های افراد می شود ایده های ارزشمند حمایت و تقویت می شوند .
تلاش بی وقفه در جذب کارکنان دارای انگیزه و ارزشمند با طی روندهای استخدامی مناسب شرکت
گوگل هر هفته ۱۰۰ نفر را استخدام می‌کند. راه‌های عجیبی هم برای استخدام دارد. مثلا یک بار در یک بیلبورد آگهی‌ای داده بود که روی آن این سؤال نوشته بود:"نام یک سایت اینترنتی که عبارت است از نخستین عدد اول ۱۰ رقمی دات کام" ، فردی که جواب این سؤال را می‌دانست ، باید نام این سایت یعنی ۷۴۲۷۴۶۶۳۹۱دات کام را وارد نوار آدرس مرورگر خود می‌کرد ، تازه آنجا با یک سؤال دشوارتر روبرو می‌شد و سرانجام برای مصاحبه در گوگل معرفی می‌شد.
▪ هر فردی که برای مصاحبه به گوگل می آید، با حداقل نیم دوجین از افراد از لحاظ مدیریتی و امکان همکاری مصاحبه می کند. تمام نظرات مورد بررسی قرار گرفته تا روند استخدام عادلانه بوده و براساس بالاترین استانداردها صورت گیرد. درست است که زمان بیشتری می برد اما ارزش دارد. اگر کارمندان بزرگ و ارزشمندی استخدام کنید و آنها را درگیر روند استخدام نمایید، کارمندان بزرگتر و ارزشمندتری به دست خواهید آورد. مدیران گوگل می گویند : ما از زمان تاسیس گوگل از این روش حلقه ای استفاده می کنیم و نتایج عظیمی به دست آورده ایم.
● توجه به روحیه و نیازهای روحی و متفاوت کارکنان
توجه گوگل به نیازهای کارکنان از شاد نگه داشتن آنها و خانواده های آنها تا ماساژ حرفه‌ای و نیز ارائه سرویس هایی همچون خشکشویی موجب می شود که آنها وقت غیر کاری خوبی داشته باشند و در نتیجه هنگام کار کردن با روحیه و انگیزه و توان بیشتری حضور یابند .
‏مطالعه ی شرکت هایی همچون گوگل کمک فکری بسیاری موثری است به مدیرانی که می دانند در قرن بیست و یکم فضای کسب و کار تغییرات انکار ناپذیری کرده است . آنچه ذکر شد دریچه ی کوچکی بود به دنیای شگفت انگیز انسانهایی که راز موفقیت را یافته اند .
نویسندگان : ندا مفاخری ، احسان کاظم
منبع : پایگاه اطلاع رسانی مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید