یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 22 April, 2018

روابط عمومی، هنر هشتم


روابط عمومی، هنر هشتم
برای ایجاد و گسترش تفاهم و اعتماد سازی بین سازمان متبوعه و مخاطبان درون و برون آن فعالیت می کند. روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر و برای توفیق در آن می بایست از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده همراه با توجه ویژه به امر تحقیق و پژوهش برای استقرار و کسب تفاهم متقابل غافل نبودبرای ایجاد و گسترش تفاهم و اعتماد سازی بین سازمان متبوعه و مخاطبان درون و برونآن فعالیت می کند. روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر و برای توفیق در آنمی بایست از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده همراه با توجهویژه به امر تحقیق و پژوهش برای استقرار و کسب تفاهم متقابل غافل نبود. از این رولازم است هر روابط عمومی در حوزه فعالیت خود با تحلیل وضعیت موجود، نقاط قوت و ضعف،فرصت ها و محدودیت ها را بررسی و ترسیم کرده و برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شدهخود تلاش کند.
روابط عمومی فعالیتی است ممتد ، مداوم و طرح‌ریزی شده که از طریقآن ، افراد و سازمانها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکاردارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفکر ،قلب تپنده ، دست اجراء ، پای پیشرفت ، گوش شنوا ، چشم بینا و زبان گویای سازمانمدیریت آن را ایفا می‌کند. فعالیتی که روابط عمومی انجام می‌دهد در یک کلمه«ارتباط» از دیدگاه نظری «علم» از جنبه عملی و اجرایی خود «فن» و از جنبه خلاقانه وزیبایی شناختی «هنر» است و آیینه تمام نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقالاطلاعات است. روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار ، بانک اطلاعات ، مغز متفکر سازمانو پل ارتباطی آن با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات وعادات و سلایق متفاوت است و باید خصلتهایی چون قانون مداری ، نظم ، شجاعت ، ابرازعقیده ، تحمل شنیدن آرای مخالفان ، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقترشد و توسعه نماید.و روابط عمومی یک رفتار مدیریتی است برای کسب تفاهم با گروههایمخاطب برای ایجاد نگرش مشترک، اعتماد سازی وتحقق روابط حسنه که عالی ترین تجلیزندگی اجتماعی هم هست.
در روابط عمومی ما دست به یک کار ارتباطی می زنیم و سعیمی کنیم با استفاده از این ارتباط پیامی را منتقل کنیم، یا ایده ای را گسترش دهیم واین کار را با استفاده از فنون و تکنیک های روابط عمومی انجام می دهیم که از جملهاین تکنیک ها می توان به فعالیت های انتشاراتی و یا ارتباطات رسانه ای با جراید وصداو سیما، تولید خبر و اطلاع رسانی و یا انجام تبلیغات محیطی مثل استفاده از تابلوهای تبلیغاتی داخل شهر، نمایشگاه و غیره اشاره کرد.
● مهمترین وظایف روابط عمومی
مهم ترین وظیفه و رسالت هر روابط عمومی آن است که با مدیریت نظام ارتباطیسازمان متبوعه اش، امر اطلاع رسانی و اطلاع یابی را تحقق بخشد به این معنا که بابرقراری ارتباط دو سویه و تعاملی هدفمند و مستمر، در حوزه فعالیت خویش، اقدام بهانجام تازه ترین پژوهش ها در خصوص مخاطب شناسی، نیازسنجی و نظرسنجی کرده و بابرنامه ریزی های سنجیده در جهت نفوذ و اقناع افکار عمومی و نهادینه کردن مشتریمداری در آن سازمان حرکت کند.
روابط عمومی می بایست با مشتری صادقانه تبادلاطلاعات کرده و به او بگوید توانایی سازمان متبوعه اش در این حد است و نه بیشتر ودر عین حال تمام توان خود را در جهت بهبود ارایه خدمات به کار گرفته است و اینموضوع را با توجه به گذشت زمان در آینده اثبات کند تا جریان اعتماد سازی اتفاقبیفتد.
روابط عمومی ها با افکار عمومی، یعنی نماینده بخش بزرگی از جامعه روبهرو هستند که باید تلاش کنند تا از طریق کاربرد روش های علمی و رعایت اصول اخلاقی درآن نفوذ کنند. پس لازم است گرایش ها، نگرش ها، فرهنگ، سطح تحصیلات، مشاغل، روحیات،هنجارها و ارزش های محلی و منطقه ای را بررسی و شناسایی کرده و برای چگونگی ارتباطو تعامل دوسویه برای رسیدن به نفع طرفین برنامه ریزی و اقدام کنند.
▪ و مهمترینوظایف هر روابط عمومی عبارت است از جمع‌آوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط بهفعالیتها ، اقدامات ، طرحها و برنامه‌های سازمان به‌منظور تنظیم گزارش ، خبر وسیاستهای خبری و تبلیغاتی و اجرای طرحهای ارتباطی و انتشاراتی و آماده نمودن اذهانعمومی با توجه به خط مشی کلی سازمان از طریق :
▪ شرکت در جلسات مهم هیأت امنا
▪ شورای معاونان و جلسات سیاستگذاری در سطح مدیران و معاونان رده اول سازمان
▪ ارتباط مستقیم و مستمر با مسؤلان
▪ شرکت در گردهمایی ها
▪ حضور درسفرهای داخلی و خارجی
▪ دریافت گزارش فعالیتها ، طرحها و برنامه‌های واحدهایمختلف سازمان ، صورتجلسات شوراها و مکاتباتی که ارزش اطلاع‌رسانی دارند.
▪ جمع‌آوری هر گونه اخبار اطلاعات مورد نیاز به روشهای تلفنی ، شفاهی ، مکاتبه‌اییارانه‌ای
▪ ارتباط مستقیم با مردم ، جراید ، خبرگزاریها ، رسانه‌های گروهیداخلی و خارجی .
▪ بررسی مطالب مطروح در رسانه‌های گروهی و مجامع عمومی درارتباط با فعالیتهای مستقیم و غیرمستقیم سازمان به‌منظور اطلاع‌رسانی ، انعکاس وپاسخگویی در صورت لزوم
▪ برقراری ارتباط با روابط عمومی سازمانهای دیگر ونهادهای دولتی برحسب ضرورت از طریق به‌کارگیری ابزار ارتباطی مناسب
▪ حضور درمراکز قانون گذاری و سیاست گذاری در سطوح ملی و ارتباط با نمایندگان مردم وسیاستگذاران پیرامون وظایف و عملکرد سازمان
▪ بررسی دیدگاهها و سنجش افکارعمومی مردم ، مخاطبان و خدمات گیرندگان در چهارچوب وظایف و در قالب طرحهای تحقیقاتیو ارائه نتایج حاصل به مسئولان سازمان به‌منظور اتخاذ روشهای اجرایی مطلوب و تدوینطرحها و برنامه‌های اجرایی و ارتباطی مناسب
▪ دریافت یا خرید کتب نشریات ،نوارهای صوتی و تصویری و اطلاعات و لوح ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و دیگر اطلاعات، اسناد و مدارک مورد نیاز ایجاد و اداره کتابخانه و آرشیو اطلاعاتی ، مطبوعاتی ،سمعی و بصری و رایانه‌ای مرجع در ارتباط با فعالیتهای سازمان و روابط عمومی باروشهای پیشرفته به‌منظور کاربردهای ارتباطی و استفاده همکاران سازمان
▪ پیگیریانجام به موقع وعده های مسؤولان سازمان به‌منظور انعکاس نتایج حاصل
▪ فراهمآوردن حسن ارتباط متقابل میان مردم و مسئولان سازمان از طریق برگزاری ملاقات عمومی، مصاحبه با رسانه‌های گروهی ، برپایی سخنرانیها - ترتیب سفرها ، بازدیدها وملاقاتها
▪ پشتیبانی ، تحلیل و توجیه ارتباطی طرحها و برنامه‌های اجرایی سازمانبه‌منظور روشن شدن اذهان عمومی.
▪ انعکاس فعالیتها ، برنامه‌ها و طرحهای سازمانبه مردم ، دولت و نهادها و سازمانهای داخل و خارج کشور از طریق :
۱) سخنگویسازمان
۲) تهیه و تدوین اخبار بیانیه‌ها اطلاعیه‌ها آگهی‌ها و پیامهای سازمان
۳) ترتیب نشر و انعکاس آن در رسانه‌های گروهی
۴)انتشار نشریه ادواری داخلیو چهارچوب قوانین مصوب
۵)انتشار نشریات ادواری و غیر ادواری برای عموم مخاطبان
۶) تهیه عکس اسلاید فیلم تیزر گزارش ، گزارش آگهی نوارهای صوتی و دیگرفعالیتهای سمعی و بصری و نوشتاری و رایانه‌ای از فعالیتهای سازمان آرشیو آنها وانعکاس و پخش آنها از طریق رسانه‌های گروهی .
۷) انتشار عملکرد سازمان وواحدهای مختلف آن در چارچوب قوانین مصوب
۸) برپایی نمایشگاههای گوناگون و شرکتدر نمایشگاههای مرتبط
۹) طراحی و اجرای فعالیتهای ارتباطی و تبلیغی کلان سازمان
▪ ایجاد حسن رابطه و جلب مشارکت بین کارکنان و مسئولان سازمان در ستاد ،واحدهای تحت پوشش و مراکز استانها از طریق :
۱)برقراری جلسات داخلی و ایجادنظام پیشنهادها و انتقادها و انعکاس پیشنهادها و انتقادهای کارکنان به مسئولان
۲) ایجاد وحدت رویه و نظارت بر حسن اجرای امور انتشاراتی ، تبلیغاتی و ارتباطیسازمان
۳) طراحی سازمان و شرح وظایف روابط عمومی برای بخشها و مؤسسات و واحدهایمختلف تحت پوشش سازمان و اصلاح و ارتقای سطح روابط عمومی های موجود
۴) اجرایامور نگارشی و هنری در زمینه‌های تبلیغاتی و انتشاراتی ستاد و سازمان مرکزی
۵) اجرا و ارائه خدمات و برنامه‌های فرهنگی تبلیغی و هنری در قالبهای گوناگون بههمکاران
۶) مطالعه ، بررسی - ارزیابی برنامه‌ریزی و تجهیز مستمر روابط عمومی وفعالیتهای آن به‌منظور ارتقای کیفیت و بهینه سازی فعالیتهای تبلیغاتی ، انتشاراتی وارتباطی براساس روشهای پیشرفته و به روز آموزش مستمر همکاران روابط عمومی و نیزتشکیل دوره‌هایا نشستهای توجیهی کوتاه مدت برای مدیران و کارکنان سازمان در زمینهروابط عمومی و ارتباطات و ارائه مشاوره و ارشاد واحدهای سازمان در این زمینه‌ها.
۷) مشارکت و برنامه‌ریزی جهت برگزاری سمینارها ، کنفرانسها، نمایشگاهها وکمیته‌های بازرگانی ، صنعتی ، تبلیغاتی ، فرهنگی ، هنری و فنی سازمان
۸)عقدقرارداد ، مجریان طرحهای روابط عمومی که به بیرون از سازمان سفارش داده می‌شوند.
۹) تهیه ، تنظیم و پیشنهادهای برنامه و بودجه سالانه روابط عمومی
۱۰) اجرایسایر امور مربوط که برحسب ضرورت از طریق بالاترین مقام سازمان برای اقدام ابلاغمی‌گردد.


منبع : پایگاه اطلاع ‌رسانی مدیران ایران

مطالب مرتبط

ویژگیهای یک سخنرانی اثربخش

ویژگیهای یک سخنرانی اثربخش
زبان، مهمترین وسیله ارتباط، گفتگو و برقراری تماس و تعامل با دیگران است. انسانها بعضاً به مدد زبان، با اشیا، حیوانات و وسایل پیرامون خود به نحوی عاطفی و احساسی نیز سخن می گویند و خواسته ها و تمایلات خویش را با آنها در میان می گذارند.
سخن گفتن و بیان مطلب، مقوله ای است كه می تواند به نوعی به پیشبرد اهداف و برنامه های ما كمك شایانی نماید. شاید برای شما بسیار پیش آمده باشد كه با سخنی مناسب، تاثیرگذار و پرجاذبه عده ای را با نظر و خواسته خود موافق و همراه كرده باشید و چه بسا گاهی اتفاق افتاده كه بخاطر نداشتن نفوذ كلام و عدم ارتباط مطلوب، دیگران پذیرش حرفها و مطالب ما را نداشته و نتوانسته ایم توفیق چندانی حاصل نماییم.
از سوی دیگر، در سطح جامعه اگر توجه كرده باشیم در می یابیم كه موفقیت و محبوبیت برخی از افراد مدیون و مرهون زبان خوب، بیان شیوا و گفتار دلنشین آنان است. گو اینكه آنان با كلام خود افراد را جادو كرده ودر اعماق جسم و روح مخاطبان خو جای می گیرند و وارد می شوند.
در هر حال زبان،گفتار، سخن موهبتی است كه بحث و بررسی پیرامون آن مجال بیشتری از این مختصر را می طلبد و این بشر است كه با این ویژگی ممتاز و این سلاح بزرگ، حساس و پراهمیت می تواند در عرصه های زندگی، كار و حیات خود دگرگونی، پویایی و … را حاصل نماید و چه زیبا گفته شاعر كه:
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
پس از ذكر مقدمه فوق در ادامه قصد داریم ابتدا برخی ویژگیهای گفتار و سخن را به اختصار برشمرده و سپس مطالبی را پیرامون یك سخنرانی اثربخش ذكر نماییم. امید است مورد توجه اصحاب ارتباطات، مدیریت و روابط عمومی ها قرار گیرد.
● ویژگیهای گفتار و سخن
به نظر می رسد كه اگر كلام، سخن و گفتار ما دارای ویژگیهای زیر باشد ما در ارتباطات و امور روزمره خود توفیق بیشتر و مطلوبتری خواهیم داشت. به دیگر سخن، كلام، گفتار و بیان ما باید:
۱) حتی الامكان بر اساس منطق و پایه های علمی باشد.
۲) ترجیحاً از روی احساسات و عواطف و حب و بغض نباشد.
۳) منفعلانه و از روی عصبانیت وتعجیل نباشد.
۴) منقطع، بریده بریده و نامفهوم نباشد.
۵) در جهت رضای حق تعالی و خشنودی او باشد
۶) بخاطر خوشایند این و آن و یا بخاطر دشمنی با كسی نباشد.
۷) بیهوده، پراكنده و بی پروا و بی ادبانه نباشد.
۸) شفاف، صریح، ساده و بی پیرایه باشد.
۹) قوی، مستحكم، ماندگار و جامع و مانع باشد.
۱۰) بی روح ،گنگ، ناممكن و بی سروته نباشد.
هر چند كه بجز مطالب گفته شده درباره ویژگیهای یك سخن و گفتار می توان نكات دیگری را گفت اما به همین اندازه بسنده كرده و ذیلاً به قسمت بعدی مطلب می پردازیم.
● ویژگیهای یك سخنرانی اثربخش:
قبل از هر چیز، برای آنكه یك سخنرانی اثربخش باشد بایستی مقدمات و تمهیدات مربوط به آن به خوبی مدیریت شده باشد. مثلاً:
▪ وقت برگزاری سخنرانی:
الف ) صبح باشد (چه ساعتی)
ب ) عصر باشد (چگونه)
ج) اوایل هفته باشد یا آخر هفته
د) روز تعطیل باشد یا غیر تعطیل
ه) در وقت روزهای گرم سال باشد یا سرد
و) در مناسبتی خاص باشد
و…
● مكان برگزاری سخنرانی:
الف ) از نظر مسافت و موقعیت جغرافیایی و نحوه دسترسی شركت كنندگان
ب) از لحاظ نور_ صدا_ تهویه و …
ج) دارای فضای سبز و درخت و … است یا در میان انبوه ترافیك و صدا و ….
د) گنجایش لازم و وسعت كاری
ه) محل پذیرایی از میهمانان خاص
و) پاركینگ و عبور و مرور
ز)آبخوری و سرویسهای بهداشتی
ح) امكانات از لحاظ برقراری ارتباطات (فاكس _ اینترنت _ تلفن و … )
ی) دكور و چیدمان وسایل مربوطه
● سخنران
الف) مشهور است، محبوب است.
ب) دارای مقام و موقعیت خاصی در اجتماع می باشد.
ج) جزكدام گروه، حزب و یا قوم و قبیله ای است.
د) اصالت خانوادگی و سوابق خدمتی.
ه) مدارك تحصیلی خود را از چه مراكزی دریافت كرده است.
و) حامیان و طرفداران او چه كسانی هستند.
ز) چه ویژگیهای فردی و شخصیتی بارزی دارد.
● برگزار كنندگان:
الف) چه قصدی و هدفی را دنبال می كنند.
ب) سازمان و یا مركز خاصی است یا بوسیله تشكلهای غیردولتی برگزار می شود.
ج) كار دعوت و پذیرایی را به خوبی برنامه ریزی كرده اند.
د) نكات ایمنی، بهداشتی و حفاظتی لازم را مدنظر قرار داده اند.
ه) دارای وحدت نظر و انسجام و هماهنگی هستند.
و)بروشور و برگه های اطلاع رسانی لازم را آماده نموده اند.
● شركت كنندگان (مخاطبان):
الف) قشر خاصی از جامعه هستند.
ب) انفرادی دعوت شده اند یا با خانواده.
ج) برای سرگرمی آمده اند یا استفاده علمی تخصصی.
د) برای سرگرمی كودكان و فرزندان برنامه های خاصی تدارك دیده شده است.
ه) سرویس برای رفت و آمد آنان مهیا شده است.
و) از محتوا و هدف برگزاری سخنرانی اطلاع دارند.
اما اكنون می پردازیم به بیان ویژگیهای یك سخنرانی اثربخش:
یك سخنرانی برای یك جمع كوچك و كم تعداد به مراتب كم دردسرتر از یك سخنرانی با تعداد زیادی مخاطب است در اینگونه موارد بایستی با استفاده از حركات دست، ایما و اشاره و مدیریت خوب زمان، كار سخنرانی را به پیش برد.
ممكن است در بخش پرسش و پاسخ و یا در خلال سخنرانی عده ای سوالات غیرمعمول از شما داشته باشند می بایست مراقبت نمایید در دام آنها گرفتار نشوید كه در آن صورت مجلس از دست شما خارج خواهد شد. در اینگونه موارد بهتر است اول تكلیف را روشن كنید و بیان نمایید كه به سوالات خارج از موضوع و یا در لابلای برنامه سخنرانی پاسخ نخواهید داد.
با آوردن مثالهای ملموس، كاربردی و روزمره، جملات، اشعار، ضرب المثلهای معروف، خاطرات جذاب، تجربیات گذشته، یافته های علمی و … گهگاه فضای سخنرانی را تلطیف نمایید تا كار شما كسالت آور و خسته كننده نباشد.
مطالب خود را حتی الامكان خلاصه و كوتاه بگویید و برای اینكار یادداشتهای كوچكی حاوی سرفصل و كلمات كلیدی سخنرانی تهیه و آماده كنید تا روند سخنرانی و ارائه مطالب روال معقول و خوشایندی داشته باشد.
گاهی اوقات از حضار و شركت كنندگان بخواهید كه كلمات آخر كلام شما را بیان كرده و از این طریق مشاركت بیشتری به آنها در ارائه مباحث بدهید.
هر گونه حركات حاضرین را زیرنظر داشته باشید ممكن است هر حركت آنان پیامی بدنبال داشته باشد. مثلاً اگر آنها زیاد به ساعت خود نگاه می كنند یا بر روی صندلی مدام جابجا می شوند و یا كارهایی مشابه انجام می دهند احتمالاً بدین معنی است كه:
الف) خسته شده اند.
ب) وضعیت تنفس و هوای مكان برگزاری مناسب نیست.
ج) شما بیش از وقت تعیین شده صحبت كرده اید.
د) مطالب دیگر جاذبه و پذیرش لازم را ندارند.
در بین سخنرانی پرانرژی و پویا باشید. در حقیقت روح شادابی و نشاط را به حاضرین انتقال بدهید و آنها را متمایل كنید به اینكه تا پایان همراه شما باشند. می توانید گاهگاهی تن صدای خود را بالا، پایین كنید و توجه افراد را بدین ترتیب همواره با خود داشته باشید.
میكروفون همانقدر كه می تواند در كیفیت كار شما اثر خوب داشته باشد همانقدر هم می تواند آزار دهنده و اذیت كننده باشد. مراقب میكروفون باشید.
نوع بكارگیری و هنر استفاده از دستها و قدرت آنها در فهم و انتقال مطالب خیلی مهم است.
اگر بخشی از سخنرانی شما توجه زیادی را می طلبد دستهای خود را بیشتر باز كنید یا بالا و پایین ببرید.
نوع پوشش و لباس شما هم بی تاثیر در ارائه سخنرانی نیست.
لباسهای رنگ و رو رفته، بدون اطو و چروك و ناصاف، كفشهای نامناسب،آرایش مو و صورت هر كدام عواملی هستند كه می توانند كار شما را تحت الشعاع قرار دهند.
مثلاً در حین سخنرانی متوجه می شوید كه یك نفر مدام به كفشهای شما نگاه می كند. خوب كه دقت می نمایید در می یابید كه فرضاً بندهای كفش شما باز شده و یا خیلی كثیف هستند.
گاهی می توان از اسلاید، اورهد، پاورپوینت ( Power Point)، شعر، داستانهای كوتاه و وسایل سمعی و بصری برای انتقال بهتر مطالب استفاده كرد، بعلاوه آنكه نمودارها، اعداد و ارقام (آمار) و تخته سیاه (وایت برد) هم یاری رسان شما هستند تا مطالبتان مستندتر باشند.
جو و شرایط حاكم بر جلسه سخنرانی را بخوبی ارزیابی و درك نمایید. اگر احساس كردید كه شنوندگان ظرفیت حرفهای مبتنی بر شوخی و مزاح را ندارند از آنها پرهیز كنید.
همیشه ممكن است عده ای نخاله و یا غیرنرمال در مجلس سخنرانی وجود داشته باشند باید بتوانید آنها را اداره كنید تا اوضاع را به هم نریزند.
برای دریافت بازخورد حاصل از سخنرانی خود، در پایان، آدرس پست الكترونیكی(E_mail) آدرس اینترنتی و یا تلفن خود را بیان كنید تا نقاط قوت و ضعف شما را منعكس نمایند.
در ابتدای سخنرانی یك بیوگرافی مختصر و مفید از خود برای حاضرین ارائه دهید این كار باعث می شود شما را بیشتر باور نمایند.
در پایان نیز، یك چكیده و خلاصه در چند خط از موضوع و محتوای سخنرانی را ارائه نمایید.
بی طرفی، انصاف، عدالت، حق گویی را در سراسر طول سخنرانی رعایت كنید.
اگر با لهجه خاصی صحبت می كنید مراقب باشید كه در افراد جاذبه یا دافعه خاصی ایجاد نكند.
علاوه بر اینكه سخنان و گفتار شما در اذهان افراد باقی می ماند، حركات و اعمال شما نیز به یاد ماندنی خواهند بود.
طوری به شنوندگان نگاه نكنید كه احساس شود با فرد یا گروه خاصی بیشتر ارتباط دارید.
آدرس های بیشتر، منابع و ماخذ تكمیلی و مطالبی كه به صورت جنبی می توانند برای فهم و درك شنوندگان مفید واقع شوند را برای حاضرین اعلام و معرفی نمایید.
از علم روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی سعی كنید برای ارائه سخنرانی بهتر بهره بگیرید.
بزرگ كردن خود را در كوچك پنداشتن و تحقیر دیگران نبینید. افكار عمومی قاضی و داور خوبی در مورد سخنان و مطالب ما هستند.
اداره جلسه سخنرانی كه مخاطبان آن اقشار گوناگون جامعه باشند بسیار سخت و فنی تر است از جلسه ای كه شنوندگان سخنان شما مثلاً همه دكتر، دانشجو و یا مهندس هستند و این حالت رسالت كاری شما را حساس تر می نماید كه مراقبت و توجه بیشتری داشته باشید.
از توجه حاضرین و زحمات برگزاركنندگان تشكر و قدردانی كنید و سعی كنید در صورت امكان ارتباط نزدیكتر و گرمتری با شنوندگان پس از پایان جلسه سخنرانی داشته باشید.
هر چقدر شتاب و تعجیل در بیان كلمات و جملات بیشتر باشد امكان تپق زدن و اشتباه هم بیشتر می شود، پس شمرده و با اعتماد به نفس صحبت كنید.
چهره بشاش، احترام و رعایت ادب و كرامت انسانی، استفاده از تكیه كلامهای دلنشین و درك روحیات، عواطف و تمایلات شنوندگان نكات با اهمیتی هستند كه نبایستی از آنها غفلت نمود.
امید است مدیران، صاحب نظران و بویژه شاغلان بخش روابط عمومی و ارتباطات در سازمانها، مراكز آموزشی و … بتوانند با بهره گیری از اینگونه نكات یك سخنرانی مفید و موثری داشته باشند.

وبگردی
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!