پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کاکا: امسال، سال تیم های انگلیسی است


کاکا: امسال، سال تیم های انگلیسی است
● شناسنامه کوتاه قهرمان
▪ نام: کاکا
▪ نام حقیقی: ریکاردو ایزکسون دوس سانتوز لیته
▪ متولد: ۲۲ آوریل ۱۹۸۲ در برازیلیای برزیل
▪ باشگاه ها: سائوپولو و میلان
▪ افتخارات بزرگ تیمی: قهرمان «سری A» ایتالیا با میلان در سال ،۲۰۰۴ فاتح جام قهرمانان اروپا در ،۲۰۰۷ فاتح سوپر جام باشگاه های اروپا ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ و قهرمان جام جهانی ۲۰۰۲ با تیم ملی برزیل.
▪ عناوین بزرگ انفرادی: مرد سال ۲۰۰۷ فوتبال جهان و اروپا از دید فیفا، «فرانس فوتبال» و اتحادیه فوتبالیست های حرفه ای جهان (Fifpro) و همچنین نشریه وردساکر
▪ بازی های ملی: ۶۰ مسابقه (۲۲ گل)
«کاکا»ی معروف و برزیلی براین باور است که امسال یک تیم انگلیسی فاتح فوتبال جام قهرمانان باشگاه های اروپا خواهد شد.
به رغم درخشش انگلیسی ها در ادوار اخیر این مسابقات آمار می گویند در ۱۶ سالی که از تغییر نام رقابت های لیگ دسته اول انگلیس به لیگ برتر این کشور می گذرد، باشگاه های این کشور فقط در دو نوبت به افتخار قهرمانی رسیده اند که در سال های ۱۹۹۹ با منچستر یونایتد و ۲۰۰۵ با لیورپول بوده است. با این حال مرد سال (۲۰۰۷) فوتبال جهان و اروپا و ستاره میلان ایتالیا معتقد است که این روند امسال قطع خواهد شد و یک تیم انگلیسی بر تارک فوتبال اروپا می نشیند.
« از نظر من هر سه تیم انگلیسی که بالا آمده و به نیمه نهایی رسیده اند، به گونه ای بخت قهرمانی را دارند و تفاوت هایشان اندک است. تیم های انگلیسی در ۶ ، ۷ سال اخیر تحول و پیشرفت مجددی داشته اند و اینک در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. منظورم این نیست که بارسلونا اصلاً شانسی ندارد، اما اقبال تیم های انگلیسی قدری بیشتر و توان آنها به وضوح فزون تر است و همین مسئله در روزهای سخت پایانی فصل و در شرایطی که تیم ها خسته اند، به کار می آید.»
کاکا که با درخشش خیره کننده اش از دلایل اصلی قهرمانی میلان در فصل گذشته مسابقات جام باشگاه های اروپا بود، مدعی است الحاقش به یکی از باشگاه های انگلیسی در آینده امری نامحتمل و غیرممکن نیست. او که تا قبل از آمدن به سن سیرو عضو باشگاه «سائوپولو»ی کشورش بود، می گوید: «کلاً از اقامت در ایتالیا و بازی در میلان راضی ام، اما اگر روزی از اینجا بروم، طبعاً به تیمی خواهد بود که مثل این باشگاه بزرگ و مطرح باشد. چند سالی است که باشگاه های اسپانیایی و انگلیسی نیز مطرح و در بورس هستند و شاید مقصد آینده من نیز آنجا باشد. آنچه در فوتبال اسپانیا می بینیم، کم و بیش مشابه فوتبالی است که در برزیل جریان دارد و از این بابت تشابه هایی بین دو کشور هست. در این کشورها، هم فوتبال تاکتیکی شرط است و هم توان فنی و فردی فوتبالیست ها و به این سبب بازی ها اغلب زیبا از آب درمی آید. در مجموع لیگ ایتالیا را که اینک در آن حاضرم و لیگ های اسپانیا و انگلیس را در جهان بهترین می دانم و سطح کار در هر سه لیگ بسیار بالا است و اگر روزی از کالچو بروم، لابد باید سر از انگلیس و لالیگا درآورم، اما مکان دقیق آن را نمی دانم.»
● راهی هموارتر
در ۵ سالی که کاکا در کالچو بازی می کرده، صرفنظر از دو فصل اخیر، بارها روبه روی تیم هایی قرار گرفته که هدایت شان با فابیو کاپه لو بوده و در نتیجه رهبر پیشین تیم های باشگاهی میلان، رم، یوونتوس و رئال مادرید و دشواری نبرد با وی را نیک می شناسد و برهمین اساس است که اعتقاد دارد سران فوتبال انگلیس با انتخاب او به عنوان مربی جدید تیم ملی کشورشان گزینش بسیار عاقلانه ای داشته اند. با این که کاپه لو به خاطر برخی سیاست های کاری اش و بویژه نوبتی و چرخشی کردن پست کاپیتانی تیم ملی انگیس و عدم انتخاب یک فرد ثابت و قطعی برای این پست و همچنین باخت ۰ـ۱ اخیر در برابر تیم ملی فرانسه در دیداری تدارکاتی زیر سؤال رفته و انتقاداتی از وی صورت پذیرفته است اما کاکا اعتقاد دارد اینک یک مربی بزرگ انگلیسی ها را هدایت می کند. «فکر نمی کنم کسی بتواند به بزرگ و توانا بودن کاپه لو در حرفه اش شک کند. برهمین اساس اعتقاد دارم او می تواند فتوحات بزرگی را برای انگلیس هم به ارمغان بیاورد و این البته به مدت زمانی هم که در اختیار او می گذارند، بستگی دارد. اگر کاپه لو اولین مربی خارجی تیم ملی انگلیس می بود، قضیه فرق می کرد اما همه می دانیم که این مورد شامل حال اسون گوران اریکسون شده است و او بود که لقب اولین مربی غیربریتانیایی تیم ملی انگلیس را تصاحب کرد و مشکلات و انتقادات مرتبط با آن را نیز به جان خرید. بنابراین کاپه لو راهی هموارتر از اریکسون به عنوان یک مربی خارجی در انگلیس دارد و فشاری روحی از همان دست به او وارد نمی شود. ما در برزیل هرگز یک مربی خارجی نداشته ایم و ایتالیایی ها نیز چنین چیزی را تجربه نکرده اند اما چون قبلاً در انگلیس اتفاق افتاده، فضای مساعدتری برای کار کاپه لو وجود دارد و او از برخی مشکلات بزرگ دور خواهد ماند. اگر به وی فرصت بدهند و او هم بتواند از تمامی داشته هایش سود جوید، انگلیس تا سال ،۲۰۱۰ به پیروزی های جالبی خواهد رسید.»
● افتخاری بزرگ
کاکا در فصل جاری درخشش فصل پیش را نداشته و پائین تر از سطح خود ظاهر شده و یک محصول و پی آمد مستقیم آن نزول روسونری تا رده پنجم جدول «سری A» است و پیش از آن میلان توسط آرسنال از جام قهرمانان باشگاه های اروپا هم حذف شده بود. با این حساب کاکا دیگر نمی تواند امید زیادی به تکرار عنوان و مرد سال خود داشته باشد و این عنوان تا این لحظه بیشتر به کریستیانو رونالدو مهاجم پرتغالی منچستریونایتد نزدیک نشان می دهد، ولی باقی ماندن ۸ ماه دیگر از سال ۲۰۰۸ امیدهای وی را محفوظ نگه داشته است. «سال پیش افتخار بزرگی به من رسید، زیرا بر رقبایی در نظرسنجی های مربوطه غلبه کردم که هر یک فوتبالیست های مجربی هستند. اعتبار بزرگ حاصل از آن پیروزی مرا وامی دارد تا برای تصاحب مجدد آن بکوشم. شاید بتوان کریس رونالدو، مسی و رونالدینیو را بهتر ین های کنونی فوتبال جهان خواند، اما حتی قرار گرفتن من در جدول اسامی برترین ها در کنار آنها باعث غرورم شد» و این چیزی است که بسیار دوست دارم تکرار شود.»
منبع: Times
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید