پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

طرز کار تکنیک لیزیک


طرز کار تکنیک لیزیک
یکی از عام ترین بیماری های جسمانی که مردم از آن رنج می برند، ضعف بیماری می باشد . چشم یکی از اندام های پیچیده ی بدن می باشد که جهت عملکرد صحیح نیاز به یک ترکیب ، ترتیب و هماهنگی بسیار دقیق میان اعضاء تشکیل دهنده اش دارد .
اگر حتی یکی از این اجزاء به درستی کار نکند ،نوری که به سمت چشم می آید به درستی متمرکز نمی شود . برای قرن ها ، مردم متکی به لنز های خارجی بودند که زاویه نور ورودی به چشم را تغییر می داد. چه عینک ها چه لنز های چشمی ارزش خود را در جهت قدرت بخشیدن به ضعف بینایی به اثبات رسانیده اند .
درست همان زمانی که تصور می شد لنز های خارجی همچنان برای آینده باقی خواهند ماند پیشرفت در تکنولوژی امکان ایجاد تغییرات ساختاری در چشم را برای جراحان فراهم ساخت .
چندین نوع جراحی اصلاح بینایی وجود دارد . یکی از معروف ترین آنها لیزیک می باشد که مخفف laser-assisted in-situ keratomileusis می باشد .
در این مقاله شما دقیقاً خواهید دید که در طول یک فرایند لیزیک با چه چیز هایی سرو کار دارد ، چه وسایلی مورد نیاز می باشد ، چنانچه خودتان یکی از نامزد های جراحی لیزیک بودید ، همین طور اطلاعاتی در این زمینه خواهید داشت .
همین طور شما خواهید آموخت که دیگر انواع جراحی چشم چگونه اند و چه تفاوت هایی با هم دارند . قبل از اینکه در مورد جراحی لیزر چشم صحبت کنیم اجازه بدهید نگاهی به نحوه ی کار چشم بیندازیم .
● دریچه ای به سوی چشم
در ساده ترین تعریف ، چشمان مانند یک دوربین می باشند . چشم شما دارای :
▪ یک ورودی متغیر به نام مردمک
▪ یک سیستم عدسی ،که شامل پوشش شفافی به نام قرنیه و یک عدسی کروی
▪ یک فیلم قابل استفاده مجدد به نام شبکیه چشم
▪ یک سری سیستم های متفاوت عضلانی (ماهیچه های کنترل اندازه ی ورودی نور ، حالت عدسی و حرکت چشم )
در پشت چشم شما یک مجموعه پوشش سلولی به نام شبکیه وجود دارد . شبکیه به نور پاسخ می دهد و اطلاعات دریافتی را به مغز انتقال می دهد . مغز به نوبه ی خود تمام این فعالیت را به یک تصویر ذهنی تبدیل می کند . از آنجا که چشم به صورت کروی می باشد ، سطح شبکیه به صورت خمیده است .
درون شبکیه سلول های حس گری به نام سلول های مخروطی و استوانه ای فوتون های نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند که سپس به مغز فرستاده می شوند و در آنجا تفسیر و داده می شوند.
توانایی متمرکز ساختن نور بر روی شبکیه بستگی به شکل قرنیه و عدسی دارد که بر اساس شکل ذاتی و قابلیت ارتجایشان ، شکل کره ی چشم و مجموعه ماهیچه ها (عضلات ) متصل به چشم معین می گردد.
بنابراین وقتی که شما به چیزی نگاه می کنید عضلات متصل به عدسی برای تغییر در شکل سیستم عدسی و متمرکز کردن شیء در شبکیه ،باید منقبض و یا شل بشوند . وقتی چشمان شما حرکت می کند این امر حاصل مشارکت مجموعه ای از عضلات حرکتی چشم می باشد که به صورت خودکار توسط سیستم عصبی شما کنترل می شوند .وقتی شما به چیزی نگا ه می کنید سه فرایند به وقوع می پیوندد :
▪ تصویر می بایست تا اندازه ای کوچک شود که در شبکیه جای بگیرد.
▪ نور های واگرا باید همگرا شوند ، بدین معنا که در سطح شبکیه کانونی و متمرکز شوند .
▪ تصویر باید به گونه ا ی تغییر یابد تا با انحنای شبکیه مطابقت پیدا کند.
به همان صورت که در شکل زیر نشان داده شده است نور از قرنیه و مردمک عبور میکند توسط عدسی شکسته شده و در شبکیه ،کانونی و متمرکز می شود . همان جایی که تصویر شکل می گیرد.
برای انجام تمام این امور ، چشم دارای یک عدسی بین شبکیه و مردمک و یک پوشش شفاف که همان قرنیه است ، می باشد .عدسی و قرنیه با همکاری هم تصویر را در شبکیه کانونی می کنند.
● عیوب انکساری ( عدم متمرکز سا ختن )
اکثر مشکلات بینایی هنگامی اتفاق می افتد که چشم توانایی کانونی کردن ( متمرکز ساختن ) تصاویر بر روی شبکیه را ندارد . در اینجا برخی از مهمترین و شایع ترین مشکلا ت مورد اشاره قرار گرفته :
▪ نزدیک بینی Myopia
▪ دور بینی Hyperopia
▪ آستیکمات Astigmatism
▪ پیر چشمی Pres byopia
در نزدیک بینی نور از اجسام دور در جلوی شبکیه متمرکز می شود تا بر روی آن . نزدیک بینی اکثراٌ وقتی کره چشم خیلی طویل است رخ می دهد . گاهی اوقات نیز در اثر توانایی بیش از حد سیستم عدسی چشم در کانونی نمودن تصاویر ایجاد می گردد. نتیجه این مسایل این است که شخص اشیاء نزدیک را به وضوح می بیند ولی اجسام دور را به صورت مات می بیند .
در دور بینی نور در پشت شبکیه متمرکز میشود تا بر روی آن . دور بینی معمولاٌ هنگامی رخ می دهد که کره چشم خیلی کوچک است و یا وقتی قدرت متمرکز سازی عدسی کم باشد . نتیجه این خواهد بود که یک شخص اشیاء را از فاصله دور به وضوح می بیند ولی آنها را ار نزدیک به صورت مان می بیند .
در آستیگماتیسم قرنیه یا عدسی چشم از حالت طبیعی خارج شده به طوریکه نوری که وارد چشم می شود در دو نقطه متمرکز می شود . تصور کنید عدسی به جای اینکه به صورت کروی باشد ، به حالت تخم مرغی شکل باشد و اینکه نوری که وارد می شود به جای اینکه از سمت راست و چپ وارد چشم گردد ، از چپ و پایین وارد آن شود و در نقاط مختلف متمرکز گردد .
در پیر چشمی ، قرنیه و عدسی چشم قابلیت انعطاف کمتری دارند و بنا بر این به راحتی تغییر شکل نمی دهند تا بتوانند نور را در شبکیه متمرکز سازند .این مسئله به صورت طبیعی زمانی رخ می دهد که ما پیر تر شده و معمولاٌ زمانی مشاهده می شود که مردم به دهه چهلم زندگی خود می رسند .
اکثر شما پیر چشمی دارید . مشکل متمرکز ساختن نور از اجسام نزدیک را به روی شبکیه نیز دارید .برای حل این مشکل شما ممکن است یک جفت از عدسی های دو کانونی را جایگزین عینک های عادی بکنید . اگر شما تا به حال از عدسی های اصلاح کننده ی بینایی استفاده نکرده اید ، ممکن است قادر به استفاده از عینک های مطالعه باشید .
لیزیک در درمان نزدیک بینی و خیلی از بیماریهای دیگر بسیار تاثیر گذار است . لیزیک همچنین می تواند مشکلات بینایی حاصل از آستیگماتی و دور بینی را به خوبی حل می کند .با این وجود پیر چشمی به سادگی توسط استفاده از عمل جراحی لیزری چشم تصحیح خواهد شد .
بیایید نگاهی به چگونگی عملکرد لیزیک و تاثیر آن در بهبود نزدیک بینی بیندازیم .
● لیزیک چیست ؟
مبنای تمام عمل های جراحی لیزر چشم ، باز سازی قرنیه می باشد بطوریکه نقطه کانونی چشم را تغییر می دهد .به نوبه دیگر نقطه کانونی تغییر داده می شود . تا اینکه تصویر به درستی بر روی شبکیه چشم متمرکز شود .درست مانند یک چشم معمولی و عا دی .
● انواع دیگر جراحی چشم :
▪ کراتوتومی رادیالRK) ) :
روش اصلی جراحی برای تصحیح بینایی می با شد که به تاریخ۱۹۶۰ بر می گردد . برش های کوچک در قرنیه ایجاد شده و از بیرون به درون چشکم پرتو افکنی میشود . این برش ها سبب میشود که قرنیه به آرامی حالت مسطح پیدا کند . (RK) در اصطلاح نزدیک بینی های نسبتاٌ خفیف مفید میباشد و کار ساز است.
▪ کراتو پلاستی لاملار(ALK) :
میکرو کراتوم برای ایجاد یک فلپ قرنیه که خارج از مسیر اولیه قرار دارد ، استفاده می شود .میکروکراتوم سپس برای برداشتن تکه کوچکی از قرنیه استفاده می شود آنگاه فلپ قرنیه به جای اصل خود برمی گردد. تا جای قطعه برداشته شده را پر نماید . (ALK) تنها نزدیک بینی را درمان میکند.
▪ کراتوتومی انکساری (PRK) :
پیش زمینه لیزیک می باشد که اولین بار در سال ۱۹۸۷ مورد استفاده قرار گرفت .( PRK)را مانندلیزیک برای باز سازی قرنیه استفاده می کنند . با این وجود (PRK) دقیقاٌ بر روی سطح خارجی قرنیه کار می کند .و می تواند نزدیک بینی ، آستیکماتی و تا حدودی دور بینی را درمان کند .
همان طور که در بخش پیش بیان شد نزدیک بینی معمولاٌ از طویل بودن بیش از حد کره چشم حاصل می شود . در این حالت قرنیه انحنای بیشتری از چشم عادی دارد . جراحی لیزر چشم برای نزدیک بینی بسیار موثر است . چرا که برداشتن مقدار کمی از قرنیه برای کم کردن انحنا کا ر نسبتاٌ آسانی می باشد .
دور بینی معمولاٌ به این معناست که طول چشم بیش از اندازه کوتاه است ، یعنی قرنیه احتیاج به انحنای بیشتری برای متمرکز ساختن نور بر روی قرنیه دارد .جراحی لیزر چشم می تواند با باز سازی قرنیه توسط خم کردن بیشتر آن ، دور بینی را نیز درمان کند .
جراحی لیزر چشم توسط فرستادن باریکه از نور ( لیزر) بر سطح چشم عمل می کند . به محض برخورد لیزر با سطح قرنیه ، قسمتی کوچک از قرنیه را تبخیر می کند . با کنترل اندازه ی لیزر فرستاده شده و نیز موقعیت آن ، جراح با دقت بالایی می تواند مقدار قرنیه برداشته شده را کنترل کند .
لیزیک بهترین ویژگی های (ALK) و (PRK) را با هم ترکیب می کند . مانند (ALK) لیزیک از یک میکرو کراتوم برای ایجاد یک فلپ در بافت خارجی قرنیه استفاده می کند که می تواند به سمت خارج چرخانده شده و سپس جایگزین شود .
بعد از اینکه فلپ کنار زده شد ، لیزیک از همان لیزر که در (PRK) استفاده شد برای باز سازی بافت زیرین قزنیه استفاده می کند . پس فلپ به جای باز سازی شده باز گشته و با شکل جدید سازگار می شود .
جالب ترین نکته در مورد قرنیه این می باشد که با سرعت زیادی ترمیم می یابد .به محض اینکه فلپ به جای اصلی خود باز گشت ، شروع به تحکیم محل خود و چسبیدن به بقیه قرنیه می کند .
این روش در مقایسه با روش (PRK) که ناحیه ی باز سازی را باز می گذاشت از سرعت بهبود خیلی بیشتری بهرمند می باشد . مسلماٌ روش لیزیک نیز دارای مشکلات بالقوه می باشد که سه مورد از شایع ترین مشکلات عبارتند از :
▪ اصلاح کمتر از حد مورد نیاز : مقدار کافی از بافت در طی فرایند برداشته نمی شود .
▪ اصلاح بیش از حد مورد نیاز : مقدار بیش از اندازه ای از بافت در طی فرایند برداشته می شود .
▪ چین خوردگی : فلپ قرنیه دارای کل قسمت چین خورده می باشد که وقتی سر جای خود باز می گردد باعث ایجاد یک نقطه تار در میدان دید شما می شود .
در اغلب موارد هر کدام از این سه شکل به سادگی توسط یک عمل جراحی ثانویه تصحیح می شود . اگر دو شکل اول خیلی جزئی باشندجراح به احتمال زیاد به بیمار توصیه خواهد کرد که برای بهبود بینایی خودش اقدامی بیش از این انجام ندهد .
علاوه بر مسائل مطرح شده در بالا تاثیرات دیگری نیز در بینایی شخص ایجاد می شود مانند تار شدن بینایی ، دیدن هاله در اطراف نور ، کاهش حساسیت به نور وحتی دور بینی .همچنین احتمال این نیز وجود دارد که به قرنیه اسیب رسیده و در نتیجه شخص به طور کامل بینایی خود را از دست بدهد .
وقتی عمل لیزیک به دست یک جراح با تجربه بر روی بیماری که کاندید مناسب عمل جراحی باشد ، صورت پذیرد چنین عوارضی به ندرت رخ می دهد .ما در قسمت های بعد در مورد آن چه یک کاندیدای ایده آل باید داشته باشد صحبت خواهیم کرد .
● لیزر اکسایم :
گسترش لیزر اکسایم عامل اساسی برای ممکن شدن جراحی لیزیک می باشد . لیزر های اکسایم ( مشتق شده از دو نام exited & dimmers) که توسط شرکت IBM خلق شد از ترکیب گاز های فعال مانند کلر و فلوئور با گاز های نجیب مانند آرگون ،کریپتون یا زنون تشکیل می شود . لیزر اکسایم یک لیزر سرد می باشد .بدین معنا که هوای محیط اطراف یا سطوح را گرم نمی کند ،در عوض یک پرتو بسیار دقیق نور فرابنفش ساطع می شود . این نور توسط لایه فوقانی سطحی که بر آن می تابد ، جذب می شود . حجم این فرابنفش برای اکثر بافت ها ( مانند قرنیه )بسیار زیاد می باشد که نتیجتاٌ سبب گسستن پیوند های موجود در مواد می شود .
پرتو نور فرابنفش تنها در حد میکروسکوپی داخل سطح قرنیه نفوذ می کند .گر مایی که از آزا د شدن انرژی توسط لیزر ازاد می شود توسط همین لایه های میکروسکوپی قرنیه پراکنده می شود . که به این فرایند فتوابلیشن یا سوزاندن با نور می گویند .
لیزر اکسایم به صورت باور نکردنی دقیق می باشد .این لیزر توانایی متمرکز ساختن یک پرتو را تا اندازه ی ۲۵/۰ میکرون دارا می باشد .با توجه به اینکه قطر موی سر انسان ۵۰ میکرون می باشد . این مسئله به این معناست که لیزر اکسایم توانایی برداشتن ۰۵/۰ موی سر انسان را در هر دفعه داراست .
عملکرد لیزر اکسایم یک فرایند پیچیده وظریف می با شد .در حقیقت یک تکنسین مجرب تنها برای تنظیم و کار با ماشین که جراح با آن عمل جراحی را انجام می دهد مورد استفاده قرار می گیرد .
● بازرسی پیش از عمل :
قبل از به کار گیری لیزیک باید معاینه کامل از چشم شما برای اطمینان از اینکه یک داوطلب ایده ال برای عمل هستید انجام گیرد .یک کاندید لیزیک باید دارای شرایط زیر با شد :
▪ اصلاح بینایی : بینایی شما می بایست دارای صحت قابل قبولی باشد و همچنین در طی دو سال گذشته تغییر عمده ای نکرده باشد . تفاوت های بینایی با واحد دیوپتر اندازه گیری می شود که دارای درجه های ثابت است که از ۱۰- دیوپتر برای نزدیک بینی شدید تا ۴+ دیوپتر برای دور بینی شدید درجه بندی می شود .بینایی طبیعی از ۵/۰ - تا ۵/۰+ می باشد . در اینجا اندازه های کامل درمان توسط لیزیک به دیوپتر را مشاهده می کنید :
ـ نزدیک بینی : ۱۰- ~ ۷۵/۰-
ـ دور بینی : ۹+ ~ ۷۵/۰+
ـ آستیکماتیسم : ۹-/+ ~ ۷۵/۰-/+
▪ ضخامت قرنیه : قرنیه می بایست دارای ضخامت کلی ۵۰۰ میکرون یا بالاتر باشد .بر اساس عمق سوزانده شده ( مقدار عمق و انحنایی که جهت بازسازی مورد نیاز است ) و محدوده ی دیوپتر مورد درمان .
میکرو کراتوم یک فلپ به ضخامت ۱۶۰ میکرون ایجاد می کند . به اصطلاح به ازای هر دیوپتر از بینایی ۱۰ میکرون از قرنیه برش داده می شود . برای اینکه درمان قطعی حاصل شود ، لیزر می بایست حدود ۲۵۰ تا۳۰۰ میکرون از پشت فلپ را بعد از عمل باقی بگذارد .
▪ ضخامت مردمک چشم : ضخامت ایده آل مردمک چشم نباید از ۵/۶ nm تجاوز کند . با این وجود پیشرفت در فنا وری لیزر سبب شده که هم اکنون تا ۵/۸ mm نیز ایرادی نداشته باشد .علاوه بر موارد فوق ، برخی شرایط نیز برای انجام عمل لیزیک پر خطر محسوب می گردند :
▪ بارداری : شما باردار باشید یا اینکه قصد باردار شدن داشته باشید
▪ مشکلات شدید قلبی : بویژه اگر شما دارای دستگاه ضربان ساز قلب باشید
▪ بیماری های خاص : بیماری Auto immune
( روماتیسم مفاصل و سل ) _ اختلالات چشمی ( گلوکوم شدید ) _آب مروارید و دیابت شدید
▪ داروهای خاص : اکوتان ( آکنه )
▪ قوز قرنیه : حالتی که با نازک شدن قرنیه همراه است
این خیلی مهم است که شما شرایط لازم را برای یک نامزد مناسب دارا باشید . در غیر این صورت عوارض یا نتیجه ضعیف را به دنبال خواهد داشت . اکثراٌ چشم پزشکان مشهور این عمل را بر روی کسی که کاندیدای مناسب نباشد انجام نمی دهند .
بعضی از پزشکان بی مسئولیت هستند که هر کسی را به عنوا ن یک بیمار لیزیک می پذیرند .اکثر این پزشکان ، لیزیک را برای سود انجام می دهند .هر روز بیش از صد ها مورد عمل لیزیک انجام می دهند .اگر شما علاقمند به انجام عمل لیزیک بودید ، پیش از هر چیز در مورد چشم پزشک مربوط تحقیق کنید . درصد رضایت و موفقیت بیماران وی را نیز بررسی کنید .
چشمان شما در طی یک برنامه پیش از عمل به صورت کامل ارزیابی می شود . چیزی که در طی بررسی به انجام می رسد ، سنجش صحت بینایی شما می باشد . وسیله ای که فوروپتر نامیده می شود برای ازریابی دید شما استفاده میشود . اطلاعات مربوط به دید فعلی شما به فوروپتر وارد شده تا عدسی ها را برای تجویز با هم ترکیب و هماهنگ کند .
پزشک یا دستیار وی تفاوتهای موجود در ترکیب عد سی ها را در فوروپتر ، در حین نگاه کردن شما به عدسیهای ترکیبی در جدول چشمی تصحیح می کند .
از شما بهترین حالت تصویر ایجاد شده توسط عدسیها پرسیده خواهد شد . سپس پزشک ترکیبی را که شما انتخاب کرده اید اندکی تغییر میدهد و بهتر یا بدتر شدن تصویر را از شما سوال می کند .
● بینایی ۲۰/۲۰ چیست ؟
چشم پزشکان با بررسی تعداد زیادی از مردم ، تصمیم گرفته اند شخصی را که تابلوی چشم را در فاصله ۲۰ فوتی به خوبی ببیند ، واجد بینایی طبیعی اطلاق کنند .که به دید ۲۰/۲۰ معروف است . اکثر مردم می توانند آنچه را که شما می بینید در فاصله ۲۰ فوت ببینند ( در سیستم متریک ، استاندارد ۶ متر می باشد و بینایی ۶/۶ نامیده می شود )
اگر شما دید ۴۰/۲۰ دارید ، از فاصله ۲۰ فوت آنچه را که شخص طبیعی از فاصله ۴۰ فوت میتواند ببیند ، می بینید . ۱۰۰/۲۰ به معنی این است که اگر شما در فاصله ۲۰فوت ا ز جدول قرار گیرید همان چیزی را می بینید که یک فرد با بینایی طبیعی در فاصله ۱۰۰ فوت می بیند . بینایی ۲۰۰/۲۰در ایالت متحده ی امریکا حد قانونی کوری می باشد .
تست دیگری که انجام می گیرد ، یک بررسی دستی از سطح قرنیه برای تعیین میزان دید می باشد . دکتر کِلی از فلورسن استفاده می کند .این ماده یک رنگ ویژه می باشد که برای استفاده در چشم بی خطر است. فلورسین در چشم ، قرنیه را لکه دار و رنگی نشان می دهد . وقتی که یک نور آبی به درون چشم می تابد ، فلورسین سبب می شود که قرنیه به طور طبیعی واضح و درخشنده شود .اگر هر گونه اختلالی د ر آنجا باشد ، یک چشم پزشک مجرب به سادگی آنها را تشخیص میدهد .
فلورسین و فوروپتر تنها بخشی از فرایند ارزیابی پیش از عمل می باشند .در قسمت بعدی شما در مورد بقیه وسائل جذاب مورد استفاده در امتحان چشم ،اطلاعاتی بیشتر کسب خواهید کرد .
● متمرکز سازی :
تعدادی از دستگاه ها برای تعیین کردن شکل و وضعیت چشم شما استفاده می شوند که عبارتند از :
▪ دستگاه خودکار تعیین عیوب انکساری :
این دستگاه با استفاده از نور مادون قرمز میزان دید شما را تعیین می کند .نور فرو سرخ برای شما قابل دیدن نیست . این نور توسط
Auto-refractor در حین تلاش شما برای تمرکز برروی تصویری که در داخل ماشین است به سمت چشم شما هدایت می شود .دستگاه Auto-refractor بزرگی تصویر را تا زمان متمرکز شدن برای شما تغییر می دهد .
Auto-refractor دارای حس گر هایی می باشد که پرتوهای بازتاب یافته حاصل از مخروط نور فروسرخ را تشخیص می دهند .این پرتوهای بازتاب یافته برای تعیین اندازه و شکل ناحیه ای در انتهای چشم استفاده می شود که فوندوس نامیده می شود .این بخش دقیقاٌ در داستای ورودی مردمک قرار دارد . با اندازه گیری فوندوس چشمی ، Auto-refractor می تواند دقیقاٌ زمان تمرکز شما بر روی تصویری که به آن خیره می شوید را مشخص بکند .
Auto-refractor مراحل بزرگنمایی را محاسبه و نمایش می دهد و اندازه ی تقریبی فوت بینایی مورد نیاز را حساب میکند .
این اطلاعات برای ویرایش و تکمیل تجویز مورد نیاز به دستگاه فوروپتر فرستاده می شود .
● توپوگراف قرنیه :
توپوگراف قرنیه ، نقشه ی مشخصی برای تعیین شکل دقیق از قرنیه ارائه می دهد .شما به درون مخروطی از نور ارغوانی مارپیچی نگاه می کنید .درون مخروط حسگر هایی برای آشکار کردن نور فروسرخ موجودند
این قسمت نور را از میان صد ها نقطه درون چشم جمع آوری می کند .سپس نرم افزار نقشه برداری توپوگراف ، نقاط را به هم متصل می کند تا یک تصویر از قرنیه تشکیل بدهد . این فرایند کاملاٌ صحیح و بی نقص می باشد و می تواند مشکلات موجود در قرنیه را که توسط دستگاه های دیگر غیر قابل کشف است، بیابد. این دستگاه همچنین قادر به اندازه گیری فاصله و عمق هر کدام از نقاط نسبت به سایر نقاط نیز می باشد .
● مردمک سنج :
وسیله ی دیگری که در آزمایشات پیش از عمل مورد استفاده قرار میگیرد ، مردمک سنج می باشد . این یک وسیله ی دستی است که برای اندازه گیری دقیق قطر مردمک استفاده می شود که این امر نیز توسط یک حس گر کوچک با استفاده از نور فرو سرخ باز تابیده حاصل می شود .
به دلیل آنکه نور فروسرخ باز تابیده شده از قرنیه با عنبیه متفاوت است ، حسگر مردمک سنج می تواند به دقت محل ورودی مردمک را تعیین کند و همچنین فاصله اطراف آنرا اندازه گیری کند .
به عنوان مثال این اندازه گیری با قطع و وصل کردن نور انجام میشود که در نتیجه ی این امر پزشک می تواند تغییرات اندازه ی مردمک را اندازه بگیرد .
بعد از اینکه تمام اندازه گیری ها انجام شد ند ، چشم پزشک می تواند شرایط شما را برای انجام عمل ارزیابی کند .بعد از اینکه شما به عنوان کاندیدای ایده آل شناخته شدید ، به شما اطلاعاتی درباره ی نحوه ی عمل داده می شود و تصمیم گیری برای ادامه ی کار بر عهده ی شما گذاشته می شود . اگر شما تصمیم به ادامه گرفتید ، شما می بایست یک زمان مشخص برای جراحی تعیین کنید . هم چنین شما نیاز به یک همراه دارید .به خاطر اینکه شما قادر نخواهید بود بعد از عمل به تنهایی رانندگی کنید .
● آماده سازی :
در روز جراحی به شما یک رضایتنامه داده می شود که بیانگر این است که شما از تمامی خطرهای عمل جراحی لیزر آگاهید و آنها را می پذیرید .
سپس در اتاق انتظار صبر کرده ،وقتی زمان عمل فرارسید ، یک دستیار شمارا به درون اتاق آماده سازی برده و شما را بر روی یک صندلی نشانده و شروع به کشیدن آلکین به روی چشم می کند وآلکین ماده ی بی حس کننده ی موضعی است که برای استفاده بر روی چشم بی خطر است . قطرات آلکین یک اثر بی حس کننده دارند که احتمال هر گونه دردی را کاهش می دهد .
بعد از آن شما به اتاق عمل برده شده و بر روی یک سطح نرم دراز کشیده و سرتان زیر بخش لیزر قرار می گیرد . مهندس لیزر به شما می گوید که سرتان را در جهت صحیح قرار دهید .در طی فرایند عمل ، شما نمی توانید چشمان خود را ببیدید و به این منظور تکنسین لیزیک یک جفت از موارد زیر را به کار می برد :
نوار مخصوصی که پلک ها را باز نگه می دارد .
یک اسپکولوم پلک که وسیله ی فلزی کوچکی است که بالا و پایین چشم را از هم دور نگه می دارد .
و سپس جراحی آغاز می شود.
● جراحی :
پس از اینکه از بسته شدن چشم جلوگیری شد ، یک صفحه بر روی یک چشم شما قرار می گیرد . لیزر بالای چشم دیگر تنظیم می شود . بعد از اینکه تنظیم شدن پایا ن یافت ، پزشک دو علامت ریز بر روی قرنیه میگذارد تا جهت درست فلپ قرنیه را مشخص بکند .پزشک از یک حلقه ی مکنده ی کوچک برای ثابت نگه داشتن چشم استفاده کرده و سپس به سرعت با میکروکراتوم بر ش را انجام می دهد . میکروکراتوم به سر حلقه مکنده وصل می شود و قسمت فوقانی قرنیه را برای ایجاد یک فلپ کوچک که به سمت خارج هدایت می گردد ، برش می دهد .و بعد از انجام کار فلپ به جای خود باز گردانده می شود .
به محض اینکه فلپ قرنیه به خارج برده می شود ، به شما گفته می شود تا بر روی نور قرمز بالای سرتان تمرکز نمایید
سپس لیزر فعال شده و عمل به انجام می رسد .در طول زمانی که شما به نور قرمز چشمک زن نگاه می کنید ، لیزر به مدت ۱۷ ثانیه تابیده می شود .اگر چه این زمان خیلی کوتاه است ولی وقتی شما دراز کشیده اید و سعی به حرکت کردن نمی کنید مدت بیشتری به نظر می رسد .
وقتی پزشک فلپ را جایگزین کرد مقدار کمی از آنتی بیو تیک را به لبه های فلپ می زند . نکته جالب قرنیه این است که به سرعت شروع به ترمیم و درمان خود می کند و بنا بر این هیچ نیازی به بخیه یا هر عمل دیگری برای نگه داشتن فلپ در جایش نیست .
به محض اینکه عملیات بر روی چشم تمام شد ، پوشش از روی چشم دیگر برداشته شده و بر روی چشم عمل شده قرار گرفته و تمام پروسه های قبلی بر روی چشم دیگر انجام می پذیرد . تمامی این عملیات کمتر از ۱۵ دقیقه به طول می انجامد و به هیچ وجه دردی حس نمی شود . با وجود این یک ناراحتی طبیعی وجود داشته و این درست مثل حالتی است که شخصی می خواهد چشم شما را لمس کند و شما را مجبور به بستن پلک ها بکند .
● پس از عمل جراحی :
بعد از عمل شما به اتاق جراحی برده می شوید . جالب توجه ترین نکته این است که شما به سرعت قادر به دیدن هستید .بینایی شماکمی تار است اما نسبت به قبل از عمل ، خیلی بهتر شده است . بعد از آن دستیار به شما یک سری محافظ چشم می دهد
دو پوشش نقره ای پلاستیکی تخم مرغی شکلی است که به یک نوار کش دار متصل بوده و هر دو پوشش دارای یک دو جین سوراخ می با شند . این محافظ ها از دست زدن شما به چشم هایتان جلوگیری می کنند .در عین حالی که محیط اطراف را می توانید ببینید .این پوشش در طول روز عمل و همچنین شب هنگام خواب باید به چشم شما باشد . به شما سه قطره داده می شود تا درون چشم هایتان بریزید :
▪ قطره ی مرطوب کننده : مثل انهایی که برای جلوگیری از خشک شدن چشم توسط مردم استفاده می شود .
▪ قطره ی آنتی بیوتیک : که احتمال عفونت را کاهش می دهد .
▪ ژل مرطوب کننده : که به درون پلک پایین شما زده می شود درست قبل از اینکه به رختخواب بروید .این ژل باعث مرطوب شدن چشمتان در طول شب می شود (شبیه عملکردی که قطره مرطوب کننده درطول روز دارد )
● روز بعد از عمل :
ناراحت کننده ترین چیز برای شما وجود محافظ های چشم بر روی چشمانتان می با شد .واین درست مثل گذاشتن ماسک لون رنجر در طول شبانه روز است .اما تمام این ناراحتی ها صبح روز بعد وقتی که شما ماسک را برداشته و به اطراف می نگرید از بین می رود . شما می توانید ببینید !
شما به راحتی می توانید تمام اعداد ساعت دیجیتال خود را بخوانید و همین طور برنامه اخبار صبح تلوزیون را تماشا کنید .از همه مهمتر اینکه چشم شما به هیچ وجه آسیب ندیده و هیچ گونه احساس خارش ، خشکی یا تورم ندارید . اگر همانطور که گفته شده قطرات را استفاده کنید . هنوز مقداری قرمزی که از دستگاه مکش ایجاد شده ، وجود خواهد داشت و کمی تاری دید خواهید داشت و کمی نسبت به نور حساس خواهید بود . پزشک به شما می گوید که این حساسیت و تار دیدن تا چندین هفته طول می کشد .فواصل جلسات پیگیری به تدریج افزایش می یابد .
یک روز بعد از عمل
یک هفته بعد از عمل
یک ماه بعد از عمل
سه ماه بعد از عمل
شش ماه بعد از عمل
یک سال بعد از عمل شما در عصر روز بعد از عمل برای اولین پیگیری پیش پزشک می روید .دستیار از شما یک تست بینایی برای پی بردن به میزان بهبودی انجام میدهد.
وقت پیگیری بعدی شما یک هفته بعد از عمل میباشد . دستیار یک بار دیگر بینایی شما را چک می کند و مشخص می شود بهبودی آن در طی هفته به خوبی پیش رفته است . حتی نیز بینایی معمول با دستیار ، در این جلسه اظهار می کند که ممکن است بینایی شما در طی ماه های بعدی کمی کاهش یابد ، ولی از ۲۰/۲۰ پایین تر نمی آید .پزشک نیز بار دیگر چشمان شما را بررسی می کند و می گوید که به صورت عالی بهبود یافته است . بررسی های ماه بعد نیز پزشک به شما می گوید که به نظر می رسد که چشمان شما بدون هیچ گونه اثر سوء و مشکلی به صورت کامل بهبود یافته است . بینایی شما در حد طبیعی ثابت مانده است .
منبع: Howstuff
تهیه و تنظیم: میلاد صادقی مکی
منبع : سایت تخصصی مهندسی پزشکی


همچنین مشاهده کنید