پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ / Thursday, 13 December, 2018

اینترنت، مسیری دوطرفه


اینترنت، مسیری دوطرفه
نشریات اینترنتی میزبان همه کسانی هستند که علاوه بر اطلاع گیری، سودای شرکت فعال در تولید نشریه و حضور خلاق در رابطه ای زنده و متقابل و چند جانبه را در سر دارند. به دیگر زبان روزنامه نگاری سایبر خیابانی دوطرفه است. امکان ارسال فایل، گذاشتن نظرات و یا ارسال نامه های الکترونیک از ابزارهای تعامل در این نوع از رسانه ها است.ویژگی دوسویه گی (interactivity) تعامل یا کنش و واکنش متقابل در رسانه های سایبر به یک فرمت ویژه دلالت می کند. دست اندرکاران رسانه های سنتی مکتوب -تصویری وصوتی - همه میزبانان مدیران، سیاست گذاران، کارکنان ومدعوینی هستند که برای این یا آن گزارش و موضوع دعوت شده اند. اما نشریات اینترنتی میزبان همه کسانی هستند که علاوه بر اطلاع گیری، سودای شرکت فعال در تولید نشریه و حضور خلاق در رابطه ای زنده و متقابل و چند جانبه را در سر دارند. به دیگر زبان روزنامه نگاری سایبر خیابانی دوطرفه است. امکان ارسال فایل، گذاشتن نظرات و یا ارسال نامه های الکترونیک از ابزارهای تعامل در این نوع از رسانه ها است. در هر حال، ویژگی تعامل یا کنش و واکنش متقابل و دوسویه در رسانه های سایبر آشکارا به یک فرمت ویژه دلالت می کند، به فرمتی که اکنون کاملا بر این نوع از رسانه ها غلبه یافته است و در ادبیات رایج بین سایبر ژورنالیست ها به آن فرمت دو سویه می گویند. شش سطح دوسویه گی مورد استفاده در روزنامه نگاری سایبر که مورد استفاده رسانه های آنلاین نیست، در سال ۱۹۸۹ توسط کری هیتر شناسایی شد:
۱) سطح اول: امکانات جست وجو
عبارت است از پیچیدگی انتخاب موجود یا داشتن امکانات بیشتر جست وجو در حوزه های مورد نظر مخاطب.
۲) سطح دوم: درصد تلاش کاربران.
تلاشی است که کاربران باید اعمال کنندکه در واقع معرف درصد تلاش کاربر نسبت به درصد تلاش سیستم است. در این رابطه کاربر نباید تلاش فراوانی به خرج دهد، او صرفاً درخواست تماشای صفحه را برای رسانه سایبر منتقل می سازد و هرچه تلاش مخاطب برای کسب اطلاعات مورد نظر کمتر باشد، رسانه مورد استفاده او سایبرتر است.
۳) سطح سوم: پاسخ دهندگی.
پاسخ دهندگی در رسانه های سایبر صرفاً با اتکا بر انسان نیست، کامپیوترها هم در این پاسخ دهندگی نقش هایی را برعهده می گیرند. اوج دوسویه گی رسانه های سایبر همین تلفیق نقش های ارتباطی انسان و ماشین در فرآیند ارتباط است که در عمل به دوسویه گی هوشمند می انجامد.
۴) سطح چهارم: تسهیل ارتباطات بین فردی.
که همان استفاده از فروم های بحث و چت روم های زنده جزو موارد رایج در رسانه های سایبر است.
۵) سطح پنجم: سهولت در افزایش اطلاعات.
این حالت دوسویه گی در واقع خاص رسانه های سایبر است که در آن مخاطب در نقش سردبیر، (خبرنگار و یا گزارشگر) وارد عمل می شود و به اطلاعات رسانه سایبری که درحال مطالعه آن است می افزاید. برخی از مواردی که رسانه های سایبر امکان افزودن اطلاعات را در آنها به مخاطبان خود می دهند از این قرار است: افزودن صفحات وب، صفحات ویژه و سرگرمی، اعلام خبرهای تولدها، ازدواج ها و مرگ ها، نوشتن نقد فیلم و نمایشنامه و بالاخره نوشتن خبرها وگزارش های فرهنگی و سرگرم کننده.
۶) سطح ششم: نظارت بر کاربرد سیستم.
رسانه های سایبر امکان نظارت برکاربرد سیستم خود را ایجاد می کنند تا از سلائق یکایک مخاطبان خود نیز مطلع باشند. حتی برخی از رسانه های سایبر امکان افزودن اظهار نظر مخاطبان را نیز در ذیل گزارش های اصلی ایجاد کرده اند. بی بی سی در زمینه ویژگی تعامل یا دوسویه گی می گوید: در میان فعالیت های فرهنگی، روزنامه نگاری، بیش از هرعرصه دیگر از تحولات تکنولوژیک به ویژه در زمینه اطلاع رسانی تأثیر می گیرد. اینترنت، مهمترین دستاورد انقلاب ارتباطات، به پیدایش روزنامه نگاری اینترنتی انجامید و رابطه نشریه و خواننده، رابطه رسانه صوتی و تصویری و مخاطب را از رابطه یک سویه به رابطه ای متقابل و میان کنشی ارتقاءء داد. نشریات اینترنتی در تحقق دو کارکرد اساسی روزنامه نگاری یعنی اطلاع رسانی و طرح افکار و آرای متفاوت - نه تنها مکانیزم های متفاوت سانسور، خودسانسوری، سرمایه و توزیع را خنثی کردند، بلکه از محدوده ژورنالیسم مکتوب، صوتی وتصویری فراتر رفته و کارکردهای جدید خود را نیز خلق کردند.
● سه نوع دوسویه گی در روزنامه نگاری سایبر
اما در جمع بندی ویژگی دوسویه گی می توان گفت که به طور کلی سه نوع تعامل یا کنش و واکنش متقابل و دو سویه گی در رسانه های سایبر به چشم می خورد: تعامل جست وجوگرانه، تعامل کارکردی و تعامل انطباقی که می توان آنها را به این شکل معرفی کرد:
▪ تعامل جست وجوگرانه: تعامل جستجوگرانه مثل رفتن به صفحه بعد با دکمه برگشت در مرورگر (که این جست وجوگری به عنوان گونه ای از دوسویه گی را باید به عنوان اساس تحرک بسیار راحت مخاطب در سایت در نظر گرفت)
▪ تعامل کارکردی: مثل دریافت یا ارسال اتوماتیک پاسخ نامه های الکترونیک.
▪ تعامل انطباقی: مثل امکان استفاده از فروم و چت روم ها.


منبع : روزنامه ابرار

مطالب مرتبط

نامگذاری و ثبت آدرس های مشاغل در اینترنت

نامگذاری و ثبت آدرس های مشاغل در اینترنت
کامپیوترها از راههای‌ گوناگون‌ با یکدیگر ارتباط‌ بر قرار می‌کنند، که‌ مجموعه‌ این‌ ارتباطات‌ شبکه‌های‌ داخلی‌ وشبکه‌ جهانی‌ را تشکیل‌ می‌دهند. مشهورترین‌ شبکه‌ای‌ که‌ کامپیوترهای‌ جهان‌ را به‌ هم‌ متصل‌ می‌کند اینترنت‌ نام‌ دارد ارتباطاتی‌ که عموما در سطح جهان با استفاده از خطوط‌ تلفن و تلویزیون هایی کابلی برقرار شده‌اند بر پایه مقررات‌ استانداردی‌ به نام‌ پروتکل‌ و با استفاده از کدهای مختلف‌ انجام‌ می گیرد . یکی از پروتکل های اینترنت TCP/IP است که اساس آن مجموعه حروف و اعدادی است که آدرس ایستگاههای اینترنت را تشکیل می دهد. شبکه های قبلی مانند شبکه مخابرات و بزرگراههای اطلاعاتی با شبکه جهانی اینترنت مطابق بوده و تفاوت چندانی با آن ندارند. بطور مثال نشانی یک ایستگاه اینترنت ممکن است به صورت http://WWW.۱۸۹.۷۲۵.products.html باشد که بخاطر سپردن آن چندان آسان به نظر نمی رسد، در حالی که اگر این ایستگاه به محصولات کداک اختصاص داده شده باشد حفظ کردن WWW.kodak.com بسیار راحت تر خواهد بود. به همین دلیل است که نامگذاری و انتخاب یک نام کوتاه و به یاد ماندنی برای شرکتهای تجاری ، صاحبان مشاغل و دارندگان صفحات اینترنت که می خواهند توجه تعداد بیشتری از مردم را به ایستگاه خود جلب کنند از اهمیت خاصی برخوردار است . انتخاب نام بر پایه استانداردها و مقرراتی شکل می گیرد که نظام نامگذاری (Domain Name System) خوانده می شود. در این مقررات کامپیوترهای مادر که مرکز نگاهداری اطلاعات مربوط به صفحات اینترنت هستند باید یک نام اختصاصی (Domain Name) برای خود تعیین نمایند که آدرس سایت صاحب ایستگاه را تشکیل خواهد داد. نام هر ایستگاه اینترنت در واقع نمایانگر و عامل شناسایی آن صفحه است . به خاطر سپردن آسان آدرس ایستگاه سبب خواهد شد که علاقه مندان فراوانی به دفعات به آن رجوع کنند و نشانیها بیشتر جلب توجه کند. اما از آنجایی که نشانیهای اینترنت منحصر به فرد هستند و هیچگاه دو کامپیوتر نمی توانند در اینترنت از یک آدرس مشترک استفاده کنند، به دلیل انحصاری بودن آدرس ، کسانی که تصمیم دارند ایستگاه جدیدی را برقرار نمایند موفق نمی شوند تا به راحتی نام دلخواه خود را انتخاب کنند، زیرا ممکن است شخص دیگری قبلاً آن را برای خود برگزیده باشد، داستان آدرس اینترنت فروشگاههای زنجیره ای همبرگر فروشی مک دونالد نمونه روشنی در این مورد است . چندین سال قبل خبرنگاری با مک دونالد تماس می گیرد و از مسئولین آن سؤال می کند که آیا این فروشگاه تصمیم دارد در آینده از نام Mcdonald.com در اینترنت استفاده کند یا نه ، وقتی این شخص مطمئن می شود که مک دونالد چنین قصدی ندارد این نشانی را برای خود به ثبت می رساند. مک دونالد پس از مدتی به اشتباه خود پی برده و تصمیم می گیرد که در اینترنت حضور داشته باشد، در این مرحله مک دونالد با خبرنگار وارد مذاکره شده و در نهایت به اجبار موافقت می کند تا در قبال پرداخت مبلغ گزافی به آن شخص نام خود را پس بگیرد. آدرس یک ایستگاه اینترنت از ترکیب حروفی تشکیل شده است که پس از http://WWW ظاهر می شوند. این نام بهتر است که یک نام با معنا و آسان باشد (اگر چه به خاطر محدودیت کنونی ، آدرسهای بدون مفهوم فراوانی را هم می توان در اینترنت یافت ) اسامی از دو بخش مجزا تشکیل شده اند. در بخش نخست نام کمپانی قرار می گیرد که بخش اختصاصی یا TLD (Top-Level Domain) خوانده می شود. بخش دیگر بخش عمومی یا Domain) SLD (Second-Level است که نشان دهنده نوع و طبقه بندی ایستگاه است . رده بندی و نوع فعالیت سایت های اینترنت را می توان از حروف پایانی یا بخش عمومی آدرس تشخیص داد. طبقه بندی و کدهای انتهای آدرس ایستگاههای اینترنت از چند نوع بیشتر نیستند که عبارتند از: .com - برای بخشهای تجاری و صاحبان مشاغل آزاد، .edu - برای مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهها، .gov - برای سازمانهای دولتی و مؤسسات وابسته به آنها، .org - برای سازمانهای غیردولتی و غالباً غیرانتفاعی ، .net - برای شرکتهای سرویس دهنده مخابراتی و ارتباطی ، از مدتها پیش تلاشهایی جهت معرفی تعداد بیشتری کد و حروف اختصاری برای بخش عمومی "نام ها" به عمل آمده است مانند پیشنهاد store ، برای مشاغل خرده فروشی و arts ، برای گروههایی که فعالیت هنری دارند که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و از آن استقبال نشده است . اگر چه شبکه اینترنت متعلق به هیچ شخص و سازمانی نیست اما، نام سایت باید از طریق شرکتی تأیید شده و به ثبت برسد، از سال ۱۹۹۳ که بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) امتیاز ثبت اسامی اینترنت را به شرکت Network Solutions واگذار کرده است تاکنون هزاران شخص و سازمان نام موردنظر خود را به ثبت رسانیده اند، براساس یک آمار هر ماه در حدود چندین هزار متقاضی آدرس جدیدی را به ثبت می رسانند و تخمین زده می شود که تاکنون بیش از دو میلیون آدرس در اختیار مردم قرار گرفته باشد. اکثر صاحبان مشاغل سعی می کنند نامی را برای سایت خود انتخاب کرده و به ثبت برسانند که به خوبی معرف نوع حرفه و یا کالایی باشد که ارائه می دهند. از این رو اگر تصمیم دارید برای خود و یا شرکت متعلق به خود نامی را محفوظ نگاه دارید قدم اول کسب اطمینان از آزاد بودن آن اسم است . کافی است که در یکی از نمایشگرهای اینترنت آدرس موردنظر خود را تایپ کنید، چنانچه آن ایستگاه نشان داده نشد آدرس در اختیار کسی نیست و می توان آن را به ثبت رسانید. WWW.register.com سایت خاصی است که اطلاعات لازم در مورد آدرس آزاد اینترنت را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. اسم انتخابی در مجموع (بخش اختصاصی و بخش عمومی ) می تواند تا ۲۶ کاراکتر شامل حروف الفبای انگلیسی ، اعداد و خط تیره (Hyphen) باشد. استفاده از علائمی مانند علامت تعجب (!) و خط تیره زیر (Underscore) مجاز نیست . برطبق قوانین تجارت که در اغلب کشورها حاکم است تعیین یک نام برای دو محل کسب و کار که از نظر منافع تجاری و نوع کسب و کار با یکدیگر اختلاف داشته باشند آزاد است مانند بوتیک رامادا فروشگاه پرورش گل و گیاه رامادا و هتل رامادا؛ البته بدیهی است این موضوع در مورد کارتل ها و شرکتهای تجاری چند ملیتی مانند سونی ، آی بی ام و تویوتا صدق نمی کند و استفاده از نام و آرم انحصاری آن شرکتها در سراسر جهان ممنوع است . در اینترنت این گونه نیست و فقط یک اسم و آدرس می تواند مورد استفاده قرار گیرد که ثبت کننده آدرس ، صاحب امتیاز آن است و در حال حاضر قابل شکایت و پیگیری قانونی هم نیست ( اگر چه تلاش هایی در دست اقدام است که با تصویب قوانینی تعقیب قضایی سود جویان به عهده سازمان ملل متحد واگذار گردد ) . سود جویان ، غارتگران اینترنت و رقبای تجاری مدتهاست که در پی ثبت اسم شرکتهای دیگر بنام خود هستند تا در موقعیت مناسبی در مقابل واگذاری نام وجوه هنگفتی را دریافت نمایند. به عنوان نمونه می توان به شرکت تلفن اسپرینت (Sprint) اشاره کرد که نام رقیب تجاری خود، شرکت تلفن MCI را در اختیار گرفت و پس از دعوای حقوقی طولانی نام mci.com را به بهای گزافی به ام سی آی فروخت ، نمونه مشهور دیگر در اختیار قرار گرفتن آدرس MTV) mtv.com شبکه تلویزیونی معروف آمریکا) توسط یکی از کارمندان اخراجی شبکه بود که این باجگیری در مقابل پرداخت پول و راضی کردن آن شخص به پایان رسید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت آدرس جدید در اینترنت از دو نشانی زیر می توان استفاده کرد: مرکز اطلاعات انتخاب و جستجوی آدرس های اینترنت http://rs.internic.net/ فرم ثبت نام آدرس جدید در اینترنت http://rs.internic.net/help/templates.html

وبگردی
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
شبهای داغ مدیترانه !
شبهای داغ مدیترانه ! - «حسن کردمیهن» متهم آمریت حمله به سفارت عربستان به تازگی در کرج، مرکز استان البرز، رستوران راه انداخته است.
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».