شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


برنامه کلان اروپا برای توسعه کارآفرینی


برنامه کلان اروپا برای توسعه کارآفرینی
تشویق کارآفرینی، کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط، ارتقای سطح خلاقیت و نوآوری، کارآیی در مصرف انرژی و توسعه جامعه اطلاعات محور و در نهایت افزایش رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط رؤس برنامه هفت ساله کلان توسعه کارآفرینی (CIP) بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ است. کارشناسان معتقدند تحقق آرزوی اروپا برای تبدیل شدن به جامعه ای پویا و اطلاعات محور با بنیان های مستحکم اقتصادی مستلزم تاکید و تمرکز بر رقابت پذیری و نوآوری است و کشورهای اروپایی برای این منظور باید در سیاستگذاری خود هماهنگ تر عمل کنند. طی هفت سال اجرای برنامه بیش از چهار میلیون یورو برای انجام اقدامات لازم اختصاص داده خواهد شد. در چارچوب جدید برنامه، چندین برنامه مجزا و ملی در هم ادغام خواهند شد تا به شکل هماهنگ فعالیت های تک تک کشورها در قالب یک طرح جامع سامان داده شود. هدف اصلی این طرح کلان رشد رقابت پذیری شرکت ها به ویژه شرکت های کوچک و متوسط به عنوان عاملان اصلی رشد اشتغال و استحکام اقتصاد است. برنامه CIP از سه زیرمجموعه تشکیل شده است:
۱) برنامه کارآفرینی و نوآوری که طبق آن فعالیت ها در زمینه هایی نظیر کارآفرینی، شرکت های کوچک و متوسط، رقابت صنعتی و نوآوری یکپارچه می شود.
۲) برنامه حمایت ICT. که با اجرای آن پذیرش و به کارگیری تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات سرعت پیدا می کند و زمینه ها برای بهره گیری تمام شرکت ها از این امکانات فراهم می شود.
۳) برنامه هوشمند انرژی اروپا. طبق این برنامه زمینه ها برای افزایش کارآیی استفاده از انرژی، رشد سرمایه گذاری در این زمینه و آگاهی از انرژی های جایگزین فراهم می شود.
دولت های اروپایی به این نتیجه رسیده اند که کاهش ریسک سرمایه گذاری از مهم ترین عوامل تشویق کارآفرین های بالقوه به حضور فعال در این زمینه است. به همین علت در برنامه کلان (CIP) بودجه ای برای تاسیس شرکت های جدید در نظر گرفته شده است. این بودجه به ویژه به آن دسته از کسب و کارها اختصاص داده می شود که رشدی سریع دارند و در آ نها از نوآوری استفاده می شود.
کسب و کارهای کوچک (با کم تر از ۵۰ نفر نیروی کار) و متوسط (با نیروی کار کم تر از ۲۵۰ نفر) از دید دولت ها و اقتصاددان های اروپایی، ستون فقرات اقتصاد این قاره و عامل اصلی اشتغالزایی برای میلیون ها شهروند اروپایی محسوب می شود. اما تحقیقات نشان می دهد شرایط برای شرکت های کوچک و متوسط اروپایی در اروپا به خوبی شرایط در ایالات متحده نیست. همچنین میزان ریسک پذیری کارآفرین ها در اروپا بسیار کم تر از کارآفرین های آمریکایی است. از طرف دیگر سرعت رشد کسب و کارهای اروپایی بسیار کم تر از کسب و کارهای آمریکایی است و شرایط برای کارآفرین ها از هر کشور به کشور دیگر در اروپا تفاوت دارد. در حقیقت یکی از اهداف تدوین برنامه هفت ساله رقابت پذیری و نوآوری اروپا یکپارچه کردن شرایط یاد شده و بهبود کلی آنهاست. کمیسیون اروپا با درک ضرورت تسهیل امر کارآفرینی پیشنهادهای زیر را در برنامه اصلی رقابت پذیری و نوآوری درج کرده است:
۱) ایجاد قالب ذهنی مناسب برای کارآفرینی:
از طریق افزایش آگاهی ها نسبت به مراحل کارآفرینی کمیسیون اروپا قصد دارد ترس های بی مورد را در جوامع اروپایی از میان ببرد. به ویژه آموزش مهارت های کارآفرینی در تمام سطوح آموزشی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.
۲) مشوق های بهتر برای کارآفرین ها
این اقدام هم در جهت تسهیل امور اداری و حقوقی کارآفرینی و هم متوازن کردن ریسک و پاداش فعالیت های مستقل کارآفرینانه انجام می شود. کمیسیون اروپا با کاهش اثرات منفی شکست شرکت ها و افزایش شمول تامین اجتماعی ریسک ها را کاهش می دهد.
۳) رشد و رقابت پذیری. برای تداوم رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط باید دسترسی به انواع حمایت ها و آموزش مدیریت برای تمام کارآفرین ها با هر پیشینه و سطح تخصص فراهم باشد. کمیسیون همچنین از همکاری های فرامرزی بین کارآفرین ها حمایت می کند.
۴) دسترسی به منابع مالی
تسهیل دسترسی به سرمایه ها از مهم ترین اقدامات برای تشویق کارآفرین های بالقوه محسوب می شود. برای کاهش مشکلات مالی کسب و کارها به ویژه در سال های اولیه فعالیت، تخفیف های مالیاتی برای این گروه در نظر گرفته می شود. به هدف تشویق نوآوری، این تخفیف برای آن دسته از کسب و کارها که مبنای کارشان نوآوری است بیش تر خواهد بود.
۵) اصلاح چارچوب های قانونی و اداری
در زمینه هایی نظیر مالیات، استخدام و اخراج و محیط زیست باید موانع قانونی کاهش پیدا کند. کارآفرین ها باید مطمئن باشند که دستگاه های قانونگذار در جهت کاهش موانع فعالیت های آن ها در تلاش هستند.
۹۹ درصد شرکت ها در اتحادیه اروپا کوچک و متوسط هستند و بزرگ ترین بخش اقتصاد را در این اتحادیه تشکیل می دهند. در این اتحادیه ۲۳ میلیون کسب و کار کوچک و متوسط ۷۵ میلیون نفر را در استخدام دارند. همچنین بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا حاصل فعالیت همین کسب و کارهاست. در حقیقت از هر دو شغل جدید در اتحادیه اروپا، یک شغل توسط این شرکت ها به وجود می آید، بر همین مبنا تسهیل مقررات مربوط به فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط، کاهش تعرفه ها، ساده سازی روش های گزارش دهی از مهم ترین عوامل تشویق محسوب می شود. در تازه ترین نظرسنجی ها محققان به این نتیجه رسیده اند که ۲۵ درصد اروپایی ها مایلند کارآفرین باشند در حالی که ۴۹ درصد پاسخ دهندگان حتی یک بار هم به کارآفرینی فکر نکرده اند.
در اروپا، مهم ترین نگرانی کسب و کارهای کوچک و متوسط، محدود بودن قدرت خرید مشتری هاست. این عامل ذهن ۴۸ درصد مدیران شرکت های یاد شده را به خود مشغول کرده است. پس از این عامل مقررات دست وپاگیر و کمبود نیروی کار متخصص مهم ترین دلمشغولی مدیران و کارآفرین های اروپایی بودند. ۴۴ درصد کارآفرین ها در اتحادیه اروپا معتقدند در محیطی با مقررات بیش از حد زیاد مشغول فعالیت هستند در حالی که ۲۹ درصد از وضعیت کنونی راضی هستند. نکته بسیار نگران کننده برای کسب و کارهای کوچک و متوسط دسترسی اندک به بازارهای خارجی است. در حال حاضر تنها هشت درصد این شرکت ها مشغول صادرات کالاها و خدمات خود هستند. این وضعیت برای ادامه حیات شرکت ها یک تهدید بزرگ محسوب می شود. از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد تنها پنج درصد کسب و کارهای اتحادیه اروپا در خارج دفتر یا شعبه دارند. کارآفرین های اروپایی چهار عامل را مانع ادامه فعالیت خود می دانند: مشکل در دسترسی به منابع مالی، کمبود نیروی کار متخصص، کمبود تقاضا در بازار و گران بودن نیروی کار متخصص.
منبع: کمیسیون اروپا شورای امور کارآفرینی
محمد علی آذری نیا
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید