جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یک رای هم اثر دارد


یک رای هم اثر دارد
۱) تجربه سه سال گذشته و حجم انبوه و گسترده حملات تخریبی تمامیت خواهان حاکم در عرصه قدرت (به معنای عام آن ) به اندیشه اصلاح طلبی و اصلاح طلبان نشان از زنده بودن اصلاحات و ترس جریان حاکم از اقتدار دوباره اصلاحات در کشور داشته و دارد.
۲) نماد اصلی هراس از اصلاح طلبان در این سه سال به طور قابل توجهی در جریان برگزاری انتخابات مجلس هشتم به عینیت پیوست؛ فرآیندی که از رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان توسط هیات های اجرایی شروع شد و با تایید این رد صلاحیت ها توسط هیات های نظارت و شورای نگهبان ادامه یافت با شمارش شبهه برانگیزی که حتی صدای برخی مجریان و وابستگان جریان حاکم را هم درآورد و منجر به برکناری یا استعفای آنها در آستانه دور دوم شد، گسترش یافت، با تایید سریع انتخابات به رغم اعتراضات کاندیداها و برخی بزرگان، تکمیل شد و با حرکت رسانه یی خبرگزاری های رسمی و غیررسمی و روزنامه های وابسته به جریان حاکم شدید شد.
۳) به رغم پیروزی ظاهری ۷۱درصدی جریان اصولگرای چند شقه شده در انتخابات مجلس هشتم، نگرانی و هراس آنها از اصلاح طلبان نه فقط کمتر نشده، که به نظر می رسد فزونی یافته است. نگاهی به گفته ها، اظهار نظرها، مصاحبه ها، سخنرانی ها، میزگردها، نوشته ها و... چهره های شاخص و تازه به دوران رسیده اصولگرا در این ایام، نشان از یک چیز دارد که همواره درختان پرثمر در معرض سنگ اندازی قرار می گیرند نه درختان خشک و مرده.
۴) اگر بخواهیم واقع بینانه به ارزیابی انتخابات مجلس هشتم بپردازیم و بر این اساس به روال اصولگرایان به وزن کشی بپردازیم ( که با توجه به رد صلاحیت کاندیداها و چهره های شاخص یک طرف نمی توان این اقدام را صحیح و اصولی دانست)، حساب آمار شرکت کنندگان در این انتخابات در شهرهای بزرگ را که همیشه مولفه سیاسی در انتخاب نمایندگان موثر است، باید از سایر مناطقی که عوامل غیرسیاسی مثل تعلقات قومی، خانوادگی، مذهبی، طایفه یی، اقتصادی و... دخیلند، جدا دانست.
۵) سوای تمام مطالب پیش گفته، مصوبه جدید مجلس برای منتخبان ۲۵ درصدی از کل شرکت کنندگان و سیاست در نظر نگرفتن آرای باطله در سرجمع کلی آرا و کنار گذاشتن بسیاری از آرای اصلاح طلبان به عنوان آرای باطله، از جمله امدادهای غیبی دیگری بود که فضا را برای منتخبان پیروز فراهم تر کرد.
۶) از دور دوم انتخابات در غیاب مشارکت مردم و نگرانی از سلامت انتخابات نمی توان انتظار فوق العاده یی داشت ولی اگر اعتقاد به نقش آفرینی اقلیتی هر چند اندک ولی قوی داشته باشیم که بتواند جلو زیاده خواهی های جریان حاکم را بگیرد، هر یک رای ما می تواند تاثیر گذار و تعیین کننده باشد. شاید دلیل فرافکنی ها و موضع گیری های اخیر چهره های اصولگرا در قبال اصلاح طلبان نیز ناشی از همین نگرانی باشد. چون خود کارنامه قابل دفاعی برای بیان ندارند، به تخریب رقیب مشغول شده اند و چون قدرت را کامل می خواهند، از ورود هر نماینده جدید غیرهمسو به مجلس احساس خطر می کنند.
نویسنده : جمیله کدیور
منبع : امروز


همچنین مشاهده کنید