سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

گسترش جذب یوگا در بین اجتماع معلولین


گسترش جذب یوگا در بین اجتماع معلولین
خانمی میانسال در حالی که یک سگ راهنما در کنار صندلی چرخدار وی حرکت می کرد به کلاس یوگا آمد. وی خود را روی حصیری که بر روی زمین قرار دارد سر می دهد و به کمک مربی با کشش زانو و ماهیچه ها خود را گرم می کند. در همین وقت (همزمان) مردی که روی نیمکتی دراز کشیده از همکلاسی اش به عنوان کمک استفاده می کند (از همکلاسی اش کمک می طلبد) تا پای خود را بلند کند و زانویش را سمت بدنش آورد. در طرفی دیگر دانش آموزی سنگین وزن نشسته، گویی با وسیله ای آجر مانند پاهایش را نگه داشته اند تا به وی کمک کنند که بیشتر خود را جمع کند.این صحنه ای از مرکز «شفرد» در جورجیای آتلانتاست، جایی که دانش آموزان هفته ای یک بار کلاس های یوگای تطبیقی برگزار می کنند.از یوگای سنتی می توان چنین نتیجه گرفت که حرکات یوگا برای کسانی که معلولیت (ناتوانی) دارند یا شرایط سلامتی خوبی ندارند قابل تغییر است.صدها مایل دورتر مربی باسابقه «کارن ا دنل کلارک» چنین اظهار می دارد که محدودیت ها می توانند دلایل زیادی داشته باشند.سفت شدن بافت های متعدد (همان چیزی که آن خانم بدان مبتلا بود)، یک صدمه ورزشی، کوفتگی عضلات یا حتی یک زندگی ساکن (بدون حرکت)، شرایط بعد از عمل جراحی، بیماری پارکینسون، ضربه و ورم مفاصل ممکن است عامل برخی اختلالات باشد.آن خانم چنین بیان می کند: تقریباً اگر بخواهی یک شرط سلامتی را نام ببری، یوگا گاهی می تواند یکی از این شرایط باشد.سارا Knopf درمان شناس فیزیکی بیان می کند که محبوبیت کلاس ناشی از وجود بیماران زیادی است که می خواهند بدانند که چه کارهای دیگری می توانند انجام دهند تا بدن هایشان را قوی سازند یا سریع تر سلامتی شان را به دست آورند.سارا Knopf بیان می کند یوگای تطبیقی محدودیت های بیماران را لحاظ می کند. به عنوان مثال: بسیاری از بیمارانی که ms دارند بر اثر گرم شدن دمای بدنشان کارایی لازم را از دست می دهند اما مربی یوگای تطبیقی حرکات خوب و آرام را اجرا می کند و بیشتر روی تنفس و آرامش تمرکز می کند.اگر شما یوگا را در ورزش ژیمناستیک انجام دهید قدم ها کمی تندتر می شود.
مربیان می گویند یکی از مزایای کلاس های یوگای تطبیقی این است که بیش از یک یا ۲ نفر در یک گروه، حرکتی متفاوت انجام می دهند.اوت آبرون، فردی که در کلاس های هفتگی یوگا در «جی شانتی» در آتلانتا حضور دارد. وی دارای بیماری ms است و از تعادل نداشتن رنج می برد. او بیان می دارد که در این محیط احساس کمرویی می کند به دلیل توجهات شخصی ، اگر نتواند حرکتی را به درستی یا اصلاً انجام ندهد، احساس بدی می کند.یوگای تطبیقی تنها برای کسانی که مشکل تعادل دارند نیست. همچنین افرادی که روی صندلی چرخدار می نشینند می توانند از آن بهره مند شوند.(در یوگای تطبیقی) حرکات به گونه ای طراحی شده اند که هر کسی می تواند در آن شرکت داشته باشد.«استیون کروگر» کسی که از صندلی چرخدار استفاده می کند به خاطر تصادفی که در سال ۱۹۹۸ داشته می گوید:قبل از صدمه دیدن هفته ای ۴ بار یوگا انجام می دادم و بعد از تصادف یوگای تطبیقی را برای آرامش یافتن پیدا کرده ام.کروگر می گوید: زندگی همراه با یک ناتوانی گاهی می تواند کمی طاقت فرسا باشد. کلاس ها به وی کمک می کند تا ماهیچه هایی که وی به تنهایی نمی تواند حرکت دهد را بکشد. در نتیجه او از لحاظ فیزیکی به خصوص از لرزش شدید پاها راحت شده است او می گوید :از وقتی که من به کلاس های یوگا می آیم به خاطر کشش های فراوان، لرزش ها بسیار کمتر شده اند و زمانی که حرکات را انجام می دهم دردشان بسیار کمتر شده است.«بیل هافشمیت» مربی او می گوید هر یک از تمرینات مداوم یوگا، به دانش آموزان کمک خواهد کرد تا بدن هایشان را قوت بخشند و تحرک مفصل ها (زانوها) را افزایش دهند.
وی می افزاید: افرادی که این تمرینات را به طور متناوب انجام می دهند آگاهی بیشتری از تنفس خود دارند و به وسیله تنفس عمیق تر و طولانی تر حس بهتری به انرژی (حیات) در بدن و زندگی شان دارند. سارا Knopf می افزاید: تنفس عمیق و طولانی از بیمارانی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند کمک می کند تا فقر posture گسترش نیابد.وی می گوید: یک نفر که دارای فقر posture است ممکن است تنفس را دشوار بداند ولی یوگا این امر را آسان می گرداند (سینه را باز می کند).
منبع: CNN
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید