پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


انتخاب کنید: آنلاین یا آفلاین


انتخاب کنید: آنلاین یا آفلاین
تکنولوژی یکی از اثرگذارترین عوامل در تحول صنعت بورس محسوب می شود و در تغییرات سریع و عمیق این صنعت که از حدود ۲۵ سال(ربع قرن) گذشته آغاز شده، نقش ویژه ای ایفا کرده است به نحوی که ازدحام تالارهای بورس در حال حرکت در مسیر تبدیل شدن به معاملات مبتنی بر سفارش های الکترونیکی است. از تأثیرات تکنولوژی می توان به کاهش هزینه ها، افزایش سرعت نقدشوندگی و ایجاد امکان مبادلات بین المللی اشاره کرد. یعنی درست همان هدفی که در برنامه های توسعه استراتژیک بورس ها به نحو مشابهی یافت می شود. تکنولوژی برای بازارهای مالی و به طور خاص صنعت بورس، مزیت های متعددی ایجاد می کند که می توان به افزایش کارآیی، امکان ادغام بورس ها و کاهش خطاهای انسانی اشاره کرد. نقطه آغاز این تحولات عمیق را باید به سورپرایزی به نام «اینترنت» مربوط دانست که جامعه بشری را در تمام ابعاد، تحت تأثیر قرار داد.
در واقع اینترنت امکان معاملات آنلاین (برخط) را فراهم کرد تا حرکت صنعت بورس از روش های سنتی به مدرن، شتاب بیشتری بیابد و همه چیز به راحتی و با یک کلیک امکان پذیر شود. اما با وجود همه مزایای اینترنت، هنوز هم برخی از سرمایه گذاران معاملات آفلاین را ترجیح می دهند و می توان گفت که هنوز هم طرفداران روش های سنتی و مدرن، به یک اجماع و نقطه اشتراک نرسیده اند و هر گروه در مقام دفاع از روش مطلوب خود است. معاملاتی که امروز در بورس ما انجام می شود نوعی از معاملات آفلاین است. ویژگی این روش این است که واسطه هایی با عنوان کارگزار(brocker) خرید و فروش ها را انجام می دهند و سرمایه گذار نمی تواند به صورت مستقل، به سامانه معاملاتی دسترسی داشته باشد و به طور لحظه ای خرید و فروش کند. این در حالی است که در بورس های توسعه یافته، هر دو نوع از معاملات امکان پذیر است و سرمایه گذاران حق انتخاب دارند و می توانند به طور آنلاین و مستقل نیز معامله کنند. اینترنت به مشتریان امکان مدیریت سرمایه هایشان را می دهد. اینترنت حتی روش کمپانی های سرمایه گذاری را در زمینه اجرای عملکرد آنها تغییر داده است و کار را برای سرمایه گذاران خصوصی جهت دسترسی مستقیم به حوزه بازارهای متفاوت و ابزارهای آنلاین که در یک کلمه می توان آن را سرمایه گذاری حرفه ای نامید فراهم کرده است. در دهه اخیر معاملات آنلاین و سرمایه گذاری مشتریان به صورت فعال ادامه داشته است تا جایی که تعریف جدید دیگری برای آن ارائه شد. در این میان خدمات نیز در سایه مدیریت مجتمع فرصت های اقتصادی مضاعف گسترش یافته است. البته معاملات آنلاین دارای مراحل زیادی است و طرفداران آن، دلایل جالبی برای استفاده از این روش دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
۱) فرصت پس انداز کردن پول:
مقدار پول قابل ذخیره بستگی به شرایط کارگزار انتخاب شده دارد. به هرحال کارگزاری که هزینه کمتری دریافت می کند، موفق تر است. هرچند که چگونگی انتخاب کارگزار اهمیت ویژه ای دارد.
۲) دسترسی لحظه ای به ارزش سهام:
شما می توانید به طور دائم به حساب خود دسترسی داشته باشید و میزان ارزش سهام به سرعت چشم برهم زدنی به روزرسانی شود.
۳) امکان سفارش در هرزمان و از هرمکان:
شما می توانید در هر زمان و از هر مکانی به راحتی خرید و فروش آنلاین را انجام دهید و این راحت ترین راه در حالتی است که منطقه جغرافیایی متفاوتی نسبت به محل خرید و فروش قرار دارید. همچنین برای سرمایه گذارانی که مشغله کاری زیادی دارند و با کمبود وقت مواجه هستند ایده آل ترین راه است.
۴) مسئولیت شخص در قبال معاملات خود:
در این حالت شما در سرمایه گذاری مختار هستید و می توانید هرطور که می خواهید سرمایه گذاری کنید.
با وجود تمام مزایای ذکر شده برای خرید و فروش آنلاین، برخی از سرمایه گذاران روش آفلاین را ترجیح می دهند. گرچه اکنون معاملات آفلاین بخشی از محبوبیت خود را از دست داده است ولی هنوز هم اصلی ترین روش معامله محسوب می شود. لذا جا دارد که به بخشی از مزایای خرید و فروش آفلاین اشاره کنیم.
۱) مهمترین مزیتی که بیشتر سرمایه گذاران به آن اهمیت می دهند این است که آنها هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری تنها نیستند و می توانند از نظرات سایرین نیز بهره مند شوند.
۲) کارگزاران خبره و باتجربه ای هستند که نحوه سرمایه گذاری سرمایه گذار را مدیریت می کنند.
۳) سرمایه گذار برای تصمیم گیری حیاتی در سرمایه گذاری با تردید مواجه نمی شود.
۴) همیشه فردی برای پاسخگویی به مسائل پیش آمده و سؤالات مطروحه وجود دارد.
در مجموع اگرچه خطای معاملات آفلاین کمتر است اما هیچ کس حاضر نیست سرمایه اش را به دیگری بسپارد و تنها بنشیند و بر نحوه استفاده از آن، نظارت کند. در نتیجه بهترین راه استفاده از یک مشاور خبره در این زمینه است تا تصمیمات سرمایه گذاری را تصحیح کند. اما به این سؤال نیز باید توجه کرد که تحول جهانی صنعت بورس، چه زمانی در ایران، اجرایی خواهد شد به عبارت دیگر آیا می توان امیدوار بود که روش سفارشات آنلاین به زودی در کشورمان مورد استفاده قرارگیرد پاسخ این سؤالات مستلزم بررسی همه جانبه وضعیت اینترنت، بسترهای مخابراتی، توسعه سیستم بانکداری الکترونیک، آغاز استفاده از گواهی دیجیتال(CA) و فراگیر شدن آن و نیز تدوین و تصویب مقررات لازم است که هر کدام مجالی ویژه می طلبد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید