چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


آنجا چراغی روشن است


آنجا چراغی روشن است
یکی از مهم‌ترین رویدادهای IT در سال آینده، برگزاری انتخابات سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای در تهران و سایر استان‌ها خواهد بود. حتما با نگارنده همداستان هستید که سازمان نوپای نظام صنفی، از بدو تاسیس تا هم اکنون، همواره در چالش به سر برده و دوران‌های سخت ایجاد و استقرار را از سر گذرانده است. اما این چالش‌ها نباید و نمی‌تواند ابدی باشد.
از زمانی که پای تحلیل به نشریات IT فارسی زبان باز شد و از هنگامی که تک‌تازی «تازه‌های سخت‌افزار» در نشریات کامپیوتری پایان یافت، رسم نوشتن در مورد IT در سالی که گذشت یا سالی که می‌آید نیز بنیان گذاشته شد. این رسم البته تا جایی که نگارنده سراغ دارد اغلب در اطراف موضوعات همان سالی که گذشت، شکل گرفت. زیرا قطعا تحلیل آنچه که دیده‌ایم و خوانده‌ایم و تجربه کرده‌ایم آسان‌تر از گفتنی درباره آینده نامعلومی است که به علل مختلف از جمله مبهم بودن آینده و عدم اطلاع از روند تصمیم‌گیری‌ها و ندانستن منش تصمیم‌سازها، نمی‌توان گزاره هایی قطعی در موردشان صادر کرد.
اما از شما می‌خواهم این بار خواننده مطلبی در مورد IT در سال آینده باشید و پیشاپیش هم بگویم که به علت همان ندیدن و ندانستن و چندین فعل منفی دیگر، نمی‌توان در مورد میزان خطای این مطلب، حدسی زد یا حکمی داد!
● انتخاب
به نظرم یکی از مهم‌ترین رویدادهای IT در سال آینده، برگزاری انتخابات سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای در تهران و سایر استان‌ها خواهد بود. حتما با نگارنده همداستان هستید که سازمان نوپای نظام صنفی، از بدو تاسیس تا هم اکنون، همواره در چالش به سر برده و دوران‌های سخت ایجاد و استقرار را از سر گذرانده است. اما این چالش‌ها نباید و نمی‌تواند ابدی باشد.
همانگونه که در گفت‌وگو با نایب رییس سازمان هم اشاره شد، این تنش‌ها و اختلافات درون صنفی رو به پایان است و یا حداقل آنکه از شدت آن کاسته شده است.
ولی هنوز در گوشه و کنار شعله‌هایی از آن به چشم می‌خورد که شاید آخرین آن در سال جاری، شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر اختلاف با اتحادیه ماشین‌های اداری است.
باری به نظر می‌آید تجربه‌ای که در دوره نخست هیئت‌مدیره سازمان به دلیل آنکه در مرکز حملات از جانب چند جبهه متفاوت قرار دارد، گاهی اوقات ناچار از مقابله و جدال است.
کوتاه سخن آنکه به نظر می‌آید در انتخابات آتی سازمان، رویکرد تبلیغی کاندیداها و توجه رای‌دهندگان بیشتر ناظر بر تعامل و تفاهم سازمان با سایر تشکل‌های بخش‌خصوصی و متولیان امر در بخش دولتی باشد.
● بازار
موضوع مهم دیگری که در سال آینده می‌تواند زیر ذره‌بین قرار بگیرد، وضعیت بازار IT در کشور است.
آنچه که هم اکنون از بودجه سال۸۷ خبر می‌رسد غیبت بودجه ویژه IT از برنامه سالانه بودجه است. در واقع تلاشی که در بودجه سال‌های قبل از ۸۵ به عمل آمده بود تا تبصره خاصی و ردیف مشخصی برای بودجه IT لحاظ گردد، در این سال‌ها به طور کامل به فراموشی سپرده شده است و این یعنی حذف مستقیم در حدود یک هزار میلیارد تومان پول از بازار IT کشور که رکود سال‌های اخیر یکی از نتایج آن است.
اما به نظر می‌رسد در سال آینده با امید به اختصاص مجدد بودجه برای وام‌های کم بازده که به همت سازمان نظام صنفی، گروهی از شرکت‌های IT نیز می‌توانند سهمی از آن داشته باشند و همچنین با امید به آنکه بخش دولتی پروژه‌های متوقف مانده یا معطل مانده خود را به جریان بیاندازد، حرکت‌های مثبتی در بازار IT دیده خواهد شد. ضمن آنکه طرح مناقصه‌هایی همچون مناقصه تهیه نرم‌افزار نظام جامع مالیاتی کشور می‌تواند راهگشای تهیه و تعریف پروژه‌های بزرگ ملی باشد تا در صنعت نرم‌افزار کشور نیز روحی تازه دمیده شود و شرکت‌های ایرانی بتوانند با جذب فناوری شرکت‌های خارجی هم رونقی به کسب‌وکار خود بدهند و هم سطح علمی و فنی خود را ارتقا دهند.
● نمایش
نکته دیگری که می‌توان آن را در صنعت IT تاثیرگذار دانست، مسئله برگزاری نمایشگاه الکامپ است. الکامپ ۸۶ با همه فرازونشیب‌ها و همه حاشیه‌هایی که داشت اما تجربه‌ای بود که در آن همزمانی الکامپ و تلکام آزموده شد و شرکت نمایشگاه‌ها گفت‌وگو با چندین تشکل بخش خصوصی را تجربه کرد.
به نظر نگارنده با توجه به آنچه که در این نمایشگاه گذشت و نظرات عمومی اعضای صنف، الکامپ۸۷ با کیفیت بهتر و استقبال عمومی شرکت‌ها برگزار خواهد شد و احتمالا شرکت سهامی نمایشگاه‌ها نیز مواضع نامنعطف خود را کنار خواهد گذاشت و راه تعامل با بخش خصوصی را خواهد پیمود و یا حداقل مسیر گفت‌وگو را مسدود نخواهد کرد.
● اعتماد
از سازمان نظام صنفی و انتخابات آن گفتم اما دریغم می‌آید که از وضعیت سازمان در شهرستان‌ها چیزی نگویم.
وضعیت سازمان در شهرستان‌ها، بر خلاف تهران که مرکز سیاست کشور است، بسیار آرام‌تر و منطقی‌تر و البته مستحکم‌تر است. در بسیاری از شهرستان‌ها، سازمان نظام صنفی فصل‌الخطاب IT در استان است، نمایشگاه‌های الکامپ برگزار می‌کند، در کمیسیون‌های IT استانی فعالیت می‌کند و به سرعت بر تعداد اعضای خود می‌افزاید. به احتمال فراوان در سال آینده در موعد انتخابات، هیئت مدیره بسیاری از سازمان‌های استانی رای اعتماد مجدد از اعضای صنف خواهد گرفت و با قدرت و انرژی بیشتر به رفع مشکلات صنف خواهد پرداخت.
● واضح و مبرهن
در انتها هم بد نیست مقداری راجع به بدیهیات پیشگویی کنم. پیش‌بینی‌هایی نظیر: رونق داشتن نمایشگاه جیتکس در دبی، پیشی گرفتن اپراتور دوم تلفن همراه در جلب اعتماد مخاطبان نسبت به اپراتور اول، تکاپوی اپراتورهای اول و دوم برای کسب سهم بیشتری از بازار با توجه به زمزمه‌های برگزاری مناقصه اپراتور سوم تلفن همراه، افزایش نفوذ اینترنت در کشور و به تبع آن به فروش رفتن حجم بیشتری کامپیوتر، پهنای باند و تجهیزات انتقال داده، برگزاری ده‌ها نمایشگاه IT کم رمق، کم‌رونق، و بدون برنامه در تهران و شهرستان‌ها با هدف فروش غرفه به شرکت‌‌های محترم، برپایی ده‌ها سمینار و گردهمایی بزرگ و کوچک با تولی‌گری بخش دولتی که اغلب عنوان «اولین» را به همراه دارند؛ بدون هیچ خروجی مشخص و ملموس، لاینحل ماندن مشکلات انتقال الکترونیکی پول و تجارت الکترونیکی و چه بسا افزایش مشکلات با توجه به برنامه بانک مرکزی برای مقابله با افزایش حجم نقدینگی و تشویق مردم برای حرکت به سمت تجارت الکترونیکی و....
اجازه دهید این فهرست که دیگر داشت به تلخی می‌گرایید را متوقف کنم و از همان چشم‌انداز روشن آینده بگویم.
حالا که در آستانه سال جدید هستیم، بهتر است مثبت اندیش باشیم و با امید به آینده بهتر به استقبال سال نو برویم.
در هر حال هیچ رکودی دائمی نیست و به نظر می‌رسد که IT ایرانی از گردنه سخت مشکلات اخیر گذشته است. پیشاپیش سال نو مبارک.
علیرضا صالحی
منبع : اخبار فناوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید